Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Jag vill försiktigt protestera mot att "en bra förstärkare....." - när effekten fördubblas vid halvering av impedansen betyder det att spänningen hålls konstant. Sådant tarvar ett riktigt styvt nätaggregat, men nyttan vid praktiskt bruk är identiskt lika med noll.
Om viloströmmen är Iq i ett push/pull-steg kommer den ena halvan av utgångssteget att sluta leda ström då strömmen genom lasten I är I=2*Iq.
Uteffekten i klass A är P=R*I^2=R*4*Iq^2
Det inses med blotta ögat att uteffekten inom ramen för klass A står i proportion till lasten, dvs sänker du lastimpedansen från 8 ohm till 4 ohm halveras effekten inom ramen för klass A.
Panelguy skrev:
Tusen tack. Vitus Audio anger följande för sin integrerade RI 101 mkII;
Power WRMS (8Ω) ~8W Class A / ~300W Class AB
Power WRMS (4Ω) ~16W Class A / ~600W Class AB
dvs tvärtemot Pass Labs;
”The X260.8 (260 W @ 8 ohms, 520 @ 4) does 34 watts peak in class A into 8 and will do about half that into 4”
Det borde alltså innebära att Vitus anger felaktiga specar eller kan man mäta på olika sätt?
Mycket märkligt.
tordnilsson skrev:"Arbetsklass är dock inte en prestandaparameter."
Just detta har jag funderat en del på, Klass A eller AB eller B,
Varför skulle det vara bra att låta ett slutsteg jobba med så hög förlusteffekt som det blir med sk "Klass A " ända upp till specad full effekt ?
Blir linjäriteten, bandbredden, dämpfaktorn och disten bättre i "Klass A" ?
RogerGustavsson skrev:Vi är ju några som undrat över Bladelius klass A-steg, hur de kan vara så små? Är det verkligen klass A hela vägen till uppgiven effekt? Tänker på hur stora Krell-stegen var när de kom och inte hade de klass A hela vägen till max effekt? Dessutom hade de väl fläkt?
Morello skrev:Rigg - är detta ett båtforum?
hifikg skrev:Hinner du med att lyssna på musik mellan alla inlägg?
Huvudsaken är förstås att innehavaren av sin rigg är nöjd o glad.
Strmbrg skrev:hifikg skrev:Hinner du med att lyssna på musik mellan alla inlägg?
Huvudsaken är förstås att innehavaren av sin rigg är nöjd o glad.
Pfh, jag tycker inte att jag skriver så mycket här.
Hann lyssna på hela Hindemiths fiolkonsert igår kväll.
Morello skrev:Nä, den momentana toppeffekten är dubbelt så stor jämfört med RMS för en sinus. Toppvärdesfaktorn för en sinus är roten ur två.Roten ur två i kvadrat blir som bekant två.
distad skrev:Ljudligt då..vad är skillnaderna mellan vanligt trisse steg och dessa klass A
De där klass A kostar ju en "rejäl" hög med pengar. Tex Accuphase har ju båda sorterna i sitt sortiment, någon som jämfört
Ditt steg är precis som Accuphase A-300, dvs ett AB-steg med hög bias.Strmbrg skrev:Mitt klass-A-slutsteg är rätt stort.
Det väger runt 23 kilo. Det petar enligt den - såvitt jag förstått - underdrivna specifikationen ur sig 30/60/120 Watt vid 8/4/2 Ohms last. En hel del mer innan klippning.
Rydberg skrev:Ditt steg är precis som Accuphase A-300, dvs ett AB-steg med hög bias.Strmbrg skrev:Mitt klass-A-slutsteg är rätt stort.
Det väger runt 23 kilo. Det petar enligt den - såvitt jag förstått - underdrivna specifikationen ur sig 30/60/120 Watt vid 8/4/2 Ohms last. En hel del mer innan klippning.
"In the case of the A-300, the idling current is applied so that the class-A range into 8 ohms is 125W. The amplifier operates as class-A up to 62.5W into 4 ohms and 31.25W into 2 ohms."
This inverse relationship between class-A power and load impedance is easily understood when you consider that current—idle current—determines an amplifier's class-A range and that power equals current squared times load impedance: Cut the impedance in half and the power is halved as well. "So, the A-300 does in fact provide 125W of class A power into 8 ohms," Duffey wrote. "Into 4 ohms, though, the amplifier's fixed amount of 'idle current' can support just 62.5W of class-A power."
https://www.stereophile.com/content/acc ... -amplifier
distad skrev:Rydberg skrev:Ditt steg är precis som Accuphase A-300, dvs ett AB-steg med hög bias.Strmbrg skrev:Mitt klass-A-slutsteg är rätt stort.
"In the case of the A-300, the idling current is applied so that the class-A range into 8 ohms is 125W. The amplifier operates as class-A up to 62.5W into 4 ohms and 31.25W into 2 ohms."
This inverse relationship between class-A power and load impedance is easily understood when you consider that current—idle current—determines an amplifier's class-A range and that power equals current squared times load impedance: Cut the impedance in half and the power is halved as well. "So, the A-300 does in fact provide 125W of class A power into 8 ohms," Duffey wrote. "Into 4 ohms, though, the amplifier's fixed amount of 'idle current' can support just 62.5W of class-A power."
Men för fan Strmbrg...Har du inte koll på vilken klass du tillhör ? A-laget eller B-laget
![]()
En del här är ju nere i D-laget... Det måste ju vara rena korpen.
![]()
![]()
hifikg skrev:distad skrev:Rydberg skrev: Ditt steg är precis som Accuphase A-300, dvs ett AB-steg med hög bias.
Men för fan Strmbrg...Har du inte koll på vilken klass du tillhör ? A-laget eller B-laget
![]()
![]()
![]()
En NAD208 är väl ännu längre ner i seriesystemet, Klass G vill jag minnas. Med A's fördelar utan AB's nackdelar, eller hur det nu var.
hifikg skrev:distad skrev:Rydberg skrev: Ditt steg är precis som Accuphase A-300, dvs ett AB-steg med hög bias.
![]()
![]()
![]()
En NAD208 är väl ännu längre ner i seriesystemet, Klass G vill jag minnas. Med A's fördelar utan AB's nackdelar, eller hur det nu var.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 21 gäster