I-or skrev:goat76 skrev:Morello skrev:Problemet är att ATC, som påpekats åtskilliga gånger, inte uppvisar samma klang genom modellprogrammet. Detsamma gäller JBL.
Det jag försökte visa var att mätresultatet blir felaktigt om man vid mätning inte tar hänsyn till att ATCs trevägskonstruktioner bör mätas med mellanregister-elementet som akustiskt centrum. De fönstrade mätningar jag gjorde i vintras på mina SCM40 var gjorda med mätmikrofonen placerad på en höjd närmare diskanten, och i de mätningarna kunde man se en betydligt större svacka i övre mellanregister-området än de jag gjorde idag i nivå med mellanregister-elementet.
Jag misstänker alltså att ATCs olika modeller mäter mer likartade än vad mätningarna gjorda av helt olika personer visar. Antagligen är några av dessa uppmätta med mikrofonen i höjd med diskantelementet medans andra har förstått att elementet för mellanregistret är högtalarnas akustiska centrum.
Lyssnar du med öronen i jämnhöjd med mellanregistret?![]()
Problemen med ATC SCM40 försvinner dock inte om man flyttar ned mikrofonen eller sötpunkten till mellanregistrets höjd (även om de minskar). För övrigt är AVMentors mätning ovan utförd på ett avstånd om 2 m, vilket kraftigt minskar inverkan av mäthöjden. Dessutom kvarstår dalen runt 5 kHz även för en mätning med medelvärdesbildning för flera mikrofonpositioner horisontellt och vertikalt (inga vinklar angivna):
Ja, jag lyssnar faktiskt numera i jämnhöjd med mellanregistret, det var en förbättring som föddes av ditt tips att vinkla bak högtalarna något. Det krävdes bara enklare justeringar av spikfötternas längd så att det bakre paret spikar var maximalt inskruvade, och de främre paret skruvade jag ut vilket gav en tillräcklig lutning av högtalarna så att mellanregistret numera är riktade mot öronhöjd. Det blev faktiskt en ljudförbättring av den optimeringen och det låter nu ännu bättre än innan.
Eftersom jag gjort flera mätningar på mina högtalare med mikrofonen på olika höjder så vet jag precis hur dessa ser ut i mätresultaten, och de första mätningarna jag gjorde var ju faktiskt på just 2 meters avstånd och någon ”kraftig minskning” av problemet var inte fallet för mina mätningar. Jag ser samma tendens i AVmentors mätning vilket för mig indikerar att mätningen troligtvis är gjord i nivå närmare, eller i höjd med diskanten.
Detta kan också vara orsaken till att mätningarna ser mer olika ut för de olika modellerna än vad som faktiskt är fallet. Några av dem som mätt dessa högtalare kan vara medvetna om att mellanregistret är ”acoustic axis” för ATCs trevägare, medans andra har följt standardprotokollet att mäta i höjd med diskanten.