Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
petersteindl skrev:Du har glömt att införa den viktigaste saken.
petersteindl skrev:juanth skrev:Calleberg skrev:Jag och Sixten verkar ha gemensam uppfattning vad det gäller Ortho Akustikens Estetik..
Sixten undrade nog mest när husse skulle gå och lägga sig..
Högtalarmöss finns ju att köpa men det funkar lika bra med lätt övergödda katter.
Jag skulle vilja påstå att tre & fyrvägaren utvecklats med enbart funktion i åtanke. Hur den skulle ha kunnat se ut i Lallerstedts tolkning..ja det skulle jag gärna se.
Du har glömt att införa den viktigaste saken.
petersteindl skrev:Jag gillar inte blanka skruvar på svart högtalarelementkorg. Jag känner Lars Lallerstedt sedan 70-talet och jag tror inte att han accepterat blanka skruvar. Designers kan vara lite känsliga då man hänvisar till dem med namn i samband med bild på produkt som inte är exakt som originalet.
Funderar över en sak. Skulle man inte kunna göra och 3D-printa en bit med avslut på basreflexporten som har en radie för minskad turbulens. Denna del skulle i så fall kunna vara utformad som en triangel med 2 cm tjocklek och därmed radie och med samma håldiameter som porten och fästas på utsidan av OA-51. Början på röret på högtalarens insida kan förlängas något och förses med radie. Det är väl AVR7000s specialitet att plocka fram.
Det man behöver se till är att det inte blir en kant vid övergången mellan porten och den triangulära delen.
Mvh
Peter
Rille skrev:Det finns en senare mätning som visar resultatet av dagens arbete. Distmätningen antyder att delningarna ligger utmärkt, liksom fasen antyder. Det finns lite kontrollarbete kvar som att kolla loobing och vågutbredning och lite småsaker.. men vilket resultat redan! Jag tror Stig hade gillat denna variant på sin konstruktion.
petersteindl skrev:Du har glömt att införa den viktigaste saken.
Rille skrev:Den lilla horndiskanten?
Kermit116 skrev:petersteindl skrev:Du har glömt att införa den viktigaste saken.
Ja, Du menar att även fyrvägaren, i likhet med OA-52, ska ha kattmadrass! Då blir Sixten genast gladare.
petersteindl skrev:petersteindl skrev:Du har glömt att införa den viktigaste saken.Rille skrev:Den lilla horndiskanten?
Nej.Kermit116 skrev:petersteindl skrev:Du har glömt att införa den viktigaste saken.
Ja, Du menar att även fyrvägaren, i likhet med OA-52, ska ha kattmadrass! Då blir Sixten genast gladare.
Nej.
Den viktigaste saken som Stig alltid pratade om är handtaget för att lyfta högtalaren.![]()
MvH
Peter
juanth skrev:petersteindl skrev:petersteindl skrev:Du har glömt att införa den viktigaste saken.Rille skrev:Den lilla horndiskanten?
Nej.Kermit116 skrev:Ja, Du menar att även fyrvägaren, i likhet med OA-52, ska ha kattmadrass! Då blir Sixten genast gladare.
Nej.
Den viktigaste saken som Stig alltid pratade om är handtaget för att lyfta högtalaren.![]()
MvH
Peter
Ah!
Jag har absolut förstått vid det här laget att det behövs ett handtag…![]()
Det skulle inte skada med till och med två stycken.
juanth skrev:Ah!
Jag har absolut förstått vid det här laget att det behövs ett handtag…![]()
Det skulle inte skada med till och med två stycken.
juanth skrev:Rille & jag har jobbat vidare och löst en hel del problem med delningar och integrering mellan element. Fjärde ordningen i alla delningar och främst är det ovan basen vi har jobbat.
På bilden är tonkurvan den längst ned & fasen ovantill.
Rille skrev:Jo. Så man ska inte se en uppmätt faskurva som hela sanningen. Men de räknar inte helt fel heller. Mätningarna ger en indikation om det kan vara bra eller om det inte är det. I detta fall så så ser vi mer indikation av att det är bra, än inte. Likt tonkurvan som har snygg 6dB förstärkning vid delningarna som också indikerar god fas mellan delningarna.
petersteindl skrev:Är det oberoende av lyssnarens placering?
Som jag ser det är det just i en och endast en riktning som mätningen är gjord.
Men sweetspot kan även vara i andra riktningar. Blir resultatet lika i dessa riktningar också?
Om inte, hur mycket varierar resultatet i så fall?
OBS! Det är ingen kritik eller retoriska frågor. Jag frågar därför att jag inte vet och är nyfiken.
Mvh
Peter
Kermit116 skrev:Bråka inte med kamrat Juanth, han har mycket att stå i. Första snön har kommit och han har en kåk som måste klara vintern.
MagnusÖstberg skrev:Nu vill vi se två högtalare snart
Kermit116 skrev:Bråka inte med kamrat Juanth, han har mycket att stå i. Första snön har kommit och han har en kåk som måste klara vintern.
juanth skrev:...
Nu återstår snart bara att snygga till utseendet så Calleberg godkänner
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster