Sommarpyssel OA51.N-bygge

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Hjalmar_Branting

Re: Sommarpyssel OA51.N-bygge

Inläggav Hjalmar_Branting » 2023-07-24 12:53

Mina Ino OS52 basstöd har 9ohms element och parallellkopplas över OA52,för att inte komma ner för lågt i impedans.
De har egna filter och spolen är modell större,7mH.
Har för mig att basarna heter W104x.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2023-07-24 13:14

Hjalmar_Branting skrev:Mina Ino OS52 basstöd har 9ohms element och parallellkopplas över OA52,för att inte komma ner för lågt i impedans.

Men då behöver du oxå en Ino controlbox mellan för och slutsteg som anpassar nivån...

OA51.N med basstativ, OA51.P med basstativ, Larsen 8 och Larsen 9 är konstruerade som fullregisterhögtalare som bara behöver anslutas till en stereoförstärkare som vilken högtalare som helst.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

jansch

Inläggav jansch » 2023-07-24 16:49

Fytrius skrev:
jansch skrev:Varför lägger man inte basarna parallellt med spole i serie med sub:en? Alltså låter orginalfiltret i högtalarlådan vara, lägger sub:en direkt på förstärkarutgången med spole och eq:ar ner så att vettig frekvensgång uppnås. Då avlastas ju högtalarens bas automatiskt.

Man tappar ju så mycket effekt med seriekoppling av basarna i lägre registret. 3-4ohm impedans i basen tål väl förstärkaren? Förutsättningarna blir då så mycket bättre att eq:a ner ojämnheter i frekvensgången när bra effekt då finns tillgänglig.

Det blir väl nedåt 2 ohm eftersom det är 4-ohmselement? Sen är väl tanken att ha en helt passiv högtalare och slippa eq för att få det att fungera. Plus att det kanske finns andra orsaker...? Spolen blir väl typ ....många mH...?

Jaha..... det var ju inte så lätt då....
Dock, lägger man ett högpassfilter på högtalarlådan, vilket i sig kräver stor konding, kan man ju bättra på impedanskurvan. Det är inte helt galet att nyttja spole/drossel med järnkärna vid så låga frekvenser, vi hör harmonisk dist väldigt dålig under 100-150 Hz och dessutom kommer högtalarelementet att dista väsentligt mer.

Vad jag tycker är synd är att seriekoppla två element när man egentligen vill höja uteffekten - det blir lite bakvänt.

Vad jag förstår är du ute efter att avlasta baselementet = minska konamplituden = minskad dist i mellanregister och samtidigt få mer/lägre bas. Konamplituden skall alltså hålla nere.
Då konamplituden minskas till en fjärdedel med dubblad frekvens (sluten låda) vinner man väldigt mycket på att avlasta det "vanliga" bas/mellanregisterelementet till förmån för ett renare mellanregister*.
I ditt fall bör man ta hänsyn till basreflexlösningen där konamplituden nästan är noll vid resonans och får hjälp av porten upp till sådär dubbla frekvensen.

Jag skulle då gissa på att det bara är basregistret under resonansfrekvens som verkligen behöver stöd (alternativt bör "rensas bort" för att undvika onödiga konamplituder). Visserligen stiger inte dessa med kvadraten (inversen) men är ändå påtagliga.
Kör du skivspelare kan du se hur mycket av konamplituden som går till spillo p g a rumble - trots att ljudtrycket från detta är ohörbart.

Bara lite allmänna åsikter......

*Det där är lite komplext men förenklat kan man se det som att mellanregistret är överlagrat på bastonerna. Detta medför att mellanregistret produceras till stor del vid stora konutslag. Förutom dopplereffekt, kompression, mm.
Ett högtalarelement mätt med sinussvep kan ha låg dist i mellanregistret mätmässigt men överlagras mellanregistret på bastoner ökar disten avsevärt i verkligheten vid stora konutslag.
Det är alltså väldigt svårt att via distkurvor få ett begrepp om dist i mellanregistret då det mesta handlar om hur stora konutslag högtalarkonstruktionen medför i basen samtiigt.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2023-07-24 18:49

jansch skrev:
Vad jag tycker är synd är att seriekoppla två element när man egentligen vill höja uteffekten - det blir lite bakvänt.

Vill inte höja uteffekten på det sätt man normalt gör i en 2 1/2 vägshögtalare då det inte funkar/inte behövs i en högtalare som spelar med typ "halvsfär utstrålning" i hela frekvensområdet. (OA)
Man vill bara sänka dist m h a mer konarea som delar på jobbet.

jansch skrev:Jag skulle då gissa på att det bara är basregistret under resonansfrekvens som verkligen behöver stöd (alternativt bör "rensas bort" för att undvika onödiga konamplituder). Visserligen stiger inte dessa med kvadraten (inversen) men är ändå påtagliga.

Avstämningen är på 30 Hz så det är inte mycket kvar att bekymra sig om där.
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2023-07-24 22:38

avr7000 skrev:
Hjalmar_Branting skrev:Mina Ino OS52 basstöd har 9ohms element och parallellkopplas över OA52,för att inte komma ner för lågt i impedans.

Men då behöver du oxå en Ino controlbox mellan för och slutsteg som anpassar nivån...

OA51.N med basstativ, OA51.P med basstativ, Larsen 8 och Larsen 9 är konstruerade som fullregisterhögtalare som bara behöver anslutas till en stereoförstärkare som vilken högtalare som helst.

Stefan

Det har du rätt i,tänkte inte på det.
En sådan kan man nog köpa från Ino eller bättre upp,MiniDsp så är man i land.
Inoboxen är inget svårt att löda ihop själv precis,komponenter för en hundring kanske,skisser finns att hitta på forat om man söker.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2023-07-24 22:51

avr7000 skrev:

Stefan

Bara på faktisk kan man få mängder på förslag hur en enkel och fungerande lösning kan göras lika bra men bara lite mer tekniskt komplicerad :)

Ångrar inte en sekund att jag monterat ett par 6.5 NAA i OA51 burkarna men skulle behöva lite mer tid att spela in dem innan jag bestämmer mig om det duger med en singel Sub eller om jag skall göra en repurpose på 2st BS22 som jag snubblat på länge nog.

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-08-08 22:44

Det kom lite arbetsveckor emellan så jag kunde inte hålla mitt vansinnestempo jag gick ut med. Och sedan var det nog bra att lådorna fick "vila" lite för målningen som jag nämnde förut. Men nu har jag vågat mig på ett försök själv....med roller.... 8O Resultat kommer någon av följande dagar. Det blev inte 0502Y som det pratades om förut. Men nästan.....

Först något som måste göras. Spraylackning av skruvar. Jo, det är många skruvar...förklaring kommer sen.

OA51N_30.jpg
OA51N_30.jpg (188.65 KiB) Visad 2402 gånger

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-08-09 19:16

Så;

Jag hade S0502Y men tyckte det blev lite för...gult...Så jag hällde helt enkelt själv i lite...rött från en annan färgburk. 10 ml i en kvarts burk kanske. Så slutresultatet blev väl något åt 0502 Y10R kan jag tänka. Skillnaden är ju inte monumental, men lite gör det. Så rollades det trots allt, 3 lager. ..Med akrylatfärg.....Trots råd.... Mot bättre vetande.... Obstinat... 8).

Nej, det är inte som sprutmålat. Men det är om man tittar i motljus eller stryker över ytan som det märks. Jag tror att jag står ut så här. I allafall tillsvidare:

OA51N_34.jpg
OA51N_34.jpg (133.28 KiB) Visad 2344 gånger

Så montering. In med stenullen igen:

OA51N_31.jpg
OA51N_31.jpg (201.36 KiB) Visad 2344 gånger

...och ullfilt. Har kanske inte hittat rätt kvalitet, men köpte det tjockaste tygaffären hade. Inte sytt något utan klippte ut "trattar"
och la två i varje högtalare.

OA51N_32.jpg
OA51N_32.jpg (233.27 KiB) Visad 2344 gånger

Element, distansring och...."grej" monteras:

OA51N_33.jpg
OA51N_33.jpg (189.41 KiB) Visad 2344 gånger

Baksidan med öppningsbar lucka. Alla luckor har förstås tätningslist under:

OA51N_35.jpg
OA51N_35.jpg (170.21 KiB) Visad 2344 gånger

Så ska basstöden också få sitt:

OA51N_36.jpg
OA51N_36.jpg (242.58 KiB) Visad 2344 gånger

Jag gjorde luckor både uppe och nere på basstöden. Varför? Jag vet inte. Jo, jag tänkte som sagts tidigare kanske experimentera med innervolym/avstämning, men just det har jag nog lagt ned. Luckorna får vara kvar i vilket fall - det är kanske är bra att kunna komma åt innan allt är totalt färdigt. 10 skruvar till alla luckorna plus huvudhögtalarnas baksidor förklarar de många skruvarna i förra inlägget. Fråga däremot INTE varför skruvarna i basstöden måste vara svarta när de ändå inte syns. Det rör sig väl i häraden "feel good" om något.... :D

OA51N_37.jpg
OA51N_37.jpg (198.67 KiB) Visad 2344 gånger

Anslutningsterminalerna. Jag hade redan dessa förutom ett par som jag fick inhandla. Saknas fortfarande bananpluggar till basstöden plus att det är extra sladdar just nu då basstödsfiltren fortfarande är externa innan jag provat ut allt:

OA51N_38.jpg
OA51N_38.jpg (174.97 KiB) Visad 2344 gånger

Så blev det då högtalare till slut. I stort sett färdiga. (Stativen har färgen S8502Y):

OA51N_40.jpg
OA51N_40.jpg (179.56 KiB) Visad 2344 gånger
Bilagor
OA51N_39.jpg
OA51N_39.jpg (185.5 KiB) Visad 2344 gånger
Senast redigerad av Fytrius 2023-08-09 19:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-08-09 19:24

OA51N med basstöd spelar....

(Cambridge StreamMagic v1, Rotel RC995 och egenihoptotat Purifi Eigentakt - för närvarande inhyst i någon slags datorchassie jag hittade i föreningens soprum...)

Det låter.....bra! Tack för all input! Jag är ännu inte helt klar med hur jag ska göra med basstödsfiltret med tanke vad som sagts tidigare i tråden. Plus dämpfötter ska införskaffas....

OA51N_41.jpg
OA51N_41.jpg (240.53 KiB) Visad 2343 gånger

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-08-09 21:20

Va fina dom blev.

Den lilla biten som sitter på baffeln mellan elementena heter övergångs detalj.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-08-09 21:49

Imperial-Blomman skrev:Va fina dom blev.

Tack Imperial-Blomman!

Ja, just det. Övergångsdetalj ja :lol: Det är ju självklart egentligen - lite konstigt att jag inte kom på det själv...

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2023-08-09 22:17

Fytrius skrev:
Imperial-Blomman skrev:Va fina dom blev.

Tack Imperial-Blomman!

Ja, just det. Övergångsdetalj ja :lol: Det är ju självklart egentligen - lite konstigt att jag inte kom på det själv...

Dina "detaljer" är fina....
Jag har orginal över om du skulle vara intresserad av sådana

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2023-08-09 22:27

Fytrius skrev:OA51N med basstöd spelar....

(Cambridge StreamMagic v1, Rotel RC995 och egenihoptotat Purifi Eigentakt - för närvarande inhyst i någon slags datorchassie jag hittade i föreningens soprum...)

Det låter.....bra! Tack för all input! Jag är ännu inte helt klar med hur jag ska göra med basstödsfiltret med tanke vad som sagts tidigare i tråden. Plus dämpfötter ska införskaffas....

OA51N_41.jpg

Det är så vackert så man vill gråta!
Sitt nu ned och njut. Jag minns än idag när jag riggade upp mina 51.N första gången och lyssnade, tror det var något med Orphei Drängar, ståpäls under alla omständigheter. Njut!

(Att det sedan låter ännu bättre med helig filt från Skillingaryd säger jag mest bara för att retas. :-) )
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-08-09 22:54

avr7000 skrev:
Dina "detaljer" är fina....
Jag har orginal över om du skulle vara intresserad av sådana

Tack men jag tror att jag får behålla dessa av flera orsaker. Dels tror jag att risken är stor att att jag får fila ganska mycket på originalet:

1: Höjden kanske inte blir rätt. Min distansring sågade jag ner till 14 mm tror jag att det blev till slut.
2: Mitt diskantelement sitter ju lite närmare woofern av anledning jag berättat om (att inte sticka upp) och då känns det som om originalövergångsdetaljen (härligt ord!) ganska sannolikt skulle sticka upp i waveguiden på diskantelementet....eller?

Sedan en sak jag alltid (=läs de veckor jag spanat in OA51 lite extra) undrat över på originalet: Varför urtagningar på övergångsdetaljen för att komma åt diskantelementets skruvar??? Förstår inte detta alls....det är väl bara att skruva bort den de få gånger man ev kan vilja skruva ut diskantelementet? Jag känner att det måste finnas en annan förklaring här...?

Däremot ser jag på bilderna att mina övergångsdetaljer kanske ska få en lätt slipning på framsidan och ett lager färg till...
Senast redigerad av Fytrius 2023-08-09 23:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-08-09 23:02

Kermit116 skrev:
Fytrius skrev:OA51N med basstöd spelar....

OA51N_41.jpg

Det är så vackert så man vill gråta!
Sitt nu ned och njut. Jag minns än idag när jag riggade upp mina 51.N första gången och lyssnade, tror det var något med Orphei Drängar, ståpäls under alla omständigheter. Njut!

(Att det sedan låter ännu bättre med helig filt från Skillingaryd säger jag mest bara för att retas. :-) )

Tack Kermit116!

Helig filt? Jo, man får tacka! (pun intended..). Esoteriskt. Jag hade en gång 1 cm:s kokad ullfilt från Tesserakt i Hägersten. Men jag visste inte att det är Skillingaryd man ska vända sig till nu.... :)

Det är ju inte första gången jag hör dem eftersom jag lyssnat även före målningen under produktionsstadiet och jag minns faktiskt inte vad jag lyssnade på först. Men jag minns att jag tänkte: f-n vad bra det låter! :) Men just när du skriver detta lyssnar jag på orgel; Messiaen på skivan Bengt Berg - Fåglarna och källorna...Inspelat av Alving förstås....Och JA, jag njuter...

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2023-08-10 09:20

Jag får gratulera till ett fantastiskt fint bygge.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2023-08-10 09:35

Snyggt! Smart med luckorna, det ska jag använda då jag bygger framöver.
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, OD11, Bremen 3D8, Martin Logan ESL, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1,8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna) samt 6st Bremenbasar i 27l slutna lådor.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2023-08-10 14:39

Grattis och beklagar, nu är du biten och snart står det travar med OA projekt i varenda ledigt hörn :)

Kul att det blev önskat resultat trots några potthål på vägen, du har dessutom inspirerat mig att ta mig an uppgiften att komplettera samlingen med minst 1 par .N oxå.
Har lyckats hitta element tror jag, men tänkte ändå se om du hade något tips då inflationen har fått priserna att rasa iväg ganska rejält.

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-08-10 17:45

Eri skrev:Jag får gratulera till ett fantastiskt fint bygge.

Tack Eri!

oa51 skrev:Snyggt! Smart med luckorna, det ska jag använda då jag bygger framöver.

Tack oa51! Luckor är ju alltid potentiella läckageställen men jag hatar att mecka i trånga utrymmen. Att löda dit anslutningsterminalerna på insidan, plocka i och ur filter mm som man gör om allt inte är "superfastställt" från början. Angående luckorna så fick de fick fräsas ner ungefär två mm i en fals på insidan för att jag inte hade tänkt på tätningslistens tjocklek. Det byggde för mycket när jag först skull skruva dit luckorna. Detta kan man ju dock tänka på redan från början så slipper man fräsa luckor. Men allt ska ju inte gå smidigt i ett sådant här bygge. :o. 15x15-listerna i öppningen känns nödvändiga för att ha något att skruva i.

Chris71 skrev:Grattis och beklagar, nu är du biten och snart står det travar med OA projekt i varenda ledigt hörn :)

Kul att det blev önskat resultat trots några potthål på vägen, du har dessutom inspirerat mig att ta mig an uppgiften att komplettera samlingen med minst 1 par .N oxå.
Har lyckats hitta element tror jag, men tänkte ändå se om du hade något tips då inflationen har fått priserna att rasa iväg ganska rejält.

Tack Chris71! Jag är inte så bevandrad i Carlsson förutom det jag nämnt (OA5 typ II och kort lyssning på Kalejdokoms OA50-byggen). Jag tror inte det blir mer Carlsson just nu. Inte för att jag inte rekommenderar dem starkt utan för att det finns vissa saker på bucketlistan. Det som står på tur är Open Baffle-experiment och också att ytskiktsrenovera mina pi60 från -87 som ser anskrämliga ut jämfört med de här nya. Men jag var några och 20 då jag byggde dessa och kunde inte bättre. Sedan har tiden bara gått....). Tänkte du angående bygget med "tips"? Om jag kan bidra med något så gör jag gärna det...

momotom

Inläggav momotom » 2023-08-10 18:26

Kul att det blev bra! Ska börja på mina under helgen hoppas jag, väntar på elementen som enl postnord ska komma i "drrr-trumvirvel-pchiing" imorgon!

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-08-10 19:56

momotom skrev:Kul att det blev bra! Ska börja på mina under helgen hoppas jag, väntar på elementen som enl postnord ska komma i "drrr-trumvirvel-pchiing" imorgon!

Gott! Jag ångrar mig inte...!

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2023-08-10 20:15

Fytrius skrev:

Tack Eri!

oa51 skrev:Snyggt! Smart med luckorna, det ska jag använda då jag bygger framöver.

Tack oa51! Luckor är ju alltid potentiella läckageställen men jag hatar att mecka i trånga utrymmen. Att löda dit anslutningsterminalerna på insidan, plocka i och ur filter mm som man gör om allt inte är "superfastställt" från början. Angående luckorna så fick de fick fräsas ner ungefär två mm i en fals på insidan för att jag inte hade tänkt på tätningslistens tjocklek. Det byggde för mycket när jag först skull skruva dit luckorna. Detta kan man ju dock tänka på redan från början så slipper man fräsa luckor. Men allt ska ju inte gå smidigt i ett sådant här bygge. :o. 15x15-listerna i öppningen känns nödvändiga för att ha något att skruva i.

Chris71 skrev:Grattis och beklagar, nu är du biten och snart står det travar med OA projekt i varenda ledigt hörn :)

Tack Chris71! Jag är inte så bevandrad i Carlsson förutom det jag nämnt (OA5 typ II och kort lyssning på Kalejdokoms OA50-byggen). Jag tror inte det blir mer Carlsson just nu. Inte för att jag inte rekommenderar dem starkt utan för att det finns vissa saker på bucketlistan. Det som står på tur är Open Baffle-experiment och också att ytskiktsrenovera mina pi60 från -87 som ser anskrämliga ut jämfört med de här nya. Men jag var några och 20 då jag byggde dessa och kunde inte bättre. Sedan har tiden bara gått....). Tänkte du angående bygget med "tips"? Om jag kan bidra med något så gör jag gärna det...

tänkte närmast på vad elementen betingade och vart de kom ifrån, detta var ju inte en jättedyr uppgradering förr, men nu har jag sett priser på typ 230 euro/st på wavecor

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-08-10 20:20

Fast innervolymen blir något mindre med lister för luckorna.

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-08-10 20:36

RogerGustavsson skrev:

Fast innervolymen blir något mindre med lister för luckorna.

2 dl extra lister för luckan på OA51N. Men å andra sidan satte jag inte lister på alla ställen det enligt informationen finns lister i fabrikstillverkade OA51 (eftersom jag tyckte att det räckte med falsningar för styrkan. Så kanske 0,5-1 dl extra....Det blir väl ungefär samma felmarginal om man gör lådan 429 mm istället för 430 mm....
Senast redigerad av Fytrius 2023-08-10 21:43, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-08-10 21:14

Chris71 skrev:
Fytrius skrev:

Tack Eri!

tänkte närmast på vad elementen betingade och vart de kom ifrån, detta var ju inte en jättedyr uppgradering förr, men nu har jag sett priser på typ 230 euro/st på wavecor

Jag köpte element och filter på Hifikit. Jag jämförde lite lamt i början med t ex Soundimports men kom fram till att det skulle bli ungefär samma pris och då känns det lite bra att gynna en svensk firma om de sköter sig bra och det har de gjort. Men jag är ju inte sådan att jag betalar vad som helst för att handla svenskt om det är väldigt mycket billigare någon annanstans.

Wavecor kostade knappt 1700:- och diskantelementen ca 500:- Grovt uppskattad c:a-kostad för hela bygget inklusive basstöd, trä,färg, minnesgåva för Naqref etc blir 12500-13000----

Jag såg att Wavecor 4 ohm inte fanns längre på Hifikit. Det är kanske för att jag köpte upp lagret med fyra st. F'låt :cry: ........Eller så har jag inspirerat till en OA51N-våg.... :D

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2023-08-10 22:57

37 personer (minst) har byggt OA51.N...

Jag antar att Anders ler i "himlen" åt att hans förslag på baselement slog väl ut...

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2023-08-10 23:00

Om 60 % av dessa har köpt sina grejer på HiFi Kit så har detta genererat en försäljning på 120000 kr.

Mycket bra! Vi får vara rädda om den sista Svenska utposten i DIY högtalarsvängen.

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-08-10 23:13

avr7000 skrev:37 personer (minst) har byggt OA51.N...

Jag antar att Anders ler i "himlen" åt att hans förslag på baselement slog väl ut...

Tack för ert jobb med detta och att du/ni tillhandahåller denna möjlighet! Kostnaden med minnesgåvan känns väldigt rimlig men det är ju inget som kommer dig till del. Men kanske Anders leende är nog...

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2023-08-11 01:52

Fytrius skrev:
Chris71 skrev:
Fytrius skrev:
Tack Eri!

Jag köpte element och filter på Hifikit. Jag jämförde lite lamt i början med t ex Soundimports men kom fram till att det skulle bli ungefär samma pris och då känns det lite bra att gynna en svensk firma om de sköter sig bra och det har de gjort. Men jag är ju inte sådan att jag betalar vad som helst för att handla svenskt om det är väldigt mycket billigare någon annanstans.

Wavecor kostade knappt 1700:- och diskantelementen ca 500:- Grovt uppskattad c:a-kostad för hela bygget inklusive basstöd, trä,färg, minnesgåva för Naqref etc blir 12500-13000----

Jag såg att Wavecor 4 ohm inte fanns längre på Hifikit. Det är kanske för att jag köpte upp lagret med fyra st. F'låt :cry: ........Eller så har jag inspirerat till en OA51N-våg.... :D

Tyvärr så ligger det nog en hel del i det, jag skulle oxå gärna fortsatt att gynna HiFi-Kit men det har visat sig att än så länge har jag inte lyckats hitta mer än 2 återförsäljare som har 4ohms modellen i lager, så antingen har jag världens sämsta timing eller så är det något i produktionen som påverkat tillgången.
Hade jag kunnat köpa dem för 1695 på HifiKit så hade de redan legat hemma, även om de kostat 2000. men nu är 2000 det absolut lägsta pris jag kan hitta dem för i lager vilket är lite trist.

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-08-11 11:19

Chris71 skrev:
Tyvärr så ligger det nog en hel del i det, jag skulle oxå gärna fortsatt att gynna HiFi-Kit men det har visat sig att än så länge har jag inte lyckats hitta mer än 2 återförsäljare som har 4ohms modellen i lager, så antingen har jag världens sämsta timing eller så är det något i produktionen som påverkat tillgången.
Hade jag kunnat köpa dem för 1695 på HifiKit så hade de redan legat hemma, även om de kostat 2000. men nu är 2000 det absolut lägsta pris jag kan hitta dem för i lager vilket är lite trist.

Ja, jättesurt när man varit på gång att köpa något och så går priserna upp innan man kommer till skott, Hoppas du hittar något bra alternativ...

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati