Varför skall en högtalare ha bred(god) spridning...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

AlbertHall

Varför skall en högtalare ha bred(god) spridning...

Inläggav AlbertHall » 2023-09-22 19:55

...om man som jag alltid lyssnar ensam
i maximal position, och direkt på axeln?

Finns det då några skäl till eftersträva "god" spridning?

Kevin_Mitnick

Re: Varför skall en högtalare ha bred(god) spridning...

Inläggav Kevin_Mitnick » 2023-09-22 21:03

AlbertHall skrev:...om man som jag alltid lyssnar ensam

Ställ dig inte upp.. :D
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

JM

Inläggav JM » 2023-09-22 22:02

Bra fråga av många skäl!

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your Darlings" => Scientific Progress.

jansch

Inläggav jansch » 2023-09-22 22:10

Oj! Svaret finns i många trådar här på faktiskt.

Det enkla svaret är att musiken skall låta "luftig" med bred ljudbild. Det uppnås med tillskott av diffusljud, d v s reflektioner från väggar.
Gör följande enkla test: Ta en blåtandshögtalare, sätt på musik inomhus och gå ut på balkongen (om den inte är inbyggd) eller altan med blåtandshögtalaren i handen och förundras över hur hela ljudbilden faller ihop. Då upplever du skillnaden mellan bara direktljud och med diffusljud - som du har i rummet.

Ett lite mer komplicerat svar är att våra sinnen samverkar, det blir helt enkelt "fel" för människan om det saknas diffusljud i ett rum. Du VET hur det borde låta i en garderob eller badrum eller vardagsrum eller kyrka eller på en snötäckt alptopp.

Ett ännu mer komplext svar är att du kan lura sinnena att uppleva nåt som inte finns (med viss träning). D v s att det finns inspelat diffusljud ( efterklang) i alla inspelningar du lyssnar på men detta diffusljudljud räcker inte fullt till då detta "diffusljud" kommer bara från 2 punkter (dina högtalare) och hörseln kan uppfatta riktning på diffusljud genom att klangförändringar (förändringa i frekvensgång) sker beroende på vinkeln.

Nu sker i sig inlärning, som t.ex när man lyssnar med hörlurar. Egentligen en helt "sjuk upplevelse" för sinnena men man lär sig. T.ex har vi inbyggt i oss att när vi fokuserar eller reagerar på ett ljud (perception) vrider vi på huvudet för att "hitta" ljudkällan (d v s mot det som låter, som t.ex ett hot eller liknande). När vi försöker göra det med hörlurar flyttar ljudet på sig! Alltså en helt galen upplevelse....men man vänjer sig, hörlur på - och då blir det så...

Summering
Vårt sätt att uppleva diffusljud är till för att få kontroll på omgivningen. Vill vi höra musik som i en konsertlokal måste vi se till attljudet har motsvarande en konsertlokals diffusljud. Alltså, inspelat diffusljud + lyssningsrummets diffusljud skall återspegla "verkligheten".

Hörseln är skapad för överlevnad, kontroll över omgivningen och vad som händer. Vi försöker få hörseln att uppleva "verklighet" av musikåtergivning via 2 högtalare vilket dock inte är helt lätt men vi lurar hörseln ganska bra.

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2023-09-22 22:36

Kevin_Mitnick skrev:

Ställ dig inte upp.. :D

Nej, jag står aldrig upp och lyssnar.

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2023-09-22 22:41

jansch skrev:Oj! Svaret finns i många trådar här på faktiskt.

Det enkla svaret är att musiken skall låta "luftig" med bred ljudbild. Det uppnås med tillskott av diffusljud, d v s reflektioner från väggar.
Gör följande enkla test: Ta en blåtandshögtalare, sätt på musik inomhus och gå ut på balkongen (om den inte är inbyggd) eller altan med blåtandshögtalaren i handen och förundras över hur hela ljudbilden faller ihop. Då upplever du skillnaden mellan bara direktljud och med diffusljud - som du har i rummet.

Ett lite mer komplicerat svar är att våra sinnen samverkar, det blir helt enkelt "fel" för människan om det saknas diffusljud i ett rum. Du VET hur det borde låta i en garderob eller badrum eller vardagsrum eller kyrka eller på en snötäckt alptopp.

Ett ännu mer komplext svar är att du kan lura sinnena att uppleva nåt som inte finns (med viss träning). D v s att det finns inspelat diffusljud ( efterklang) i alla inspelningar du lyssnar på men detta diffusljudljud räcker inte fullt till då detta "diffusljud" kommer bara från 2 punkter (dina högtalare) och hörseln kan uppfatta riktning på diffusljud genom att klangförändringar (förändringa i frekvensgång) sker beroende på vinkeln.

Nu sker i sig inlärning, som t.ex när man lyssnar med hörlurar. Egentligen en helt "sjuk upplevelse" för sinnena men man lär sig. T.ex har vi inbyggt i oss att när vi fokuserar eller reagerar på ett ljud (perception) vrider vi på huvudet för att "hitta" ljudkällan (d v s mot det som låter, som t.ex ett hot eller liknande). När vi försöker göra det med hörlurar flyttar ljudet på sig! Alltså en helt galen upplevelse....men man vänjer sig, hörlur på - och då blir det så...

Summering
Vårt sätt att uppleva diffusljud är till för att få kontroll på omgivningen. Vill vi höra musik som i en konsertlokal måste vi se till attljudet har motsvarande en konsertlokals diffusljud. Alltså, inspelat diffusljud + lyssningsrummets diffusljud skall återspegla "verkligheten".

Hörseln är skapad för överlevnad, kontroll över omgivningen och vad som händer. Vi försöker få hörseln att uppleva "verklighet" av musikåtergivning via 2 högtalare vilket dock inte är helt lätt men vi lurar hörseln ganska bra.

En plausibel förklaring. Tack! Samtidigt vill ju inte att ljudspridningen skall reflekteras så att det maskerar innehållet på fonogrammet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-09-22 22:49

AlbertHall skrev:
En plausibel förklaring. Tack! Samtidigt vill ju inte att ljudspridningen skall reflekteras så att det maskerar innehållet på fonogrammet.

Somliga fonogram tjänar väldigt mycket på att maskeras så mycket det bara går. Själv sitter jag nästan alltid i sweetspot och lyssnar och föredrar likväl högtalare med större spridning än precis runt öronen. Kanske för att jag är präglad sedan "barnsben".
Sitter nöjd :)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2023-09-22 22:54

Högtalare låter inte bara rakt fram utan sprider ljud i alla riktningar. Direktljudet studsar i väggar, golv och tak. Direktljud och reflektioner bildar tillsammans det totalljud som når dig som lyssnare även i mitten. Därför är det en god idé att ha koll på högtalarens spridning i olika vinklar och rummets beskaffenhet.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2023-09-22 22:57

hifikg skrev:
AlbertHall skrev:

Somliga fonogram tjänar väldigt mycket på att maskeras så mycket det bara går. Själv sitter jag nästan alltid i sweetspot och lyssnar och föredrar likväl högtalare med större spridning än precis runt öronen. Kanske för att jag är präglad sedan "barnsben".

Jo, somliga inspelningar(rätt många) hoppar jag direkt.

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2023-09-22 23:03

PekkaJohansson skrev:Högtalare låter inte bara rakt fram utan sprider ljud i alla riktningar. Direktljudet studsar i väggar, golv och tak. Direktljud och reflektioner bildar tillsammans det totalljud som når dig som lyssnare även i mitten. Därför är det en god idé att ha koll på högtalarens spridning i olika vinklar och rummets beskaffenhet.

Med vänlig hälsning

Pekka

Ja, jag egentligen bara brytt mig om att dämpa sidoreflexerna. Sedan är rummet nästan helt diffuserat. Bokhyllor överallt. Högtalarna långt ut och inget däremellan. Taket är däremot helt reflekterande när jag tänker efter. Tjocka mattor(ull) på golvet.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2023-09-22 23:10

Påminner om mitt sätt att hantera problemen. Jag har byggt gälabsorbenter längs sidoväggarna för att minska de destruktiva sidoväggsreflexerna och därigenom få rummet att framstå som bredare. Har fixat en del med taket också. Frontväggens reflex undgår jag genom att placera fronthögtalarna 120 centimeter framför skivhyllorna som står där. På motsvarande sätt slipper jag jobbiga reflexer från bakväggen genom att sitta en meter framför den. Runt hela rummet finns en hel del kompaktskivor som diffuserar.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-09-22 23:39

Nej, en högtalare ska inte ha "god spridning" . Den skall ha jämn spridning!
Dvs hyffsat jämn frekvensgång även utanför nollgradersriktningen.
Smal men jämn spridning som från tex en del hornhögtalare eller dipoler kan vara positivt. Men blir det för smalt blir sötpunkten onödigt liten.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-09-23 01:16

PekkaJohansson skrev:Högtalare låter inte bara rakt fram utan sprider ljud i alla riktningar. Direktljudet studsar i väggar, golv och tak. Direktljud och reflektioner bildar tillsammans det totalljud som når dig som lyssnare även i mitten. Därför är det en god idé att ha koll på högtalarens spridning i olika vinklar och rummets beskaffenhet.

Med vänlig hälsning

Pekka

Detta är ett inlägg som nog tarvar lite mer förklaring. Jag förstår inte riktigt.
Direktljudet är det direkta ljud som når till lyssnaren eller mikrofonen utan en enda reflex och det som reflekteras ingår inte i det man kallar för direktljud.

Det skulle i så fall bli att det direktljud som nått lyssnaren hos en utpräglad smalstrålad högtalare fortsätter förbi huvudet och reflekteras sedan . . . osv. Men jag är inte säker på att det är det du ville ha sagt?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2023-09-23 01:45

petersteindl skrev:

Med vänlig hälsning

Pekka

Detta är ett inlägg som nog tarvar lite mer förklaring. Jag förstår inte riktigt.
Direktljudet är det direkta ljud som når till lyssnaren eller mikrofonen utan en enda reflex och det som reflekteras ingår inte i det man kallar för direktljud.

Det skulle i så fall bli att det direktljud som nått lyssnaren hos en utpräglad smalstrålad högtalare fortsätter förbi huvudet och reflekteras sedan . . . osv. Men jag är inte säker på att det är det du ville ha sagt?

"Direktljudet" i den andra meningen ska förstås vara "ljudet".

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-09-23 03:39

PekkaJohansson skrev:
petersteindl skrev:

Med vänlig hälsning

Pekka

"Direktljudet" i den andra meningen ska förstås vara "ljudet".

Med vänlig hälsning

Pekka

Bild

Då är det helt klart.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-09-23 06:32

AlbertHall skrev:
jansch skrev:Oj! Svaret finns i många trådar här på faktiskt.

Summering

Även om ett visst bidrag från diffust ljud säkerligen är viktigt, iallafall för att i viss mån dölja att ljudet alltför distinkt och uppenbarligen kommer från endast två ljudkällor, så är jag övertygad om att en hel del av den omsvepande karaktären av ljudet redan finns i inspelningen och därmed kommer med själva direktljudet från högtalarna.

Ju högre grad av diffust ljud som lyssnaren nås av det det egna lyssningsrummet bidrar med, desto mindre tydligt kommer rumsinformationen som återfinns i själva inspelningen att uppenbara sig eftersom dessa reflexioner är ett enda ”hopkok” av allt ljud från endast två reflexions-alstrande ljudpunkter.

Så kallade tidiga reflexioner är därmed mest skadliga och riskerar att maskera direktljuds-innehållet mest, medans sena reflexioner kan bidra med lagomt positivt diffusljud. Men här kan jag inte riktigt se varför en jämn spridningskaraktär skulle vara särskilt avgörande då det enda bara är diffusljud vi främst vill åt.

JM

Inläggav JM » 2023-09-23 06:58

PekkaJohansson skrev:Påminner om mitt sätt att hantera problemen. Jag har byggt gälabsorbenter längs sidoväggarna för att minska de destruktiva sidoväggsreflexerna och därigenom få rummet att framstå som bredare. Har fixat en del med taket också. Frontväggens reflex undgår jag genom att placera fronthögtalarna 120 centimeter framför skivhyllorna som står där. På motsvarande sätt slipper jag jobbiga reflexer från bakväggen genom att sitta en meter framför den. Runt hela rummet finns en hel del kompaktskivor som diffuserar.

Med vänlig hälsning

Pekka

Intressant med gälar. Ovan vilken frekvens börjar gälar ha effekt? Bilder?
Hur beskriver du upplevda skillnaden i ditt rum utan och med gälar map detaljrikedom i ljudet?
Har du mätningar av reflexljudets relativa ljuddämpning i dB över typ 500 Hz relativt direktljudet i lyssningspositionen och hur försenat är reflexljudet i ms?
Möjligen går det att utifrån reflexljudets skattade längre väg kalkylera dämpning och försening?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-09-23 08:44

Jag gjorde en förenklad - och sannolikt mindre effektiv men möjligen tillräckligt tillräcklig - konstruktion:
Snedställda bokrader i bokhyllorna som står längs sidoväggarna, mellan högtalarna och lyssningsplatsen.
Den reflexion som skulle riktats mot lyssningsplats, riktas nu mot områden bakom lyssningsplats istället. Dvs inte absorbtion i mitt fall. Emellertid har jag kanske 2,5 meter rum mellan fåtöljen och väggen bakom.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-09-23 10:00

Strmbrg skrev:Jag gjorde en förenklad - och sannolikt mindre effektiv men möjligen tillräckligt tillräcklig - konstruktion:
Snedställda bokrader i bokhyllorna som står längs sidoväggarna, mellan högtalarna och lyssningsplatsen.
Den reflexion som skulle riktats mot lyssningsplats, riktas nu mot områden bakom lyssningsplats istället. Dvs inte absorbtion i mitt fall. Emellertid har jag kanske 2,5 meter rum mellan fåtöljen och väggen bakom.

Du har väl elektrostapaneler som är öppna bakåt. Alltså dipoler, med begränsad spridning åt sidorna. Då är nog bokhyllorna mer än tillräckliga. Att du har 5 meter tur och retur till väggen bakom dig är ochså plenty. :)
Dessutom har jag för mig att dina paneler står rätt längt från bakväggen, så full pott där ochså, även om man säkert skulle kunna experimentera lite med det om man är lagd åt det
hållet.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2023-09-23 10:29

JM skrev:Intressant med gälar. Ovan vilken frekvens börjar gälar ha effekt? Bilder?
Hur beskriver du upplevda skillnaden i ditt rum utan och med gälar map detaljrikedom i ljudet?
Har du mätningar av reflexljudets relativa ljuddämpning i dB över typ 500 Hz relativt direktljudet i lyssningspositionen och hur försenat är reflexljudet i ms?
Möjligen går det att utifrån reflexljudets skattade längre väg kalkylera dämpning och försening?

JM

Ja, intressant! Svaret på frågorna är dock "vet ej" eller "nej". Jag byggde utan mätningar före och efter. Huvudsyftet var att få bort tidigare upplevda kamfiltereffekter och överdriven högfrekvensdämpning i rummet. Ett entydigt resultat bortsett från minskning av sidoreflexer är att hela lyssningsdelen av rummet blev mer levande klangmässigt. Därmed är jag nöjd - till och med mycket nöjd.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

JM

Inläggav JM » 2023-09-23 10:35

Har du laterala högfrekvents dämpande prylar invid gälarna eller på andra platser i rummet?
Bilder?

JM

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2023-09-23 11:07

Bortsett från gälarna finns numera inga dämpande saker i rummet bortsett från i taket i rummets främre del samt heltäckningsmatta. Dessutom har väggen bakom lyssningsplats från början utformats som spaltabsorbent. Som jag tidigare nämnt finns också gott om diffuserande skivor i hela rummet. Bilder finns inte.

Du har för övrigt fått ett sms som du gärna får läsa, JM!

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2023-09-23 11:18, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2023-09-23 11:16

Om basen är rundstrålande kantrar frekvensgången annnars.
Shatterer of words

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-09-23 12:43

Förklaringen till varför en frekvensmässigt jämn, dock ej nödvändigtvis konstant, spridning är att föredra för en sötpunktsplacerad lyssnare, är att reflektionerna av hörseln lättare ska kunna klassas som just reflektioner från direktljudet och därmed inte framstå som en färgning av detsamma. En ljudhändelse kan alltså lättare följas av hörseln som uppfattar direktljud och därtill kopplade reflektioner. Detta framstår som rimligt, men har strikt sett aldrig bevisats.

Om man tillåts spekulera lite så är den föredragna spridningen, vilken alltså i princip lika gärna kan vara strikt fallande som av mer konstant karaktär, fullt i linje med hur reflektioner uppträder vid olika ytor under musikframförande. Antingen har man närmast fullt reflekterande ytor som t.ex. målad betong eller så har man mer absorberande ytor, inte sällan av textil karaktär. Även om både klang och spatiella intryck är totalt väsensskilda noterar hörseln i de olika sammanhangen bara att det låter "kallt, stort och luftigt" eller "varmt och runt" alternativt "dämpat och kompakt". Detta är mycket märkbart när man t.ex. hör kyrkorgel, kör och andra instrument i en stenkyrka kontra en träkyrka liksom en flygel eller en trumpet i ett konserthus kontra på en jazzklubb.

Det viktiga här är att reflekterande ytor i levande livet sällan har större ojämnheter i den frekvensberoende absorptionen och uppvisar ganska jämna absorptionskurvor, vilket alltså ger reflektioner som ligger i linje med de reflektioner som erhålls via optimal spridning från högtalare.

Utöver detta är det förstås trevligt om det låter någorlunda hyggligt när man står upp eller befinner sig långt ifrån sötpunkten och här är det naturligtvis fördelaktigt med en bredspridande konstruktion. Alltför bredspridande konstruktioner ger dock vanligen upphov till en väl låg relation mellan direktljud och reflekterat ljud, vilket kan uppfattas som något oprecist eller simmigt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2023-09-23 16:31

ChristianAndersson skrev:Om basen är rundstrålande kantrar frekvensgången annnars.

För att minska problemen vid uppspelning har jag fastnat för denna uppställning :|

Uppställning.png
Principskiss över uppställningen jag eftersträvar....
Uppställning.png (110.53 KiB) Visad 1469 gånger

Förstås med högtalare som sprider lämpligt för ett luftigt ljud 8)

Men det finns nog betydligt fiffigare uppställningar för ett verkligt audiofiltljud :oops:
Senast redigerad av dewpo 2023-09-23 17:55, redigerad totalt 1 gång.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2023-09-23 17:20

Ifråga om rummets dimensioner så är det i mitt fall lagt kort ligger.
Vidare så är rummet tillika bibliotek, med några tusen böcker.
Biblioteksfunktion kontra musikrum har lika prioritet.
Båda funktionerna ska fungera/rymmas.

Subjektivt tycker jag det är lyssningsmässigt njutbart, men allt kan såklart optimeras. Jag har aldrig gjort några mätningar.
Dock är en U-mik införskaffad, samt REW installerat på en av mina laptops. Frågan är bara hur mycket tid som skall läggas på detta.

Jag är på intet sätt bevandrad i akustiska frågor.
Dock vet jag skillnaden mellan reflektion, absorbation och diffusion.

jansch

Inläggav jansch » 2023-09-23 18:52

ChristianAndersson skrev:Om basen är rundstrålande kantrar frekvensgången annnars.

Förstår inte argumentet.

Basen, upp till några hundra Hz är alltid rundstrålande, om man inte har extremt stora bafflar eller horn eller dipoler som omfattas av basen.

I övrigt påverkas inte basens upplevelse av reflektioner på samma sätt annat än vid resonans.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2023-09-24 21:10

Ja, man skall eftersträva "god" spridning. Men den spridningen är (generellt) klart smalare än den som är gängse numera, menar jag dårå. Särskilt med tanke på möbleingsmodet.
Dette gäller alltså för högtalare för bruk i bostadsrum.
Detta är också, i viss mån, avhängigt av vad man vill uppnå med sin lyssning och lyssningsfilosofi.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2023-09-25 08:56

AlbertHall skrev:Ifråga om rummets dimensioner så är det i mitt fall lagt kort ligger.
Vidare så är rummet tillika bibliotek, med några tusen böcker.
Biblioteksfunktion kontra musikrum har lika prioritet.
Båda funktionerna ska fungera/rymmas.

Subjektivt tycker jag det är lyssningsmässigt njutbart, men allt kan såklart optimeras. Jag har aldrig gjort några mätningar.
Dock är en U-mik införskaffad, samt REW installerat på en av mina laptops. Frågan är bara hur mycket tid som skall läggas på detta.

Jag är på intet sätt bevandrad i akustiska frågor.
Dock vet jag skillnaden mellan reflektion, absorbation och diffusion.

Bokhyllor fyllda med böcker är ju ett tips som många ger då man vill ha ett lyssningsrum med akustikåtgärder som inte ser ut som akustikåtgärder.
Så det låter ju som ett ypperligt rum du har. Speciellt om du har heltäckningsmatta eller stora delar av golvet täckta av tjocka mattor.
Peta gärna in några böcker här och där lite slumpmässigt och ha lite djup bakom böckerna så blir det ännu bättre. Se bara till att det inte finns nåt skrammel från bokhyllorna.

Ang bred spridning så bör nog högtalare inte ha alltför bred spridning, men ej heller för smalt (undantag finns dock). Det är dock en parameter man kan ha lite personlig preferens kring.
Det viktigaste är ju att frekvensgången i vinklarna bort från on-axis liknar denna (och tiltad nedåt mot högre frekvenser).
Viktigast är ju förstås on-axis som bör vara så rak det bara går, och låg dist förstås.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-09-25 09:33

Max_Headroom skrev:...den spridningen är (generellt) klart smalare än den som är gängse numera, menar jag dårå. Särskilt med tanke på möbleingsmodet.
Dette gäller alltså för högtalare för bruk i bostadsrum.

Apselut dårå alltså speciellt "...om man alltid lyssnar ensam
i maximal position, och direkt på axeln..."
:D

En smal men jämn spridning är ju en sorts inbyggd akustikåtgärd, :wink:

Nästa

Återgå till Generellt om hifi