Aldrig en bioreceiver som bara funkar...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JanneX

Aldrig en bioreceiver som bara funkar...

Inläggav JanneX » 2023-11-06 19:10

Jahopp! Så var man där igen ..
Har haft mängder med bioreceivers genom åren. Alla mer eller mindre bråkiga...
Senaste 7-8 åren har det varit mycket Onkyo. Samtliga har förr eller senare, oftast i nära anslutning till att garantitiden gått ut, dött den för Onkyo klassiska DSP chip of death-döden.. Jag gillar Onkyo, det är inga konstigheter med en massa obskyra dsp-program och de har ljudit fint. Köpte därför ännu en Onkyo-receiver nu när streaming osv blivit viktigt och den även innehåller ett RIAA-steg.
Atmos, DTS-X och all streaming man behöver. TX-NR676. Ingen toppmodell men inget bottenskrap heller.
Låter jättefint. Men..naturligtvis ska den strula.. Trots att jag inte byter signalkälla eller typ av ljud den matas med hörs ungefär var 10:e minut ett tydligt relä-klick.. Kollar jag tv, ser en film, lyssnar på musik.. Det spelar ingen roll, klicket kommer. Ibland två inom loppet av några sekunder.
Tänker att denna dör väl med snart då så när ett tillfälle uppenbarade sig att byta märke och köpa en Yamaha RX-A670 så tog jag den. Typ samma funktioner, Atmos och all upptänklig streaming. Låter även den jättefint även om den känns onödigt komplicerad jämfört med Onkyon med en massa ljudprogram och grejer jag ändå inte använder.
Funkade utmärkt i några dagar..tills den plötsligt började stänga av sig själv och starta om efter kanske 20 minuters drift. Sedan igen efter 10 minuter...och oftare och oftare tills den till slut slocknar helt. Ingen standbylampa, ingenting.. Då får man dra ut strömsladden en halvtimme, sedan hoppar den igång igen..i 20 minuter cirka och proceduren upprepas. Testat allt. Fabriksåterställning (flera), servicemenyer, allt nätet kan komma upp med. Ingen skillnad...

Är verkligen bioreceivers generellt så jäkla dåliga att man inte ska kunna köpa något som bara fungerar? Mina sista tio exemplar har samtliga drabbats av mer eller mindre allvarliga fel.
Så var det aldrig på 00-talet... Den enda fortfarande felfria receiver jag äger tillverkades 2006..men den är för funktionsmässigt begränsad för att användas i huvudsystemet.

Hur är era erfarenheter? Finns något fabrikat som man bör titta på när det gäller hållbarhet? Jag har märkt att billig eller dyr inte säger så mycket när det kommer till hållbarheten så vad ska man satsa på nästa gång? Eller har jag bara haft en sjuk otur och att kvaliteten generella är bra?
Börjar misströsta. Det blir dyrt att behöva skaffa en ny receiver en gång i halvåret. Visst, man kan ju köpa nytt och ha garanti men då är det ändå ett bök och det ska skickas, repareras osv..
Har en alltiett-anläggning med skivspelare, tuner och förstärkare från 1972. Inte ett skrap, inte ett felsteg..
Vart är världen på väg..

Användarvisningsbild
goat76

Re: Aldrig en bioreceiver som bara funkar...

Inläggav goat76 » 2023-11-06 19:29

Om din reciever har något strömsparläge/ECO-läge så kan det vara det som gör att det klickar till när den behöver mer strömtillförsel, så testa att stänga av det läget och se ifall det tar bort relä-ljudet om du nu har Onkyon kvar.

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2023-11-06 19:42

Jag har kört en del olika bioreceviers men inte haft andra problem än Onkyos DSP död som du nämnde ovan
skrotade för inte så länge sen en Onkyo TX-NR616 just för att det inte gick att få liv i DSP chipet igen genom
lite värmebehandling.

Sony har jag testat en del, har bra erfarenheter av följande maskiner från Sony som 2-kanalsmaskiner Sony STR-DB790/795.

En stor fördel men dom är att dom är billiga (500-800:-) sen är det riktigt bra ork i dom.
En annan fördel är att alla funktioner kan justeras utan fjärr & OSD (dock saknar dom HDMI).
Dessutom har dom sub utgång vilket kan vara riktigt trevlig.

De hade även rejäl strömkapacitet samt fin effektkub.

Kikar du på nedre bilden så finns det gott om kraft i 2-kanalsläge.
2x110W 8ohm
2x180W 4ohm
2x240W 2ohm
2x225W 1ohm

Sony STR-DB790 effekt.jpg
Sony STR-DB790 effekt.jpg (131.28 KiB) Visad 3061 gånger

Sony STR-DB795.jpg
Sony STR-DB795.jpg (69.39 KiB) Visad 3061 gånger
Senast redigerad av VintageHiFi 2023-11-06 19:47, redigerad totalt 2 gånger.

JanneX

Inläggav JanneX » 2023-11-06 19:45

goat76 skrev:Om din reciever har något strömsparläge/ECO-läge så kan det vara det som gör att det klickar till när den behöver mer strömtillförsel, så testa att stänga av det läget och se ifall det tar bort relä-ljudet om du nu har Onkyon kvar.

Onkyon är kvar. I huvudsystemet rent av.. Reläklicken är betydligt mindre besvärande än tystnad en halvtimme i timmen som är fallet med Yamaha...
Har inte hittat något eco-läge. Däremot en auto shut-off som ska stänga av den efter en tids inaktivitet. Det står på off.. eftersom HDMI arc löser det smidigt. Den startar när tv:n sätts på och stänger av sig när tv:n stängs av.
Yamaha har eco-läge. Det är avstängt. Även auto power off står på off...

JanneX

Inläggav JanneX » 2023-11-06 19:51

VintageHiFi skrev:Jag har kört en del olika bioreceviers men inte haft andra problem än Onkyos DSP död som du nämnde ovan
skrotade för inte så länge sen en Onkyo TX-NR616 just för att det inte gick att få liv i DSP chipet igen genom
lite värmebehandling.

Sony har jag testat en del, har bra erfarenheter av följande maskiner från Sony som 2-kanalsmaskiner Sony STR-DB790/795.

En stor fördel men dom är att dom är billiga (500-800:-) sen är det riktigt bra ork i dom.
En annan fördel är att alla funktioner kan justeras utan fjärr & OSD (dock saknar dom HDMI).
Dessutom har dom sub utgång vilket kan vara riktigt trevlig.

De hade även rejäl strömkapacitet samt fin effektkub.

Kikar du på nedre bilden så finns det gott om kraft i 2-kanalsläge.
2x110W 8ohm
2x180W 4ohm
2x240W 2ohm
2x225W 1ohm

Är en STR-DB780 till salu i mina trakter för några hundralappar.. Har RIAA-steg så kanske kan vara något för vinylriggen då om den kan vara en bra 2-kanalare.. Är dock lite för bortskämd när det kommer till huvudsystemet dock.. HDMI ARC är grymt bekvämt. På/av följer tv:n, man höjer och sänker med tv:ns fjärr...och kunna dra upp telefonen och trådlöst få igång lite musik är rätt beroendeframkallande..

Användarvisningsbild
Manor

Inläggav Manor » 2023-11-06 20:03

Jag har ungefär samma uppfattning som dig och har också haft ett antal bioreceivers genom åren.
Idag kör jag med en Denon som peppar peppar har fungerat bra ett antal år nu. Innan dess en Harman -Kardon som var det sämsta jag haft, en Pioneer som fungerade bra tills vänster sida dog helt och innan dess både Sony och Yamaha.

Uppfattningen är att kvaliten i stort ersatts av fler finesser.
Prismässigt har jag lagt mig på dryga 10.000:- per enhet.
Mvh,
Manor

BosseS

Inläggav BosseS » 2023-11-06 21:31

Men nog har du otur, så illa ska det inte vara. Du borde ha haft din beskärda del av otur nu så prova igen.

Jag har en gammal Yamaha RX-V450 som tjänat väl i 5-6 år.
Enda konstruktionsfelet var nån ECO-funktion som efter 8 timmar tyckte att nu har du lyssnat nog, nu stänger jag av. Det gick lyckligtvis att stänga den funktionen.

På senare tid har den börjat stänga av sig om jag spelar för starkt. Den klagar på högtalarkablarna...
Skulle tro att det räcker att blåsa den ren på damm och katthår, för Lia tycker den är varm o go att ligga på.
Får se vad det landar.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2023-11-06 21:53

Jag måste vara din motpol, köpte en Onkyo TX DS 787 begagnad när jag flyttade hem till sverige 2004, nu börjar den visa vissa tecken på någon trött kodning och borde väl få sig en översyn då den tjänat så väl.

För några månade släpade jag hem ett prima exemplar av Nad T763 som inte ens betingade tusenlappen då jag behövde lite flera kanaler för att labba med aktiv delning.

Jag vet dock att jag kommer riskera att lida samma nederlag som andra när jag packar upp min Onkyo 818 som ligger i sin låda och väntar på att hemmabion blir klar.

JanneX

Inläggav JanneX » 2023-11-06 22:00

Chris71 skrev:Jag måste vara din motpol, köpte en Onkyo TX DS 787 begagnad när jag flyttade hem till sverige 2004, nu börjar den visa vissa tecken på någon trött kodning och borde väl få sig en översyn då den tjänat så väl.

För några månade släpade jag hem ett prima exemplar av Nad T763 som inte ens betingade tusenlappen då jag behövde lite flera kanaler för att labba med aktiv delning.

Jag vet dock att jag kommer riskera att lida samma nederlag som andra när jag packar upp min Onkyo 818 som ligger i sin låda och väntar på att hemmabion blir klar.

Min Sony Str-da5200es anno 2006 är fortfarande perfekt i funktionen. Låter även utmärkt i två kanaler.. Tyvärr såg tv-bänkar annorlunda ut på den tiden (man fick plats även om höjden närmade sig 2dm och djupet översteg 4..) och detta med HDMI arc och streaming är jäkligt lätt att vänja sig vid..

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2023-11-06 22:14

JanneX skrev:
Chris71 skrev:Jag måste vara din motpol, köpte en Onkyo TX DS 787 begagnad när jag flyttade hem till sverige 2004, nu börjar den visa vissa tecken på någon trött kodning och borde väl få sig en översyn då den tjänat så väl.

Min Sony Str-da5200es anno 2006 är fortfarande perfekt i funktionen. Låter även utmärkt i två kanaler.. Tyvärr såg tv-bänkar annorlunda ut på den tiden (man fick plats även om höjden närmade sig 2dm och djupet översteg 4..) och detta med HDMI arc och streaming är jäkligt lätt att vänja sig vid..

Amatör hoarder som man är så finns det nästan obegränsat med apple express och apple TV burkar som skrotar runt, så det mesta som rör bekvämlighets lyssning kan styras ganska okomplicerad till olika destinationer i nätet där det skickas via smidiga toslink kablar, men jag är medveten om att detta inte är upp till allas eller den senaste standarden

JanneX

Inläggav JanneX » 2023-11-06 22:18

Chris71 skrev:
JanneX skrev:

Amatör hoarder som man är så finns det nästan obegränsat med apple express och apple TV burkar som skrotar runt, så det mesta som rör bekvämlighets lyssning kan styras ganska okomplicerad till olika destinationer i nätet där det skickas via smidiga toslink kablar, men jag är medveten om att detta inte är upp till allas eller den senaste standarden

Och jag kan förvisso streama Tidal till tv:n..men att kunna gömma en receiver då den styrs över nätverket via app, att volym styrs via tv-fjärren..
Det är inte det viktigaste. Att skiten faktiskt funkar är ju grejen...men man vill ju både ha kakan och äta den..

EnHaakan

Inläggav EnHaakan » 2023-11-07 21:57

Hej Faktiskt, ny medlem här (har lurkat i åratal dock).

Relä-klicket kanske är en kylfläkt som slår av/på?

Ett problem med hemmabioförstärkare är att de har så många finesser och därmed potentiella oförutsedda dealbreakers. På ASR pratas det ju om interna effektsteg som påverkar ljudkvalitén på pre-out etc.

Hade just en Onkyo TX-SR706 för några år sedan. En av anledningarna att jag valde just den var att den inte hade någon fläkt som kunde föra oväsen, men med tiden störde jag mig på att det lät så illa när jag spelat starkt ett tag. Efter en närmare titt hittade jag en fläkt nere bland effekt-transistorerna och den matades med ström från ljud/video-kortet, så jag antar att den orsakade så kraftiga störningar på matningen att klock-kretsarna jittrade som en billig CD-spelare från 90-talet (för så lät det). Jittret när fläkten var igång var lätt mätbart med ett enkelt ljudkort.

/Håkan

JanneX

Inläggav JanneX » 2023-11-08 14:50

EnHaakan skrev:Hej Faktiskt, ny medlem här (har lurkat i åratal dock).

Relä-klicket kanske är en kylfläkt som slår av/på?

Ett problem med hemmabioförstärkare är att de har så många finesser och därmed potentiella oförutsedda dealbreakers. På ASR pratas det ju om interna effektsteg som påverkar ljudkvalitén på pre-out etc.

Hade just en Onkyo TX-SR706 för några år sedan. En av anledningarna att jag valde just den var att den inte hade någon fläkt som kunde föra oväsen, men med tiden störde jag mig på att det lät så illa när jag spelat starkt ett tag. Efter en närmare titt hittade jag en fläkt nere bland effekt-transistorerna och den matades med ström från ljud/video-kortet, så jag antar att den orsakade så kraftiga störningar på matningen att klock-kretsarna jittrade som en billig CD-spelare från 90-talet (för så lät det). Jittret när fläkten var igång var lätt mätbart med ett enkelt ljudkort.

/Håkan

Jag tror inte att det sitter några fläktar i Onkyon..men har förvisso inte skruvat isär den och letat...
Det har jag dock gjort nu med Yamahan.. Finns en rätt avancerad service-meny med en massa självdiagnostik så där vet jag i alla fall felet nu.. Den lämnar för låg spänning på en av de tre vad det nu heter.. Inte mycket och den funkar alltså i närmare en halvtimme innan första omstarten men det är protect som efter en tid slår i. Något på powersupply-kortet alltså och inte det på dessa vanligare hdmi-kortet.
Rätt omöjligt att hitta som reservdel.. Däremot verkar det vanligt med problem med hdmi-kortet (som alltså funkar på min) så med lite tur hittar man en hdmi-skadad av samma modell man kan köpa billigt och använda som reservdelsmaskin.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-11 14:30

Varför använder så många dessa bioreceivers? Är det något slags "grupptänk"?
8O
De är väl inte särskilt lyckade för seriös musiklyssning? Och, som nämns, alla finesser, och funktioner ihop med prispress kan ju knappast innebära så mycket annat än diverse strul. Både med hyperkomplexa inställningar och driftssäkerhet.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2023-11-11 16:00

Strmbrg skrev:Varför använder så många dessa bioreceivers? Är det något slags "grupptänk"?
8O
De är väl inte särskilt lyckade för seriös musiklyssning? Och, som nämns, alla finesser, och funktioner ihop med prispress kan ju knappast innebära så mycket annat än diverse strul. Både med hyperkomplexa inställningar och driftssäkerhet.

Om man inte vill ha två uppsättningar framkanaler så är det lite omständigt att ha både hemmabioförstärkare och riktig förstärkare. Men det går så klart att skicka in ljudet från pre-out på hemmabioförstärkaren på en aux ingång på den riktiga förstärkaren.

En vanlig förstärkare gör inte så mycket av det man vill från en hemmabioförstärkare och hemmabioförstärkaren är oftast inte lika bra som en high end vanlig förstärkare. Det får bli en kompromiss.
Senast redigerad av Neuhausen 2023-11-11 16:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-11-11 16:00

Strmbrg skrev:Varför använder så många dessa bioreceivers? Är det något slags "grupptänk"?
8O

En bra anledning kan väl vara att man vill få ut ljudet till alla högtalarna i en hembioanläggning. :)

Senast igår bytte jag faktiskt upp mig från min föregående lilla Marantz NR1510 till en kraftfullare Marantz Cinema 50, jag passade på nu när min lokala HiFi-butik kör en inbyteskampanj då Marantz som företag fyller 70 år.
Orsaken till bytet var att min nya centerhögtalare egentligen behöver mer kraft än vad den gamla receivern mäktar med och att nya surroundhögtalare så småningom är tänkta att införskaffas som troligtvis kommer vara lite mer tungdrivna.

Jag kan redan nu säga att det är ett tydligt steg upp i ljudkvalitet från den gamla receivern för filmer, serier och musik i flerkanal. För vanlig stereolyssning använder jag inte receivern.

Utseendet på Marantz apparater har fått en tydlig ansiktslyftning till det bättre tycker jag. :)
IMG_1718.jpeg
IMG_1718.jpeg (183.87 KiB) Visad 2637 gånger

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-11 17:15

Jaha! Man har samma anläggning till både bio och musik.
Då fattar jag! Tänkte'nte på de... :)

PS
För egen del är jag inte alls petig vad gäller bio-anläggning.
Kan ju bero på att de gamla filmer jag kollar på inte har vare sig någon prestanda-krävande bild- eller ljudkvalitet att förmedla.
Knädator på magen, höronpluppar och någon gammal dokumentärfilm om andra världskriget är vad det brukar handla om.
:)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-11-11 18:08

Strmbrg skrev:Jaha! Man har samma anläggning till både bio och musik.

PS
Kan ju bero på att de gamla filmer jag kollar på inte har vare sig någon prestanda-krävande bild- eller ljudkvalitet att förmedla.
Knädator på magen, höronpluppar och någon gammal dokumentärfilm om andra världskriget är vad det brukar handla om.

Jag uppskattar högsta möjliga välljud oavsett om det handlar om musik, film eller spel så därför är en surround-receiver en viktig del i ljudsystemet. Jag har även börjat flura på det här med musik i multikanalsljud och Atmos även om jag hittills nöjer mig med ett 5.2-system.

Apple har väl nyligen köpt upp någon/några aktörer inom streaming och produktion av klassisk musik och de pushar hårt för spatial musik i Atmos, så för ditt huvudsakliga intresse för klassisk musik så kommer det nog komma ut alltmer sådan musik i multikanal, så kanske kan ditt nästa steg gå åt det hållet så småningom. :)

Mitt ljudsystem består av en högklassig streamer från Linn (Akurate DSM) med ett mycket bra inbyggt försteg och DAC, och denna är kopplad till en stereoförstärkare som driver fronthögtalarna och två subwoofers för vanlig stereolyssning. Surround-receivern driver endast centerhögtalaren, surroundhögtalarna och skickar en lågnivåsignal till bashögtalarna, och från receivern är pre-out kopplat till Linn streamern som genom pass-trough i sin tur skickar vidare signalen till stereoförtärkaren som driver fronthögtalarna, och tack vare att stereoförtärkaren har en så kallad "Home Theatre"-ingång så är det receivern som i det fallet agerar försteg vid filmtittande och annan media.

Det fungerar med andra ord mycket bra att kombinera både ett vanligt stereosystem och ett surroundsystem, och egentligen skulle det räcka med ett rent slutseg istället för den integrerade stereoförstärkaren jag har för att driva fronthögtalarna, men jag har ytterligare en apparat för inspelning av musik kopplad till en separat ingång på stereoförstärkaren så jag behöver försteget i den också.

Allt det här verkar säkerligen mer komplicerat än vad det verkligen är, systemet är väldigt lättanvänt och det är bara att byta ingång med något knapptryck på fjärrkontrollen för att skifta mellan stereolyssning, surroundlyssning eller musikskaparlyssning. :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-11 18:51

Ja, på mig verkar det komplicerat. Men då är det nog snarare jag än apparaturen som avgör den saken. Blir väldigt lätt förvirrad när det blir mycket involverat, sirru. :D
Ja, nä, visst, det är egentligen lite mysko att man inte nördat ner sig i apparater och prestanda även då det handlar om att titta på rörlig bild med vidhängande ljud.
Jag tror att det åtminstone delvis bottnar i att intresset för sådana filmer där det är "maffigt ljud", typ "action" och allt vad det nu är, inte är så stort.

Att kolla en dokumentär om Himmler eller ett avsnitt av "Jay Leno's Garage" kanske funkar hyfsat väl med "laptopen på magen.
Eller vanligare: Liggandes på sida i sängen med liksom bilden på kant och enbart ena hörsnäckan inpluggad. :D

Synd bara att man inte har lika modesta krav när det gäller "stereoanläggningen". Ty, rent musikaliskt så går det egentligen utmärkt att tillgodogöra sig Beethovens fyra i den fabriksmonterade bilstereon av standardtyp. :)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2023-11-12 11:08

Jag packade upp en sprillans ny Marantz Cinema 50 igår afton. Har kvar min Denon från 2008 i förrådet.

Första intrycket av Cinema 50 är väldigt positivt.. Hoppas det fortsätter så :-)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-11-12 11:36

bassman skrev:Jag packade upp en sprillans ny Marantz Cinema 50 igår afton. Har kvar min Denon från 2008 i förrådet.

Första intrycket av Cinema 50 är väldigt positivt.. Hoppas det fortsätter så :-)

Det råkar inte vara så att även du köpte din Cinama 50 på Takt & Ton? De hade iallafall fått in två stycken i fredags så jag fick välja en av lådorna och valde den med det högre serienummret, Peters son skojade då om att den jag valde kanske är tillverkad på en måndag. :D

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2023-11-12 11:55

goat76 skrev:
bassman skrev:Jag packade upp en sprillans ny Marantz Cinema 50 igår afton. Har kvar min Denon från 2008 i förrådet.

Det råkar inte vara så att även du köpte din Cinama 50 på Takt & Ton? De hade iallafall fått in två stycken i fredags så jag fick välja en av lådorna och valde den med det högre serienummret, Peters son skojade då om att den jag valde kanske är tillverkad på en måndag. :D

Måndags-ex vill man fan inte ha :-) Nej inte hos Peter. En annan Luleåbo westerdahls teknik ab..
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-11-12 12:34

bassman skrev:
goat76 skrev:

Måndags-ex vill man fan inte ha :-) Nej inte hos Peter. En annan Luleåbo westerdahls teknik ab..

Synd att den andra inte var din, då hade vi kunnat följa upp det här om några år för att utröna om jag valde rätt låda, och kanske kontakta Marantz för att få det bekräftat vilken veckodag dessa maskiner var tillverkade för att på så vis gå till botten med det här med eventuella måndags-ex. :)

Cinema 50 verkar iallafall vara en ytterst kapabel surroundförstärkare. Vi tittade på filmen "The Killer" (Netflix) och det var en imponerande ljudmässig upplevelse och ett tydligt steg upp från den lilla Marantz NR1510 jag hade innan, en klart mer omvälvande upplevelse med ett klart kraftfullare ljud, vilket förutom att den är just starkare säkerligen har en mer avancerad ljudprocessor.

Jag gillar även menysystemet som både ser klart bättre ut än tidigare, det är väldigt lättnavigerat och installationsguiden är smidig att följa. Bra apparat som jag hoppas kommer hålla länge, ta i trä! :)

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2023-11-12 14:53

Jag trodde att jag valt dåligt då min gamla Yamaha presenterade HDMI utgången olika om TVn var på eller av. Ljudutgången i Windows fick spratt och slutade fungera efter ett par namnbyten, så att man inte fick ordning på HDMI ljudet förrän man startade om datorn. Med andra ord helt oanvändbart, men det verkar som om en del av er har problem med att möget går sönder. Jag trodde inte att det var något som hände...

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2023-11-12 15:28

Neuhausen skrev:Jag trodde att jag valt dåligt då min gamla Yamaha presenterade HDMI utgången olika om TVn var på eller av. Ljudutgången i Windows fick spratt och slutade fungera efter ett par namnbyten, så att man inte fick ordning på HDMI ljudet förrän man startade om datorn. Med andra ord helt oanvändbart, men det verkar som om en del av er har problem med att möget går sönder. Jag trodde inte att det var något som hände...

Just när det gäller HDMI, är det Onkyo som varit extra framträdande när det gäller att HDMI chipen lagt av.
Jag har maskiner från Sony, Yamaha, Denon & H-K men har endast upplevt problem med just Onkyo på 3st maskiner.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-11-12 15:58

VintageHiFi skrev:
Neuhausen skrev:Jag trodde att jag valt dåligt då min gamla Yamaha presenterade HDMI utgången olika om TVn var på eller av. Ljudutgången i Windows fick spratt och slutade fungera efter ett par namnbyten, så att man inte fick ordning på HDMI ljudet förrän man startade om datorn. Med andra ord helt oanvändbart, men det verkar som om en del av er har problem med att möget går sönder. Jag trodde inte att det var något som hände...

Just när det gäller HDMI, är det Onkyo som varit extra framträdande när det gäller att HDMI chipen lagt av.
Jag har maskiner från Sony, Yamaha, Denon & H-K men har endast upplevt problem med just Onkyo på 3st maskiner.

På de två Marantz receivers jag haft innan den nyss införskaffade så har jag inte haft några större bekymmer med HDMI. Möjligtvis endast något enstaka HDMI-handskaknings problem vilka alltid löser sig om man bara startar om apparaten, men det problemet ligger väl snarare i HDMI-protokollet och borde inte ha något specifikt att göra med apparaten i fråga.

Men däremot började min första Marantz SR6004 stänga av sig själv lite då och då men det började först hända efter ungefär 10 års användning, därav ett raskt byte till den lilla NR1510 som fungerat helt felfri men som nu är uppgraderad till en Marantz Cinema 50.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2023-11-18 19:19

goat76 skrev:

PS

Jag uppskattar högsta möjliga välljud oavsett om det handlar om musik, film eller spel så därför är en surround-receiver en viktig del i ljudsystemet. Jag har även börjat flura på det här med musik i multikanalsljud och Atmos även om jag hittills nöjer mig med ett 5.2-system.

Apple har väl nyligen köpt upp någon/några aktörer inom streaming och produktion av klassisk musik och de pushar hårt för spatial musik i Atmos, så för ditt huvudsakliga intresse för klassisk musik så kommer det nog komma ut alltmer sådan musik i multikanal, så kanske kan ditt nästa steg gå åt det hållet så småningom. :)

Mitt ljudsystem består av en högklassig streamer från Linn (Akurate DSM) med ett mycket bra inbyggt försteg och DAC, och denna är kopplad till en stereoförstärkare som driver fronthögtalarna och två subwoofers för vanlig stereolyssning. Surround-receivern driver endast centerhögtalaren, surroundhögtalarna och skickar en lågnivåsignal till bashögtalarna, och från receivern är pre-out kopplat till Linn streamern som genom pass-trough i sin tur skickar vidare signalen till stereoförtärkaren som driver fronthögtalarna, och tack vare att stereoförtärkaren har en så kallad "Home Theatre"-ingång så är det receivern som i det fallet agerar försteg vid filmtittande och annan media.

Det fungerar med andra ord mycket bra att kombinera både ett vanligt stereosystem och ett surroundsystem, och egentligen skulle det räcka med ett rent slutseg istället för den integrerade stereoförstärkaren jag har för att driva fronthögtalarna, men jag har ytterligare en apparat för inspelning av musik kopplad till en separat ingång på stereoförstärkaren så jag behöver försteget i den också.

Allt det här verkar säkerligen mer komplicerat än vad det verkligen är, systemet är väldigt lättanvänt och det är bara att byta ingång med något knapptryck på fjärrkontrollen för att skifta mellan stereolyssning, surroundlyssning eller musikskaparlyssning. :)

Med en Exaktbox-10 så skulle du slippa receivern.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-11-20 00:08

Harryup skrev:
goat76 skrev:

PS

Med en Exaktbox-10 så skulle du slippa receivern.

Fast då skulle jag behöva införskaffa mig fler slutsteg. Marantz Cinema 50 är en riktigt bra maskin med fantastiskt bra ljud för filmer och serier, så den vill jag inte "slippa". :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2023-11-20 12:36

Jo jag vet att det är en potent apparat. Har själv en ASH ihop med Exaktbox-10 och är så glad att jag är ifrån receiverträsket.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-11-20 12:53

Harryup skrev:Jo jag vet att det är en potent apparat. Har själv en ASH ihop med Exaktbox-10 och är så glad att jag är ifrån receiverträsket.

Jag kanske är mer trögtänkt än vanligt idag, men vad står förkortningen ASH för? :)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi