Moderator: Redaktörer
eljulio skrev:topp!
Och då nolla eq i aktuellt område för både bas och toppar så klart?
eljulio skrev:Jag har ju förstås redan hunnit prova, dock med befintliga filterinställningar. Jag kan ju prova ett filter som rullar av mycket långsammare för subben om det kan fylla ut en svacka runt 145-155 hz. Hur ser nedan ut? Bullen vid 125Hz är rejält mindre med delay om 4ms.
eljulio skrev: Hur fasvänder jag subben?
Calleberg skrev:eljulio skrev: Hur fasvänder jag subben?
Vänd stickproppen till Slutsteget...
eljulio skrev:Calleberg skrev:eljulio skrev: Hur fasvänder jag subben?
Vänd stickproppen till Slutsteget...
Är det allt? Subben har inbyggt slutsteg, så det är alltså kontakten jag bara vänder på?
eljulio skrev:Off topic är väl ett signum för faktiskt.io
Men det kan nog vara klokt.
dewpo skrev:Mitt ljud är platt som en pannkakaPå gott och ont antar jag? Då jag gissar djup känslan so vissa har kommer från mycket reflektioner från framväggen (Kraftiga SBIR dalar och pucklar?)
petersteindl skrev:dewpo skrev:Mitt ljud är platt som en pannkakaPå gott och ont antar jag? Då jag gissar djup känslan so vissa har kommer från mycket reflektioner från framväggen (Kraftiga SBIR dalar och pucklar?)
Vilken vägg är framväggen? Är det den du ser mellan högtalarna? Jag kallar den väggen för ljudfondväggen.
Om, det är den väggen så är det tvärtom mot det du beskriver. Reflexer från den väggen som ger interferensmönster av direktljudet skapar då dels tonkurvevariationer, dels platt ljudbild.
dewpo skrev:petersteindl skrev:dewpo skrev:Mitt ljud är platt som en pannkakaPå gott och ont antar jag? Då jag gissar djup känslan so vissa har kommer från mycket reflektioner från framväggen (Kraftiga SBIR dalar och pucklar?)
Vilken vägg är framväggen? Är det den du ser mellan högtalarna? Jag kallar den väggen för ljudfondväggen.
Om, det är den väggen så är det tvärtom mot det du beskriver. Reflexer från den väggen som ger interferensmönster av direktljudet skapar då dels tonkurvevariationer, dels platt ljudbild.
Kraftig dämpning på ljudfondväggen härInga SBIR dalar eller pucklar
Men trotts det ingen nämnvärd djup-illusion
Vad kan då vara fel?
I-or skrev:Panelhögtalare projicerar via den första högtalarväggsreflektionen ljudsceneriet ungefär från högtalarplanet och bakåt. Djupet kan många gånger vara oerhört imponerande och ökar typiskt med avståndet till högtalarväggen. Dessutom minskar simmigheten som alltmer övergår till separation och luftighet. Enligt min erfarenhet är det är mycket vanligt att uppställningen med panelhögtalare har alltför kort avstånd till högtalarväggen, då minst 2 m är att rekommendera.
Konventionella högtalare projicerar vanligen ljudsceneriet från något framför högtalarplanet till en bit bakom detsamma (för ett hyggligt djup i ljudsceneriet bör baffeln placeras minst ca 80 cm från högtalarväggen och gärna betydligt mer än så). Här är skillnaden mot panelhögtalare mycket stor även om konventionella modeller med relativt stor spridning bakåt för mellanhöga frekvenser (läs liten baffel) också ger en ganska tydlig ökning av den upplevda djupdimensionen i inspelningarna, förutsatt att avståndet till högtalarväggen är relativt stort.
Typiska lyssnare brukar i en given uppställning erhålla ungefär samma upplevelse av djup, för övrigt.
Strmbrg skrev:Någon har nämnt att det är av stor vikt att "ljudet släpper från högtalarna". Jag vet hur det låter när det inte gör det. Men det var mycket länge sedan jag upplevde att det inte "släpper".
Morello skrev:Idea, nog tror jag att Watts förstått stickprovsteoremet, men däremot överdrivs behovet av filterlängden (antal tappar).
RogerGustavsson skrev:Jag har upplevt att högtalare (vanliga framåtstrålare) upptryckta mot odämpad vägg inte ger någon vidare ljudbild. Det släpper inte från högtalarna och låter platt. Hos mig med Mangepan låter det heller inte framför högtalarna. Det lär finnas någon inspelning där detta ska ske men jag minns inte vilken. Mer eller minde platt återgivning är rätt beroende på inspelningarna. Jag lyssnar mycket på klassik musik och slås av hur dåligt många inspelningar låter. Vet att du inte är någon "basoman" men många klassiska inspelningar är tunna i basen. Ibland är det beroende på instrumenteringen men mera ofta inspelningstekniskt. Det tycker jag minskar intrycket av rumslighet och närvarokänsla.
Var nyligen på en pianokväll med András Schiff i Leipzig. En Blütner-flygel från 1859 spelade han på, en hyllning till såväl Mendelssohn som flygeltillverkaren och staden Leipzig. En liten kommentar gav han, "det är inte bara Steinway som gör bra flyglar". Blütner en rätt bassvag flygel i en stor konsertsal fungerade sådär men tillställningen var trots det en trevlig inledning på Mendelssohn-festivalen. Schiff presenterade musiken, inte bara spelade den. Han höll på länge, 2½ timme.
I-or skrev:Jag rekommenderar inspelningar från Telarc och Reference Recordings om man vill slippa den irriterande baslösheten.
Morello skrev:Strmbrg skrev:Morello skrev:Ser du logiken i resonemanget angående distorsion? Om svar nej, vilken eller vilka brister ser du i resonemanget, dvs var haltar logiken?
På fråga ett svarar jag "Va?". På tvåan svarar jag "Vet inte.".
Läste du de inlägg jag skrev? Jag försöker anstränga för att nå fram, men ser inte att viljan att förstå och följa resonemang finns.
Om den vedertagna gränsen för hörbar distorsion går vi låt oss säga -80 dB; varför i hela friden tror du då att man kan höra -150 dB. Notera den logaritmiska skalan: skillnaden är 70 dB, vilket är mer än tre tioptenser!
RogerGustavsson skrev:Det blir tyvärr ett begränsat utbud och är inte alltid med de artister eller orkestar man vill ha.
I-or skrev:Det går dock ofta hjälpligt att ekvalisera bort baslösheten.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster