Integrera sonos eller heos med minidsp SHD

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dawelito

Integrera sonos eller heos med minidsp SHD

Inläggav dawelito » 2023-11-05 10:28

hejsan svenjan, jag skulle vilja integrera lite sonos (eller liknande) högtalare till min befintliga anlägganing som styrs av en minidsp shd, där finns två digital out (coax) på minidspn men på sonos port verkar det bara finnas digital ut och analog in och vara mer till för att spela på andra hållet, dvs streama ljudet ifrån sonos till befintlig stereo. ( alla analoga kanaler på minidspn är upptagna med slutsteg).

Finns det någon bra lösning? Finns ingen odelad signal ifrån minidspn idag, tänkte först om man skulle koppla på sig på ena subbens pass trough men då blir det inte mycket till fullregister.

Vad finns för alternativ om jag vill streama ut musiken i trådlösa högtalare runt om i huset? Har två digital coax utgångar att tillgå. Ser att heos link har optisk och USB ingång, tror inte att jag kan spela med både USB och optisk samtidigt ifrån min htpc och att splitta in-signalen är väl inte att rekommendera? Kanske någon coax till optisk omvandlare efter minidspn som matar heos link?

Ha det fint :)
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Integrera sonos eller heos med minidsp SHD

Inläggav Johan_Lindroos » 2023-11-05 10:52

Det verkar som att du blandar ihop vad som är ingång och utgång från/till olika apparater vilket gör dina undringar något svårbegripliga.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2023-11-05 13:30

Johan_Lindroos skrev:Det verkar som att du blandar ihop vad som är ingång och utgång från/till olika apparater vilket gör dina undringar något svårbegripliga.

Nejdå det har jag rätt bra koll på, kanske uttryckte mig dåligt i texten bara.

Coax till toslink omvandlare, sen toslink till en heos link och vidare via wifi till heos Högtalare borde fixa biffen?

Coax utgången på min Minidsp borde väl skicka ut samma signal som kommer in i min Minidsp ifrån htpcn.

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2023-11-05 13:57

Den erfarenhet jag har av Sonos är helt relaterad till den första generationen och den som styrs med appen S1.

På Sonos Connect (Gen1 o Gen2) finns en analog ingång benämnd "Analog Audio" "In", i vilken Du ex vis kan trycka in en CD-spelare, men gissningsvis även en analog utsignal från Din SHD.

Jag blev själv nyfiken och testade att köra CD-spelaren in i Connecten, vidare sammankopplade den med en bärbar Sonos Play i köket och, Eureka!, jag fick ut CD-spelarens ljud i köket samtidigt som den digitala signalen fr Sonosen togs vidare via externa dac t stereon i vardagsrummet.

I forskningssyfte så skulle jag om jag var du sno en av analoga utgångarna från SHD och trycka in i Din Sonosenhet för att se om det funkar. Kan kanske ge Dig själv ytterligare uppslag till koppleriet.

DOCK så innebär ju dom här signalvägarna en massa digitala till analoga omvandlingar och tvärtom med vad det kan innebära för ljudkvaliteten. Kanske inget för finlyssning men vill man ta hjälp av sitt multi-rumsystem för att få partyljud i hela kåken så funkar det väl, efter tillräckligt många glas så är det väl kanske inte så noga.

Med det sagt skulle jag för partybehov göra på annat sätt:
- Låta Sonos vara ursprunglig källa (streaming fr Sptfy, Qobuz etc el musikbibliotek på NAS)
- Fylla huset med Sonos Connecter (kostar 800sek p blocket numera) och koppla dessa, beroende p krav p ljudkvalitet via Toslink t extern Dac alt via analag utg p Connecten o vidare in i "lokal" förstärkare o högtalare.

Fördelen är att Du enkelt går runt p festen, justerar ned ljudvolymen i rum där folk sitter o löser världsproblem samtidigt som du kan hålla bra tryck där det dansas, därtill fortsatt ha rumskorrigering o annat via Din SHD (matas m Toslink t digital ingång fr en dedikerad Connect). Och så byter du låtar superenkelt m ett knapptryckning p Din smarphone
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2023-11-05 14:22

Kermit116 skrev:Den erfarenhet jag har av Sonos är helt relaterad till den första generationen och den som styrs med appen S1.

På Sonos Connect (Gen1 o Gen2) finns en analog ingång benämnd "Analog Audio" "In", i vilken Du ex vis kan trycka in en CD-spelare, men gissningsvis även en analog utsignal från Din SHD.

Jag blev själv nyfiken och testade att köra CD-spelaren in i Connecten, vidare sammankopplade den med en bärbar Sonos Play i köket och, Eureka!, jag fick ut CD-spelarens ljud i köket samtidigt som den digitala signalen fr Sonosen togs vidare via externa dac t stereon i vardagsrummet.

I forskningssyfte så skulle jag om jag var du sno en av analoga utgångarna från SHD och trycka in i Din Sonosenhet för att se om det funkar. Kan kanske ge Dig själv ytterligare uppslag till koppleriet.

DOCK så innebär ju dom här signalvägarna en massa digitala till analoga omvandlingar och tvärtom med vad det kan innebära för ljudkvaliteten. Kanske inget för finlyssning men vill man ta hjälp av sitt multi-rumsystem för att få partyljud i hela kåken så funkar det väl, efter tillräckligt många glas så är det väl kanske inte så noga.

Med det sagt skulle jag för partybehov göra på annat sätt:
- Låta Sonos vara ursprunglig källa (streaming fr Sptfy, Qobuz etc el musikbibliotek på NAS)
- Fylla huset med Sonos Connecter (kostar 800sek p blocket numera) och koppla dessa, beroende p krav p ljudkvalitet via Toslink t extern Dac alt via analag utg p Connecten o vidare in i "lokal" förstärkare o högtalare.

Fördelen är att Du enkelt går runt p festen, justerar ned ljudvolymen i rum där folk sitter o löser världsproblem samtidigt som du kan hålla bra tryck där det dansas, därtill fortsatt ha rumskorrigering o annat via Din SHD (matas m Toslink t digital ingång fr en dedikerad Connect). Och så byter du låtar superenkelt m ett knapptryckning p Din smarphone

Kul idé men jag streamar helst allt ifrån Htpcn. Har varken sonos eller heos idag så kan inte prova men jag har inga analoga utgångar kvar på min SHD (kör 2.2 system idag), Sonos connect verkar sakna digital input..

Så därmed känns det som att en aktiv coaxial till toslink adapter (digital till digital?) https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca/signalomvandlare/omvandlare-toslink-till-digital-koaxial-p69343 till en HEOS link hs2 borde vara enklast att använda sen bara placera ut heos högtalare i huset ? Dom kan ju sen volymjusteras individuellt i appen eller direkt på högtalaren.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-11-05 14:24

Det är meningslöst att resonera i termer av ljudkvalitet på HiFi-nivå när det gäller multiroom-lösningar. Signalen passerar olinjära DSP-ingrepp, billiga klass D-förstärkare och struntbilliga element. Detta resulterar redan vid måttliga ljudtrycksnivåer ofta i limitering, vilken yttrar sig i tydlig baslöshet vid minsta pådrag, och generellt hög distorsion. Speciellt små högtalare som Sonos One är riktigt svaga här.

Ljudkvaliteten för bättre modeller fungerar dock adekvat i mindre krävande sammanhang som vid matlagning eller under omfattande alkoholintag, men mer än så är det inte.

Det gäller alltså bara att få signalerna dit man vill på smidigast möjliga sätt. Resten har ingen betydelse.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2023-11-05 14:29

I-or skrev:Det är meningslöst att resonera i termer av ljudkvalitet på HiFi-nivå när det gäller multiroom-lösningar. Signalen passerar olinjära DSP-ingrepp, billiga klass D-förstärkare och struntbilliga element. Detta resulterar redan vid måttliga ljudtrycksnivåer ofta i limitering, vilken yttrar sig i tydlig baslöshet vid minsta pådrag, och generellt hög distorsion. Speciellt små högtalare som Sonos One är riktigt svaga här.

Ljudkvaliteten för bättre modeller fungerar dock adekvat i mindre krävande sammanhang som vid matlagning eller under omfattande alkoholintag, men mer än så är det inte.

Finlir har jag på riggen i vardagsrummet (den Minidspn agerar försteg till). jag är glad om det blir hyffsat ljud i fler rum än vardagsrummet som te.x matlagning eller bakgrundsmusik vid fest.. Eller bara det att musiken följer med en hela tiden vart man än är i huset. Tycker det är helt okej ljud i min JBL Charge så ett par heos eller sonos duger nog gott för ändamålet.

Tänkte mest om det var möjligt ens, men det borde det vara på det sättet jag beskivit.. Får nog prova och återkomma :)

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2023-11-05 16:08

I-or skrev:Det är meningslöst att resonera i termer av ljudkvalitet på HiFi-nivå när det gäller multiroom-lösningar. Signalen passerar olinjära DSP-ingrepp, billiga klass D-förstärkare och struntbilliga element. Detta resulterar redan vid måttliga ljudtrycksnivåer ofta i limitering, vilken yttrar sig i tydlig baslöshet vid minsta pådrag, och generellt hög distorsion. Speciellt små högtalare som Sonos One är riktigt svaga här.

Det gäller alltså bara att få signalerna dit man vill på smidigast möjliga sätt. Resten har ingen betydelse.

+1

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2023-11-05 16:22

dawelito skrev:
... jag streamar helst allt ifrån Htpcn.
...

Ja, då vet jag inte, men vill Du köra multirum så skulle jag vid dom tillfällena använda mig av en etablerad multirumslösning.

Ljudkvalitetsmässigt är det som I-or framhåller jätteskillnader mellan bärbara burkar (där sannolikt Bluesound är "minst sämst") och ngn form av streamer/länk inpluggad (helst via extern dac, då de inbyggda i streamers ofta är svagaste länken) i en vanlig stereo rigg. En Sonos Play5 duger inte att parta till, hur tankade ni än är, annat än i ett väldigt rum, och då helst kopplade som stereopar. Jag vet.

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2023-11-05 16:43

Tror att ni missförstår mig. Jag vill inte ha varken finlir eller party-tryck i en multiroom lösning, En bluesound apparat har jag ju ingen nytta av öht i detta sammanhanget, hur skulle den hjälpa mig att integrera multiroom högtalare (denon/sonos) med min minidsp?

Finlir och partytryck finns i tv/vardagsrummet.. resten är bara för känslans skull, att höra musiken bra vart man än är liksom, utan speciellt höga krav.

En digital utgång ifrån min minidsp ska helt enkelt förse en annan apparat med digital ingång med ljud som sen ska streama ljudet trådlöst till husets alla hörn.

Kermit116 skrev:
dawelito skrev:
... jag streamar helst allt ifrån Htpcn.
...

Ja, då vet jag inte, men vill Du köra multirum så skulle jag vid dom tillfällena använda mig av en etablerad multirumslösning.

Vad är Denon home / HEOS om inte en etablerad multirumslösning . :roll:

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2023-11-05 18:47

1
Nämnde Bluesound endast därför att dess lösa "burkar" ("Flex") sannolikt låter marginellt bättre än Sonos motsvarigheter (även om den dom gjort med IKEA påstås låta rätt OK).

2
Min argumentation kring "etablerade multirumslösningar" byggde endast på att det var enklare att låta signalvägen gå i riktning från multirumsystemet till anläggningen med SHD'n, Du vill dock göra tvärtom.

3
Vilka ingångar Denon/HEOS har vet jag inte, de enda multirum-/streamingsystem jag har erfarenhet är Sonos (Gen1), dess analoga ingång har jag beskrivit i min första post, samt Bluesound. Bluesound Node, såväl den nu aktuella Node130 som de äldre Node2i och Node2, har vad Bluesound beskriver som ingång för "Mini TOSLINK/3.5mm Stereo combo". Jag gissar att Du den vägen skulle kunna mata ett multirumsystem uppbyggt runt Bluesound med digital signal från Din SHD, Du bör dock kolla detta med ett besök hos Hifiklubben. Node130 är fortfarande rätt dyr, 6papp ny, begagnade från ca 4, de äldre 2i o 2 går att hitta billigare.

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2023-11-05 20:08

Kermit116 skrev:1. Nämnde Bluesound endast därför att dess lösa "burkar" ("Flex") sannolikt låter marginellt bättre än Sonos motsvarigheter (även om den dom gjort med IKEA påstås låta rätt OK).

2
Min argumentation kring "etablerade multirumslösningar" byggde endast på att det var enklare att låta signalvägen gå i riktning från multirumsystemet till anläggningen med SHD'n, Du vill dock göra tvärtom.

3
Vilka ingångar Denon/HEOS har vet jag inte, de enda multirum-/streamingsystem jag har erfarenhet är Sonos (Gen1), dess analoga ingång har jag beskrivit i min första post, samt Bluesound. Bluesound Node, såväl den nu aktuella Node130 som de äldre Node2i och Node2, har vad Bluesound beskriver som ingång för "Mini TOSLINK/3.5mm Stereo combo". Jag gissar att Du den vägen skulle kunna mata ett multirumsystem uppbyggt runt Bluesound med digital signal från Din SHD, Du bör dock kolla detta med ett besök hos Hifiklubben. Node130 är fortfarande rätt dyr, 6papp ny, begagnade från ca 4, de äldre 2i o 2 går att hitta billigare.

94d74b10-06ef-42b4-aa1e-325c681dbf1b.jpeg
94d74b10-06ef-42b4-aa1e-325c681dbf1b.jpeg (104.95 KiB) Visad 1567 gånger

Ska åka till hifi klubben och prata med dom. Bästa är nog som du/någon mer nämnt att köra Toslink ifrån Tvn till heos eller bluesound sen vidare med toslink till Minidspn.

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2023-11-05 23:18

Heosen som du har på bild ovan har ju (digital) toslinksingång.

Bluesound Node130 har ngn form av (digital) toslinksingång. Den har även Hdmi-ingång.

Användarvisningsbild
Daad

Inläggav Daad » 2023-11-05 23:27

dawelito skrev: Bästa är nog som du/någon mer nämnt att köra Toslink ifrån Tvn till heos eller bluesound sen vidare med toslink till Minidspn.

Tips på streamers med digital ingång och digital utgång https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=74387

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2023-11-06 14:13

När det gäller Sonos så kan man välja det systemet utan att blanda in receivers ifrån t.ex. Denon. Finns ju både connect som kan driva aktiva högtalare eller som kan driva slutsteg. Och Sonos Amp som kan har inbyggt slutsteg och kan driva högtalare. Kör det i kök och uteplats och några bärbara små Sonosar för radiolyssning på olika ställen och även som kan vara med på utflykter.
Dock har det inte så mycket med mer än bakgrundslyssning eller radiolyssning.

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2023-12-21 15:28

Har forskat lite mer i detta och kommer nog köra på bluesound, tänkte först koppla in en bluesound HUB på en av de digitala coax utgångarna ifrån min minidsp SHD sen streama ifrån den till bluesound multiroom högtalare
Bluesound HUB: https://www.hifiklubben.se/bluesound-hu ... opEALw_wcB

men precis när jag bestämt mig för denna konfigurationen så får jag reda på att alla utgångar på minidsp SHD är processade/filtrerade dvs att jag inte får fullrange signal till min bluesound HUB.. (använder alla utångar på SHDn i en 2.2 setup) så där sket det sig lite..

Jag behöver alltså koppla på mig innan minidspn för att lyckas.

Det jag kan tänka mig nu är då att koppla en bluesound node 130 före minidspn och sen optisk ut ifrån node 130 till SHDn.

ett billigare alternativ är att sätta en aktiv toslink splitter i Tvn och skicka optisk signal både till en bluesound hub och min minidsp SHD
känns lite "onödigt" att betala för alla funktioner såsom streaming osv som finns på en node 130 sen inte använda funktionerna alls.. HUBen är mer lämpad för mitt ändamål men jag vill som sagt få en fullrange signal fram till den...

Någon som kört en sån aktiv eller passiv optisk splitter och vet om man förlorar något på det? Eller kanske har en annan idé på multiroom lösning som har optisk kabel IN och passtrough till en optisk UT.

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2023-12-21 16:07

Det får nog bli en aktiv optisk splitter ifrån tvn och en bluesound HUB.. :)

Återgå till Generellt om hifi