Dags för ihoplimning av allt utom baffeln. Bakstycket som senare ska delas är helt fortfarande för att staga upp vid ihoplimningen men bakstycket limmas alltså inte än. Tejpas därför vid skarvar för att inte fastna vid limningen. Bottenplattan får lite silvertejp under för att komma upp lite så att sidstycken "kommer ner" ordentligt så att säga.

- OA51N_9.jpg (224.03 KiB) Visad 3633 gånger
Har ingen bild på själva limningen. Sedan är det dags att slutsåga bafflarna och passa in. Nedre hörnet på bottenplattan måste fixas till:

- OA51N_10.jpg (203.59 KiB) Visad 3633 gånger
Kan säga att första baffeln inte blev helt bra. En 2 mm:s glipa i ena kanten. Funderade på att göra om men beslöt att limma dit en 2 mm remsa MDF istället. Hoppas att inga skarvar syns sedan - vilket är ju hela vitsen med att gera. Men det är ju precis i hörnet så att jag chansar. Det blev iallafall lådor med rätt ok passning (förutom 2 millimetersremsa då på den ena då. Samt att det glipar något på insidan av lådan. mer om detta senare.

- OA51N_13.jpg (238.09 KiB) Visad 3633 gånger
Glipor på insidan av baffeln alltså...Jag använde nog
lite för stor vinkel vid geringen. Tanken var att hellre såga med något för stor vinkel (=glipa på insidan) än för liten vinkel (=glipa på utsidan). Skulle jag få göra ett andra par skulle det sannolikt bli bättre - man lär sig på det första exemplaren. I vilket fall gjorde jag "gegga"/spackel av MDF-damm och trälim och fyllde i på insidan. Dessutom lite "extra" som förstärker. Här finns ju inga lister sedan....

- OA51N_14.jpg (239.49 KiB) Visad 3633 gånger
Sedan elementhål och nedfräsning av diskantelement efter att ha fått svar på min fråga om detta tidigare i tråden.

- OA51N_16.jpg (229.62 KiB) Visad 3633 gånger

- OA51N_18.jpg (225.99 KiB) Visad 3633 gånger
Sedan tillkom lister på några väl valda ställen. Samt ett lager vattenbaserad polyuretanlack på hela insidan för att minska risk för fuktinträngning.

- OA51N_17.jpg (220.94 KiB) Visad 3633 gånger
Så har vi då det faktum att man nästan alltid klantar sig på några sätt. Man tänker t ex inte igenom alla moment. Det visade sig att det nästan höll på att skita sig med att få dit basreflexröret. Det var nätt och jämt jag kunde pressa in det förbi hörnet.

- OA51N_21.jpg (222.43 KiB) Visad 3633 gånger
Och sedan då det här med infästning mot sidan. Jag vet att det ska var basreflexrör med innerdiameter 60 mm. Det var inte så lätt att hitta och jag trodde inte det gick alls först. Jag hittade dock till slut papprör med diametern 60 mm men som jag TRODDE/ANTOG var den angivna ytterdiametern och beställde dessa - skulle innebära något kortare rör bara. Jag förmådde dock inte vänta tiils de kom utan började bygga lådan före detta. Man kan se att jag fräst på insidan av basreflexrörsöppningen på tidigare bild. Så kom då då rören. Och de var exakt som de ska vara (!) - dvs innerdiameter 60 mm. Men då blev det frästa hålet/fästet för litet. Och nu när lådan var limmad blev det hela plöstligt mycket knivigare att åtgärda. Men jag hade som tur är ett frässtål som klarade det hela från utsidan efter lite meck.

- OA51N_20.jpg (248.9 KiB) Visad 3633 gånger
Rör på plats och med inre platta tillfälligt ditmonterad med skruv.

- OA51N_15.jpg (220.99 KiB) Visad 3633 gånger