Sommarpyssel OA51.N-bygge

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Fytrius

Sommarpyssel OA51.N-bygge

Inläggav Fytrius » 2023-06-29 22:27

Hej!

Har fått för mig att bygga en par OA51.N-kloner från scratch. Var och lyssnade på högtalare hos Kalejdokom (tack igen Kalejdokom för vänlig gästfrihet!) för några veckor sedan. Primärt på hans senaste dipoler som verkligen var mäktiga och mycket välljudande men som känns lite som ett projekt på sikt kanske då det är ett betydligt större åtagande både arbetsmässigt men främst inköpsmässigt (om man inte har några element, minidsp:er och extraförstärkare för den aktiva delningen.

...men jag fick också höra hans OA50-byggen lite kort och det gav mersmak. Har själv bara haft ett par överlåtna OA5 typ II tidigare och de var inte jätteroliga enligt min smak. Gav bort dem här på forumet för några år sedan...

Men nu är det alltså OA51.N som gäller. Valet av just OA51.N är baserat på.......hörsägen..... :D- Ett lagom intrikat projekt..med gerade kanter :oops: då de sannolikt ska målas.

Fråga till de initierade: Finns det någon som helst anledning till att INTE fräsa ner/försänka diskantelementet när man bygger nya lådor? Förutom då att de inte ÄR nedfrästa på original vad jag förstår? Varför? Förlorar man något som diffraktionen åstadkommer om man låter dem ligga plant med baffeln? Fasförskjutning mot basen går väl att justera med lite lägre distansring bara? (Jag har försökt söka på detta men har bara sett att frågan ställts men aldrig att någon har svarat)

Jag tänkte mig också att låta diskanten sitta 0,5-1 cm närmare basen för att undvika att diskanten sticker upp lite ovanför högtalaren (Innebär även en anings kortare avstånd mellan baselement/distansring och nederkanterna). Först tänkte jag slipa diskantplattan rak i ovankant men jag är inte säker på att det blir lika snyggt...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Sommarpyssel OA51.N-bygge

Inläggav paa » 2023-06-29 22:51

Det var väl så att i den första generationen OA51 satt det Peerless diskant KO10DT med rektangulär frontplatta, vilken inte skapar samma problem med diffraktion som runda frontplattor.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-06-29 23:02

.ahaa...eftersom kantavståndet till konen ändras hela tiden med en rektangulär platta så blir det ingen enhetlig diffraktionsfrekvens..

Tack....jag börjar förstå litegrann. Här ska alltså fräsas!

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-07-02 00:50

En skiva MDF 16 mm. Varav 20% kommer att bli äckligt trädamm?

OA51N_1.jpg
OA51N_1.jpg (163.46 KiB) Visad 3725 gånger

Mina framställningsmetoder kan nog diskuteras. Men så här har jag gjort iallafall:

Rektangulära bitar sågades först ut med med rätt mått med hjälp av det vanliga anhållet. Slädesjig fick sedan tillverkas eftersom det vanliga anhållet inte är till mycket nytta för resten. Sedan sågades rätt "2D-form" ut. Efter detta vinklades slutligen klingan (till en massa udda vinklar för respektive del) för de gerade vinklarna.

OA51N_12.jpg
OA51N_12.jpg (233.76 KiB) Visad 3725 gånger

Sedan frästes falsar för bottenplatta, bakstycken och slutligen även för mellanväggen i topp och botten. Tänker inte ha 15x15-list där det är falsat utan jag tänker att det blir tillräckligt starkt ändå.

OA51N_4.jpg
OA51N_4.jpg (234.71 KiB) Visad 3725 gånger

Sedan byggdes en ram att provmontera i medan jag håller på med delarna och för limningen när det är dags. Ovärderlig i detta fall.

Lådor börjar ta form. Baffeln fick vänta till sist för att den var beroende av hur det övriga delarna slutligen passar samman.

OA51N_8.jpg
OA51N_8.jpg (220.92 KiB) Visad 3725 gånger

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2023-07-02 02:20

Fytrius skrev:En skiva MDF 16 mm. Varav 20% kommer att bli äckligt trädamm?

OA51N_1.jpg

Mina framställningsmetoder kan nog diskuteras. Men så här har jag gjort iallafall:

Rektangulära bitar sågades först ut med med rätt mått med hjälp av det vanliga anhållet. Slädesjig fick sedan tillverkas eftersom det vanliga anhållet inte är till mycket nytta för resten. Sedan sågades rätt "2D-form" ut. Efter detta vinklades slutligen klingan (till en massa udda vinklar för respektive del) för de gerade vinklarna.

OA51N_12.jpg

Sedan frästes falsar för bottenplatta, bakstycken och slutligen även för mellanväggen i topp och botten. Tänker inte ha 15x15-list där det är falsat utan jag tänker att det blir tillräckligt starkt ändå.

OA51N_8.jpg

Sedan byggdes en ram att provmontera i medan jag håller på med delarna och för limningen när det är dags. Ovärderlig i detta fall.

Lådor börjar ta form. Baffeln fick vänta till sist för att den var beroende av hur det övriga delarna slutligen passar samman.

OA51N_4.jpg

Tjusigt jobbat och raskt marscherat, blir spännande att följa fortsättningen

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2023-07-02 07:54

Intressant, då jag funderat på ett liknande bygge.
Jag undrar var du fått alla mått ifrån?

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-07-02 08:56

Johannesk här på forumet har lagt upp fantastiska sketchupmodeller av Carlssonhögtalare! Tråden heter "3d-ritningar Carlsson + Mupps". Saxat ur denna:

johannesk skrev:3D-ritningar av Carlssonhögtalare och släktingar. De flesta är gjorda efter foton på nätet. Vissa är mer färdiga än andra. Kommer att försöka uppdatera när jag gör ändringar. Tacksam för feedback när det gäller fel i mått och vinklar. Länk finns från Carlsson bildtråden.

[ Bild ] http://user.faktiskt.io/johannesk/oa51.skp

Jag skulle inte klara det johannesk åstadkommit med mina nuvarande sketchupkunskaper men jag kan tillräckligt för att kunna ta ut mått och vinklar. Har använt det mesta utom elementmått/placering samt att jag valt att inte gera bottenplattan och bakstyckena pga att undertill blir det enklare att bygga med falsar och det gör inget om skarvarna mellan MDF:en börjar synas lite med tiden. Bakåt ville jag ha delad baksida med ena halvan borttagbar och där syns inga skarvar heller med högtalaren mot väggen.....

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2023-07-02 10:06

Jag har sett den, men bara i en wiewer.
Den verkar bra men hur får man ut måtten för hur elementhålen ska placeras?

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-07-02 11:39

Mitt tips (iallafall till mig själv :) ) var att inte ta upp hål före ihopmontering av lådorna pga att det är krångligt att få dit den sneda baffeln och det är kritiskt med elementplaceringen i just detta fall då kanterna på elementen ligger mycket nära hörnen på baffeln.

Jag tillverkade distansringen (182 mm ytterdiameter) och placerade ut den på baffeln och markerade ringen med blyerts, c:a 5 mm:s marginal till de sneda nederkanterna. Dvs lite kortare avstånd än "normalt" för att kunna få ned diskanten - se ovan. Sedan märkte/mätte jag ut centrum för baselementet på baffeln utifrån ringens markering. En vinkelhake läggs därefter på/mot överkanten av baffeln så att att den går igenom centrumpunkten på baselementet - då får man också centrumlinjen för diskantelement. Centrumlinjens skärning mot överkanten av baffeln ligger ca 165 mm från närmaste hörn på lådan. (Det finns en felaktig äldre bild med mått på forumet där centrumlinjen på elementen också går genom spetsen på baffeln där nere men det är INTE rätt).

När centrumlinjen är etablerad märkte jag ut diskantelementets center och diameter (100 mm) så att överkanten hamnade ca 5 mm under överkanten på baffeln. Då har jag c:a 4 mm kvar mellan diskantelementets frontplatta till hålet för baslementet (160 mm). Distansringen kommer ju som tidigare sedan att ligga över diskantelementets frontplatta, men det är ju inget nytt.

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2023-07-02 13:21

Stort TACK för den beskrivningen!
Jag har funderat länge på hur man ska få till placeringen på hålen.
Som du också konstaterat finns det en hel del "ritningar" som inte stämmer.
Min plan är att försöka såga de gerade bitarna med en sänksåg, återstår att se om det funkar.

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-07-02 14:04

Dags för ihoplimning av allt utom baffeln. Bakstycket som senare ska delas är helt fortfarande för att staga upp vid ihoplimningen men bakstycket limmas alltså inte än. Tejpas därför vid skarvar för att inte fastna vid limningen. Bottenplattan får lite silvertejp under för att komma upp lite så att sidstycken "kommer ner" ordentligt så att säga.

OA51N_9.jpg
OA51N_9.jpg (224.03 KiB) Visad 3629 gånger

Har ingen bild på själva limningen. Sedan är det dags att slutsåga bafflarna och passa in. Nedre hörnet på bottenplattan måste fixas till:

OA51N_10.jpg
OA51N_10.jpg (203.59 KiB) Visad 3629 gånger

Kan säga att första baffeln inte blev helt bra. En 2 mm:s glipa i ena kanten. Funderade på att göra om men beslöt att limma dit en 2 mm remsa MDF istället. Hoppas att inga skarvar syns sedan - vilket är ju hela vitsen med att gera. Men det är ju precis i hörnet så att jag chansar. Det blev iallafall lådor med rätt ok passning (förutom 2 millimetersremsa då på den ena då. Samt att det glipar något på insidan av lådan. mer om detta senare.

OA51N_13.jpg
OA51N_13.jpg (238.09 KiB) Visad 3629 gånger

Glipor på insidan av baffeln alltså...Jag använde nog lite för stor vinkel vid geringen. Tanken var att hellre såga med något för stor vinkel (=glipa på insidan) än för liten vinkel (=glipa på utsidan). Skulle jag få göra ett andra par skulle det sannolikt bli bättre - man lär sig på det första exemplaren. I vilket fall gjorde jag "gegga"/spackel av MDF-damm och trälim och fyllde i på insidan. Dessutom lite "extra" som förstärker. Här finns ju inga lister sedan....

OA51N_14.jpg
OA51N_14.jpg (239.49 KiB) Visad 3629 gånger

Sedan elementhål och nedfräsning av diskantelement efter att ha fått svar på min fråga om detta tidigare i tråden.

OA51N_16.jpg
OA51N_16.jpg (229.62 KiB) Visad 3629 gånger

OA51N_18.jpg
OA51N_18.jpg (225.99 KiB) Visad 3629 gånger

Sedan tillkom lister på några väl valda ställen. Samt ett lager vattenbaserad polyuretanlack på hela insidan för att minska risk för fuktinträngning.

OA51N_17.jpg
OA51N_17.jpg (220.94 KiB) Visad 3629 gånger

Så har vi då det faktum att man nästan alltid klantar sig på några sätt. Man tänker t ex inte igenom alla moment. Det visade sig att det nästan höll på att skita sig med att få dit basreflexröret. Det var nätt och jämt jag kunde pressa in det förbi hörnet.

OA51N_21.jpg
OA51N_21.jpg (222.43 KiB) Visad 3629 gånger

Och sedan då det här med infästning mot sidan. Jag vet att det ska var basreflexrör med innerdiameter 60 mm. Det var inte så lätt att hitta och jag trodde inte det gick alls först. Jag hittade dock till slut papprör med diametern 60 mm men som jag TRODDE/ANTOG var den angivna ytterdiametern och beställde dessa - skulle innebära något kortare rör bara. Jag förmådde dock inte vänta tiils de kom utan började bygga lådan före detta. Man kan se att jag fräst på insidan av basreflexrörsöppningen på tidigare bild. Så kom då då rören. Och de var exakt som de ska vara (!) - dvs innerdiameter 60 mm. Men då blev det frästa hålet/fästet för litet. Och nu när lådan var limmad blev det hela plöstligt mycket knivigare att åtgärda. Men jag hade som tur är ett frässtål som klarade det hela från utsidan efter lite meck.

OA51N_20.jpg
OA51N_20.jpg (248.9 KiB) Visad 3629 gånger

Rör på plats och med inre platta tillfälligt ditmonterad med skruv.

OA51N_15.jpg
OA51N_15.jpg (220.99 KiB) Visad 3629 gånger

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-07-02 15:05

Conny skrev:Stort TACK för den beskrivningen!
Jag har funderat länge på hur man ska få till placeringen på hålen.
Som du också konstaterat finns det en hel del "ritningar" som inte stämmer.
Min plan är att försöka såga de gerade bitarna med en sänksåg, återstår att se om det funkar.

Det borde gå bra med en sänksåg också. Bara att vara noggrann med skenan....

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-07-02 15:38

Stiligt.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-07-02 19:04

Tack! Vi får se...

Nu börjar vi närma oss realtid, dvs jag har legat någon/några dagar före med byggandet jämfört med postandet. Lådorna håller på att grundmålas men kommer väl sedan att få vila/sätta sig några veckor innan lacken kommer på. Vilket ser ut att bli matt off-white just nu....

Har inte beställt filterdelar från Hifikit än. Funderar lite på vad det är jag ska ha; dvs i vilken kvalitet/prisklass - värdena vet jag. Lutar åt att bygga billigt och välja standardkomponenter, men jag vet inte riktigt än, Jag är i viss mån påverkbar :)

Sedan är det terminaler också.....svåra val....

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2023-07-02 23:22

IMPONERANDE!
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2023-07-02 23:27

Jag skulle kört foliespolar och några bättre kondingar.....
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2023-07-02 23:27

Kondingen för diskanten alltså

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2023-07-03 10:55

avr7000 skrev:Jag skulle kört foliespolar och några bättre kondingar.....

Vad är teorin som visar att foliespolar är bättre?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-07-03 11:04

Man måste definiera "bättre" - foliedrosslar har något annorlunda egenskaper.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-07-03 12:29

paa skrev:

Vad är teorin som visar att foliespolar är bättre?

Det intressanta ser man vid simulering eller mätning då man har impedans på Y-axeln och frekvens på X-axeln. En foliespole kan ha resonansfrekvensen mellan induktans och kapacitans 5-10 ggr högre i frekvens än spole lindad med koppartråd.

Man kan ha speciell lindningsteknik med koppartråd. Heter det banklindning? Jag minns inte. Jag har inte sett vanliga drosslar lindade på det sättet, men däremot transformatorer och utgångstransformatorer för rörslutsteg.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-07-03 13:38

Jag har nu bestämt mig för att satsa på standardkomponenter i första skedet i alla fall - dvs trådlindade spolar och vanliga Jantzen Cross Caps. Jag lutade starkt åt detta redan från början pga att jag inte riktigt vet vad jag bygger :D . Jag sa ju att jag valt modell efter hörsägen och det verkar finnas en betydligt större konsensus gällande att OA51.N låter mycket bra, men en något mindre att det är värt att lägga en massa extra tusenlappar på filtret. Jag säger inte att det inte skulle kunna ske i framtiden dock. :?

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-07-03 14:13

Basreflexinfästning på insidan korrigerad och röret är limmat. "Strömningsoptimering" (?) på utsidan. Finns även på inre "plattan". Inre delen av basreflexröret bara inpressat i sitt fäste med några varv eltejp för passningen (nedre bilden) - för ev längdjustering av röret senare.

OA51N_23.jpg
OA51N_23.jpg (170.46 KiB) Visad 3412 gånger

Då så. Nutid. Grundmålade lådor väntar på beställda filterdelar. Ev tar jag upp öppning för egentillverkad högtalarterminal. Har gamla polskruvar som kan användas. Frångå att det "ska" vara (?) isolerade labhylsor på Carlsson.... :)

OA51N_22.jpg
OA51N_22.jpg (191.5 KiB) Visad 3412 gånger

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-07-03 15:08

Passar på att fråga:

Hur kritiskt anses det vara med djupjusteringen av baselementet i förhållande till diskantelementet? Mina distansringar är nu 16 mm (togs ut av befintlig MDF-skiva) och det är möjligen kanske för mycket men det är inte så svårt att ställa dessa på högkant i bordssågen för att justera ned detta mått sedan. Jag har ju fräst ner diskanterna så baselementet borde väl också sitta lite lägre då?

Är det värt att börja mäta med mikrofon och REW sedan när allt är monterat, eller är det försumbart om det skiljer några millimeter hit eller dit? Jag vet inte alls hur man skulle göra just denna mätning för övrigt - men det går väl att hitta.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-07-03 16:26

Fytrius skrev:Passar på att fråga:

Hur kritiskt anses det vara med djupjusteringen av baselementet i förhållande till diskantelementet? Mina distansringar är nu 16 mm (togs ut av befintlig MDF-skiva) och det är möjligen kanske för mycket men det är inte så svårt att ställa dessa på högkant i bordssågen för att justera ned detta mått sedan. Jag har ju fräst ner diskanterna så baselementet borde väl också sitta lite lägre då?

Är det värt att börja mäta med mikrofon och REW sedan när allt är monterat, eller är det försumbart om det skiljer några millimeter hit eller dit? Jag vet inte alls hur man skulle göra just denna mätning för övrigt - men det går väl att hitta.

Stig var petig gällande detta.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-07-03 17:41

petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Tack, då får jag försöka söka på detta för jag antar att det inte är något som beskrivs enkelt med 20 ord...Man undrar ju t ex var mikrofonen ska placeras. Vinkelrätt mot baffeln precis mellan elementen eller kanske istället på en tänkt linje mot lyssningsplats? Det känns som det blir lite speciellt just med denna högtalare med den vinklade baffeln....eh, jo det är ju just det det är med OA51. :D

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-07-03 17:42

Även här måste "bättre" definieras; vilken som helst plastfoliekonding medför i sammanhanget försumbar distorsion.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-07-04 07:17

Fytrius skrev:Jag har nu bestämt mig för att satsa på standardkomponenter i första skedet i alla fall - dvs trådlindade spolar och vanliga Jantzen Cross Caps. Jag lutade starkt åt detta redan från början pga att jag inte riktigt vet vad jag bygger :D . Jag sa ju att jag valt modell efter hörsägen och det verkar finnas en betydligt större konsensus gällande att OA51.N låter mycket bra, men en något mindre att det är värt att lägga en massa extra tusenlappar på filtret. Jag säger inte att det inte skulle kunna ske i framtiden dock. :?

Jag påstår att de låter förbannat bra på ren Svenska och du kommer bli förvånad över hur bra högtalare du byggt när det blir lyssning :D När det gäller filter så tycker jag att Cross Caps verkar sunt. Men jag hade valt tråd till diskant och band till bas, på ren magkänsla. Och vill du sticka ut och ha de snyggaste OA51.N i Sverige, så lacka dem hos en billackerare. Och sätt dit snygga högtalarkontakter... 8) som finns hos HifiKit.
Hoppas på bilder när du är klar. :) :P :D
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-07-04 11:17

FBK skrev:
Fytrius skrev:Jag har nu bestämt mig för att satsa på standardkomponenter i första skedet i alla fall - dvs trådlindade spolar och vanliga Jantzen Cross Caps. Jag lutade starkt åt detta redan från början pga att jag inte riktigt vet vad jag bygger :D . Jag sa ju att jag valt modell efter hörsägen och det verkar finnas en betydligt större konsensus gällande att OA51.N låter mycket bra, men en något mindre att det är värt att lägga en massa extra tusenlappar på filtret. Jag säger inte att det inte skulle kunna ske i framtiden dock. :?

Jag påstår att de låter förbannat bra på ren Svenska och du kommer bli förvånad över hur bra högtalare du byggt när det blir lyssning :D När det gäller filter så tycker jag att Cross Caps verkar sunt. Men jag hade valt tråd till diskant och band till bas, på ren magkänsla. Och vill du sticka ut och ha de snyggaste OA51.N i Sverige, så lacka dem hos en billackerare. Och sätt dit snygga högtalarkontakter... 8) som finns hos HifiKit.
Hoppas på bilder när du är klar. :) :P :D

Haha...din kraftfulla rena svenska låter som musik i mina öron... :wink:

Jag har beställt filterdelarna så att foliespolarna får komma senare om jag skulle komma på sådana tankar. Det finns ju andra saker att lägga tusenlappar på också, som.... eh.....*host*....basstöd t ex...

Lackningen hos billackerare? Ja, det är ju en idé. Kan man få en viss brytkulör hos en lackerare utan att det kostar skjortan? Jag menar; off white känns inte som en vanlig kulör på bilar om man säger så...

Bilder kommer när det det finns något att visa. Har man sagt A får man säga B......

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2023-07-04 14:23

Basstöd!?!
Är Du månne från Trollhättan? :-)
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2023-07-04 15:00

petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Kan det kanske bli problem med plats för baselementets magnet i värsta fall?
Numera pensionär.

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati