Vilka högtalare ska man köpa?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Belker

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav Belker » 2023-08-11 12:51

Ino är med största sannolikhet också tillverkade i Kina, eftersom de byggs av MDF.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2023-08-11 13:18

Morello skrev:
FBK skrev:
Imperial-Blomman skrev:Carlsson så klart :)

De är för dyra för mig.

Begagnade NHT 2,5 - sanslös högtalare för fikapengar.

Kunde nästan ha fått plats i garaget..., lite för höga mend det handlar bara om 10 cm...

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-08-11 13:36

sportbilsentusiasten skrev:
Annars gillar jag ATC i de prisklassen 30k. Ännu mer JBL men det tror jag inte är något gör dig.

https://acousticfrontiers.com/pages/atc-loudspeakers-1
"ATC designs and manufactures all its drivers, crossovers, and amplifiers in-house in the UK."
Men lådorna?
Och monteringen av högtalarna?
Någon som vet mer.

ATC tillverkar lådorna själva för alla sina högtalare förutom högtalarna i Entry Serien (SCM7, SCM11, SCM19 och SCM40), dessa "kurvade" lådor görs av en liten engelsk möbeltillverkare.

All montering av lådorna och all tillverkning av alla element görs i deras egen fabrik. Den enda av deras högtalare som inte använde deras egentillverkade högtalarelement var den aktiva studiohögtalaren SCM25A vars ATC:s egna diskantelement inte fick plats, men nu har de nyligen tillverkat en ny variant denna högtalare (SCM25A mkII) med en modifierad variant av diskantelementet och vissa förändringar av lådan för att den ska rymmas rent fysiskt.

ATC:s högtalarelement är gigantiska, jag har själv skruvat lös baselementet i mina SCM40 och det är ordentligt tungt. :)

Här är en film från deras fabrik där Ben Lilly visar hela tillverkningskedjan, allt från detaljerad genomgång av handtillverkningen av elementen och nogranna kontroller att varje enskilt element håller kvaliten inklusive kontrollmätningar, vilka sedan matchas i par för att uppnå gränsen på +-0,5 dB.

Man kan väl konstatera att arbetar efter gamla och välbeprövade metoder, det är nog ganska unikt i dagens läge.
Många av deras högtalare byggs på beställning, i förrugår fick jag min centerhögtalare jag beställde för 5 veckor sedan, den har tillverkningdatumet 19/07/2023, den tillverkades alltså två veckor efter min beställning. :)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2023-08-11 17:52

Nu är kanske inte NHT 2,5i rätt för DVI, men jäklar vad bra den mäter för de "kaffepengar" man kan se den ute för ibland. 8O http://www.audioexcite.com/?page_id=5529

Storebröderna kanske vore något?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-08-11 21:10

sportbilsentusiasten skrev:
paa skrev:Jag har gillat ATC trevägssystem men inte tvåvägarna riktigt.
Spelar det någon roll var lådorna kommer ifrån?
Traditionellt gjordes det massor av lådor i Danmark men nu kanske baltiska länderna eller Kina kan vara möjliga tillverkare?

Trevägarna har det magiskt trevliga ATC-mellanregistret, är troligen därför du gillar dom.

Ja bra om man undviker Kina helt om det går, tycker jag.
Produkter från Kinaföretag går fetbort för mig, men även tillverkning i Kina sponsar ju en diktatur som förbereder krig mot Taiwan.
Man skapar även ett beroende vilket kan utnyttjas.

Tillbaks till ATC, SCM40 är trevlig tycker jag. Hört dessa mycket o i olika rum. Och demat mot annat. SCM50 är finfin men över 30k beggat.

Produkter från Kinaföretag sponsar i första hand företaget, inte staten. Visst, en del skatt ska säkerligen betalas men vi har ju "svenska" företag med kinesiska ägare... De betalar väl skatt både här och där? Helt svartvitt är det inte för mig även om jag inte tycker om det.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2023-08-11 22:35

pLudio skrev:

Tillverkade i Indonesien.

Letade i trådstarten och det fanns vad jag kunde se inget önskemål om att högtalarna ska vara tillverkade i nåt specifikt land.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2023-08-11 22:43

Belker skrev:Ino är med största sannolikhet också tillverkade i Kina, eftersom de byggs av MDF.

Vad är det för logik i detta uttalande? Är det.bara Kina som har tillgång till MDF?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-08-11 23:54

Conan skrev:
pLudio skrev:Tillverkade i Indonesien.

Letade i trådstarten och det fanns vad jag kunde se inget önskemål om att högtalarna ska vara tillverkade i nåt specifikt land.

Det var ren konsumentupplysning då det finns ett allmänintresse i tråden om tillverkningslandet. Värderingen får ni göra själva.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2023-08-12 00:39

paa skrev:
Belker skrev:Ino är med största sannolikhet också tillverkade i Kina, eftersom de byggs av MDF.

Vad är det för logik i detta uttalande? Är det.bara Kina som har tillgång till MDF?

Särklass största producenten och exportören. Men jag håller med om det ologiska, det var lite det jag ville framhålla. Världen är liten och global och det är svårt att komma runt Kina och andra skitländer när man vill handla prylar, mat eller bensin.

momotom

Inläggav momotom » 2023-08-12 01:37

Belker skrev:
paa skrev:

Särklass största producenten och exportören. Men jag håller med om det ologiska, det var lite det jag ville framhålla. Världen är liten och global och det är svårt att komma runt Kina och andra skitländer när man vill handla prylar, mat eller bensin.

Det är synd att vår svenska Karlit försvann. Den var i särklass den bästa mdf:en hittils, om man pratar standard mdf. Jag tror inte det importeras ngn större mängd mdf från KIna till Sverige dock, jag har nog aldrig stött på det.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-08-12 12:40

Man råkar lätt in i svåra gränsdragningsproblem när man börjar att bojkotta produkter efter tillverkningsland.

Det förekommer kinesisktillverkade komponenter i nästan alla högtalare och oftast är huvuddelen av komponenterna kinesiska. Kina dominerar stort vad gäller element, filterkomponenter, kablar och kontakter. Det finns tusentals fabriker i Kina inom dessa områden, varav jag har besökt några dussin.

Ibland kan lådtillverkning/slutmontering/kvalitetskontroll ske annorstädes, men stora kinesiska inslag får man ändå nästan alltid leva med.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2023-08-12 18:27

I-or skrev:Man råkar lätt in i svåra gränsdragningsproblem när man börjar att bojkotta produkter efter tillverkningsland.

Det förekommer kinesisktillverkade komponenter i nästan alla högtalare och oftast är huvuddelen av komponenterna kinesiska. Kina dominerar stort vad gäller element, filterkomponenter, kablar och kontakter. Det finns tusentals fabriker i Kina inom dessa områden, varav jag har besökt några dussin.

Ibland kan lådtillverkning/slutmontering/kvalitetskontroll ske annorstädes, men stora kinesiska inslag får man ändå nästan alltid leva med.

Det stämmer. Globaliseringseffekterna gör det allt svårare att renodla sin konsumtion. Jag lusläser och kämpar med det dagligen.

Det är ju lätt när det står "Made in China" eller "PRC". Men sedan blir det snårigt.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2023-08-12 19:34

David borde köpa mina Energy Veritas V2.4i högtalare.... lådor, element.... typ allt är tillverkat i Kanada :)
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-08-12 20:11

avr7000 skrev:David borde köpa mina Energy Veritas V2.4i högtalare.... lådor, element.... typ allt är tillverkat i Kanada :)

Och de låter mycket neutralt, för neutralt i min mening men jag är ju inte Ino människa så jag har en annan smak.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2023-08-12 20:39

I-or skrev:Man råkar lätt in i svåra gränsdragningsproblem när man börjar att bojkotta produkter efter tillverkningsland.

Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-08-13 11:19

Bra låt, men det inlägget skrev du på ett tangentbord tillverkat var? Du styrde med en mus tillverkad var? Moderkortet? Fläktarna? Skärmen?

Jag förstår inte riktigt varför just kinesisktillverkade högtalare ska bojkottas när en kraftig majoritet av allehanda produkter är producerade i Kina. På riktigt lång sikt kan det bli ändring, men just nu har vi mycket få möjligheter till något annat. Världen satte tyvärr inte tillräckligt hård press på Kina när det var möjligt och partiordförandena var någorlunda vettiga. Detta ledde fram till maoisten Xi Jinping med sina typiska diktatorsfasoner. Kina utgör, till skillnad från Ryssland, en alldeles för stor del av den globala ekonomin för att kunna bojkottas och Xi-diktaturen måste därför hanteras med andra metoder.

Återigen, om man lyfter på locket i nästan vilken högtalare som helst så hittar man massor av kinesiska komponenter, även om det påstås att högtalaren är "Made in Canada" eller annorstädes.

Som konsument får man dessutom nästan alltid lägre prestanda till ett högre pris om man väljer produkter tillverkade någon annanstans.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2023-08-13 13:28

I-or skrev:...
Som konsument får man dessutom nästan alltid lägre prestanda till ett högre pris om man väljer produkter tillverkade någon annanstans.

Fast det är väl det som är problemet? Att ingen är beredd att betala lite extra för att få något som är tillverkat på ett etiskt mera hållbart sätt. Sen så har du förstås rätt i att det är omöjligt att helt undvika Kinesiska varor. Men att stäva efter att stötta europeisk produktion ser jag bara fördelar med. Du pratar om att använda andra påtrycknings metoder gentemot diktaturer :? Men har vi inte tillräcklig självförsörjningsgrad så kommer vi inte idka några påtryckningar alls utan tvärt om så kommer vi pressas ut för att anpassa oss till deras världsbild.

Jag kan leva med att mina Canton högtalare presterar lite sämre ljud än alternativ tillverkade i Kina (om de nu gör det?) för jag tycker att det finns ett värde i att de är designade i Tyskland och tillverkade i Tjeckien :| (väldigt tråkigt dock att Tyskland gjort sig så beroende av gas :? )

Det jag försöker säga är att om vi inte stöttar västerländsk produktion nu så kommer nog få framtida distributions problem på nacken lika säkert som ett brev på posten.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-08-13 13:47

Som jag skrev är en utveckling mot ett mindre beroende av Kina någonting som kommer att ta tid. Det tog runt 25-30 år att hamna i den här situationen, så någonting liknande är att vänta för att ta sig ur den. Under tiden får vi förlita oss på att USA, huvudsakligen med militära medel, kan hålla diktatorn Xi på mattan. Ynkliga européer klarar som bekant inte ens att hålla Putin på mattan.

För övrigt gäller huvudsakligen att begränsa överföringen av västlig spetsteknik för krigsmateriel och att hålla koll på spionerande kineser i allehanda sammanhang, liksom att inte ge Kina tillgång till centrala samhällsfunktioner via kinesiska företag. Det normala handelsutbytet kommer vi dock inte åt under överskådlig tid. Med lite tur blir vi av med Xi som ersätts av en aningen mindre farlig person som partiordförande.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-08-13 13:50

Ursprunget till problemet är väl att producenterna söker sig till platser där det är så billigt som möjligt för att maximera vinsten? Vi konsumenter kräver ju inte att produktionen ska tas till länder med tveksamma regimer. Ska väl inte bortses ifrån att det trots allt ger arbeten och förbättrad ekonomi för de som är anställda i produktionen i dessa låglöneländer även om det inte sker på samma villkor som hos oss. Kruxet är att produktionen behagar flytta på sig om och om igen, finns alltid någon ort med lägre kostnader.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-08-13 13:54

Vilket förstås är bra. Detta har lett till att kompetenta yrkespersoner i Kina sedan över 10 år har långt högre löner än motsvarande positioner i Sverige idag. Även fabriksarbetarna har mångfaldigat sina löner under de senaste 20 åren.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-08-13 16:00

RogerGustavsson skrev:Ursprunget till problemet är väl att producenterna söker sig till platser där det är så billigt som möjligt för att maximera vinsten? Vi konsumenter kräver ju inte att produktionen ska tas till länder med tveksamma regimer. Ska väl inte bortses ifrån att det trots allt ger arbeten och förbättrad ekonomi för de som är anställda i produktionen i dessa låglöneländer även om det inte sker på samma villkor som hos oss. Kruxet är att produktionen behagar flytta på sig om och om igen, finns alltid någon ort med lägre kostnader.

Det är som jag uppfattar det snarare så att för att ha en chans att konkurrera prismässigt har man tidigare varit mer eller mindre tvingad att åtminstone delvis tillverka i Kina eller använda Kinaproducerade komponenter.

Vartefter levnadsstandarden och lönerna i Kina ökar så minskar såklart ochså skillnaden i tillverkningskostnad, men det är fortfarande långt kvar till Europeiskt/Amerikansk nivå.

Dessutom saknas helt den typ av HR/SHEQ avdelningar som i Europa växer som sjuka cancersvulster på varje företag. :D
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2023-08-13 17:10

I-or skrev:Vilket förstås är bra. Detta har lett till att kompetenta yrkespersoner i Kina sedan över 10 år har långt högre löner än motsvarande positioner i Sverige idag. Även fabriksarbetarna har mångfaldigat sina löner under de senaste 20 åren.

Jag är en väldigt dålig schackspelare :oops: Men en sak begriper jag. Och det är att om motståndaren får börja med reducerat materiel (färre pjäser :twisted: ) så är vinst chanserna goda! Med det sagt så kan någon klyftig förklara för mig vad som är bra med att det går bra ekonomiskt för Kina så att de kan bygga upp sin militär och militära förmåga. När deras ledning har den människosynen de nu har menar jag :| Vore läget annorlunda politiskt skulle saken förstås komma i ett helt annat läge. Men som situationen nu är :?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2023-08-13 22:22

Nu har vi väl hamnat väl långt bort från ursprungsfrågan? :roll:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-08-13 22:32

Urspårningar har en uppenbar korrelation med den tidpunkt när grundfrågan kan anses vara färdigutredd. :mrgreen:

Vad gäller fördelen med en jämnare inkomstfördelning i världen så gäller inte detta specifikt Kina utan generellt. Även vi svenskar blir rikare genom att kineserna, thailändarna, bulgarerna och nigerianerna blir rikare.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2023-08-14 09:17

I-or skrev:Urspårningar har en uppenbar korrelation med den tidpunkt när grundfrågan kan anses vara färdigutredd. :mrgreen:

Åh f-n. Det känns som att sitta i ett styrelsemöte med huvudsakligen kvinnliga deltagare där det plötsligt råder konsensus om ett beslut utan att det gestaltats verbalt. Jag har missat det, igen. :roll:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2023-08-14 09:39

sprudel skrev:
I-or skrev:Urspårningar har en uppenbar korrelation med den tidpunkt när grundfrågan kan anses vara färdigutredd. :mrgreen:

Åh f-n. Det känns som att sitta i ett styrelsemöte med huvudsakligen kvinnliga deltagare där det plötsligt råder konsensus om ett beslut utan att det gestaltats verbalt. Jag har missat det, igen. :roll:

:D
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2023-08-14 10:14

Almen, har jag missat Din by-line i alla år eller är den ny?

"-Men jag ville ju bara prata."
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2023-08-14 10:29

Canton är gjorda i Tyskland.
Har väl några högtalare som är intressanta.

Är väl likadant med Elac?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2023-08-14 10:33

sprudel skrev:Nu har vi väl hamnat väl långt bort från ursprungsfrågan? :roll:

Det tycker jag egentligen inte då jag är av åsikten att man skall ha ett Holistiskt synsätt när man köper högtalare. Är det den högtalare som ger bäst ljud per krona man skall köpa även om att stötta den grenen av mänskligheten har erbarmligt dåliga konsekvenser vid sidan om (väl)ljudet?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-08-14 10:50

Kraniet skrev:Canton är gjorda i Tyskland.
Har väl några högtalare som är intressanta.

Är väl likadant med Elac?

Nja, Canton har tillverkning i Tjeckien och ihopmontering i Tyskland enligt flera sidor på Internet.
Det där med magneter är ofta förknippat med Kina numera. Kan vara svårt att veta.
Kända varumärken inom vardagselektronik har väl extremt mycket anknytning till Kina?

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd