Moderator: Redaktörer
I-or skrev:rajapruk skrev:Börjar med woofers. Här när alla 4 spelar tillsammans. 1/6 smoothing.
Har nu satt 1ms left window, 500ms right window. Ser det rätt ut här i Impulse?
Verkar inte orimligt. Jag antar att detta är i lyssningspositionen?
rajapruk skrev:I-or, orkar du designa EQ åt mig? Hade tacksamt tagits emot!
Alla mätningar från lyssningspositionen utom #12 och #13 (de är tagna 2m från högtalaren).
rajapruk skrev:Kollar lite på reflektionerna i lyssningspositionen för L respektive R högtalare. Tycker det ser rätt bra ut, förutom de reflektionerna som kommer runt 2.5ms och -8.5dB för både L och R. Undrar vilken reflektion det är? Tror den reflektionen skulle vara bra att dämpa ner mer, om möjligt. Eller är 2.5ms nära nog inom "direktljudet", Isidor? (för att den inte ska vara signifikant skadlig för ljudupplevelsen så att säga)
rajapruk skrev:Ok!
dewpo skrev:@rajapruk
Detta skulle jag börja med för registret 600Hz och uppåt![]()
Hur har du mätt basarna? Har du möjlighet att mäta basarna med tidsreferenssignalen i diskant hornen?
rajapruk skrev:dewpo skrev:@rajapruk
Hur har du mätt basarna? Har du möjlighet att mäta basarna med tidsreferenssignalen i diskant hornen?
Ska börja mata in i-ors EQ nu. Din ser för knasig ut!Du har gjort fas-eq, nog av misstag i fel flik? Jag kör bara minimumfasfilter, förutom ett litet filter som faslinjäriserar delningen. Den sker på bägge sidor av delningen så ringningar ska släckas ut. Jag tycker det är kul teoretiskt att ha detta, vet att det inte är hörbart.
Jag har inte mätt med tidsreferenssignal. Har testat det förut, en kanal loopback med bara ljudkortets fördröjning. Men kändes som det var mer bökigt än det gav något.
Det är ju annars en grej som usb-micar inte erbjuder som jag förstått det, men min lösning med mic med fantommatning gör.
dewpo skrev:@rajapruk
dewpo skrev::oops: Du har nog rätt i att det kan vara onödigt mycket korrektion över 20000 Hz![]()
Även om det resulterar detta =>
dewpo skrev:Har inte råd att uppgradera HQPlayer till version 5Så sedan igår spelar även jag upp via ROON
solhaga skrev:dewpo skrev:Har inte råd att uppgradera HQPlayer till version 5Så sedan igår spelar även jag upp via ROON
Ja men då har du ju koll!
Jag ser att du (1049k) har lite fler tappar än vad jag har (33k).
Är ett högt antal tappar något man bör eftersträva, jag antar att ett högre antal tappar ställer högre krav på DSP:en?
rajapruk skrev:Min uppfattning (som jag tror, inte vet) är att antal tappar som krävs för att få till kurvan som man vill ha den räcker. Mer är onödigt. Men nån sorts ickefråga när ni kör på pc med kraft så det räcker och blir över.
Man ser i rephase om antalet tappar man valt räcker. Om blå och röd kurva sammanfaller när man genererar filtret.
Jag kör 6000 taps på LF och 4096 taps på HF. Är mer begränsad i min dsp. Men det räcker.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster