Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Rille

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav Rille » 2023-09-14 21:33

Den lilla horndiskanten?

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2023-09-14 22:29

petersteindl skrev:Du har glömt att införa den viktigaste saken. 8)

Ja, Du menar att även fyrvägaren, i likhet med OA-52, ska ha kattmadrass! Då blir Sixten genast gladare. :-)
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2023-09-14 22:36

petersteindl skrev:
juanth skrev:
Calleberg skrev:Jag och Sixten verkar ha gemensam uppfattning vad det gäller Ortho Akustikens Estetik.. :mrgreen:

IMG_0623.jpeg.jpg

:D Sixten undrade nog mest när husse skulle gå och lägga sig..

Högtalarmöss finns ju att köpa men det funkar lika bra med lätt övergödda katter.

Jag skulle vilja påstå att tre & fyrvägaren utvecklats med enbart funktion i åtanke. Hur den skulle ha kunnat se ut i Lallerstedts tolkning..ja det skulle jag gärna se. :)

Du har glömt att införa den viktigaste saken. 8)

Nejdå. Han är dresserad till mobil absorbent, katten. :D

(Den riktiga absorbenten är med på mätningar men ej på bild)
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2023-09-14 22:39

petersteindl skrev:Jag gillar inte blanka skruvar på svart högtalarelementkorg. Jag känner Lars Lallerstedt sedan 70-talet och jag tror inte att han accepterat blanka skruvar. Designers kan vara lite känsliga då man hänvisar till dem med namn i samband med bild på produkt som inte är exakt som originalet.

Funderar över en sak. Skulle man inte kunna göra och 3D-printa en bit med avslut på basreflexporten som har en radie för minskad turbulens. Denna del skulle i så fall kunna vara utformad som en triangel med 2 cm tjocklek och därmed radie och med samma håldiameter som porten och fästas på utsidan av OA-51. Början på röret på högtalarens insida kan förlängas något och förses med radie. Det är väl AVR7000s specialitet att plocka fram.
Det man behöver se till är att det inte blir en kant vid övergången mellan porten och den triangulära delen.

Mvh
Peter

Stefan har tagit fram en liknande den du beskriver, fast till OA50. Den är triangulär i ytteränden har jag för mig. Den formen där för att få plats tror jag.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2023-09-14 22:56

Rille skrev:Det finns en senare mätning som visar resultatet av dagens arbete. Distmätningen antyder att delningarna ligger utmärkt, liksom fasen antyder. Det finns lite kontrollarbete kvar som att kolla loobing och vågutbredning och lite småsaker.. men vilket resultat redan! Jag tror Stig hade gillat denna variant på sin konstruktion.

Distorsionsmätningen antyder att mycket är rätt,ja.
Det blir middomen som kommer att bli den begränsande faktorn gällande distorsion då den har en ökning av tredjeton mellan 1,8-3,5 kHz. Tyvärr så tror jag inte att det finns några bättre alternativ än denna Morel MDM55 som i övrigt sköter sig väldigt bra.

Jag vet inte vilken nivå mätningen är gjord på men troligen rätt nära 90dB/1 meter.
Basen ska snart bli med reflex så distorsionen på bilden gäller en tillfällig sluten med eq. Delas vid 180 Hz mot triangelelementet.

IMG_0711.jpeg
IMG_0711.jpeg (380.47 KiB) Visad 2220 gånger
Mvh Johan

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2023-09-15 00:56

IMG_0712.jpeg
IMG_0712.jpeg (236.5 KiB) Visad 2206 gånger
Rille & jag har jobbat vidare och löst en hel del problem med delningar och integrering mellan element. Fjärde ordningen i alla delningar och främst är det ovan basen vi har jobbat.

På bilden är tonkurvan den längst ned & fasen ovantill.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-09-15 01:34

Rille skrev:Den lilla horndiskanten?

Nej.
Kermit116 skrev:

Ja, Du menar att även fyrvägaren, i likhet med OA-52, ska ha kattmadrass! Då blir Sixten genast gladare. :-)

Nej.

Den viktigaste saken som Stig alltid pratade om är handtaget för att lyfta högtalaren. :D

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2023-09-15 05:50

Vackra kurvor tycker jag :)
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2023-09-15 09:02

petersteindl skrev:

Nej.
Kermit116 skrev:

Nej.

Den viktigaste saken som Stig alltid pratade om är handtaget för att lyfta högtalaren. :D

MvH
Peter

Ah!
Jag har absolut förstått vid det här laget att det behövs ett handtag… :)
Det skulle inte skada med till och med två stycken.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2023-09-15 09:06

juanth skrev:
petersteindl skrev:

Nej.
Kermit116 skrev:Ja, Du menar att även fyrvägaren, i likhet med OA-52, ska ha kattmadrass! Då blir Sixten genast gladare. :-)

Nej.

MvH
Peter

Ah!

Med den placering av basreflexport som var på ritningen så fungerade det utmärkt att ta en hand i handtaget och en i basreflexporten. 8)

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2023-09-15 11:24

juanth skrev:Ah!

Stora högtalare ska ha hjul. Gummihjul, så slår man två flugor i samma smäll.
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2023-09-15 11:28

juanth skrev:
IMG_0712.jpeg
Rille & jag har jobbat vidare och löst en hel del problem med delningar och integrering mellan element. Fjärde ordningen i alla delningar och främst är det ovan basen vi har jobbat.

På bilden är tonkurvan den längst ned & fasen ovantill.

Hur kan du få fasen så bra, ser ut att vara inom +-25 grader från under 100 Hz till över 10 kHz.
Med flera delningar och 4:e ordningens filter?
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2023-09-15 14:08

Jag vågar nog svara på fasfrågan då jag känner mig lite medskyldig i det. Jag tog en mätning på en apparat jag har (ino CR80) för att få en linjär tonkurva och fas att simulera delning med för att se hur fasen vrider med olika delningar. I programet Carma så kan man lägga till EQ eller delningar. Jag testade olika delningar och 4de ordningen med strax över 2 oktaver mellan delningarna ger samma fasvridning, vilket var de delningar Johan angett till mig. När Johan redan hade kommit fram till att han gillade 4de ordningen bäst av det han provat, så vart det självklart att det skulle undersökas extra noga. Vi mätte igenom och gjorde små justeringar. Resultatet blev enl ovan. Riktigt tjusigt tycker jag.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2023-09-15 14:29

Så här ser det ut i Carma med 4de ordningens delning vid de frekvenser Johan angav.
20230915_142728.jpg
20230915_142728.jpg (1.08 MiB) Visad 2112 gånger

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2023-09-15 14:32

Är det inte så att datorn simulerat fram faskurvan ur tonkurvan, enbart efter frekvensgången som att det vore ett minimumfassystem? Vilket det inte är.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2023-09-15 14:41

Jo. Så man ska inte se en uppmätt faskurva som hela sanningen. Men de räknar inte helt fel heller. Mätningarna ger en indikation om det kan vara bra eller om det inte är det. I detta fall så så ser vi mer indikation av att det är bra, än inte. Likt tonkurvan som har snygg 6dB förstärkning vid delningarna som också indikerar god fas mellan delningarna.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-09-15 16:47

Rille skrev:Jo. Så man ska inte se en uppmätt faskurva som hela sanningen. Men de räknar inte helt fel heller. Mätningarna ger en indikation om det kan vara bra eller om det inte är det. I detta fall så så ser vi mer indikation av att det är bra, än inte. Likt tonkurvan som har snygg 6dB förstärkning vid delningarna som också indikerar god fas mellan delningarna.

+6 dB summering vid delningsfrekvens indikerar att HP och LP i delningen inte har fasdifferens mellan varandra.
Det är kriteriet för Linkwitz-Riley filter.

Mäter man akustiskt, så kommer varje högtalarelements avstånd till mikrofonen in i bilden d v s tidsdifferens redan innan filterapplicering, och därmed är mikrofonplaceringen helt avgörande för mätresultatet.

Nu kan man beräkna elektriskt resultat och få fram en faskurva från 20 Hz till 20 kHz då man summerar alla länkarna.
Sedan kan man mäta akustiskt med given mikplacering och jämföra den elektriska fasgången med den akustiska.
Följer den akustiska fasen den elektriska så är fasdifferensen dem emellan noll.

Är det något sådant som den uppmätta faskurvan visar?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2023-09-15 17:24

Den fasgång som är mätt på högtalarna är mätt på 1,5m avstånd, 70cm upp i riktning mot tänkt lyssningsplats. Mätning på lyssningsplats har också gjorts vilket visar god addering vid delningen också. Det är alltså endast akustisk fas, mätt i riktning mot lyssnaren som visas. Ingen elektrisk fas har mätts.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-09-15 17:59

Är det oberoende av lyssnarens placering?

Som jag ser det är det just i en och endast en riktning som mätningen är gjord.

Men sweetspot kan även vara i andra riktningar. Blir resultatet lika i dessa riktningar också?

Om inte, hur mycket varierar resultatet i så fall?

OBS! Det är ingen kritik eller retoriska frågor. Jag frågar därför att jag inte vet och är nyfiken.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2023-09-15 18:16

De två mätningar jag känner till var i samma riktning ifrån högtalaren, mot tänkt lyssningsplats och på tänkt lyssningsplats. Jag tror inte Johan mätt i någon annan riktning än. Jag är tyvärr hemma sjuk så jag kan inte hjälpa honom varken med husrenovering eller högtalarbygge/mätning annat än via telefon.
Jag är också nyfiken.. :D

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2023-09-16 03:42

petersteindl skrev:Är det oberoende av lyssnarens placering?

Som jag ser det är det just i en och endast en riktning som mätningen är gjord.

Men sweetspot kan även vara i andra riktningar. Blir resultatet lika i dessa riktningar också?

Om inte, hur mycket varierar resultatet i så fall?

OBS! Det är ingen kritik eller retoriska frågor. Jag frågar därför att jag inte vet och är nyfiken.

Mvh
Peter

Fler mätningar kommer!
Mvh Johan

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2023-10-20 17:13

Nu vill vi se två högtalare snart :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2023-10-20 17:57

Exakt, skynda, skynda..

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2023-10-20 21:10

Bråka inte med kamrat Juanth, han har mycket att stå i. Första snön har kommit och han har en kåk som måste klara vintern.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-10-20 21:14

Kermit116 skrev:Bråka inte med kamrat Juanth, han har mycket att stå i. Första snön har kommit och han har en kåk som måste klara vintern.

Trams, det gäller att prioritera rätt. Har börjat drömma om en frisk höger...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-10-20 21:19

MagnusÖstberg skrev:Nu vill vi se två högtalare snart :D

Av någon anledning fick det här inlägget mig att tänka på
Povel Ramel :mrgreen:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2023-10-20 21:47

Kermit116 skrev:Bråka inte med kamrat Juanth, han har mycket att stå i. Första snön har kommit och han har en kåk som måste klara vintern.

Ja det stämmer, huset behöver säkras för vintern. Nu har jag nästan klarat av just det och kan lägga mer tid på högtalare.

Det är inte så att det stått helt stilla. Jag bygger hus på dagarna och högtalare på kvällen.
Det har mätts och undersökts för lämplig och bästa placering av den hornliknande delen på toppen. Diffraktionsåtgärder har utrönts, och det har även laborerats med filter via MiniDSP för att framöver även ta fram ett analogt filter. Ett mål har varit att inte behöva jobba med delay i MiniDSP och därmed senare kunna överföra det till ett vanligt filter med komponenter.
Som det ser ut så är basens placering klar. Olika placeringar har testats och nu finns det en position där bas möter triangelelementet på ett bra vis.
Rick/Rille har varit ett utomordentligt bollplank. :)

Det har även testats flera sorters diskanter. Numera sitter det Bliesma T25A i fyrvägaren. Middomen från Morel har bytts ut mot en från SB Acoustics, Satori 2,5” som har väsentligt bättre känslighet och där distorsionen domineras av andraton.

Det är ingen god idé att bygga en andra högtalare när jag då riskerar att få ändra konstruktionen i efterhand.
Det finns vissa saker som ännu är olösta men det är till iaf 90% en mycket väl fungerande högtalare.

Det som är mest imponerande med Stigs konstruktion är att den spelar extremt lika i vilket rum den än hamnar i.
3 olika rum med mycket olika förutsättningar har testats. Det beskrivs mycket väl i patentet, som länkats i tråden, kring syftet med vissa konstruktionsdetaljer och därav högtalarens speciella utseende.
Det är en konstruktion som enbart har fokus på funktion kan man säga. Läs gärna inledning där Stig beskriver vad som inte fungerar med mer vanliga högtalare och hur det kan lösas.
Merparten av Stigs idéer som implementerats i fyrvägaren fungerar utmärkt och det kommer att bli en mycket potent högtalare med moderna element och topprestanda törs jag lova.

Nu återstår snart bara att snygga till utseendet så Calleberg godkänner :)
Bilagor
IMG_1684.jpeg
IMG_1684.jpeg (123.34 KiB) Visad 1682 gånger
Mvh Johan

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-10-20 21:58

Kul m SB mid dome.
Dom låter nog bra.
Men har inte dom lite för högt fs för fyrvägaren?
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-10-20 22:06

Jag är så imponerad av den vänsterkanal du lät oss höra på, menar du att du fått den att låta ännu bättre? Är det ens möjligt!?
Ska bli riktigt kul att få höra paret så småningom. Självklart ska du se till att huset fungerar och att du mår bra o allt det där, men viktigast är förstås... :mrgreen:
Sitter nöjd :)

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2023-10-20 23:16

juanth skrev:...
Nu återstår snart bara att snygga till utseendet så Calleberg godkänner :)

Fast nu ska jag bråka med kamrat Juanth:
Alla ni som sitter med fingret på beställningsknappen till Juanth om ert eget par av fyrvägare; sätt tryck på honom att höra av sig till Lallerstedt för att utröna vad den gamle mannen kan göra åt utseendet av högtalaren. Lallerstedt har ju tampats med Carlsson o hans idéer förr.

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati