Moderator: Redaktörer
Rille skrev:Jo att common mode äts upp förstår jag. Men jag har ju inte kopplat NADarna balanserat, bara Brystonsteget. Äter den upp common mode på jordsidan också i hela kedjan? Och på och avslag.. fasen! Jag känner mig dum här.
Michael skrev:Du har inte brutit någon jordslinga för NAD eller Bryston (via xlr så hör inte bryston eventuella jordslingeströmmar), om nu alla kablar är hela. För det är samma jordslinga med XLR som med RCA för Bryston. Notera att jorden även går till chassit, via XLR kontakten. RCA jorden ligger även där.
Knäppet kanske inte tar sig in pga någon jordslinga, utan kanske hoppar in via 'live' signalen. Kanske via luften, svårt med knäppar - de kan va lite magiska.
Är det RCA ut från DAC'en i båda fallen?
[ Bild ]
//Michael
Rille skrev:Både NAD och Bryston har jordade nätkontakten, om det gör någon skillnad.
Aha, ytterliggare ändring som är gjord. Skulle kunna vara hur det serut i DACen, som gör det. Eller kanske kanske om kablarna ligger på annat sätt.Rille skrev:Bryston matas balanserat från DACen via XLR kontakter.
Rille skrev:Jag har ju lite för tung och otymplig bänk för att ta mig in bakom och mäta, men jag mätte på RCA-kontaktens jord och på XLR-kontaktens hölje och de är sammankopplade. Jag är rätt säker att apparater as jord är sammankopplade både i signal jord och i det jordade uttaget i väggen.
Rille skrev:en fundering, Om jorden i Brystonsteget är manipulerad med/felaktig på just mitt ex kan det då påverka på ovan nämnda sätt om RCA används?
Rille skrev:Tack alla som kommenterat i tråden. Jag ska kolla lite mer på det hela. Jag återkommer om/när jag blivit klokare i frågan. Intressant dock att det kan bli den förbättringen med ett par XLR kablar i ett system. Kanske borde alla ha en XLR överföring i sitt system? För att minimera problem..
Morello skrev:Ett slutsteg har dock bara en anslutning av signaljord till andra apparater, nämligen till försteget. Någon jordslinga kan således inte uppstå - givet att chassijord är är separerat från signaljord medelst en RC-länk.
Tumregler förslår icke!
Användare som besöker denna kategori: Conny och 37 gäster