Mindre är mer

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Mindre är mer

Inläggav hifikg » 2023-11-08 10:15

Går det att akustikfixa/ekvalisera så att sonys kvaddade alster blir njutbara? Och vad händer då när man placerar ett välgjort fonogram i kedjan?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-11-08 10:17

hifikg skrev:Går det att akustikfixa/ekvalisera så att sonys kvaddade alster blir njutbara? Och vad händer då när man placerar ett välgjort fonogram i kedjan?

Jag skulle tro att Highland park hjälper? :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-11-08 10:25

Calleberg skrev:
hifikg skrev:Går det att akustikfixa/ekvalisera så att sonys kvaddade alster blir njutbara? Och vad händer då när man placerar ett välgjort fonogram i kedjan?

Det går att komma undan billigare, Bell’s går rätt bra trots att det är en blandad lösning. Mer är mer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-11-08 11:30

Calleberg skrev:

Ah, påminner mig om att jag behöver ett par tolvåringar till helgen.

jansch

Inläggav jansch » 2023-11-08 11:47

Kraniet skrev:
jansch skrev:
Strmbrg skrev:
Klart att det går att få till bådadera. Det finns inget motsatsförhållande.
Vad min notering handlade om var att klarheten kan upplevas öka om man reducerar dålig bas. Inte att det finns ett definitivt samband mellan bas och klarhet.

Vad det gäller just riktigt djup och stark bas så har jag förstått att det kräver en hel del insatser för att åstadkomma det.
Fysiska insatser av utseendemässigt dominant art kanske. Det vill jag undvika.
Jättestora slutsteg kanske. Det vill jag inte heller ha.
Och eftersom den musik jag till 99,7 % lyssnar på inte tarvar så mycket vad gäller basdjup och ljudtryck, så blir det - som just jag ser det - mer av en utmaning utan särskilt stor praktisk nytta. Och, nej, jag har inte valt den musiken på grund av att anläggningen inte "klarar av" viss annan musik.
Och, ja, jag vet att det finns vissa passager i klassiskt som jag missar, men det gör inte så mycket.

Du har säkert rätt, framförallt för just DIN upplevelse.
Musikinformationen, d v s upplevelse av harmonier, känslor, rytmik, mm finns i i vår förmåga att tolka ett ganska rudimentärt frekvensregister. Det gör att vi utan vidare kan njuta av musik från en relativt "enkel" anläggning. T o m så att basfrekvenser kan vara helt avskurna och därmed i basen utan grundtoner. Vi "hör" helheten ändå.
Att sedan detta frekvensregister är "felfritt" är en klar fördel, d v s där vår förmåga att tolka tal och detektera olika röster är utomordentlig.

Att det kan upplevas "tunt" är en annan sak. Alla som enbart har lyssnat på en subwoofer har hört hur slappt och odistinkt dessa frekvenser låter - det krävs övertoner för att få distinkt ljudåtergivning. Basregistret är alldeles för "långsamt" för att enskilt ge distikt upplevelse.
Om man ser det "musikaliskt" är de 3 lägsta, kanske t o m 4 oktaverna ganska ointressanta, d v s knappt hälften av oktaverna som vi lyckas uppleva.

Fast hur basåtergivningen är har jättestor inverkan på upplevelsen. I harmans tester såg de att basåtergivningen stod för en väldigt stor del av en högtalares betyg. Utsträckning nedåt, linjäritet och frånvaron av resonanser är faktorer som inverkar. Allt annat lika så kommer en högtalare som spelar djupare upplevas bättre.

Men det är antagligen därför många upplever att system med separat baslåda inte låter lika bra. Dvs baslådan är inte korrekt integrerad och systemet uppfyller inte längre kriterierna för god återgivning. (dvs linjäriteten saknas)

Javisst!
För mej och dej och många andra...........Men kanske inte för Strmbrg.
Det är ju en upplevelse vi diskuterar och där det reella informationsinnehållet inte styps = musiken.

Det blir ju också lite fel att utgå ifrån att Strmbrgs anläggning inte klarar av att återge bas utan sub i den lyssningsmiljö han har.

Jag har ingen aning om vilket frekvensband Strmbrgs högtalare lyckas täcka in i sitt lyssningsrummet, är det någon som vet?
Jo, Kronkan vet. Kronkan skriver : "Anläggningen klarar inte att återge ganska ordinär men välinspelad musik". Fast han kanske har gjort ett besök hos Strmbrg och har mer fakta än jag.
Jag vet alltså inte om inte Strmbrg har en relativt jämn frekvensgång ner till sådär 40Hz eller om han har ett baslyft/bassänkning på t.ex 10dB. Magnepan är ju inte direkt skitdåliga på basområdet och med väggar kanske det blir mer än tillräckligt.

Vad jag däremot VET är att Strmbrg lyssnar med hörlurar ibland vilket medför att man i viss mån kan jämföra klangbalansen. Gillar Strmbrg ljudet/klangbalansen i både hörlurar och högtalare är nog basåtergivningen ok/bra, även utan sub.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-08 12:11

Så, vad basen beträffar så vill jag erinra mig att den börjar ramla ner ganska brant vid säg 35-40Hz.
Att det må tyckas jättekonstigt att en "hifisnubbe" kan acceptera detta är såklart fullt begripligt om man beaktar att vi har olika prioriteringar och dessutom att vi kan ha olika utgångspunkt i vad som de facto är rätt och fel.
Men jag tror inte att vi behöver orda mer om just den saken vad just mig beträffar. :)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2023-11-08 14:41

Nä kan man återge 35 Hz med tillräcklig styrka så är det ju tillräckligt för musik.

En kompis som också har Magnepan har en liten Dali sub i sin anläggning eftersom han tycker det är lite anemiskt utan.
Det låter helt ok utan men om man börjar spela utan och och sen slår på basen så förstår man(jag) vad som saknades innan.

Bashögtalare har ju den egenskapen att det kan tydligt förbättra även högre register. En del är ju för att det kan avlasta högtalarna men jag tror också det är så att om övertonerna finns men grundton saknas så upplevs det som "fel". Lägger man då till grundtonen så låter det bättre.
Orgelmusik är ju ett exempel där det blir tydligt bättre när 20 Hz kan återges realistiskt. Men även instrument som cembalo låter märkbart bättre när basen finns, vilket kan tyckas underligt men..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-11-08 15:10

Kraniet skrev:Nä kan man återge 35 Hz med tillräcklig styrka så är det ju tillräckligt för musik.

Instämmer... 30-35Hz inkl Rumsrespons är tillräckligt bra för nästan all musik.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2023-11-08 15:18

Calleberg skrev:
Kraniet skrev:Nä kan man återge 35 Hz med tillräcklig styrka så är det ju tillräckligt för musik.

Håller med om detta.

Det finns inget i det som är skrivit om att problemet är att det saknas information under 35 hz.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-11-08 15:25

Jag brukar testa med denna :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-11-08 15:26

Jag har sedan 2004 haft basåtergivning som sträcker sig ned till cirka 20 Hz och skulle aldrig acceptera något annat i huvudanläggningen. Det är dessutom ganska enkelt och prisbilligt att ordna.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2023-11-08 17:36

Kronkan skrev:
Calleberg skrev:

Håller med om detta.

Det finns inget i det som är skrivit om att problemet är att det saknas information under 35 hz.

Jag borde kanske sagt "i princip tillräckligt". Det finns som sagt saker att hämta när återgivningen går ned till 20 Hz även för klassisk musik men det går ju diskutera hur mycket nytta det är.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-11-08 18:42

Kraniet skrev:
Kronkan skrev:
Calleberg skrev:

Håller med om detta.

Jag borde kanske sagt "i princip tillräckligt". Det finns som sagt saker att hämta när återgivningen går ned till 20 Hz även för klassisk musik men det går ju diskutera hur mycket nytta det är.

Gör man rätt så kan man ha skapligt bra drag vid 20Hz även fast -3dB är 40Hz :)
Till vilken nytta?
Bragging rights såklart. Se ovan :)

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2023-11-09 10:44

Nu är min uppfattning inte att tråden handlar om hur djupt basen skall gå utan problemet verkar beskrivas en gravt distorderad bas. Nödvändigtvis inte heller den djupa basen.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-11-09 15:03

Calleberg skrev:Jag brukar testa med denna :)
[ YouTube ]

När det gäller Yello så har man haft känsla av att de är viss djupbas i deras musik. Icke, finns inget under 40hz i princip, fick jag lära mig. Men jag gillar musiken ändå. :D
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-11-09 15:27

FBK skrev:
[ YouTube ]

När det gäller Yello så har man haft känsla av att de är viss djupbas i deras musik. Icke, finns inget under 40hz i princip, fick jag lära mig. Men jag gillar musiken ändå. :D

Correctamundo :) Blender blir därför en ögonöppnare för många, man förstår att akustiskt upplevs 41Hz som rätt jävla lågt även om siffran i sig inte imponerar.
Mina 707i Klarar inte av att göra låten rättvisa men upplevs inte basfattiga ändå i de flesta fall. (Men ett underbetyg är det förstås som är påväg att åtgärdas :wink: )

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-11-09 16:09

Calleberg skrev:
FBK skrev:
[ YouTube ]

Correctamundo :) Blender blir därför en ögonöppnare för många, man förstår att akustiskt upplevs 41Hz som rätt jävla lågt även om siffran i sig inte imponerar.
Mina 707i Klarar inte av att göra låten rättvisa men upplevs inte basfattiga ändå i de flesta fall. (Men ett underbetyg är det förstås som är påväg att åtgärdas :wink: )

Gubbarna är helt underbara musik konstnärer. Deras musik har man ju lyssnat på hela livet och kommer gör även när man är 70år 8O :mrgreen: När jag var hos Lindroos och vi spelade Yello så hände inte så mycket i "basriggen"(8 x 12-tummare :P ), men jisses vad det hände mycket när Kraftwerk lades i spelaren :lol: :mrgreen:

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-09 16:15

Bååring! Ni vet inte vad ni missar! För att travestera en vanligt förekommande kommentar kring djupbas.
Nu syftar jag på vad ni missar rent intellektuellt och utvecklande när ni ägnar er åt att lyssna på "Yello" och annan pubertal musik istället för "klassiskt".

:mrgreen:

OBS!
Skrivet med glimten i ögat.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-11-09 16:55

Strmbrg skrev:Bååring! Ni vet inte vad ni missar! För att travestera en vanligt förekommande kommentar kring djupbas.
Nu syftar jag på vad ni missar rent intellektuellt och utvecklande när ni ägnar er åt att lyssna på "Yello" och annan pubertal musik istället för "klassiskt".

OBS!

Betänk att om 200 år är Yello klassisk musik och det du lyssnar på nu är väl att jämställa med mungiga från medeltiden :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-11-09 17:21

Strmbrg skrev:Bååring! Ni vet inte vad ni missar! För att travestera en vanligt förekommande kommentar kring djupbas.

OBS!

Jag kommer nog utforska din musik betydligt mer med stigande ålder. :) Det andra som många på forat lyssnar på, kommer jag aldrig förstå mig på lika lite som sss-iga diskanter. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2023-11-10 00:24

Morello skrev:Jag har sedan 2004 haft basåtergivning som sträcker sig ned till cirka 20 Hz och skulle aldrig acceptera något annat i huvudanläggningen. Det är dessutom ganska enkelt och prisbilligt att ordna.

Samma här (fast ca tio år senare). Dock blir man varse med fullregister att det finns en hel del inspelningar med mindre lyckad nivå i lågbasen och ibland även oönskade (o)ljud.

jansch

Inläggav jansch » 2023-11-10 18:11

Magnuz skrev:
Morello skrev:Jag har sedan 2004 haft basåtergivning som sträcker sig ned till cirka 20 Hz och skulle aldrig acceptera något annat i huvudanläggningen. Det är dessutom ganska enkelt och prisbilligt att ordna.

Samma här (fast ca tio år senare). Dock blir man varse med fullregister att det finns en hel del inspelningar med mindre lyckad nivå i lågbasen och ibland även oönskade (o)ljud.

Jo........
Det finns ju några instrument som presterar lägre grundtoner. T.ex:
- kyrkorgel, i vissa fall, ner till 16,3Hz
- vanligt piano/flygel, 27,5Hz (och vissa elorglar)
- fagott, 29,1Hz
- 5-strängad elbas, 30,9Hz
- osv.

I de flesta fall är dock 40Hz "gränsen" där fyrsträngad elbas och kontrabas ligger på 41,2Hz. Sådant som låter ljup och mäktigt, t.ex pukor mm ligger i vårt "bästa basområde" typ 80Hz och där omkring.

Visst finns det undantag med att "undertoner" bildas eller missljud, alltifrån golvstamp till grammofonrumble.
Vi hör ju så dåligti dessa frekvensområden, däremot känner vi vibrationer i fåtöljer etc. Detta höjer upplevelsen.

Nackdelen med infraljud är amplituden. Vi hör inte tonen men belastar högtalarna, även under resonanstrekvensen. Vi "äter upp" bashögtalarens slaglängd och högre toner överlagras på dessa toner vilket ger ökad dist. Bl.a p g a att högtalaren drivs allt mer ut i sitt olinjära område.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-11-12 15:11

Det finns ju de som jagar infraljud, kanske mest inom filmens värld där ljudspåren är skapade i efterhand. Mera "vanlig" musik har mera sällan innehåll av riktigt låga frekvenser. Högtalarnas ljudtrycksförmåga vid låga frekvenser kan vara rätt avgörande och inte minst hur snabbt de faller av nedåt. Därtill tillkommer fonogrammens innehåll, om lågfrekvens är med överhuvudtaget. Min egna erfarenhet är att en del högtalare trots god utsträckning nedåt i frekvens ibland får problem med hur de interagerar med rummet. Ibland kan då en högtalare som rullar av tidigare upplevas som bättre.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-11-12 15:41

RogerGustavsson skrev:Det finns ju de som jagar infraljud, kanske mest inom filmens värld där ljudspåren är skapade i efterhand. Mera "vanlig" musik har mera sällan innehåll av riktigt låga frekvenser. Högtalarnas ljudtrycksförmåga vid låga frekvenser kan vara rätt avgörande och inte minst hur snabbt de faller av nedåt. Därtill tillkommer fonogrammens innehåll, om lågfrekvens är med överhuvudtaget. Min egna erfarenhet är att en del högtalare trots god utsträckning nedåt i frekvens ibland får problem med hur de interagerar med rummet. Ibland kan då en högtalare som rullar av tidigare upplevas som bättre.

Men det är ändå relativt enkelt att åtgärda de basförstärkningar som rummet bidrar med genom att använda EQ för att få ner resonanstopparna, på så vis behöver man inte begränsa frekvensomfånget och kan därmed ta del av allt som finns på inspelningarna oavsett hur frekvent djupbasen förekommer.

En viktig beståndsdel som jag upplever går förlorad i ljudet om jag stänger av mina subwoofers är tredimensionalitet. Ljudet upplevs i överlag som om det befinner sig i linje med högtalarna samt bakom dem beroende på djupet i inspelningarna, men med basarna igång upplever jag en mer omvälvande ljudatmosfär utan att detaljrikedomen, klarheten eller djupet går förlorat.

Så lyckas man bara få ner de störande resonanstopparna så upplevs det inte längre för tjockt eller att basen på något vis maskerar övriga delar i frekvensomfånget, utan snarare bidrar då djupbasen till ökad atmosfär, djup och tredimensionalitet i allt man lyssnar på, även för musikinspelningar som på förhand inte tycks innehålla särskilt mycket djupbas.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-11-12 15:51

Kan hålla med men alla har inte EQ och några tror det är "onödigt" eller att det är "dåligt" på något vis. För separata basåtergivare borde det vara standard med EQ för att få till rumsanpassningen.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-11-12 16:13

RogerGustavsson skrev:Kan hålla med men alla har inte EQ och några tror det är "onödigt" eller att det är "dåligt" på något vis. För separata basåtergivare borde det vara standard med EQ för att få till rumsanpassningen.

Jag har dock fått för mig att EQ-justeringar helst bör implementeras så tidigt som möjligt i ljudkedjan så att eventuella fördröjningar påverkar alla högtalarna i ljudsystemet lika mycket, så av den anledningen tror jag man bör undvika subwoofers med inbyggd EQ och istället ha en separat enhet, eller helt enkelt göra EQ-justeringarna redan i uppspelaren eller i datorn om en sådan används i ljudsystemet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-11-12 17:18

Det beror väl på hur stora fördröjningarna blir? Analogt eller digitalt?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-11-12 17:20

[ YouTube ]

Så här ser den ut i MasVis, rejäl topp strax över 40 Hz:

Blender.gif
Blender.gif (28.39 KiB) Visad 682 gånger

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-11-12 18:08

RogerGustavsson skrev:Det beror väl på hur stora fördröjningarna blir? Analogt eller digitalt?

Ja, eller så placerar man helt enkelt EQ:n tidigt i kedjan så behöver man inte bekymra sig över eventuella fördröjningar oavsett om de är digitalt korta eller analogt långa. :)

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2023-11-12 18:42

Ett rum och högtalare kan passa ihop eller inte i basområdet. Det är väl det som Roger påbekar Så en högtalare med lägsta frekvensen inom spec på exempelvis 38 hz kan i ett rum få upp nivån under detta. Det kan också bli tvärtom. Klart är att eventuella justeringar kan göras och gäller på en punkt i lyssningsrummet.

Placering av lyssningspositionen och högtalare påverkar också. Annat också som diffusion påverkar också. Även absorption.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi