Moderator: Redaktörer
Daad skrev:Tack för svar!
Vi tänker oss en tvåvägshögtalare med delning vid 2500Hz. Den ska återge en fyrkantsvåg på 400Hz men det gör den inte, för det återger en sinusvåg på 400Hz, en andra sinusvåg på 1200Hz, en tredje på 2000Hz, därefter fyller diskanten i med sinusvågor på 2800Hz, 3600Hz och så vidare.
För att de olika sinusvågorna ska summeras ihop till en fyrkantsvåg behövs rak frekvensgång och linjär fasgång. Ju större avvikelser från rak frekvensgång och linjär fasgång desto mer avviker den summerade vågformen från fyrkantsvågen som högtalaren skulle återge.
Rätt uppfattat eller cyklar jag runt i Frankrike?
Vi tänker oss en tvåvägshögtalare med delning vid 2500Hz. Den ska återge en fyrkantsvåg på 400Hz men det gör den inte, för det återger en sinusvåg på 400Hz, en andra sinusvåg på 1200Hz, en tredje på 2000Hz, därefter fyller diskanten i med sinusvågor på 2800Hz, 3600Hz och så vidare.
För att de olika sinusvågorna ska summeras ihop till en fyrkantsvåg behövs rak frekvensgång och linjär fasgång. Ju större avvikelser från rak frekvensgång och linjär fasgång desto mer avviker den summerade vågformen från fyrkantsvågen som högtalaren skulle återge.
Max_Headroom skrev:Daad skrev:Tack för svar!
Jag tycker att det borde bli klangavkileser. Men enligt folk här (och då personer som har mycket bättre kunskaper om saken än vad jag har) så blir det inte så. Märkligt nog och jag begriper inte varför. Vågformen man får ut om man mekkar med tiden för dom olika deltonerna ser HELT annorlunda ut. Och någonstans, tidsmässigt, måste det finnas en gräns för när detta börjar ge klangliga effekter. Man kan inte vänta i evigheter mer deltonerna. Men kanske är det så att fördröjningen som kan uppstå i en högtalare helt enkelt inte är tillräcklig? Borde vara mest kritiskt vid första övertonen, vibbar jag. Men kan ha fel.
Dessvärre är min Akai S5000 inte inkopplad, men får jag tid/ork någon dag så kan jag koppa upp den och då köra en additivt synteserad fyrkantvåg där övertonerna steglöst kan justeras i fördröjning. Tror tyärr dock inte att man kan justera det steglöst, men är inte säker.
Någon som har tid/ork kan ju mekka med motsavarande i audacity eller annan ljudeditor.
Calleberg skrev:Max_Headroom skrev:Daad skrev:Tack för svar!
Jag tycker att det borde bli klangavkileser. Men enligt folk här (och då personer som har mycket bättre kunskaper om saken än vad jag har) så blir det inte så. Märkligt nog och jag begriper inte varför. Vågformen man får ut om man mekkar med tiden för dom olika deltonerna ser HELT annorlunda ut. Och någonstans, tidsmässigt, måste det finnas en gräns för när detta börjar ge klangliga effekter. Man kan inte vänta i evigheter mer deltonerna. Men kanske är det så att fördröjningen som kan uppstå i en högtalare helt enkelt inte är tillräcklig? Borde vara mest kritiskt vid första övertonen, vibbar jag. Men kan ha fel.
Dessvärre är min Akai S5000 inte inkopplad, men får jag tid/ork någon dag så kan jag koppa upp den och då köra en additivt synteserad fyrkantvåg där övertonerna steglöst kan justeras i fördröjning. Tror tyärr dock inte att man kan justera det steglöst, men är inte säker.
Någon som har tid/ork kan ju mekka med motsavarande i audacity eller annan ljudeditor.
Det kan absolut ge "klangliga effekter" men det beror isåfall på att fasfelen påverkar frekvensgången. Men som tidigare diskuterats fasen i sig verkar vi inte särskilt känsliga för. Ta t.ex valfri tvåvägare med andra ordningens filter, där diskanten är fasvänd för att filtret skall summera korrekt. Den diskanten är alltså 180 grader ur fas med Bas/mellanregistret förutom runt delningsfrekvensen men det verkar fungera alldeles utmärkt ändå.
Max_Headroom skrev:
Utmärkt är väl lite relativt. Somliga monterar ju sina diskantelement liksom likte bakom resten av baffeln (finns flera skäl att göra det i och för sig). Men uppenbarligen fungerar den traditionella monteringen tillräckligt bra för att det inte skall bli uppenbara problem.
Borde också gå att undersöka detta med digitalt delningsfileter där man kan justera fördröjningen till diskanten.
Jag vibbar att detta visst hörs, men inte mycket och inte störande. Men jag har inte provat själv att mecka med detta.
Calleberg skrev:Daad skrev:Tack för svar!
Mja, Frekvensgången bör forutom att vara rak ochså ha en utsträckning långt upp i det ohörbara området om fyrkantsvågen skall vara riktigt ordentligt fyrkantig. Fasgången... ja alltså linjär fasgång är nog kanske inte rätt sätt att uttrycka det då det skulle kunna innebära att fasförskjutningen ökar eller minskar "linjärt", Nej elementen måsta vara i fas, och det kan de inte vara i alla riktningar samtidigt, så man får bestämma sig för vilken riktning man vill att de skall vara det.
Men ovanstående resonemang är alltså helt överflödigt. Då Eventuell god återgivning av fyrkantvåg inte ger någon mer information av värde än de redan accepterade mätparametrarna.
I-or skrev:Du har lyssnat på ljudfiler med olika toppfaktor, d.v.s. olika grad av kompression. I det här fallet handlar det om 6 dB i toppfaktor, vilket är extremt enkelt att detektera av lätt insedda skäl. Detta är dock en helt annan sak än fasgångsskillnader. Om du tycker dig uppfatta något olika klangbalans så beror det på hörselns väldokumenterade skillnader i hörstyrka för olika ljudtrycksnivåer:
Notera de enormt stora känslighetskillnaderna (d.v.s. klangskillnaderna för musiksignaler) i basomådet.
Om du vill utröna huruvida du kan höra skillnad för fasgång så får du allpassfiltrera ljudfiler med lämplig brytfrekvens. Jag lade upp ljudfiler med allpassfiltrerade impulser (med maximal hörbarhet) på detta forum för länge sedan och ingen påstod sig höra skillnad.
Lite grand om hörbarheten i sammanhanget: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=72354&p=2194300&hilit=fasg%C3%A5ng#p2194192
Daad skrev:Funderar på vad det är jag uppfattar eller kanske inte uppfattar när jag provlyssnar olika högtalare. Är det månne så att olika högtalare kan återge olika vågformer olika bra? Kanske t.o.m. så pass obra att ljudet förlorar en del av sin "karaktär"? Kanske är jag ute och cyklar eller inte. Går det att utläsa, t.ex. i Stereophiles, Erins, ASRs tester hur väl en högtalare klarar av att återge fyrkantsvåg?
jansch skrev:Daad skrev:Funderar på vad det är jag uppfattar eller kanske inte uppfattar när jag provlyssnar olika högtalare. Är det månne så att olika högtalare kan återge olika vågformer olika bra? Kanske t.o.m. så pass obra att ljudet förlorar en del av sin "karaktär"? Kanske är jag ute och cyklar eller inte. Går det att utläsa, t.ex. i Stereophiles, Erins, ASRs tester hur väl en högtalare klarar av att återge fyrkantsvåg?
Man kan konstatera att fyrkantvåg inte är någon bra testsignal för att utvärdera en högtalare,
inte heller pulssvar. Framförallt för att vår bild av vågformen, det vi ser, är extremt svår att tolka vettigt.
Refererande till det blåmarkerade:
Allt ljud är uppbyggt av sinustoner. Har högtalaren förutsättningar att återge de ingående sinustonerna, d v s alla ingående toner i frekvensspektrat korrekt , alltså då rak frekvensgång återges ljudet korrekt.*
Det är vanligt att vissa, även hifiskribenter, tror att en för ögat komplicerad vågform (t.ex musik) är svårare för en högtalare än ren sinus. Så är det inte, allt handlar om bandredd = rak frekvensgång.
Av tidigare inlägg framgår att vi är ytterst dåliga på att detektera "fasfel" vilket gör att den återgivna vågformen kan se helt annorlunda ut utan att det färgar ljudet.**
För ett otränat öga ser t.ex en återgiven fyrkantvåg för jävlig ut, inte minst för att den skall ha oändlig bandbredd. En högtalare skall inte ha mer än lite + 20kHz bandbredd, det är helt onödigt och i många fall negativt.
* Intermodulationsdistorsion och harmonisk distorsion uppstår genom olinjäriteter i återgivningen som egentligen då har sitt ursprung i frekvensåtergivningen.
**Att vi i vissa studier kan påvisa viss skillnad i ljudupplevlse (alltså inte bättre/sämre) när fasen vridit sig mer än 720grader, d v s 2 hela perioder, ser jag inte som att vi detekterar fas utan i så fall tidsskillnad/fördröjning. Skulle vi detektera fasskillnad vid t.ex 755grader borde vi också detektera fasskillnad vid 35grader, 395grader, osv.
Thomas_A skrev:Crestfaktor var det första testet som var lätt att detektera bland de som gjorde testet. Det andra testet var en originalfilen som testades mot en LR vid 100 och 2000 Hz.
"The two files I gave, Z is unaltered for SynAudCon's raw. File A has steep LR xovers at 100Hz and 2000Hz."
I-or skrev:Den akustiska vågformen är helt annorlunda men låter likadant. Detta är helt enkelt ett utslag av hur hörseln fungerar. Det räcker alltså för hörselns vidkommande att deltonerna finns där i rätt proportion, fasvinkeln spelar ingen roll. En fyrkantvåg låter bara som en svårt distorderad sinus oavsett fasvinkeln för de ojämna ordningar som ingår.
I-or skrev:Vid lyssning med musiksignaler i normala rum och för låga frekvenser ökar detektionströskeln betydligt.
I-or skrev:Thomas_A skrev:Crestfaktor var det första testet som var lätt att detektera bland de som gjorde testet. Det andra testet var en originalfilen som testades mot en LR vid 100 och 2000 Hz.
"The two files I gave, Z is unaltered for SynAudCon's raw. File A has steep LR xovers at 100Hz and 2000Hz."
Aha, mer än ett lyssningstest i samma tråd, alltså.
Det första som man måste säkerställa är hur filerna har filtrerats.
Direkt finner man att det handlar om en kanal och att filerna är olika långa. Alla inser nog att detta inte är något bra tecken. Efter lite arbete för att i möjligaste mån synkronisera data (detta är svårt att göra exakt och leder till skillnader i fasgången, vilka dock inte är av avgörande betydelse i sammanhanget) så tittar man lämpligen först på skillnaderna i frekvensgång mellan filerna:
Upp till 0,4 dB i frekvensgångsskillnad, vilket möjligen är hörbart med tanke på den smala bandbredden. Det hela blir dock betydligt tydligare när man tittar på fasskillnaden mellan filerna:
Ett fjärde ordningens LR-filter (24 dB/oktav) uppvisar en fasvridning om totalt 360 grader runt delningsfrekvensen och för ett superbrant åttonde ordningens dito handlar det om 720 grader (48 dB/oktav). Via egna erfarenheter från välkontrollerade lyssningstest har jag tidigare poängterat att ett åttonde ordningens LR-filter med en delningsfrekvens runt 100 Hz bör vara hörbart även med musiksignaler och högtalarlyssning.
Här handlar det sannolikt om två stycken 16:e ordningens LR-filter (96 dB/oktav) med brytfrekvenser om 100 respektive 2000 Hz.![]()
Jag är inte det minsta förvånad över att någon har lyckats detektera detta. Jag skulle vilja vända på det hela och påstå att konstigt vore annars.
petersteindl skrev:jansch skrev:Daad skrev:Funderar på vad det är jag uppfattar eller kanske inte uppfattar när jag provlyssnar olika högtalare. Är det månne så att olika högtalare kan återge olika vågformer olika bra? Kanske t.o.m. så pass obra att ljudet förlorar en del av sin "karaktär"? Kanske är jag ute och cyklar eller inte. Går det att utläsa, t.ex. i Stereophiles, Erins, ASRs tester hur väl en högtalare klarar av att återge fyrkantsvåg?
Man kan konstatera att fyrkantvåg inte är någon bra testsignal för att utvärdera en högtalare,
inte heller pulssvar. Framförallt för att vår bild av vågformen, det vi ser, är extremt svår att tolka vettigt.
Refererande till det blåmarkerade:
Allt ljud är uppbyggt av sinustoner. Har högtalaren förutsättningar att återge de ingående sinustonerna, d v s alla ingående toner i frekvensspektrat korrekt , alltså då rak frekvensgång återges ljudet korrekt.*
Det är vanligt att vissa, även hifiskribenter, tror att en för ögat komplicerad vågform (t.ex musik) är svårare för en högtalare än ren sinus. Så är det inte, allt handlar om bandredd = rak frekvensgång.
Av tidigare inlägg framgår att vi är ytterst dåliga på att detektera "fasfel" vilket gör att den återgivna vågformen kan se helt annorlunda ut utan att det färgar ljudet.**
För ett otränat öga ser t.ex en återgiven fyrkantvåg för jävlig ut, inte minst för att den skall ha oändlig bandbredd. En högtalare skall inte ha mer än lite + 20kHz bandbredd, det är helt onödigt och i många fall negativt.
* Intermodulationsdistorsion och harmonisk distorsion uppstår genom olinjäriteter i återgivningen som egentligen då har sitt ursprung i frekvensåtergivningen.
**Att vi i vissa studier kan påvisa viss skillnad i ljudupplevlse (alltså inte bättre/sämre) när fasen vridit sig mer än 720grader, d v s 2 hela perioder, ser jag inte som att vi detekterar fas utan i så fall tidsskillnad/fördröjning. Skulle vi detektera fasskillnad vid t.ex 755grader borde vi också detektera fasskillnad vid 35grader, 395grader, osv.
Nu kanske jag är lite petig här, men i princip det mesta av frekvensgång mäts idag med någon form av puls. Jag tippar att det du egentligen vill säga är att man inte bör utvärdera impulsen i tidsdomän.
Däremot kan man sätta ett tidsfönster i tidsdomän med start och stop och gå över till frekvensdomän för att visa frekvenskurvan som är i det tidsintervall man satt i tidsfönstret.
I-or skrev:Du har en löptidsavvikelse om ca 17 ms vid 50 Hz och ca 6 ms vid 100 Hz, vilket kan vara hörbart under goda omständigheter.
Vänligen studera informationen i länken ovan. Detta är väl utrett sedan länge.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster