Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2023-10-04 11:07

Imperial-Blomman skrev:
xmag skrev:Jag har läst igenom nu. Några reflexioner:
- Stig verkar skriva om sig själv i tredje person på några ställen eller är det ändrat efteråt?
- Det som slår mig är hur avskalad texten är från akademisk ordbajseri. Här är det lättläst och rakt på rödbetan. Älskar sådant. Jag försöker själv "vardagisera" oundvikligt svåra ord. Här är Stig Carlsson den självklara mästaren.

Innehållet är intressant och definitivt före sin tid. Om kunskapen i texten fanns hos Stig redan i mitten av 50-talet är det än mer imponerande. Jag reagerade på tiden 1ms "reaktionstid" vilket förmodligen inte var tiden man talade om på 50-talet. Inte ofta man får en stunds underhållning genom att läsa sådan litteratur men det får man i den texten.

Ja reflekterade på det åxå men trodde att de va nån som skrivit åt Stig.

De e lite konstigt tyker jag att Stig inte e mer känd utomlands än va han var m tanke på hur påläst han var.
Även om man inte bygger OA högtaare så så har man mycket att lära av Stig.

Att Stig inte är mer känd utomlands beror till stor grad på att han inte skrev något på engelska före år 1984 ungefär.

Om det rör sig om text i broschyrer som beskriver Stigs arbete, så skrivs det oftast i 3e person, även om det är Stig som författar texten. Texten skrivs då såsom den vore författad ur företagets lednings synvinkel.
Då är det brukligt att en historisk inledning skrivs i 1a person och undertecknas.

Dessutom var det på den tiden ganska okänd kunskap som förmedlades av Stig.

Stig jobbade på KTH och byggde upp ett mätlaboratorium för mätning på högtalare.
Det är den tekniska mätproceduren som är det verktyg som ger slutresultatet på produkten, under förutsättning att man har tekniska och fysikaliska parametrar som mål i konstruktionsarbetet. Detta gäller även om de fysikaliska parametrarna är valda utifrån hörseln som subjektiv värdemätare, domare och slutdestination för produktens användande.

Då vi kommer in på 70-talet med Carlssons konstruktioner och de mätningar som då utfördes så får vi se vissa konsekvenser.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-10-04 11:15

Oki!

Ja skrev man inget på Engelska då så va man inte m i den internationella matchen.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-10-04 11:42

Imperial-Blomman skrev:Oki!

Ja skrev man inget på Engelska då så va man inte m i den internationella matchen.

Det var ett stort misstag av Sonab att inte översätta Stigs texter till flera språk, exempelvis: engelska, tyska, franska och italienska. På den tiden var det dessa språk som i första hand gällde.
Idag tillkommer spanska, japanska, kinesiska, arabiska, grekiska, ryska och indiska samt vissa andra mindre andra språk, typ finska.

Det är svårt och omständigt att översätta teknisk komplicerad/speciell litteratur och speciellt att därefter kvalitetskontrollera översättningen.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-10-04 12:00

Borde man inte tillverka quantum dot loudspeakers med attosekunders grupplöptid. :)

Då kan man få den där supersnabba königsäggbasen och adekvat harts på stråkklangen.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2023-10-04 17:59

Imperial-Blomman skrev:
JM skrev:
Imperial-Blomman skrev:
Det står ett Imperial horn bakom Kolboxarna m JBL 15"
Han va å lyssna hos mej när ja hade Imperial horn å byggde sen sina.

Har du mätningar på hornen?

JM

Nä ja har tyvär inga mätningar kvar.
Petter Persson va hemma hos mej å mätte då.
Dom gick djupt ner i basen.
Han mätte om flera gånger för han trodde inte på första mätningen.
Dom hornen i rätt rum e nere å nosar på 20Hz området.

Om det går bra med simuleringar finns de här:
https://www.xmag.se/imperial-hornet/
Beroende på element kan de faktiskt gå ner till 15Hz (f3).
Mer av detta finns här: https://www.xmag.se/
Människan värmer upp Jorden, nu måst vi se till att stoppa uppvärmningen innan det går riktigt illa.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-10-04 18:11

xmag skrev:
Imperial-Blomman skrev:
JM skrev:Har du mätningar på hornen?

JM

Impedanskurvan påminner om basreflexlåda.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2023-10-04 18:32

petersteindl skrev:
xmag skrev:
Imperial-Blomman skrev:

Ja, det är förkammaren som skapar den extra puckeln.
Utan förkammare blir det bara en puckel.
Människan värmer upp Jorden, nu måst vi se till att stoppa uppvärmningen innan det går riktigt illa.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-10-06 01:47

Måste bara lägga upp denna.

Fantastisk låt.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2023-10-06 09:22

xmag skrev:
petersteindl skrev:
xmag skrev:Om det går bra med simuleringar finns de här:

Annars brukar det vara så att horn som har för liten mynningsarea fungerar som kvartsvågspipa i lägsta basen, och då blir det dubbel puckel på impedanskurvan.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2023-10-06 09:45

paa skrev:
xmag skrev:
petersteindl skrev:Impedanskurvan påminner om basreflexlåda.

Annars brukar det vara så att horn som har för liten mynningsarea fungerar som kvartsvågspipa i lägsta basen, och då blir det dubbel puckel på impedanskurvan.

Ja, så är det!
Med detta horn har jag simulerat både med och utan förkammare, utan förkammare blir det bara en puckel.
Ibland är skillnaden mellan kvartvågspipa och horn hårfin. Bla är Voigt-hornet mfl kvartsvågspipor.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-10-06 14:37

xmag skrev:
paa skrev:
xmag skrev:Ja, det är förkammaren som skapar den extra puckeln.

Ja, så är det!
Med detta horn har jag simulerat både med och utan förkammare, utan förkammare blir det bara en puckel.
Ibland är skillnaden mellan kvartvågspipa och horn hårfin. Bla är Voigt-hornet mfl kvartsvågspipor.

Jag kan nog tänka mig att det uppträder kvartsvågsresonans i samtliga horn, eller snarast rör, pipa eller volym med längd där volymen är innesluten av väggar runt om utom i ena änden av röret, pipan och det gäller även musikinstrument.

Det kan till och med vara så att det kan vare 2 långa parallella ytor, t.ex. golv och högtalare vars botten är parallellt med golvet, tja, även om ryggen på högtalaren är parallellt med 1 vägg. Avståndet mellan de parallella ytorna kommer då in. Då tror jag man kan mäta kvartsvägsresonans eller möjligtvis andra resonanser. Det är då längden i mellanrummet mellan ytorna. Det kan nog vara på tvären också. En annan viktig faktor är ljudkällans placering i förhållande till sådan luftvolym/kavitet. Är elementet/ljudkällan i denna volym, så triggas nog resonanserna som mest. Sedan är själva läget i luftvolymen väsentlig. Man kan definitivt se resonansfenomen mellan golv och botten på exempelvis OA-2212 och OA-116. Då ligger resonansen i området mellan 400 och 600 Hz. Återkommer till det.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2023-10-06 15:14

petersteindl skrev:Måste bara lägga upp denna.

[ YouTube ]

Fantastisk låt.

MvH
Peter

Skulle bara kolla litet snabbt men det gick liksom inte att stänga av! :D

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2023-10-06 15:21

petersteindl skrev:
xmag skrev:
paa skrev:Annars brukar det vara så att horn som har för liten mynningsarea fungerar som kvartsvågspipa i lägsta basen, och då blir det dubbel puckel på impedanskurvan.

Ja, så är det!

Jag kan nog tänka mig att det uppträder kvartsvågsresonans i samtliga horn, eller snarast rör, pipa eller volym med längd där volymen är innesluten av väggar runt om utom i ena änden av röret, pipan och det gäller även musikinstrument.

Det kan till och med vara så att det kan vare 2 långa parallella ytor, t.ex. golv och högtalare vars botten är parallellt med golvet, tja, även om ryggen på högtalaren är parallellt med 1 vägg. Avståndet mellan de parallella ytorna kommer då in. Då tror jag man kan mäta kvartsvägsresonans eller möjligtvis andra resonanser. Det är då längden i mellanrummet mellan ytorna. Det kan nog vara på tvären också. En annan viktig faktor är ljudkällans placering i förhållande till sådan luftvolym/kavitet. Är elementet/ljudkällan i denna volym, så triggas nog resonanserna som mest. Sedan är själva läget i luftvolymen väsentlig. Man kan definitivt se resonansfenomen mellan golv och botten på exempelvis OA-2212 och OA-116. Då ligger resonansen i området mellan 400 och 600 Hz. Återkommer till det.

MvH
Peter

Exakt!
Jag ville inte säga det för att jag var rädd att jag svor i kyrkan. Alla ytor som ligger parallellt eller mot varandra konformat osv ger upphov till kvartsvågsresonanser (vid andra frekvenser också än just kvartsvågen).
Jag har byggt ett antal hornbasar. Alla uppvisar en kvartsvågsresonans. Den undertrycks en del beroende på hornets utvidgning men den finns där. Det är till och med så att horn sammansatt av flera raka sektioner till ett horn kan man i mätningar "förnimma" kvartsvågsresonanser för vart och ett av de raka partierna. Jag skriver "förnimma" för det är svårt att se i mätningarna då mycket annat blandar sig i leken.
Det är också så som du skriver med att en högtalare som står nära en vägg skapar ett kvatsvågshorn där i mellan. Samma sak med golv och skåp som står på golvet osv.
Högtalarlådor uppvisar också kvartvågsresonanser inne i lådan. Jag har för mig att B&W utnyttjar den egenskapen i B&W DM4 som de kallar för ljudledningshögtalare fast den ser ut som en vanlig basreflex.
Bild

Jag använder den som min referens (finns bara en kvar, jag har "referensat" sönder en av dem):
https://www.xmag.se/min-referenshogtalare/
EDIT:
De två diskanterna är samma uppsättning som Spendor använde i BBS's monitorhögtalare.
Senast redigerad av xmag 2023-10-06 15:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2023-10-06 15:49

x
(råkade quota istället för att editera, då blir man inte av med inlägget)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-10-06 15:55

Kvartsvågsresonanser är inte ovanliga, men bara för att detta inte ska spinna iväg för långt:

a) kvartsvågsresonanser kräver olika randvillkor i ändarna av pipan/kanalen för att kunna uppstå, d.v.s. uppstår normalt ej inne i högtalarlådor (här är normen halvvågs-, helvågsresonanser o.s.v.)

b) för att en tydlig resonans i längddimensionen för pipan/kanalen överhuvudtaget ska kunna uppstå måste det huvudsakligen handla om endimensionell vågutbredning - två parallella väggar är ej tillräckligt och bredd och höjd måste dessutom vara förhållandevis små alternativt expanderande som i ett typiskt horn

c) för att fullständigt undvika längsgående resonanser i ett horn måste mynningen vara reflektionsfri (d.v.s. koppla perfekt till den omgivande luften) vilket i praktiken inte låter sig göras
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2023-10-06 16:06

I-or skrev:Kvartsvågsresonanser är inte ovanliga, men bara för att detta inte ska spinna iväg för långt:

a) kvartsvågsresonanser kräver olika randvillkor i ändarna av pipan/kanalen för att kunna uppstå, d.v.s. uppstår normalt ej inne i högtalarlådor (här är normen halvvågs-, helvågsresonanser o.s.v.)

b) för att en resonans i längddimensionen för pipan/kanalen överhuvudtaget ska kunna uppstå måste det huvudsakligen handla om endimensionell vågutbredning - två parallella väggar är ej tillräckligt och bredd och höjd måste dessutom vara förhållandevis små alternativt expanderande som i ett typiskt horn

c) för att fullständigt undvika längsgående resonanser i ett horn måste mynningen vara reflektionsfri (d.v.s. koppla perfekt till den omgivande luften) vilket i praktiken inte låter sig göras

Du har naturligtvis rätt hur det gängse är. Ju längre från det ultimata man kommer ju svagare blir kvartvågsfrekvensen, men den finns där om än liten mellan en högtalare och vägg.
Vad det gäller en sluten låda kan man diskutera det länge. Vill bara säga att ett voigt-horn är en kvartvågspipa. Men om man täpper till öppningen med en skiva och gör ett hål i skivan är det enligt gängse "normer" en basreflex. Mäter man den uppvisar den dock kvartsvågskarakteristik. På samma sätt är det med B&W DM4, men är en ljudledning.

Men det är kanske hårklyverier som vi kan lämna därhän (efter att jag klyvt färdigt 8) ).

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-10-06 16:24

Mja, täpper man till och portar ett Voigt-horn så blir det en ganska knasig kombination av ljudledning och basreflex eftersom man rent principiellt har ersatt den lumpade kavitetsfjädern med en kanal som uppvisar vågutbredning.

B&W DM4 ser dock på bilder ut att vara tom på inre struktur och bör därför uppträda som en ren basreflexkonstruktion. Man ska inte låta sig luras av all fårull:

https://www.facebook.com/AtelierNandvanDam/photos/a.813626722016463/2443259775719808/

https://www.google.com/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Farchive.org%2Fdownload%2F1973-advertisement-for-b-w-dm-4-speakers%2F1973%2520advertisement%2520for%2520B%26W%2520DM4%2520speakers.jpg&tbnid=2i_z-uoooExisM&vet=12ahUKEwjEypamzuGBAxVaJBAIHdDnC0YQMygoegUIARCpAQ..i&imgrefurl=https%3A%2F%2Farchive.org%2Fdetails%2F1973-advertisement-for-b-w-dm-4-speakers&docid=O1yuxBsi9Qt6sM&w=2691&h=3844&q=b%26w%20dm4&ved=2ahUKEwjEypamzuGBAxVaJBAIHdDnC0YQMygoegUIARCpAQ
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2023-10-06 17:10

I-or skrev:Mja, täpper man till och portar ett Voigt-horn så blir det en ganska knasig kombination av ljudledning och basreflex eftersom man rent principiellt har ersatt den lumpade kavitetsfjädern med en kanal som uppvisar vågutbredning.

B&W DM4 ser dock på bilder ut att vara tom på inre struktur och bör därför uppträda som en ren basreflexkonstruktion. Man ska inte låta sig luras av all fårull:

https://www.facebook.com/AtelierNandvanDam/photos/a.813626722016463/2443259775719808/

https://www.google.com/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Farchive.org%2Fdownload%2F1973-advertisement-for-b-w-dm-4-speakers%2F1973%2520advertisement%2520for%2520B%26W%2520DM4%2520speakers.jpg&tbnid=2i_z-uoooExisM&vet=12ahUKEwjEypamzuGBAxVaJBAIHdDnC0YQMygoegUIARCpAQ..i&imgrefurl=https%3A%2F%2Farchive.org%2Fdetails%2F1973-advertisement-for-b-w-dm-4-speakers&docid=O1yuxBsi9Qt6sM&w=2691&h=3844&q=b%26w%20dm4&ved=2ahUKEwjEypamzuGBAxVaJBAIHdDnC0YQMygoegUIARCpAQ

OK!
Vi lämnar DM4, jag är själv kritisk mot benämningen ljudledning/kvartsvågspipa.

Voigt-hornet med ett hål istället för en pipmynning och dess ljudkvalité är intressant. Vissa säger det blir bättre medan andra tycker tvärt om. Jag har byggt några klassiska Voigt-horn men aldrig stäng till mynningen. Jag tycker de blir basreflex av det till slut, men vad vet jag.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2023-10-06 17:20

Sven Tyrland skrev i R&T intressant om kvartvågspipor som mynnade ut i en ljudledning (som var identisk med IMF-högtalaren och Stridbeck som gjorde en variant av de båda):
Från sidan 36:
https://www.aef.se/Amatortidningar/Radi ... 975-11.pdf

EDIT: Får väl lägga in länken där man ser resultatet också:
https://www.aef.se/Amatortidningar/Radi ... 975-12.pdf

Nu skall jag inte OT'a ner mer i denna tråd.

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2023-10-06 18:19

Om ni vill leka med en sådan låda så titta under Bytes&Skänked https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=24092&start=2400.
Den står fortfarande i garget o väntar på att bli återvunnen :roll: tyvärr har ju Kef-elementet gett upp - avbrott någon stans.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2023-10-06 18:42

idea skrev:Om ni vill leka med en sådan låda så titta under Bytes&Skänked https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=24092&start=2400.
Den står fortfarande i garget o väntar på att bli återvunnen :roll: tyvärr har ju Kef-elementet gett upp - avbrott någon stans.

Bra, jag lägger in en bild på den här så folk får se vad vi talar om. Denna har dock ingen mellan- eller diskantelement:
Bild

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-10-06 18:45

I-or skrev:Kvartsvågsresonanser är inte ovanliga, men bara för att detta inte ska spinna iväg för långt:

b) för att en tydlig resonans i längddimensionen för pipan/kanalen överhuvudtaget ska kunna uppstå måste det huvudsakligen handla om endimensionell vågutbredning - två parallella väggar är ej tillräckligt och bredd och höjd måste dessutom vara förhållandevis små alternativt expanderande som i ett typiskt horn

Bra inlägg. Tänkte poängtera impedansskillnader i luften di gränslandet mellan pipa och fri luft.

a) Randvillkoren är vad jag förstått impedansskillnaden mellan luftens impedans i pipan kontra luftens impedans strax utanför pipan. Vid vissa frekvenser i pipans mynning eller mynningar så kan ljudet lätt frigöra sig ut ur pipan d v s vågen fortskrider ut ur pipan istället för att reflekteras, d v s vid andra frekvenser så böljar vågen fram och åter i pipan. Egentligen vanlig transmission, som jag förstått saken.

Den som var bra på pipor och sådant hette Johan Liljencrants. Han var professor på KTH avdelningen för TMH; Tal, musik och hörsel. Han skrev böcker i ämnet och kallades för pipjohan. :D Han var välkänd under det namnet. På TMH var Svante och lilltroll verksamma. http://www.fonema.se/ Där kan man klicka sig fram gällande olika saker i ämnet.

Det finns en gammal tråd i ämnet. https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=25080&full=1 Svante och IÖ debatterar. En arketypisk faktiskttråd.

Då, d v s länge sedan, jag tittade lite på olika musikinstruments alstring av toner så såg jag att klarinetten var lite annorlunda än andra instrument vad gäller övertonsbildning. Mera udda övertoner.
Här kan alla ni lusläsa och begrunda. https://newt.phys.unsw.edu.au/jw/clarinetacoustics.html 8)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2023-10-06 19:22

Intressanta länkar!

En liten fråga: Vart har Svante och IÖ tagit vägen? Före 2012 diskuterade jag mycket med dem.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-10-06 19:37

xmag skrev:Intressanta länkar!

En liten fråga: Vart har Svante och IÖ tagit vägen? Före 2012 diskuterade jag mycket med dem.

Båda har tröttnat på att skriva och även läsa på faktiskt. Det tog för mycket tid i anspråk.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2023-10-07 00:16

petersteindl skrev:
xmag skrev:Intressanta länkar!

Båda har tröttnat på att skriva och även läsa på faktiskt. Det tog för mycket tid i anspråk.

Mvh
Peter

OK!
Tack!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-10-08 02:20

Nu hittade jag en sån där video jag bara måste lägga upp. Den är från 1918. Tippar att inte ens 50 % av faktisktmedlemmarna var födda då. Är det någon som håller emot?

Buster Keaton, en av mina favvosar. Denna film har jag aldrig tidigare sett. Förstår inte hur man kan spela in en sån här sak? Ofattbart och omöjligt.
Har aldrig sett Fatty förut. Kanon.
Gillar även vovven.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-10-12 01:45

Just nu fick jag samtal från Ingvar Öhman som lämnade det tråkiga beskedet att Erik "Perka" Andersson gick ur tiden för ganska exakt 24 timmar sedan.

R.I.P. Perka!

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-10-12 10:36

Åh neej!

Ja han dog m flaggan i topp.

R.I.P Perka....
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2023-10-12 11:07

Oj, Oj vad tråkigt att läsa :cry:

Perka var inte bara en av de bästa rörförstärkar konstruktören på denna planet
utan en otroligt trevlig person, som alltid delade med sig av sina kunskaper.
Svarade alltid i telefon när man ringde, och skrattet var alltid nära tillhands.
R.I.P Perka

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2023-10-12 15:43

Har haft mycket roligt ihop med Perka genom åren ifrån DalaLjud och framåt.
R.I.P. min vän.

/Harry

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi