Mindre är mer

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

jansch

Re: Mindre är mer

Inläggav jansch » 2023-11-12 20:27

goat76 skrev:
RogerGustavsson skrev:Kan hålla med men alla har inte EQ och några tror det är "onödigt" eller att det är "dåligt" på något vis. För separata basåtergivare borde det vara standard med EQ för att få till rumsanpassningen.

Jag har dock fått för mig att EQ-justeringar helst bör implementeras så tidigt som möjligt i ljudkedjan så att eventuella fördröjningar påverkar alla högtalarna i ljudsystemet lika mycket, så av den anledningen tror jag man bör undvika subwoofers med inbyggd EQ och istället ha en separat enhet, eller helt enkelt göra EQ-justeringarna redan i uppspelaren eller i datorn om en sådan används i ljudsystemet.

Hänger inte riktigt med i resonemanget.....
Menar du helt enkelt INNAN totala frekvensbandet delas på tex sub, bas, mellanregister, diskant? Eller nåt annat?

För ljudåtergivning kan man "glömma" fasskillnader förutom att frekvensgången påverkas och det tar ju EQ hand om. Däremot, i extrema fall, där avståndsskillnader är väldigt stora (inga normalstora lyssningsrum alltså) kan TIDSSKILLNAD spela roll när man flyttar runt t.ex sub:ar.
T,ex arenor med livemusik. Tidsskillnad kan ju också uppstå om man då t.ex inför digitala filter i bara sub:ens signalkedja.
Alltså , vi bör skilja på fasskillnad som är en fördröjning i sig men återkommer periodiskt (0-360grader) och tidsskillnad där fasvinkeln inte spelar någon roll utan bara tiden.

Har sub:en analog EQ kan man justera frekvensgången utan att tänka på tid/fördröjning i normala lyssningsrum.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-11-12 23:39

jansch skrev:
goat76 skrev:
RogerGustavsson skrev:Kan hålla med men alla har inte EQ och några tror det är "onödigt" eller att det är "dåligt" på något vis. För separata basåtergivare borde det vara standard med EQ för att få till rumsanpassningen.

Jag har dock fått för mig att EQ-justeringar helst bör implementeras så tidigt som möjligt i ljudkedjan så att eventuella fördröjningar påverkar alla högtalarna i ljudsystemet lika mycket, så av den anledningen tror jag man bör undvika subwoofers med inbyggd EQ och istället ha en separat enhet, eller helt enkelt göra EQ-justeringarna redan i uppspelaren eller i datorn om en sådan används i ljudsystemet.

Hänger inte riktigt med i resonemanget.....
Menar du helt enkelt INNAN totala frekvensbandet delas på tex sub, bas, mellanregister, diskant? Eller nåt annat?

För ljudåtergivning kan man "glömma" fasskillnader förutom att frekvensgången påverkas och det tar ju EQ hand om. Däremot, i extrema fall, där avståndsskillnader är väldigt stora (inga normalstora lyssningsrum alltså) kan TIDSSKILLNAD spela roll när man flyttar runt t.ex sub:ar.
T,ex arenor med livemusik. Tidsskillnad kan ju också uppstå om man då t.ex inför digitala filter i bara sub:ens signalkedja.
Alltså , vi bör skilja på fasskillnad som är en fördröjning i sig men återkommer periodiskt (0-360grader) och tidsskillnad där fasvinkeln inte spelar någon roll utan bara tiden.

Har sub:en analog EQ kan man justera frekvensgången utan att tänka på tid/fördröjning i normala lyssningsrum.

Det fetmarkerade är det jag menar, om EQ-justeringarna implementeras före eventuella delningsfilter så påverkas alla högtalare i ljudsystemet av samma fördröjning och man slipper därmed oroa sig för eventuella fördröjningar orsakade av en inbyggd EQ-enhet av basarna. Så jag ser en fördel i att EQ:n sitter i spelaren, exempelvis i ROON, i streamern, i förstärkaren, eller att en extern EQ används tidigt i ljudkedjan före signalen delas i systemet så får alla högtalarna samma eventuella fördröjning.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-11-13 00:36

Suck. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-13 07:23

petersteindl skrev:Suck. :)

Själv väljer jag uttrycket "Gäsp".

Jag ville med den här tråden bara berätta om den "maskeringseffekt" som jag upplevde när jag för en gångs skull petade på ett vax med lite mer "trycka" än mina gängse "klassiska".

Men det utvecklades till ytterligare en tråd om bas. Lite mitt "fel" är det väl att det blev så, men ändå. Bara man viskar "baaa..." så är vi gång igen.
Hojtar man om någon annan aspekt på hifin så händer det ofta inte så mycket alls. Inte förrän det likafullt växlar in på...

:D :D
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-11-13 10:24

Strmbrg skrev:

Jag ville med den här tråden bara berätta om den "maskeringseffekt" som jag upplevde när jag för en gångs skull petade på ett vax med lite mer "trycka" än mina gängse "klassiska".

Men det utvecklades till ytterligare en tråd om bas. Lite mitt "fel" är det väl att det blev så, men ändå. Bara man viskar "baaa..." så är vi gång igen.
Hojtar man om någon annan aspekt på hifin så händer det ofta inte så mycket alls. Inte förrän det likafullt växlar in på...

Bla bla bla, har du provat Blender än, eller törs du inte?
:mrgreen:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-11-13 10:37

Strmbrg skrev:

Om du bara ville berätta om maskeringseffekten som uppstår i ditt ljudsystem utan fortsatt diskussion med andra medlemmar om varför detta problem uppstår och eventuella lösningar, då förstår jag inte vilket syfte tråden har.

Vi kunde tidigt i tråden konstatera att orsaken till maskeringseffekten är en illa integrerad bashögtalare, och eftersom du vid något tillfälle uppenbarligen valt att installera en bashögtalare i ditt ljudsystem så ligger det naturligtvis nära till hands för oss andra forumdeltagare att misstänka att du önskade införa mer bas-kapacitet till ditt ljudsystem. Så utifrån den informationen så är den egentliga och sanna lösningen på ditt problem att komma med tips på hur du bättre ska få till integrationen av din bashögtalare med resten av ljudsystemet.

Den sanna lösningen utifrån ovanstående information är ju knappast att plocka bort bashögtalaren från ljudsystemet, därav diverse tips på hur du kan lösa problemet så att du slipper nöja dig med mindre än vad du hade tänkt när du införskaffade dig en bashögtalare.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-13 13:52

Förlåt. Jag har kanske uppfört mig illa.
:)

DWM inskaffades av ren nyfikenhet. Skall just den lösningen tillämpas så måste man nog lågpassa väldigt lågt och sannolikt brantare än vad ett par seriespolar medger.
Den verkar dock vara en olämplig lösning i mitt fall. Åtminstone som "plug and play".
Senast redigerad av Strmbrg 2023-11-13 13:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2023-11-13 13:53

Strmbrg skrev:Förlåt. Jag har uppfört mig illa.

Nu får du allt förklara dig, då jag inte lyckat uppfatta hur du uppfört dig illa. 8)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-13 13:55

VintageHiFi skrev:
Strmbrg skrev:Förlåt. Jag har uppfört mig illa.

Nu får du allt förklara dig, då jag inte lyckat uppfatta hur du uppfört dig illa. 8)

Ändrade formuleringen efter att du han reagera.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-11-13 16:40

Calleberg skrev:
Strmbrg skrev:

Hepp...
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-13 17:08

Calleberg skrev:
Calleberg skrev:
Strmbrg skrev:

Vad är det?

Hepp...

Föregående

Återgå till Generellt om hifi