Imperial-Blomman skrev:xmag skrev:Jag har läst igenom nu. Några reflexioner:
- Stig verkar skriva om sig själv i tredje person på några ställen eller är det ändrat efteråt?
- Det som slår mig är hur avskalad texten är från akademisk ordbajseri. Här är det lättläst och rakt på rödbetan. Älskar sådant. Jag försöker själv "vardagisera" oundvikligt svåra ord. Här är Stig Carlsson den självklara mästaren.
Innehållet är intressant och definitivt före sin tid. Om kunskapen i texten fanns hos Stig redan i mitten av 50-talet är det än mer imponerande. Jag reagerade på tiden 1ms "reaktionstid" vilket förmodligen inte var tiden man talade om på 50-talet. Inte ofta man får en stunds underhållning genom att läsa sådan litteratur men det får man i den texten.
Ja reflekterade på det åxå men trodde att de va nån som skrivit åt Stig.
De e lite konstigt tyker jag att Stig inte e mer känd utomlands än va han var m tanke på hur påläst han var.
Även om man inte bygger OA högtaare så så har man mycket att lära av Stig.
Att Stig inte är mer känd utomlands beror till stor grad på att han inte skrev något på engelska före år 1984 ungefär.
Om det rör sig om text i broschyrer som beskriver Stigs arbete, så skrivs det oftast i 3e person, även om det är Stig som författar texten. Texten skrivs då såsom den vore författad ur företagets lednings synvinkel.
Då är det brukligt att en historisk inledning skrivs i 1a person och undertecknas.
Dessutom var det på den tiden ganska okänd kunskap som förmedlades av Stig.
Stig jobbade på KTH och byggde upp ett mätlaboratorium för mätning på högtalare.
Det är den tekniska mätproceduren som är det verktyg som ger slutresultatet på produkten, under förutsättning att man har tekniska och fysikaliska parametrar som mål i konstruktionsarbetet. Detta gäller även om de fysikaliska parametrarna är valda utifrån hörseln som subjektiv värdemätare, domare och slutdestination för produktens användande.
Då vi kommer in på 70-talet med Carlssons konstruktioner och de mätningar som då utfördes så får vi se vissa konsekvenser.
Mvh
Peter