Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Hjalmar_Branting skrev:Mina Ino OS52 basstöd har 9ohms element och parallellkopplas över OA52,för att inte komma ner för lågt i impedans.
De har egna filter och spolen är modell större,7mH.
Har för mig att basarna heter W104x.
Fytrius skrev:jansch skrev:Varför lägger man inte basarna parallellt med spole i serie med sub:en? Alltså låter orginalfiltret i högtalarlådan vara, lägger sub:en direkt på förstärkarutgången med spole och eq:ar ner så att vettig frekvensgång uppnås. Då avlastas ju högtalarens bas automatiskt.
Man tappar ju så mycket effekt med seriekoppling av basarna i lägre registret. 3-4ohm impedans i basen tål väl förstärkaren? Förutsättningarna blir då så mycket bättre att eq:a ner ojämnheter i frekvensgången när bra effekt då finns tillgänglig.
Det blir väl nedåt 2 ohm eftersom det är 4-ohmselement? Sen är väl tanken att ha en helt passiv högtalare och slippa eq för att få det att fungera. Plus att det kanske finns andra orsaker...? Spolen blir väl typ ....många mH...?
jansch skrev:
Vad jag tycker är synd är att seriekoppla två element när man egentligen vill höja uteffekten - det blir lite bakvänt.
jansch skrev:Jag skulle då gissa på att det bara är basregistret under resonansfrekvens som verkligen behöver stöd (alternativt bör "rensas bort" för att undvika onödiga konamplituder). Visserligen stiger inte dessa med kvadraten (inversen) men är ändå påtagliga.
avr7000 skrev:Hjalmar_Branting skrev:Mina Ino OS52 basstöd har 9ohms element och parallellkopplas över OA52,för att inte komma ner för lågt i impedans.
Men då behöver du oxå en Ino controlbox mellan för och slutsteg som anpassar nivån...
OA51.N med basstativ, OA51.P med basstativ, Larsen 8 och Larsen 9 är konstruerade som fullregisterhögtalare som bara behöver anslutas till en stereoförstärkare som vilken högtalare som helst.
Stefan
avr7000 skrev:Hjalmar_Branting skrev:Mina Ino OS52 basstöd har 9ohms element och parallellkopplas över OA52,för att inte komma ner för lågt i impedans.
Men då behöver du oxå en Ino controlbox mellan för och slutsteg som anpassar nivån...
OA51.N med basstativ, OA51.P med basstativ, Larsen 8 och Larsen 9 är konstruerade som fullregisterhögtalare som bara behöver anslutas till en stereoförstärkare som vilken högtalare som helst.
Stefan
Imperial-Blomman skrev:Va fina dom blev.
Den lilla biten som sitter på baffeln mellan elementena heter övergångs detalj.
Fytrius skrev:Imperial-Blomman skrev:Va fina dom blev.
Den lilla biten som sitter på baffeln mellan elementena heter övergångs detalj.
Tack Imperial-Blomman!
Ja, just det. Övergångsdetalj jaDet är ju självklart egentligen - lite konstigt att jag inte kom på det själv...
Fytrius skrev:OA51N med basstöd spelar....
(Cambridge StreamMagic v1, Rotel RC995 och egenihoptotat Purifi Eigentakt - för närvarande inhyst i någon slags datorchassie jag hittade i föreningens soprum...)
Det låter.....bra! Tack för all input! Jag är ännu inte helt klar med hur jag ska göra med basstödsfiltret med tanke vad som sagts tidigare i tråden. Plus dämpfötter ska införskaffas....
avr7000 skrev:
Dina "detaljer" är fina....
Jag har orginal över om du skulle vara intresserad av sådana
Kermit116 skrev:Fytrius skrev:OA51N med basstöd spelar....
(Cambridge StreamMagic v1, Rotel RC995 och egenihoptotat Purifi Eigentakt - för närvarande inhyst i någon slags datorchassie jag hittade i föreningens soprum...)
Det låter.....bra! Tack för all input! Jag är ännu inte helt klar med hur jag ska göra med basstödsfiltret med tanke vad som sagts tidigare i tråden. Plus dämpfötter ska införskaffas....
Det är så vackert så man vill gråta!
Sitt nu ned och njut. Jag minns än idag när jag riggade upp mina 51.N första gången och lyssnade, tror det var något med Orphei Drängar, ståpäls under alla omständigheter. Njut!
(Att det sedan låter ännu bättre med helig filt från Skillingaryd säger jag mest bara för att retas.)
Eri skrev:Jag får gratulera till ett fantastiskt fint bygge.
oa51 skrev:Snyggt! Smart med luckorna, det ska jag använda då jag bygger framöver.
Chris71 skrev:Grattis och beklagar, nu är du biten och snart står det travar med OA projekt i varenda ledigt hörn
Kul att det blev önskat resultat trots några potthål på vägen, du har dessutom inspirerat mig att ta mig an uppgiften att komplettera samlingen med minst 1 par .N oxå.
Har lyckats hitta element tror jag, men tänkte ändå se om du hade något tips då inflationen har fått priserna att rasa iväg ganska rejält.
momotom skrev:Kul att det blev bra! Ska börja på mina under helgen hoppas jag, väntar på elementen som enl postnord ska komma i "drrr-trumvirvel-pchiing" imorgon!
Fytrius skrev:Eri skrev:Jag får gratulera till ett fantastiskt fint bygge.
Tack Eri!oa51 skrev:Snyggt! Smart med luckorna, det ska jag använda då jag bygger framöver.
Tack oa51! Luckor är ju alltid potentiella läckageställen men jag hatar att mecka i trånga utrymmen. Att löda dit anslutningsterminalerna på insidan, plocka i och ur filter mm som man gör om allt inte är "superfastställt" från början. Angående luckorna så fick de fick fräsas ner ungefär två mm i en fals på insidan för att jag inte hade tänkt på tätningslistens tjocklek. Det byggde för mycket när jag först skull skruva dit luckorna. Detta kan man ju dock tänka på redan från början så slipper man fräsa luckor. Men allt ska ju inte gå smidigt i ett sådant här bygge.. 15x15-listerna i öppningen känns nödvändiga för att ha något att skruva i.
Chris71 skrev:Grattis och beklagar, nu är du biten och snart står det travar med OA projekt i varenda ledigt hörn
Kul att det blev önskat resultat trots några potthål på vägen, du har dessutom inspirerat mig att ta mig an uppgiften att komplettera samlingen med minst 1 par .N oxå.
Har lyckats hitta element tror jag, men tänkte ändå se om du hade något tips då inflationen har fått priserna att rasa iväg ganska rejält.
Tack Chris71! Jag är inte så bevandrad i Carlsson förutom det jag nämnt (OA5 typ II och kort lyssning på Kalejdokoms OA50-byggen). Jag tror inte det blir mer Carlsson just nu. Inte för att jag inte rekommenderar dem starkt utan för att det finns vissa saker på bucketlistan. Det som står på tur är Open Baffle-experiment och också att ytskiktsrenovera mina pi60 från -87 som ser anskrämliga ut jämfört med de här nya. Men jag var några och 20 då jag byggde dessa och kunde inte bättre. Sedan har tiden bara gått....). Tänkte du angående bygget med "tips"? Om jag kan bidra med något så gör jag gärna det...
oa51 skrev:Snyggt! Smart med luckorna, det ska jag använda då jag bygger framöver.
RogerGustavsson skrev:oa51 skrev:Snyggt! Smart med luckorna, det ska jag använda då jag bygger framöver.
Fast innervolymen blir något mindre med lister för luckorna.
Chris71 skrev:Fytrius skrev:Eri skrev:Jag får gratulera till ett fantastiskt fint bygge.
Tack Eri!oa51 skrev:Snyggt! Smart med luckorna, det ska jag använda då jag bygger framöver.
Tack oa51! Luckor är ju alltid potentiella läckageställen men jag hatar att mecka i trånga utrymmen. Att löda dit anslutningsterminalerna på insidan, plocka i och ur filter mm som man gör om allt inte är "superfastställt" från början. Angående luckorna så fick de fick fräsas ner ungefär två mm i en fals på insidan för att jag inte hade tänkt på tätningslistens tjocklek. Det byggde för mycket när jag först skull skruva dit luckorna. Detta kan man ju dock tänka på redan från början så slipper man fräsa luckor. Men allt ska ju inte gå smidigt i ett sådant här bygge.. 15x15-listerna i öppningen känns nödvändiga för att ha något att skruva i.
Tack Chris71! Jag är inte så bevandrad i Carlsson förutom det jag nämnt (OA5 typ II och kort lyssning på Kalejdokoms OA50-byggen). Jag tror inte det blir mer Carlsson just nu. Inte för att jag inte rekommenderar dem starkt utan för att det finns vissa saker på bucketlistan. Det som står på tur är Open Baffle-experiment och också att ytskiktsrenovera mina pi60 från -87 som ser anskrämliga ut jämfört med de här nya. Men jag var några och 20 då jag byggde dessa och kunde inte bättre. Sedan har tiden bara gått....). Tänkte du angående bygget med "tips"? Om jag kan bidra med något så gör jag gärna det...
tänkte närmast på vad elementen betingade och vart de kom ifrån, detta var ju inte en jättedyr uppgradering förr, men nu har jag sett priser på typ 230 euro/st på wavecor
avr7000 skrev:37 personer (minst) har byggt OA51.N...
Jag antar att Anders ler i "himlen" åt att hans förslag på baselement slog väl ut...
Fytrius skrev:Chris71 skrev:Fytrius skrev:
Tack Eri!
tänkte närmast på vad elementen betingade och vart de kom ifrån, detta var ju inte en jättedyr uppgradering förr, men nu har jag sett priser på typ 230 euro/st på wavecor
Jag köpte element och filter på Hifikit. Jag jämförde lite lamt i början med t ex Soundimports men kom fram till att det skulle bli ungefär samma pris och då känns det lite bra att gynna en svensk firma om de sköter sig bra och det har de gjort. Men jag är ju inte sådan att jag betalar vad som helst för att handla svenskt om det är väldigt mycket billigare någon annanstans.
Wavecor kostade knappt 1700:- och diskantelementen ca 500:- Grovt uppskattad c:a-kostad för hela bygget inklusive basstöd, trä,färg, minnesgåva för Naqref etc blir 12500-13000----
Jag såg att Wavecor 4 ohm inte fanns längre på Hifikit. Det är kanske för att jag köpte upp lagret med fyra st. F'låt........Eller så har jag inspirerat till en OA51N-våg....
Chris71 skrev:
Tyvärr så ligger det nog en hel del i det, jag skulle oxå gärna fortsatt att gynna HiFi-Kit men det har visat sig att än så länge har jag inte lyckats hitta mer än 2 återförsäljare som har 4ohms modellen i lager, så antingen har jag världens sämsta timing eller så är det något i produktionen som påverkat tillgången.
Hade jag kunnat köpa dem för 1695 på HifiKit så hade de redan legat hemma, även om de kostat 2000. men nu är 2000 det absolut lägsta pris jag kan hitta dem för i lager vilket är lite trist.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster