Moderator: Redaktörer
hifikg skrev:Går det att akustikfixa/ekvalisera så att sonys kvaddade alster blir njutbara? Och vad händer då när man placerar ett välgjort fonogram i kedjan?
Calleberg skrev:hifikg skrev:Går det att akustikfixa/ekvalisera så att sonys kvaddade alster blir njutbara? Och vad händer då när man placerar ett välgjort fonogram i kedjan?
Jag skulle tro att Highland park hjälper?
Calleberg skrev:hifikg skrev:Går det att akustikfixa/ekvalisera så att sonys kvaddade alster blir njutbara? Och vad händer då när man placerar ett välgjort fonogram i kedjan?
Jag skulle tro att Highland park hjälper?
Kraniet skrev:jansch skrev:Strmbrg skrev:
Klart att det går att få till bådadera. Det finns inget motsatsförhållande.
Vad min notering handlade om var att klarheten kan upplevas öka om man reducerar dålig bas. Inte att det finns ett definitivt samband mellan bas och klarhet.
Vad det gäller just riktigt djup och stark bas så har jag förstått att det kräver en hel del insatser för att åstadkomma det.
Fysiska insatser av utseendemässigt dominant art kanske. Det vill jag undvika.
Jättestora slutsteg kanske. Det vill jag inte heller ha.
Och eftersom den musik jag till 99,7 % lyssnar på inte tarvar så mycket vad gäller basdjup och ljudtryck, så blir det - som just jag ser det - mer av en utmaning utan särskilt stor praktisk nytta. Och, nej, jag har inte valt den musiken på grund av att anläggningen inte "klarar av" viss annan musik.
Och, ja, jag vet att det finns vissa passager i klassiskt som jag missar, men det gör inte så mycket.
Du har säkert rätt, framförallt för just DIN upplevelse.
Musikinformationen, d v s upplevelse av harmonier, känslor, rytmik, mm finns i i vår förmåga att tolka ett ganska rudimentärt frekvensregister. Det gör att vi utan vidare kan njuta av musik från en relativt "enkel" anläggning. T o m så att basfrekvenser kan vara helt avskurna och därmed i basen utan grundtoner. Vi "hör" helheten ändå.
Att sedan detta frekvensregister är "felfritt" är en klar fördel, d v s där vår förmåga att tolka tal och detektera olika röster är utomordentlig.
Att det kan upplevas "tunt" är en annan sak. Alla som enbart har lyssnat på en subwoofer har hört hur slappt och odistinkt dessa frekvenser låter - det krävs övertoner för att få distinkt ljudåtergivning. Basregistret är alldeles för "långsamt" för att enskilt ge distikt upplevelse.
Om man ser det "musikaliskt" är de 3 lägsta, kanske t o m 4 oktaverna ganska ointressanta, d v s knappt hälften av oktaverna som vi lyckas uppleva.
Fast hur basåtergivningen är har jättestor inverkan på upplevelsen. I harmans tester såg de att basåtergivningen stod för en väldigt stor del av en högtalares betyg. Utsträckning nedåt, linjäritet och frånvaron av resonanser är faktorer som inverkar. Allt annat lika så kommer en högtalare som spelar djupare upplevas bättre.
Men det är antagligen därför många upplever att system med separat baslåda inte låter lika bra. Dvs baslådan är inte korrekt integrerad och systemet uppfyller inte längre kriterierna för god återgivning. (dvs linjäriteten saknas)
Kraniet skrev:Nä kan man återge 35 Hz med tillräcklig styrka så är det ju tillräckligt för musik.
Calleberg skrev:Kraniet skrev:Nä kan man återge 35 Hz med tillräcklig styrka så är det ju tillräckligt för musik.
Instämmer... 30-35Hz inkl Rumsrespons är tillräckligt bra för nästan all musik.
Kronkan skrev:Calleberg skrev:Kraniet skrev:Nä kan man återge 35 Hz med tillräcklig styrka så är det ju tillräckligt för musik.
Håller med om detta.
Det finns inget i det som är skrivit om att problemet är att det saknas information under 35 hz.
Kraniet skrev:Kronkan skrev:Calleberg skrev:
Håller med om detta.
Det finns inget i det som är skrivit om att problemet är att det saknas information under 35 hz.
Jag borde kanske sagt "i princip tillräckligt". Det finns som sagt saker att hämta när återgivningen går ned till 20 Hz även för klassisk musik men det går ju diskutera hur mycket nytta det är.
FBK skrev:
När det gäller Yello så har man haft känsla av att de är viss djupbas i deras musik. Icke, finns inget under 40hz i princip, fick jag lära mig. Men jag gillar musiken ändå.
Calleberg skrev:FBK skrev:
När det gäller Yello så har man haft känsla av att de är viss djupbas i deras musik. Icke, finns inget under 40hz i princip, fick jag lära mig. Men jag gillar musiken ändå.
CorrectamundoBlender blir därför en ögonöppnare för många, man förstår att akustiskt upplevs 41Hz som rätt jävla lågt även om siffran i sig inte imponerar.
Mina 707i Klarar inte av att göra låten rättvisa men upplevs inte basfattiga ändå i de flesta fall. (Men ett underbetyg är det förstås som är påväg att åtgärdas)
Strmbrg skrev:Bååring! Ni vet inte vad ni missar! För att travestera en vanligt förekommande kommentar kring djupbas.
Nu syftar jag på vad ni missar rent intellektuellt och utvecklande när ni ägnar er åt att lyssna på "Yello" och annan pubertal musik istället för "klassiskt".
OBS!
Skrivet med glimten i ögat.
Strmbrg skrev:Bååring! Ni vet inte vad ni missar! För att travestera en vanligt förekommande kommentar kring djupbas.
Nu syftar jag på vad ni missar rent intellektuellt och utvecklande när ni ägnar er åt att lyssna på "Yello" och annan pubertal musik istället för "klassiskt".
OBS!
Skrivet med glimten i ögat.
Morello skrev:Jag har sedan 2004 haft basåtergivning som sträcker sig ned till cirka 20 Hz och skulle aldrig acceptera något annat i huvudanläggningen. Det är dessutom ganska enkelt och prisbilligt att ordna.
Magnuz skrev:Morello skrev:Jag har sedan 2004 haft basåtergivning som sträcker sig ned till cirka 20 Hz och skulle aldrig acceptera något annat i huvudanläggningen. Det är dessutom ganska enkelt och prisbilligt att ordna.
Samma här (fast ca tio år senare). Dock blir man varse med fullregister att det finns en hel del inspelningar med mindre lyckad nivå i lågbasen och ibland även oönskade (o)ljud.
RogerGustavsson skrev:Det finns ju de som jagar infraljud, kanske mest inom filmens värld där ljudspåren är skapade i efterhand. Mera "vanlig" musik har mera sällan innehåll av riktigt låga frekvenser. Högtalarnas ljudtrycksförmåga vid låga frekvenser kan vara rätt avgörande och inte minst hur snabbt de faller av nedåt. Därtill tillkommer fonogrammens innehåll, om lågfrekvens är med överhuvudtaget. Min egna erfarenhet är att en del högtalare trots god utsträckning nedåt i frekvens ibland får problem med hur de interagerar med rummet. Ibland kan då en högtalare som rullar av tidigare upplevas som bättre.
RogerGustavsson skrev:Kan hålla med men alla har inte EQ och några tror det är "onödigt" eller att det är "dåligt" på något vis. För separata basåtergivare borde det vara standard med EQ för att få till rumsanpassningen.
RogerGustavsson skrev:Det beror väl på hur stora fördröjningarna blir? Analogt eller digitalt?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster