Klass A

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Panelguy

Klass A

Inläggav Panelguy » 2023-06-16 00:02

För en bra förstärkare brukar effekten dubbleras i 4 Ohm jämfört med 8 Ohm. När de watt en A/B förstärkare går i klass A anges kan det dock skilja om klass A watten i 4 Ohm dubbleras eller halveras mot 8 Ohm.
Pass Labs anger en halvering medan Vitus anger en dubblering. Hur kan det skilja???
Någon som kan förklara detta?
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Morello

Re: Klass A

Inläggav Morello » 2023-06-16 09:26

Jag vill försiktigt protestera mot att "en bra förstärkare....." - när effekten fördubblas vid halvering av impedansen betyder det att spänningen hålls konstant. Sådant tarvar ett riktigt styvt nätaggregat, men nyttan vid praktiskt bruk är identiskt lika med noll.

Om viloströmmen är Iq i ett push/pull-steg kommer den ena halvan av utgångssteget att sluta leda ström då strömmen genom lasten I är I=2*Iq.

Uteffekten i klass A är P=R*I^2=R*4*Iq^2

Det inses med blotta ögat att uteffekten inom ramen för klass A står i proportion till lasten, dvs sänker du lastimpedansen från 8 ohm till 4 ohm halveras effekten inom ramen för klass A.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2023-06-16 09:50

Morello skrev:Jag vill försiktigt protestera mot att "en bra förstärkare....." - när effekten fördubblas vid halvering av impedansen betyder det att spänningen hålls konstant. Sådant tarvar ett riktigt styvt nätaggregat, men nyttan vid praktiskt bruk är identiskt lika med noll.

Om viloströmmen är Iq i ett push/pull-steg kommer den ena halvan av utgångssteget att sluta leda ström då strömmen genom lasten I är I=2*Iq.

Uteffekten i klass A är P=R*I^2=R*4*Iq^2

Det inses med blotta ögat att uteffekten inom ramen för klass A står i proportion till lasten, dvs sänker du lastimpedansen från 8 ohm till 4 ohm halveras effekten inom ramen för klass A.

Tusen tack. Vitus Audio anger följande för sin integrerade RI 101 mkII;
Power WRMS (8Ω) ~8W Class A / ~300W Class AB
Power WRMS (4Ω) ~16W Class A / ~600W Class AB
dvs tvärtemot Pass Labs;
”The X260.8 (260 W @ 8 ohms, 520 @ 4) does 34 watts peak in class A into 8 and will do about half that into 4”
Det borde alltså innebära att Vitus anger felaktiga specar eller kan man mäta på olika sätt?
Mycket märkligt.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-06-16 09:59

Vitus är ute på velocipen.

Arbetsklass är dock inte en prestandaparameter.

Vitusen är ett AB-steg med uppskruvad viloström. Det relevanta är utgångsstegets linjäritet och maximal linjäritet (dvs minimal distorsion) åstadkommer man när viloströmmen satisfierar Olivers villkor (har skrivit om detta förut).
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2023-06-16 10:13

Panelguy skrev:
Tusen tack. Vitus Audio anger följande för sin integrerade RI 101 mkII;
Power WRMS (8Ω) ~8W Class A / ~300W Class AB
Power WRMS (4Ω) ~16W Class A / ~600W Class AB
dvs tvärtemot Pass Labs;
”The X260.8 (260 W @ 8 ohms, 520 @ 4) does 34 watts peak in class A into 8 and will do about half that into 4”
Det borde alltså innebära att Vitus anger felaktiga specar eller kan man mäta på olika sätt?
Mycket märkligt.

Ser ut som Vitus missuppfattat ja.
Sen kan man ju också undra vad Pass Labs menar med "peak" som nämns just för klass A, man får väl anta att 260/520 W är RMS då det är kutym.
34 W peak motsvarar 24 W RMS (sinus).
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-06-16 10:29

Nä, den momentana toppeffekten är dubbelt så stor jämfört med RMS för en sinus. Toppvärdesfaktorn för en sinus är roten ur två. :) Roten ur två i kvadrat blir som bekant två.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
tordnilsson

Inläggav tordnilsson » 2023-06-16 11:50

"Arbetsklass är dock inte en prestandaparameter."

Just detta har jag funderat en del på, Klass A eller AB eller B,
Varför skulle det vara bra att låta ett slutsteg jobba med så hög förlusteffekt som det blir med sk "Klass A " ända upp till specad full effekt ?
Blir linjäriteten, bandbredden, dämpfaktorn och disten bättre i "Klass A" ?

jansch

Inläggav jansch » 2023-06-18 14:35

tordnilsson skrev:"Arbetsklass är dock inte en prestandaparameter."

Just detta har jag funderat en del på, Klass A eller AB eller B,
Varför skulle det vara bra att låta ett slutsteg jobba med så hög förlusteffekt som det blir med sk "Klass A " ända upp till specad full effekt ?
Blir linjäriteten, bandbredden, dämpfaktorn och disten bättre i "Klass A" ?

Tänkte svara lite enkelt (förhoppningsvis) på din fråga för dom som inte är insatta i elektronik/förstärkarteknik.

Att ha hög förlusteffekt är ju aldrig bra, varken för elektroniska komponenter, miljön eller plånboken.
Det är dock enkelt/effektivt att bygga klass A , man kanske inte tänker på det men de allra flesta transistor- och rörförförstärkare arbetar i klass A där förlusteffekt/verkningsgrad inte spelar någon större roll. Används operationsförstärkare (OPamps) är dom intert oftast olika varianter av klass AB.

Klass A har en fördel och det är att transistorn/röret hela tiden arbetar i det "linjära" arbetsområdet, alltså i vila ligger arbetspunkten mitt i bästa arbetsområde. Den är halvt ledande, åtminstone halva effekten "går upp i rök" beroende på hur man ser det.

I klass AB och B delar man upp utsignalen i "+" och "-" och stänger helt enkelt av t.ex "+" sidans rör/transistor när "-" sidans rör/transistor arbetar och viceversa. Att stänga av en transistor (cutoff region) betyder att transistorn är utanför sitt yttersta arbetsområde.
Transistorn funkar ju som en kran, t.ex som en vattenkran där man måste vrida på utan att något händer eller väldigt lite händer i början för att sedan komma in i sitt "linjära" arbetsområde där man styr vattenflödet lite bättre med kranen.
Dilemmat/utmaningen är alltså när man ska slå på transistorn igen (öppna kranen!) är den inte alls linjär i början, den befinner ju sig i ändan av sitt arbetsområde. Av det kan man också konstatera då att små utsignaler är svårast att hantera då transistorerna då aldrig befinner sig i sitt bästa arbetsområde (man försöker att få vattenkranen att droppa lagom mycket!)

Av ovanstående skäl använder man inte ren klass B (där båda transisorerna samtidigt, "+" sidan och "-" sidan är avstängda helt i vila). Istället låter man transistorena/rören vara på lite längre (biasing) så att dom hjälper varann runt vilopunkten för att det inte skall li en olinjär utsignal = övergångsdistorsion. Alltså vid liten utsignal arbetar slutsteget i en form av klass A och vid större signal i klass B, därav kommer begreppet klass AB.

Så, rent teoretiskt är förutsättningarna bättre för ett klass A slutsteg då transistorn hela tiden befinner sig i sitt arbetsområde. Med biasing av transistorerna, d v s klass AB lösningen är det dock mer teoretiskt än praktisk verklighet.

Det finns en till skillnad. En transistors/rörs arbetsområde är aldrig helt linjärt. Lägger man arbetspunkten i mitten (klass A) kommer undre och övre arbetsområde att vara olika. (jämför med ett högtalarmembran, fjädringen är lite olika beroende på om konen går inåt eller utåt).
Detta resulterar i asymmetrisk distorion = jämna övertoner.
I ett klass AB slutsteg är "+" och "-" sidan en spegling av varandra vilket ger förutsättningar för symmetrisk distorsion = udda övertoner.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-06-18 16:33

Vi är ju några som undrat över Bladelius klass A-steg, hur de kan vara så små? Är det verkligen klass A hela vägen till uppgiven effekt? Tänker på hur stora Krell-stegen var när de kom och inte hade de klass A hela vägen till max effekt? Dessutom hade de väl fläkt?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2023-06-18 16:48

Klass A är bra (om än dyrt) sÄtt att hålla värmen på vintern. Klass D kör man på sommaren :-)

Lånade hem ett Stax-slutsteg i början på 80-talet, detta gick att koppla om mellan klass A och AB. Tror mig minnas att i klass AB lämnade steget typ 2x150W i klass A kanske 2x25 W. Problemet med det stora dyra steget var att det i klass A funkade i typ 10 minuter, sedan stängde det av sig pga överhettning. Slutsteget var jättesnyggt och jättedyrt. Köpte jag det? Nä...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-06-18 20:27

RogerGustavsson skrev:Vi är ju några som undrat över Bladelius klass A-steg, hur de kan vara så små? Är det verkligen klass A hela vägen till uppgiven effekt? Tänker på hur stora Krell-stegen var när de kom och inte hade de klass A hela vägen till max effekt? Dessutom hade de väl fläkt?

Kör inte Bladelius en kombo, med ganska måttlig uteffekt i klass A? Å andra sidan, 8W räcker. Gissar att min 300B är klass A. I varje fall är ljudet det.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-06-21 08:46

Mitt klass-A-slutsteg är rätt stort.
Det väger runt 23 kilo. Det petar enligt den - såvitt jag förstått - underdrivna specifikationen ur sig 30/60/120 Watt vid 8/4/2 Ohms last. En hel del mer innan klippning.

Om det är någon given fördel med klass-A-drift är jag definitivt inte rätt person att lägga ut texten om.
Som vanligt (oavsett om det rör sig om eltandborstar, morgontidningar, advokatfirmor, hundsorter eller hifi-apparater) så florerar såväl tvärsäkerheter som osäkerheter - i allehanda riktningar - kring hur det ligger till. :)

Metoder (i detta fall konstruktionslösningar) är inte så centralt för mig som simpel nyttjare av apparaturen. Jag skall ju "bara" lyssna på musik, inte konstruera apparater. :)

Inbillad notering eller inte:
Detta Accuphase-slutsteg låter renare och mer kraftfullt än det Rotel RB1590 jag hade innan.
Eller snarare: Det jag lyssnar efter är inte renhet eller kraft.
Det är (illusionen av) realism i den klassiska musiken, som är det enda som har betydelse för min del.
Uppstår inte illusionen av realism i tillräcklig grad, så uppstår distraktioner.
Dessa distraktioner innebär att jag inte kan försjunka i musiken.
Att renhet och klarhet kan leda till en tillfredsställande realism-upplevelse är emellertid rimligt.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-06-21 13:44

Hinner du med att lyssna på musik mellan alla inlägg? :)
Huvudsaken är förstås att innehavaren av sin rigg är nöjd o glad.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-06-21 14:01

Rigg - är detta ett båtforum?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-06-21 17:42

Morello skrev:Rigg - är detta ett båtforum?

Vi seglar glatt ut på det djupa havet av god musik med hjälp av våra riggar... How Deep is the Ocean?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-06-21 17:54

hifikg skrev:Hinner du med att lyssna på musik mellan alla inlägg? :)

Pfh, jag tycker inte att jag skriver så mycket här.
Hann lyssna på hela Hindemiths fiolkonsert igår kväll. 8O
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-06-21 17:57

Strmbrg skrev:
hifikg skrev:Hinner du med att lyssna på musik mellan alla inlägg? :)

Pfh, jag tycker inte att jag skriver så mycket här.
Hann lyssna på hela Hindemiths fiolkonsert igår kväll. 8O

Bra så, kastar nog sten i glashus, he he, men så här års blir det oftast bara ett par, tre timmar ren lyssning och många dagar ingen alls pga diverse utflykter och traditioner.
Ledigheterna började idag och så mycket som jag slitit idag har jag inte gjort i samband med något betalt uppdrag på länge!

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2023-06-21 19:14

Morello skrev:Nä, den momentana toppeffekten är dubbelt så stor jämfört med RMS för en sinus. Toppvärdesfaktorn för en sinus är roten ur två. :) Roten ur två i kvadrat blir som bekant två.

:oops:
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
BobHallon

Inläggav BobHallon » 2023-06-22 06:53

Användarvisningsbild
BobHallon

Inläggav BobHallon » 2023-06-22 07:00

Hej igen

Liten korrigering class a

https://www.head-fi.org/threads/schiit- ... t-17354234

Mvh magnus

Användarvisningsbild
BobHallon

Inläggav BobHallon » 2024-01-10 20:13

Hej
Diverse om återkopplings

https://www.head-fi.org/threads/schiit- ... t-17911208

mvh Magnus

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-01-11 10:30

Ljudligt då.. :? vad är skillnaderna mellan vanligt trisse steg och dessa klass A :?: De där klass A kostar ju en "rejäl" hög med pengar. Tex Accuphase har ju båda sorterna i sitt sortiment, någon som jämfört :?:
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

jansch

Inläggav jansch » 2024-01-11 11:44

distad skrev:Ljudligt då.. :? vad är skillnaderna mellan vanligt trisse steg och dessa klass A :?: De där klass A kostar ju en "rejäl" hög med pengar. Tex Accuphase har ju båda sorterna i sitt sortiment, någon som jämfört :?:

Klass A ger förutsättningar för asymmetrisk dist = ljämna övertoner = "varmt" ljud.
"Vanliga trisse steg" är klass AB har förutsättningar för = symmetrisk dist = udda övertoner = "stickigare" ljud.

Dock, vid vettiga konstruktioner är distorsion så låg att den inte spelar någon roll.

En varas pris är inte lika med teknisk prestanda. Väldig stor del av priset kan vara design, val av dyra material, små serier och varumärket (samt inte minst galna lösningar på problem som inte finns.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2024-01-11 12:23

Mja, det låter som du talar om entaktkoppling versus push/pull.

I ett push/pull-steg uppstår symmetri, vilket reducerar jämna ordningens termer, men det har ingenting med klass B eller A att göra.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2024-01-11 12:58

Strmbrg skrev:Mitt klass-A-slutsteg är rätt stort.
Det väger runt 23 kilo. Det petar enligt den - såvitt jag förstått - underdrivna specifikationen ur sig 30/60/120 Watt vid 8/4/2 Ohms last. En hel del mer innan klippning.
Ditt steg är precis som Accuphase A-300, dvs ett AB-steg med hög bias.

"In the case of the A-300, the idling current is applied so that the class-A range into 8 ohms is 125W. The amplifier operates as class-A up to 62.5W into 4 ohms and 31.25W into 2 ohms."

This inverse relationship between class-A power and load impedance is easily understood when you consider that current—idle current—determines an amplifier's class-A range and that power equals current squared times load impedance: Cut the impedance in half and the power is halved as well. "So, the A-300 does in fact provide 125W of class A power into 8 ohms," Duffey wrote. "Into 4 ohms, though, the amplifier's fixed amount of 'idle current' can support just 62.5W of class-A power."

https://www.stereophile.com/content/acc ... -amplifier
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-01-11 13:07

Mja.. eftersom jansch kanske är ute och cyklar så undra man hur upplevs det ljudmässigt :? Har hört att även klass A kan skilja en hel del på ljudet. Så man blir ju lite :? när man ser utbudet.
https://www.akkelisaudio.com/forstarkar ... lson-pass/ Jag blir förvirrad....Mellan 18 till 25 watt. Och väldigt låg Dämp faktor på alla. Vad betyder det ?
Jag har bara lyssnat på Pass Lab (är väl AB?) ihop med Dynaudio, och det lät skittråkigt på ren Svenska och då gillar jag Dynaudio allmänt.
Senast redigerad av distad 2024-01-11 13:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-01-11 13:09

Rydberg skrev:

"In the case of the A-300, the idling current is applied so that the class-A range into 8 ohms is 125W. The amplifier operates as class-A up to 62.5W into 4 ohms and 31.25W into 2 ohms."

This inverse relationship between class-A power and load impedance is easily understood when you consider that current—idle current—determines an amplifier's class-A range and that power equals current squared times load impedance: Cut the impedance in half and the power is halved as well. "So, the A-300 does in fact provide 125W of class A power into 8 ohms," Duffey wrote. "Into 4 ohms, though, the amplifier's fixed amount of 'idle current' can support just 62.5W of class-A power."

Men för fan Strmbrg... 8O Har du inte koll på vilken klass du tillhör ? A-laget eller B-laget :mrgreen: :wink: En del här är ju nere i D-laget... Det måste ju vara rena korpen.8O :mrgreen: :lol:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-01-11 13:53

distad skrev:
Rydberg skrev:

Men för fan Strmbrg... 8O Har du inte koll på vilken klass du tillhör ? A-laget eller B-laget :mrgreen: :wink: En del här är ju nere i D-laget... Det måste ju vara rena korpen.8O :mrgreen: :lol:

En NAD208 är väl ännu längre ner i seriesystemet, Klass G vill jag minnas. Med A's fördelar utan AB's nackdelar, eller hur det nu var.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-01-11 14:48

hifikg skrev:
distad skrev:
Rydberg skrev: Ditt steg är precis som Accuphase A-300, dvs ett AB-steg med hög bias.

En NAD208 är väl ännu längre ner i seriesystemet, Klass G vill jag minnas. Med A's fördelar utan AB's nackdelar, eller hur det nu var.

Men den låter ju naturligt. Så hur låter de där klass A :? Det man hört är att Accuphase ska ha pytte lite värme i ett annars neutralt ljud och de där som jag länkade till har jag hört allt möjligt om...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2024-01-11 15:00

hifikg skrev:
distad skrev:
Rydberg skrev: Ditt steg är precis som Accuphase A-300, dvs ett AB-steg med hög bias.

Klass G betyder att det finns två eller fler nivåer på matningsspänningen. NAD208 är således ett klass B-steg (minimal viloström för att satisfiera Olivers villkor) med dubbel matning. När den högre matningen aktiveras medför det en liten dos distorsion.

Jag brukar nyttja följande definitioner:
Klass A: Alla utgångstrissor/rör leder ström under hela signalperioden
Klass B: Alla utgångstrissor/rör leder ström under något mer än halva signalperioden - i praktiken tiotalet mA viloström
Klass AB: Uppskruvad viloström som hamnar någonstans mellan klass A och klass B. Accuphase-steget ovan är ett sådant steg.

Klass AB enligt ovan renderar ofta/alltid en med avseende på utsignal inkonsekvent transkonduktans, vilket inte är önskvärt. Arbetar inte steget i klass A bör Olivers villkor satisfieras, vilket innebär maximalt konsekvent transkonduktans och därmed lägst THD.
-Innehar F-skattsedel-

Nästa

Återgå till Generellt om hifi