Moderator: Redaktörer
goat76 skrev:Om din reciever har något strömsparläge/ECO-läge så kan det vara det som gör att det klickar till när den behöver mer strömtillförsel, så testa att stänga av det läget och se ifall det tar bort relä-ljudet om du nu har Onkyon kvar.
VintageHiFi skrev:Jag har kört en del olika bioreceviers men inte haft andra problem än Onkyos DSP död som du nämnde ovan
skrotade för inte så länge sen en Onkyo TX-NR616 just för att det inte gick att få liv i DSP chipet igen genom
lite värmebehandling.
Sony har jag testat en del, har bra erfarenheter av följande maskiner från Sony som 2-kanalsmaskiner Sony STR-DB790/795.
En stor fördel men dom är att dom är billiga (500-800:-) sen är det riktigt bra ork i dom.
En annan fördel är att alla funktioner kan justeras utan fjärr & OSD (dock saknar dom HDMI).
Dessutom har dom sub utgång vilket kan vara riktigt trevlig.
De hade även rejäl strömkapacitet samt fin effektkub.
Kikar du på nedre bilden så finns det gott om kraft i 2-kanalsläge.
2x110W 8ohm
2x180W 4ohm
2x240W 2ohm
2x225W 1ohm
Chris71 skrev:Jag måste vara din motpol, köpte en Onkyo TX DS 787 begagnad när jag flyttade hem till sverige 2004, nu börjar den visa vissa tecken på någon trött kodning och borde väl få sig en översyn då den tjänat så väl.
För några månade släpade jag hem ett prima exemplar av Nad T763 som inte ens betingade tusenlappen då jag behövde lite flera kanaler för att labba med aktiv delning.
Jag vet dock att jag kommer riskera att lida samma nederlag som andra när jag packar upp min Onkyo 818 som ligger i sin låda och väntar på att hemmabion blir klar.
JanneX skrev:Chris71 skrev:Jag måste vara din motpol, köpte en Onkyo TX DS 787 begagnad när jag flyttade hem till sverige 2004, nu börjar den visa vissa tecken på någon trött kodning och borde väl få sig en översyn då den tjänat så väl.
För några månade släpade jag hem ett prima exemplar av Nad T763 som inte ens betingade tusenlappen då jag behövde lite flera kanaler för att labba med aktiv delning.
Jag vet dock att jag kommer riskera att lida samma nederlag som andra när jag packar upp min Onkyo 818 som ligger i sin låda och väntar på att hemmabion blir klar.
Min Sony Str-da5200es anno 2006 är fortfarande perfekt i funktionen. Låter även utmärkt i två kanaler.. Tyvärr såg tv-bänkar annorlunda ut på den tiden (man fick plats även om höjden närmade sig 2dm och djupet översteg 4..) och detta med HDMI arc och streaming är jäkligt lätt att vänja sig vid..
Chris71 skrev:JanneX skrev:Chris71 skrev:Jag måste vara din motpol, köpte en Onkyo TX DS 787 begagnad när jag flyttade hem till sverige 2004, nu börjar den visa vissa tecken på någon trött kodning och borde väl få sig en översyn då den tjänat så väl.
Min Sony Str-da5200es anno 2006 är fortfarande perfekt i funktionen. Låter även utmärkt i två kanaler.. Tyvärr såg tv-bänkar annorlunda ut på den tiden (man fick plats även om höjden närmade sig 2dm och djupet översteg 4..) och detta med HDMI arc och streaming är jäkligt lätt att vänja sig vid..
Amatör hoarder som man är så finns det nästan obegränsat med apple express och apple TV burkar som skrotar runt, så det mesta som rör bekvämlighets lyssning kan styras ganska okomplicerad till olika destinationer i nätet där det skickas via smidiga toslink kablar, men jag är medveten om att detta inte är upp till allas eller den senaste standarden
EnHaakan skrev:Hej Faktiskt, ny medlem här (har lurkat i åratal dock).
Relä-klicket kanske är en kylfläkt som slår av/på?
Ett problem med hemmabioförstärkare är att de har så många finesser och därmed potentiella oförutsedda dealbreakers. På ASR pratas det ju om interna effektsteg som påverkar ljudkvalitén på pre-out etc.
Hade just en Onkyo TX-SR706 för några år sedan. En av anledningarna att jag valde just den var att den inte hade någon fläkt som kunde föra oväsen, men med tiden störde jag mig på att det lät så illa när jag spelat starkt ett tag. Efter en närmare titt hittade jag en fläkt nere bland effekt-transistorerna och den matades med ström från ljud/video-kortet, så jag antar att den orsakade så kraftiga störningar på matningen att klock-kretsarna jittrade som en billig CD-spelare från 90-talet (för så lät det). Jittret när fläkten var igång var lätt mätbart med ett enkelt ljudkort.
/Håkan
Strmbrg skrev:Varför använder så många dessa bioreceivers? Är det något slags "grupptänk"?
![]()
De är väl inte särskilt lyckade för seriös musiklyssning? Och, som nämns, alla finesser, och funktioner ihop med prispress kan ju knappast innebära så mycket annat än diverse strul. Både med hyperkomplexa inställningar och driftssäkerhet.
Strmbrg skrev:Varför använder så många dessa bioreceivers? Är det något slags "grupptänk"?
![]()
De är väl inte särskilt lyckade för seriös musiklyssning? Och, som nämns, alla finesser, och funktioner ihop med prispress kan ju knappast innebära så mycket annat än diverse strul. Både med hyperkomplexa inställningar och driftssäkerhet.
Strmbrg skrev:Jaha! Man har samma anläggning till både bio och musik.
Då fattar jag! Tänkte'nte på de...![]()
PS
För egen del är jag inte alls petig vad gäller bio-anläggning.
Kan ju bero på att de gamla filmer jag kollar på inte har vare sig någon prestanda-krävande bild- eller ljudkvalitet att förmedla.
Knädator på magen, höronpluppar och någon gammal dokumentärfilm om andra världskriget är vad det brukar handla om.
bassman skrev:Jag packade upp en sprillans ny Marantz Cinema 50 igår afton. Har kvar min Denon från 2008 i förrådet.
Första intrycket av Cinema 50 är väldigt positivt.. Hoppas det fortsätter så
goat76 skrev:bassman skrev:Jag packade upp en sprillans ny Marantz Cinema 50 igår afton. Har kvar min Denon från 2008 i förrådet.
Det råkar inte vara så att även du köpte din Cinama 50 på Takt & Ton? De hade iallafall fått in två stycken i fredags så jag fick välja en av lådorna och valde den med det högre serienummret, Peters son skojade då om att den jag valde kanske är tillverkad på en måndag.
bassman skrev:goat76 skrev:bassman skrev:Jag packade upp en sprillans ny Marantz Cinema 50 igår afton. Har kvar min Denon från 2008 i förrådet.
Det råkar inte vara så att även du köpte din Cinama 50 på Takt & Ton? De hade iallafall fått in två stycken i fredags så jag fick välja en av lådorna och valde den med det högre serienummret, Peters son skojade då om att den jag valde kanske är tillverkad på en måndag.
Måndags-ex vill man fan inte haNej inte hos Peter. En annan Luleåbo westerdahls teknik ab..
Neuhausen skrev:Jag trodde att jag valt dåligt då min gamla Yamaha presenterade HDMI utgången olika om TVn var på eller av. Ljudutgången i Windows fick spratt och slutade fungera efter ett par namnbyten, så att man inte fick ordning på HDMI ljudet förrän man startade om datorn. Med andra ord helt oanvändbart, men det verkar som om en del av er har problem med att möget går sönder. Jag trodde inte att det var något som hände...
VintageHiFi skrev:Neuhausen skrev:Jag trodde att jag valt dåligt då min gamla Yamaha presenterade HDMI utgången olika om TVn var på eller av. Ljudutgången i Windows fick spratt och slutade fungera efter ett par namnbyten, så att man inte fick ordning på HDMI ljudet förrän man startade om datorn. Med andra ord helt oanvändbart, men det verkar som om en del av er har problem med att möget går sönder. Jag trodde inte att det var något som hände...
Just när det gäller HDMI, är det Onkyo som varit extra framträdande när det gäller att HDMI chipen lagt av.
Jag har maskiner från Sony, Yamaha, Denon & H-K men har endast upplevt problem med just Onkyo på 3st maskiner.
goat76 skrev:Strmbrg skrev:Jaha! Man har samma anläggning till både bio och musik.
PS
Kan ju bero på att de gamla filmer jag kollar på inte har vare sig någon prestanda-krävande bild- eller ljudkvalitet att förmedla.
Knädator på magen, höronpluppar och någon gammal dokumentärfilm om andra världskriget är vad det brukar handla om.
Jag uppskattar högsta möjliga välljud oavsett om det handlar om musik, film eller spel så därför är en surround-receiver en viktig del i ljudsystemet. Jag har även börjat flura på det här med musik i multikanalsljud och Atmos även om jag hittills nöjer mig med ett 5.2-system.
Apple har väl nyligen köpt upp någon/några aktörer inom streaming och produktion av klassisk musik och de pushar hårt för spatial musik i Atmos, så för ditt huvudsakliga intresse för klassisk musik så kommer det nog komma ut alltmer sådan musik i multikanal, så kanske kan ditt nästa steg gå åt det hållet så småningom.
Mitt ljudsystem består av en högklassig streamer från Linn (Akurate DSM) med ett mycket bra inbyggt försteg och DAC, och denna är kopplad till en stereoförstärkare som driver fronthögtalarna och två subwoofers för vanlig stereolyssning. Surround-receivern driver endast centerhögtalaren, surroundhögtalarna och skickar en lågnivåsignal till bashögtalarna, och från receivern är pre-out kopplat till Linn streamern som genom pass-trough i sin tur skickar vidare signalen till stereoförtärkaren som driver fronthögtalarna, och tack vare att stereoförtärkaren har en så kallad "Home Theatre"-ingång så är det receivern som i det fallet agerar försteg vid filmtittande och annan media.
Det fungerar med andra ord mycket bra att kombinera både ett vanligt stereosystem och ett surroundsystem, och egentligen skulle det räcka med ett rent slutseg istället för den integrerade stereoförstärkaren jag har för att driva fronthögtalarna, men jag har ytterligare en apparat för inspelning av musik kopplad till en separat ingång på stereoförstärkaren så jag behöver försteget i den också.
Allt det här verkar säkerligen mer komplicerat än vad det verkligen är, systemet är väldigt lättanvänt och det är bara att byta ingång med något knapptryck på fjärrkontrollen för att skifta mellan stereolyssning, surroundlyssning eller musikskaparlyssning.
Harryup skrev:goat76 skrev:Strmbrg skrev:Jaha! Man har samma anläggning till både bio och musik.
PS
Jag uppskattar högsta möjliga välljud oavsett om det handlar om musik, film eller spel så därför är en surround-receiver en viktig del i ljudsystemet. Jag har även börjat flura på det här med musik i multikanalsljud och Atmos även om jag hittills nöjer mig med ett 5.2-system.
Apple har väl nyligen köpt upp någon/några aktörer inom streaming och produktion av klassisk musik och de pushar hårt för spatial musik i Atmos, så för ditt huvudsakliga intresse för klassisk musik så kommer det nog komma ut alltmer sådan musik i multikanal, så kanske kan ditt nästa steg gå åt det hållet så småningom.
Mitt ljudsystem består av en högklassig streamer från Linn (Akurate DSM) med ett mycket bra inbyggt försteg och DAC, och denna är kopplad till en stereoförstärkare som driver fronthögtalarna och två subwoofers för vanlig stereolyssning. Surround-receivern driver endast centerhögtalaren, surroundhögtalarna och skickar en lågnivåsignal till bashögtalarna, och från receivern är pre-out kopplat till Linn streamern som genom pass-trough i sin tur skickar vidare signalen till stereoförtärkaren som driver fronthögtalarna, och tack vare att stereoförtärkaren har en så kallad "Home Theatre"-ingång så är det receivern som i det fallet agerar försteg vid filmtittande och annan media.
Det fungerar med andra ord mycket bra att kombinera både ett vanligt stereosystem och ett surroundsystem, och egentligen skulle det räcka med ett rent slutseg istället för den integrerade stereoförstärkaren jag har för att driva fronthögtalarna, men jag har ytterligare en apparat för inspelning av musik kopplad till en separat ingång på stereoförstärkaren så jag behöver försteget i den också.
Allt det här verkar säkerligen mer komplicerat än vad det verkligen är, systemet är väldigt lättanvänt och det är bara att byta ingång med något knapptryck på fjärrkontrollen för att skifta mellan stereolyssning, surroundlyssning eller musikskaparlyssning.
Med en Exaktbox-10 så skulle du slippa receivern.
Harryup skrev:Jo jag vet att det är en potent apparat. Har själv en ASH ihop med Exaktbox-10 och är så glad att jag är ifrån receiverträsket.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster