Moderator: Redaktörer
JM skrev:A new study has found that intensive music playing and active listening can slow the loss of gray matter in the brain, prolonging its plasticity.
Att lyssna eller helst spela musik förebygger demens.
https://www.medicalnewstoday.com/articl ... ve-decline
JM
Kraniet skrev:"Aktiv lyssning"
Undra hur man kan göra för att optimera effekten.
JM skrev:Boxare, nickande fotbollsspelare samt andra med multipla hjärnskakningar har ökad mängd ischemiska vitsubstansförändringar och ökad atrofi i hjärnan. Efter några år noteras kognitiv nedsättning, skrumpen hjärna och allt fler med demenssymptom.
Har inte sett någon studie att dessa som frivilligt förstört sin hjärna är hjälpta av musik.
Studien ovan gäller icke posttraumaisk demens.
JM
pLudio skrev:Det är nästan som att all aktivering av hjärnan är bra för hjärnan.
Och all aktivering av muskler är bra för muskler och så vidare.
petersteindl skrev:Jag gissar på att en anledning kan vara att det är hjärnan och det centrala nervsystemet som är inblandade vid aktivering av muskler.
Kraniet skrev:petersteindl skrev:Jag gissar på att en anledning kan vara att det är hjärnan och det centrala nervsystemet som är inblandade vid aktivering av muskler.
Som det lite lustiga sambandet mellan läsa/skriva och gång. Det ena stärker förmågan av det andra. Fascinerande.
I-or skrev:JM skrev:Boxare, nickande fotbollsspelare samt andra med multipla hjärnskakningar har ökad mängd ischemiska vitsubstansförändringar och ökad atrofi i hjärnan. Efter några år noteras kognitiv nedsättning, skrumpen hjärna och allt fler med demenssymptom.
Har inte sett någon studie att dessa som frivilligt förstört sin hjärna är hjälpta av musik.
Studien ovan gäller icke posttraumaisk demens.
JM
Modern forskning visar, efter ett par decennier av lugnande resultat, att nickarna inom riktig fotboll t.o.m. är värre än tacklingarna i amerikansk dito. Detta gäller dock bara för spelare på elitnivå, för övrigt fotbollsspelande har man inte noterat några överrisker. Det finns alltså goda skäl att beakta Johan Cruyffs visdomsord när han beskylldes för att vara en svag huvudspelare: "Huvudet ska man ha för att tänka med".
Kraniet skrev:Förutom lyssning och annat så finns det nu en uppsjö med studier som visar att tillskott av kreatin är ytterst bra för att mota alzheimers och demens.
Kraniet skrev:Förutom lyssning och annat så finns det nu en uppsjö med studier som visar att tillskott av kreatin är ytterst bra för att mota alzheimers och demens.
JM skrev:Ett överraskande starkt samband finns mellan obehandlad hörselnedsättning och ökad risk för demens. Att använda hörapparat minskar risken markant.
https://www.svd.se/a/APX9Qr/nastan-halv ... -i-sverige
Viktigaste ingreppet för att undvika demens är att behandla högt blodtryck! Var tionde svensk har obehandlat asymptomatiskt högt blodtryck. Det finns en irrationell tanke hos folk i gemen att det är bara symptomatiska sjukdomar som skall behandlas.
Vanliga symptom vid högt blodtryck är hjärtinfarkt, stroke, demens, mm. Då är det lite sent att behandla.
Här krävs lite abstrakt logiskt tänkande för att inse att behandling måste ske innan symptom.
JM
JM skrev:Ett överraskande starkt samband finns mellan obehandlad hörselnedsättning och ökad risk för demens. Att använda hörapparat minskar risken markant.
https://www.svd.se/a/APX9Qr/nastan-halv ... -i-sverige
Viktigaste ingreppet för att undvika demens är att behandla högt blodtryck! Var tionde svensk har obehandlat asymptomatiskt högt blodtryck. Det finns en irrationell tanke hos folk i gemen att det är bara symptomatiska sjukdomar som skall behandlas.
Vanliga symptom vid högt blodtryck är hjärtinfarkt, stroke, demens, mm. Då är det lite sent att behandla.
Här krävs lite abstrakt logiskt tänkande för att inse att behandling måste ske innan symptom.
JM
hifi_nirvana skrev:Tror inte gemeneman känner till att högt blodtryck kan utlösa demens.
Almen skrev:hifi_nirvana skrev:Tror inte gemeneman känner till att högt blodtryck kan utlösa demens.
Är det så, då?
hifi_nirvana skrev:Almen skrev:hifi_nirvana skrev:Tror inte gemeneman känner till att högt blodtryck kan utlösa demens.
Är det så, då?
Jag har kanske fel i mitt antagande. Men personligen har jag aldrig hört talas om det eller läst om det. Anser mig ändock som en ganska upplyst man.
Almen skrev:hifi_nirvana skrev:Almen skrev:Är det så, då?
Jag har kanske fel i mitt antagande. Men personligen har jag aldrig hört talas om det eller läst om det. Anser mig ändock som en ganska upplyst man.
Jag menar bara att det kanske endast är en korrelation, inget kausalt samband. Det är ju inget orimligt antagande, men jag har inte sett det direkt lett i bevis, i alla fall inte för Alzheimers eller Parkinsons.