goat76 skrev:RogerGustavsson skrev:Kan hålla med men alla har inte EQ och några tror det är "onödigt" eller att det är "dåligt" på något vis. För separata basåtergivare borde det vara standard med EQ för att få till rumsanpassningen.
Jag har dock fått för mig att EQ-justeringar helst bör implementeras så tidigt som möjligt i ljudkedjan så att eventuella fördröjningar påverkar alla högtalarna i ljudsystemet lika mycket, så av den anledningen tror jag man bör undvika subwoofers med inbyggd EQ och istället ha en separat enhet, eller helt enkelt göra EQ-justeringarna redan i uppspelaren eller i datorn om en sådan används i ljudsystemet.
Hänger inte riktigt med i resonemanget.....
Menar du helt enkelt INNAN totala frekvensbandet delas på tex sub, bas, mellanregister, diskant? Eller nåt annat?
För ljudåtergivning kan man "glömma" fasskillnader förutom att frekvensgången påverkas och det tar ju EQ hand om. Däremot, i extrema fall, där avståndsskillnader är väldigt stora (inga normalstora lyssningsrum alltså) kan TIDSSKILLNAD spela roll när man flyttar runt t.ex sub:ar.
T,ex arenor med livemusik. Tidsskillnad kan ju också uppstå om man då t.ex inför digitala filter i bara sub:ens signalkedja.
Alltså , vi bör skilja på fasskillnad som är en fördröjning i sig men återkommer periodiskt (0-360grader) och tidsskillnad där fasvinkeln inte spelar någon roll utan bara tiden.
Har sub:en analog EQ kan man justera frekvensgången utan att tänka på tid/fördröjning i normala lyssningsrum.