Calleberg skrev:Åkkej
Har du provspelat stycket "Blender"av atisten "Yello" på din märkliga baspanel ännu?
Alls icke i syfte att åtnjuta sagda stycke som musikalisk komposition utan mer i syte att utröna om förbättringspotential finnes vdg lägsta oktaven och kanske även plural av dessa, oktaverna alltså.
En förbättringspotential med större sådan, potential allså, till långt mer utökad njutning, större än adderandet av lite välljudande jitter, om hanterad rätt.
Om man säger så, dårå

Allright!
Minns att jag såg ordet "Blender", men hajade inte att det var en låt.
Så, nej jag har inte spelat låten. DWM-woofern är urkopplad, isärplockad och nerlagd i dess kartong vid det här laget.
Men jag kan ju spela låten ändå.
Att en utökad baskapacitet mycket väl kan ge den låten en hel del betvivlar jag inte alls.
Men att påstå att den utökade baskapaciteten utgör en mer väsentlig anläggningsförbättring än det jag har valt att fokusera på, det vet ingen av oss.
Och utöver att ingen av oss VET det, så beror det även på vad man värdesätter i ljudåtergivningen samt - åtminstone i viss mån - vilken musik man är intresserad av.
Nå, nu blev jag ju nyfiken på spåret och hittade det snabbt på Qobuz.
Visst, det framgår tydligt att spåret innehåller massor av lågfrekventa ljud och att mina högtalare utan tvekan inte återger detta till fullo. Ville inte heller dra på, eftersom jag inte vill riskera att förstöra högtalarna.
Å andra sidan . vilket kanske inte har med saken att göra - så uppfattar jag den musiken så stressande, simpel och effektsökeri-aktig att jag inte iddes lyssna mer än någon halvminut. Mig spelar det inte någon roll hur den musiken återges. Mer än ur ett anläggnings-utmanande perspektiv kanske.
Ursäkta om jag upplevs som snobbig nu, men det är inte min avsikt.
Nu har jag återgått till denna:

- CH5176.jpg (1.98 MiB) Visad 1020 gånger
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.