petersteindl skrev:goat76 skrev:petersteindl skrev:Goat verkar ha betydligt lägre krav än vad du har, d v s du har betydligt högre krav på användarvänlighet.
Själv har jag aldrig använt någon streaming/streamer.
Mvh
Peter
Ja, det märks att du aldrig använt någon streaming/streamer i.o.m ditt påstående att det är JAG som har betydligt lägre krav än Ogjort.![]()
Jag har inte haft några problem att spela upp musik "gapless" sedan någon gång i början av 2000-talet, jag ställer helt enkelt mycket högre krav på min ljudåtergivning och väljer därmed inte mediokra lösningar som Chromecast, eller uppspelning av musik med någon webläsare vars främsta användningsområde aldrig varit musikåtergivning.
1. Chromecast använder protokollet HTML5 vilket aldrig har haft och troligtvis aldrig kommer få någon funktion att spela upp ljudfiler gapless.
2. Alla webläsare använder HTML protokoll så det verkar därmed vara precis samma problem där, dessa protokoll har aldrig varit framtagna eller ämnade för musikåtergivning. Det är ett protokoll framtaget för web browsing och funktionen gapless musikåtergivning ligger på plats 12581 på prioritetslistan över vad som behöver införas.
Det verkar vara många som försökt göra diverse kriggående lösningar just för att komma runt problematiken med att dessa HTML protokoll inte har funktionen att "buffra"/förladda ett nästkommande ljudspår, och med rätt timing påbörja uppspelningen av detta nästkommande ljudspår utan någon hörbar "buffer-paus". https://lists.w3.org/Archives/Public/ww ... /0007.html
Så vad exakt är det ni anser att Qobuz ska göra åt dessa tekniska begränsningar som återfinns i HTML-protokollet, kanske bör vi kräva att Qobuz köper upp Apple Safari, Google Chrome och Chromecast samt Mozilla Firefox, så att Qobuz själva kan ta kontroll över utveckligen och vilka protokoll dessa använder.
...Eller så kan man välja ett av alla de övriga alternativen Qobuz erbjuder för sin streaming vilka inte har några som helst problem att spela upp ljudfiler utan mellanrum, där "Qobuz inte knasar till det".![]()
.
Det märks att du antingen inte läst det jag skriver eller inte förstår det jag skriver. Jag pratar användarvänlighet. Jag har inte ens kommit till ljudet ännu. Jag pratar inte heller om Qobus, jag pratar om externa streamingtjänster som alternativ gällande input av musik/ljud till ens stationära stereoanläggning hemma.
Du nämner själv problem med själva protokollet. Då är det ett grundproblem. Detta gäller användarvänlighet.
Till välljudet:
Ingen verkar ha fått det att funka, inte vid något tillfälle i någon anläggning. Det gäller även på Hifi-mässor där den samlade eliten ställer ut och skall dema sina Hifi-pryttlar. Streamingdemo låter alltid sämst.
Det är väl självklart att vill man höra låt A, så skall input till sin stereo bli det mest välljudande alternativet av låt A, d v s den mest välljudande mastringen/utgåvan. Klarar inte streamingtjänsten det, så faller tjänsten bort som ett alternativ till input. Den bästa CD-avspelningen vinner med hästlängder. Enkel logik gällande vad man kastar bort sitt dyrbara liv på.
För mig är användarvänligheten högre för streaming av musik än vad den någonsin har varit för något fysiskt format, och jag törs lova att detsamma gäller för de flesta andra människor som valt att använda streaming som sitt huvudsakliga sätt att lyssna på musik.
Med ett fåtal knapptryck spelar jag upp större delen av all musik som någonsin producerats, och detta spelas med lätthet upp utan några som helst problem i min stationära ljudanläggning i hemmet.
Om "anvädarvänlighet" endast handlar om utgångspunkten att en totalt otekniskt person ska kunna ta till sig av musik, då är det klart enklaste sättet att bara räcka honom en marackas så att han får musicera för sig själv, ty det är mycket svårare att få igång en CD-spelare.

Protokollet är endast ett problem om man själv försatt sig i en situation där ens enda valmöjligheten är att spela upp den streamade musiken över en webläsare, protokollet är i det här fallet främst utvecklat och framtaget för åtkomst av diverse sidor på nätet, inte för musiklyssning även om Qobuz och övriga streamingtjänster har tillgängliggjort även det alternativet (trots några brister som det icke-optimala protokollet orsakar).
Om Qobuz på något vis gjorde sin tjänst möjlig för lyssning även på gamla speldosor, ska vi klandra dem för att vi fortfarande tvingas vrida upp speldosan från gång till gång? Då kanske det är bättre att vi istället väljer något av alla de andra alternativen vars Qobuz tillgängliggjort sin tjänst, kanske något av alternativen där även gapless fungerar.

Och slutgiltigen då till välljudet:
Det finns absolut ingenting som stoppar oss från att ha ett eget musikbibliotek på hårddisk, trots att vi väljer att streama musik från Qobuz eller andra streamingtjänster. Musiken som ligger lagrad på hårddisk kan vara av precis samma ljudkvalitet som den man har på CD, t.o.m tekniskt sett av ännu högre kvalitet än vad CD-formatet har kapacitet till (även om de flesta av oss är hyfsat överens om att CD-kvalitet räcker och blir över).
Om en rättvis jämförelse av ljudkvaltet ska göras så bör musikbiblioteket från streamingtjänsterna främst jämföras mot nya CD:s som skivbolagen tillhandahåller i butikshyllorna idag, begagnade skivor är lika tillgängliga för dem som väljer att rippa dem till hårddisk till sitt egna musikbibliotek.
.