Mätningar för ekvalisering

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

rajapruk

Re: Mätningar för ekvalisering

Inläggav rajapruk » 2023-08-24 15:32

Uppmätt kurva (alla 4 woofers i lyssningsposition) vs målkurva (48dB/okt linkwitz-riley delning vid 650Hz)
Bilagor
5.png
5.png (19.04 KiB) Visad 5419 gånger

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2023-08-24 15:36

I-or skrev:
rajapruk skrev:Börjar med woofers. Här när alla 4 spelar tillsammans. 1/6 smoothing.
Har nu satt 1ms left window, 500ms right window. Ser det rätt ut här i Impulse?

Verkar inte orimligt. Jag antar att detta är i lyssningspositionen?

Ja.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2023-08-24 15:39

I-or, orkar du designa EQ åt mig? Hade tacksamt tagits emot!

Alla mätningar från lyssningspositionen utom #12 och #13 (de är tagna 2m från högtalaren).

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2023-08-24 17:16

Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen.

Gammalt djungelordspråk.
Bilagor
IMG_6531.jpeg
IMG_6531.jpeg (97.81 KiB) Visad 5397 gånger

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2023-08-24 22:27

Kollar lite på reflektionerna i lyssningspositionen för L respektive R högtalare. Tycker det ser rätt bra ut, förutom de reflektionerna som kommer runt 2.5ms och -8.5dB för både L och R. Undrar vilken reflektion det är? Tror den reflektionen skulle vara bra att dämpa ner mer, om möjligt. Eller är 2.5ms nära nog inom "direktljudet", Isidor? (för att den inte ska vara signifikant skadlig för ljudupplevelsen så att säga)
Bilagor
10.png
10.png (53.65 KiB) Visad 5363 gånger
9.png
9.png (52.26 KiB) Visad 5363 gånger

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-08-24 23:20

rajapruk skrev:I-or, orkar du designa EQ åt mig? Hade tacksamt tagits emot!

Alla mätningar från lyssningspositionen utom #12 och #13 (de är tagna 2m från högtalaren).

Det var inga enkla mätningar att tolka eftersom förutsättningarna inte är de bästa med alla möbler i närheten av högtalarna, men jag tror att jag har fått ordning på vad som är vad för högfrekvensen (vilket är det svåraste här). Jag ska titta mer på det hela när jag får tid över.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2023-08-25 07:23

Ok!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-08-25 13:07

rajapruk skrev:Kollar lite på reflektionerna i lyssningspositionen för L respektive R högtalare. Tycker det ser rätt bra ut, förutom de reflektionerna som kommer runt 2.5ms och -8.5dB för både L och R. Undrar vilken reflektion det är? Tror den reflektionen skulle vara bra att dämpa ner mer, om möjligt. Eller är 2.5ms nära nog inom "direktljudet", Isidor? (för att den inte ska vara signifikant skadlig för ljudupplevelsen så att säga)

2,5 ms motsvarar ungefär 0,85 meter d v s hel våglängd för 400 Hz. Det motsvarar halva våglängden för 200 Hz.

Antingen är det någon reflex i mikrofonområdet eller i högtalarområdet eller kring halva sträckan dem emellan.

Då kan man flytta bord bordet och stolarna och bordet under mikrofonen. Det ser ut som man skulle kunna höja mikrofonstativet i sig själv. Själv skulle jag provat en sak i sänder och göra mätningar emellan. Alltid lär man sig något. Übung macht den Meister.

Då allt är bortplockat runtomkring skulle jag även göra en mätning med miken på golvet d v s rakt under nuvarande mätposition. Då borde man kunna ringa in vissa reflexer. En sista mätning kan göras med mikrofonen dikt an mot ena sidoväggen. Man eliminerar ett presumtivt fel i sänder.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-08-28 14:40

rajapruk skrev:Ok!

Nedan finner du en fil med hyggliga filterinställningar som jag hoppas fungerar i Rephase (som jag aldrig har använt). Ekvaliseringen har delats upp i tre olika frekvensområden (20-200 Hz, 200-500 Hz och 500-20000 Hz) med olika förutsättningar och de flesta filterinställningarna är autogenererade av REW (därav de många överlappande filtren). Det förekommer dock även viss handpåläggning från min sida för att både jämna till och styra frekvensgången på vissa ställen. Formatteringen för lämpligt import (alternativt manuellt knappande) i Rephase måste du sköta själv.

https://www.dropbox.com/scl/fi/410gso6i8gu5i6zja9gr2/rajapruk.ods?rlkey=z6li1esbqztdndbyy2y1f1257&dl=0

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2023-08-28 15:48

Spännande! Kollar på detta ikväll.
Jag var också inne på att använda rew autoeq (mot mina målkurvor).

(Rew kan exportera till rephase-format)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-08-28 16:01

Jo, men eftersom man delar upp filtren efter olika mätningar så går det inte att exportera data direkt, men det bör vara möjligt att klippa in de filterparametrar som ligger i filen ovan.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2023-08-28 16:04

Tror bara det blir textfil ut som är läsbar om du väljer rephase, som jag sen kan ta från manuellt. Grejen är att olika program och enheter hanterar Q olika (proportional Q vs constant Q) och så.

Men det går säkerligen bra med det ovan. Stort tack.
Senast redigerad av rajapruk 2023-08-28 16:23, redigerad totalt 5 gånger.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2023-08-28 16:16

Har lite svårt öppna ogb-filen. Men det är dessa filter va, inget mer? Dropbox kunde göra preview och visa detta.
Bilagor
Screenshot 2023-08-28 at 16.09.41.png
Screenshot 2023-08-28 at 16.09.41.png (168.05 KiB) Visad 5151 gånger

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-08-28 18:50

Japp.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2023-08-28 19:05

@rajapruk

Detta skulle jag börja med för registret 600Hz och uppåt :|

Hur har du mätt basarna? Har du möjlighet att mäta basarna med tidsreferenssignalen i diskant hornen?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2023-08-31 16:20

dewpo skrev:@rajapruk

Hur har du mätt basarna? Har du möjlighet att mäta basarna med tidsreferenssignalen i diskant hornen?

Ska börja mata in i-ors EQ nu. Din ser för knasig ut! :D Du har gjort fas-eq, nog av misstag i fel flik? Jag kör bara minimumfasfilter, förutom ett litet filter som faslinjäriserar delningen. Den sker på bägge sidor av delningen så ringningar ska släckas ut. Jag tycker det är kul teoretiskt att ha detta, vet att det inte är hörbart.

Jag har inte mätt med tidsreferenssignal. Har testat det förut, en kanal loopback med bara ljudkortets fördröjning. Men kändes som det var mer bökigt än det gav något.
Det är ju annars en grej som usb-micar inte erbjuder som jag förstått det, men min lösning med mic med fantommatning gör.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2023-08-31 16:39

rajapruk skrev:

Ska börja mata in i-ors EQ nu. Din ser för knasig ut! :D Du har gjort fas-eq, nog av misstag i fel flik? Jag kör bara minimumfasfilter, förutom ett litet filter som faslinjäriserar delningen. Den sker på bägge sidor av delningen så ringningar ska släckas ut. Jag tycker det är kul teoretiskt att ha detta, vet att det inte är hörbart.

Jag har inte mätt med tidsreferenssignal. Har testat det förut, en kanal loopback med bara ljudkortets fördröjning. Men kändes som det var mer bökigt än det gav något.
Det är ju annars en grej som usb-micar inte erbjuder som jag förstått det, men min lösning med mic med fantommatning gör.

Hur tycker du att det fungerar med olika minimumfasfilter i höger och vänster kanal? Jag har provat den lösningen, men hos mig resulterade det i att stereoprojiceringen havererade totalt.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2023-08-31 17:31

Det här blir första gången med olika EQ i L och R för mig, så det vet jag inte.
Men det blir merjobb nu för de olika fir-filtren tar olika lång tid nu så jag måste in med fler delays i processingen för att få allt att komma ut samtidigt.
Men i-or förespråkar inte faslinjära-filter vad jag vet. Närmar sig väl svart-magi med fas-eq av rumsakustik,
Men coolt om du fått det att funka :D

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-08-31 18:00

När jag lägger in Detta i rePhase så verkar det som om det finns väl stora amplitudändringar för HF i bank 2:
Bild
Men jag kanske missförstår något här?

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2023-08-31 18:24

:oops: Du har nog rätt i att det kan vara onödigt mycket korrektion över 20000 Hz :oops:

Även om det resulterar detta =>
Tvittrae.png
Tvittrae.png (11.04 KiB) Visad 5001 gånger

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-08-31 18:38

Rent teoretiskt blir det mycket komplicerat att reda ut hur faskorrektion på det resulterande frekvenssvaret från den ekvalisering som vi gör här skulle kunna förbättra någonting alls, egentligen. De delar som är minimumfas tar ut varandra i högtalarna och ekvaliseringen och om man bara faskorrigerar ekvaliseringen så blir systemets totala fas (akustisk) därför inte linjär.

Möjligen skulle man kunna tänka sig att enbart faskorrigera lågfrekvensdelen efter en ny mätning inklusive ekvalisering för att eliminera s.k. överskjutande fas från rumsinverkan även om hörbarheten här är låg. Man bör dock vara medveten om att frekvensgången medvetet inte är helt konstant under 60 Hz, varför tillhörande minimumfasförlopp ska vara där.

Övriga fasanomalier är helt enkelt inte hörbara i rum med musiksignaler hur mycket man än vill att de ska vara det ur något psykoakustiskt sett meningslöst vågformsperspektiv (undantaget förstås att man har ställt till någonting på egen hand - SBS kan jag inte ta höjd för 8)). Detta har påvisats i mängder av lyssningstest, så om skillnader de facto detekteras, speciellt med musiksignaler, så beror dessa på någonting annat.

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-08-31 18:57

dewpo skrev::oops: Du har nog rätt i att det kan vara onödigt mycket korrektion över 20000 Hz :oops:

Även om det resulterar detta =>
Tvittrae.png

Ok.
Jag använder Roon som spelare med faltningsfilter genererade med hjälp av rePhase.
Om Roon detekterar överstyrning i den digitala domänen vid uppspelning, så blir "stjärnan" röd:
Bild

Å andra sidan så finns det kanske inte så mycket innehåll vid dessa höga frekvenser och då inte vid farliga nivåer, så med dina filter är det troligen lugnt. :wink:

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2023-08-31 19:12

Har inte råd att uppgradera HQPlayer till version 5 :oops: Så sedan igår spelar även jag upp via ROON :D

Jag med.png
Fick överstyrningar vid -3dB men vid -6dB verkar det vara lugnt :)
Jag med.png (237.42 KiB) Visad 4987 gånger

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-08-31 19:20

dewpo skrev:Har inte råd att uppgradera HQPlayer till version 5 :oops: Så sedan igår spelar även jag upp via ROON :D

Jag med.png

Ja men då har du ju koll!

Jag ser att du (1049k) har lite fler tappar än vad jag har (33k).
Är ett högt antal tappar något man bör eftersträva, jag antar att ett högre antal tappar ställer högre krav på DSP:en?

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2023-08-31 19:25

I-ors EQ spelar nu hemma. Annorlunda. Basfattigt mot vad jag är van vid. Måste nog adaptera mina öron en vecka innan jag utalar mig, hehe.
Och kontrollmäta någon gång senare, hur det blev. Finns flera ställen jag kan ha gått bort mig lite i mitt överkomplexa system.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2023-08-31 19:30

solhaga skrev:
dewpo skrev:Har inte råd att uppgradera HQPlayer till version 5 :oops: Så sedan igår spelar även jag upp via ROON :D

Ja men då har du ju koll!

Jag ser att du (1049k) har lite fler tappar än vad jag har (33k).
Är ett högt antal tappar något man bör eftersträva, jag antar att ett högre antal tappar ställer högre krav på DSP:en?

Jag "inbillar" mig att längre filter låter mer analogt än kortare filter (vet egentligen att detta är en audiofil neuros men har ej lyckats bli botad :roll: )

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2023-08-31 19:42

Min uppfattning (som jag tror, inte vet) är att antal tappar som krävs för att få till kurvan som man vill ha den räcker. Mer är onödigt. Men nån sorts ickefråga när ni kör på pc med kraft så det räcker och blir över.
Man ser i rephase om antalet tappar man valt räcker. Om blå och röd kurva sammanfaller när man genererar filtret.
Jag kör 6000 taps på LF och 4096 taps på HF. Är mer begränsad i min dsp, ligger på 78% av tillgänglig kraft i den nu.
Senast redigerad av rajapruk 2023-08-31 19:49, redigerad totalt 1 gång.

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-08-31 19:49

rajapruk skrev:Min uppfattning (som jag tror, inte vet) är att antal tappar som krävs för att få till kurvan som man vill ha den räcker. Mer är onödigt. Men nån sorts ickefråga när ni kör på pc med kraft så det räcker och blir över.
Man ser i rephase om antalet tappar man valt räcker. Om blå och röd kurva sammanfaller när man genererar filtret.
Jag kör 6000 taps på LF och 4096 taps på HF. Är mer begränsad i min dsp. Men det räcker.

Men då så, då ligger jag kvar på mina smått överflödiga 33k tappar.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2023-08-31 19:51

Hänger också på vilken samplingsfrekvens det kör i, hur många tappar som går åt. Jag kör allt i 48.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2023-08-31 19:57

I-or. Hur är det på filmsidan med modern film, mastras basfattigt även där?
Om jag ska ha ett bashöjningsalterrnativ även för det, likt för viss musik?

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum