Detta med watt och watt...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JanneX

Detta med watt och watt...

Inläggav JanneX » 2023-11-27 18:56

Har växlat lite fram och tillbaka ikväll mellan en modern hembioreceiver, Onkyo TX-NR676, specad till 7x165w (oklar hur det räknats) och ett exemplar av vad som måste vara en mycket tidig variant på temat. Denon AVR-1000, specad till 2x70w i 8ohm. 1993.
Jag har aldrig varit missnöjd med Onkyon. Den spelar rent och klart och känns mer än tillräckligt kraftig för mina PSB stativare. Med Technics SB-M500 som en liten tid haft Denon-receivern vid rodret blev jag dock förvånat.. Technics-burkarna kräver en stärkare som har lite koll på den udda baslösningen och med Denon driver basen verkligen igenom. Man får både daller och snärt och låga bastoner håller i som de ska. Det känns som en fast hand som opererar dem. Med Onkyon är det annat.. Visst spelas bas och det låter snyggt och balanserat men det känns som att det inte alls är den kraften under 60Hz. Inte så mycket en skillnad i nivå som en skillnad i penetrering.. Långa bastoner håller på ett vis "i" och tappar inte orken med den gamla Denon där Onkyon upplevs att knappt försöka.
Onkyon är specad till mer än dubbla effekten.
Övertygad om att båda mäter snörrätt så vilken egenskap i de respektive stärkarna kan orsaka den upplevda skillnaden?
Senast redigerad av JanneX 2023-11-27 19:05, redigerad totalt 1 gång.

JanneX

Re: Detta med watt och watt...

Inläggav JanneX » 2023-11-27 19:03

_20231127_174621.JPG
_20231127_174621.JPG (1.16 MiB) Visad 1737 gånger
_20231127_174621.JPG
_20231127_174621.JPG (1.16 MiB) Visad 1737 gånger
Bilagor
_20231127_174644.JPG
_20231127_174644.JPG (1.48 MiB) Visad 1737 gånger

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-11-27 21:09

Har liknande erfarenheter, fast tvåkanal enbart.
Dvs stora skilnader i lågbasutsträckning och "SLAM" som inte går att förklara med skillnader i tonkurva eller skillnad i uteffekt.

Jag kan börja med vad jag INTE tror det beror på.

Inte effekten
Inte "Slew rate" :)
Och inom rimliga gränser inte heller "dämpfaktorn"

Däremot får jag en känsla av att det till största delen handlar om förmågan att driva svåra laster. Alltså låga impedanser med stor reaktiv del. En robust Strömförsörjning spelar stor roll, och jag tror att Switchade nätagg kanske kan ha en fördel jämfört med konventionella strömförsörjningar vdg. lågbasförmåga och slam rent generellt eftersom de är billigare än en bautatrafo och en massa kondingar med liknande prestanda.

Min erfarenhet är att slutsteg med konventionell nätdel som dubblar utefekten i 4 Ohm och sedan även i 2 Ohm har vad som krävs för brutalhård basåtergivning. Dvs en 300 wattare i 8 Ohm som lämnar 600W i 4Ohm och 1200W i 2 Ohm är allt som behövs.

Det här vet diverse marknadsavdelningar om varför det händer att 8 Ohms effekten ibland är lite onödigt lågt specat för att det skall se bättre ut på papperet. :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

JanneX

Inläggav JanneX » 2023-11-27 23:16

Calleberg skrev:Har liknande erfarenheter, fast tvåkanal enbart.
Dvs stora skilnader i lågbasutsträckning och "SLAM" som inte går att förklara med skillnader i tonkurva eller skillnad i uteffekt.

Inte effekten

Däremot får jag en känsla av att det till största delen handlar om förmågan att driva svåra laster. Alltså låga impedanser med stor reaktiv del. En robust Strömförsörjning spelar stor roll, och jag tror att Switchade nätagg kanske kan ha en fördel jämfört med konventionella strömförsörjningar vdg. lågbasförmåga och slam rent generellt eftersom de är billigare än en bautatrafo och en massa kondingar med liknande prestanda.

Min erfarenhet är att slutsteg med konventionell nätdel som dubblar utefekten i 4 Ohm och sedan även i 2 Ohm har vad som krävs för brutalhård basåtergivning. Dvs en 300 wattare i 8 Ohm som lämnar 600W i 4Ohm och 1200W i 2 Ohm är allt som behövs.

Det här vet diverse marknadsavdelningar om varför det händer att 8 Ohms effekten ibland är lite onödigt lågt specat för att det skall se bättre ut på papperet. :)

Intressant! Nu förstår jag inte riktigt vad switchad nätdel, dämpfaktor osv är eller vad det gör men säkert finns stora skillnader i allmän konstruktion mellan en receiver anno 2019 och en anno 1993. Vad jag däremot INTE förstår är hur en mättekniskt bevisligen exemplarisk tonkurva kan så markant skilja sig mot en annan likaledes exemplarisk tonkurva. Båda förstärkarna mäter mycket frekvenslinjärt. De dynamiska effekterna i Onkyon är markant högre. Ändå upplevs en skillnad i sättet de återger bas, och en som ger för handen att den svagare upplevs som den markant kraftfullare. Den ger inte en starkare bas rent nivåmässigt men en annan känsla av stabilitet. All logik säger att det borde vara tvärtom.
Skillnaden märks även på nivåer som kanske handlar om 5 w i de dynamiska utbrotten. Vid en medelnivå om kanske 80dB..
Hur är det möjligt att en uppmätt tonkurva som håller sig inom avvikelser om en tiondel av en decibel mellan 20-20000Hz kan ge ett annorlunda ljudande resultat inom ett område där inte ens effekten kan ha en avgörande betydelse?
Skillnaden är påtaglig. Kanske särskilt vid lägre ljudtryck där basen upplevs tydlig och genomträngande via Denon där den kraftigare Onkyon får högtalarna att låta mindre.
Onkyo är måhända mer dynamisk. Vid starka ljudtryck kan smällen i en bastrumma upplevas mer dramatisk än via Denon..men det stannar vid att vara just en "smäll" där det via Denon blir ett instrument där man upplever storleken och resonansen i själva luftutrymmet.
Mycket märkligt... Mäter det snarlikt borde det låta snarlikt och i de flesta fall, utom när vi pratar extrem förstärkaresoterika som jag haft förmånen att lyssna till vid tillfällen, har jag också tyckt att det låter snarlikt. Mitt motto har lite varit att så länge effekten svarar upp mot kravet på ljudtryck spelar det inte så stor roll vilken förstärkare man väljer. Nu har en ganska oansenlig tingest som är 30 år gammal fått mig att vackla i min tro och det är omtumlande.. Hur kan två snarast identiska tonkurvor, distorsionsnivåer osv låta så olika..Om två stärkare mäter likadant mellan 20-60Hz (eller 20-20000Hz för den delen) borde de också låta likadant. Särskilt vid nivåer där båda har tillräckligt med reserver för även välinspelad.musik med höga krav på dynamisk headroom.
Det blir inte mindre förvirrande av att den mätmässigt svagare stärkaren upplevs som betydligt kraftigare.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2023-11-28 00:49

Det är ett intressant ämne. Jag har ganska mycket erfarenhet av avancerad bilstereo från glansdagarna när det var vanliga slutsteg som användes. En del av dem var väldigt okänsliga för högtalarbelastningen med närmast perfekta powercubes där effekten från 4 till 1 ohm ofta fyrdubblades oavsett fasfelet i belastningen. Men just kontroll i basen och attack verkade inte alltid hänga ihop med det. Men trots att många mätte väldigt lika så stack en del förstärkare ut och gav lite tightare bas och en del andra var lite slappare när de justerades in i samma bil.

För att inte tala om vad en lägre utimpendans på enheten innan slutstegen kunde göra för ljudet. Att byta ut de aktiva filtren mot bättre kunde göra enorm skillnad för hur kontrollerad basen var. Så här i efterskott så undrar jag om det inte ofta hade med filtrens utimpedans att göra. En hembyggd förförsärkare med bara en potentiometer och en operationsförstärkare som buffert gjorde också enorm skillnad på hur ett passivt delat system lät.

De gamla hemmaförstärkarna med justerbar dämpfaktor får mig att undra om det inte finns de som försöker designa elektronik så att basen blir lite lagom slak.

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2023-11-28 01:09

Det är ju inte helt ovanligt att hembiomaskiner, om dom har klena nätdelar endast mätts med en kanal.
NAD är väl ett märke som stoltserat med att deras maskiner är mätta med alla kanaler samtidigt.

Dessa maskiner nedan, har jag tjatat om tidigare.
Det är 2st snarlika Sony hembiomaskiner ger ju riktigt bra med effekt både i flerkanal samt i stereo.

Testad med 5-kanaler drivna samtidigt.
Sony STR-DB790 effekt.jpg
Sony STR-DB790 effekt.jpg (131.28 KiB) Visad 1614 gånger

Testad i stereoläge med 2-kanaler drivna samtidigt.
Sony STR-DB795.jpg
Sony STR-DB795.jpg (69.39 KiB) Visad 1614 gånger
Senast redigerad av VintageHiFi 2023-11-28 01:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2023-11-28 01:10

Calleberg skrev:Har liknande erfarenheter, fast tvåkanal enbart.

Inte effekten

Just när det gäller SLAM så är min erfarenhet stora membranytor högre upp i frekvens ger önskat resultat.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-11-28 09:52

[quote="Calleberg"]Min erfarenhet är att slutsteg med konventionell nätdel som dubblar utefekten i 4 Ohm och sedan även i 2 Ohm har vad som krävs för brutalhård basåtergivning. Dvs en 300 wattare i 8 Ohm som lämnar 600W i 4Ohm och 1200W i 2 Ohm är allt som behövs./quote]

Tror inte det är så enkelt. Det finns rörslutsteg som inte alls följer den regeln och som ändå låter kraftfullt.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-11-28 12:29

RogerGustavsson skrev:
Calleberg skrev:Min erfarenhet är att slutsteg med konventionell nätdel som dubblar utefekten i 4 Ohm och sedan även i 2 Ohm har vad som krävs för brutalhård basåtergivning. Dvs en 300 wattare i 8 Ohm som lämnar 600W i 4Ohm och 1200W i 2 Ohm är allt som behövs.

Tror inte det är så enkelt. Det finns rörslutsteg som inte alls följer den regeln och som ändå låter kraftfullt.

Nej, det är det säkerligen inte. Men nu är jag nyfiken på vilka rörslutsteg du menar. :)
Senast redigerad av Calleberg 2023-11-28 13:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-11-28 12:43

En ordentlig mätstudie av de tvenne apparaterna torde bringa klarhet. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-11-28 13:33

Calleberg skrev:
RogerGustavsson skrev:
Calleberg skrev:Min erfarenhet är att slutsteg med konventionell nätdel som dubblar utefekten i 4 Ohm och sedan även i 2 Ohm har vad som krävs för brutalhård basåtergivning. Dvs en 300 wattare i 8 Ohm som lämnar 600W i 4Ohm och 1200W i 2 Ohm är allt som behövs.

Nej, det är det säkerligen inte. Men nu är jag nyfiken på vilka rörslutsteg du menar. :)

Exempelvis Audio Research D-150, Esoteric Audio Research 509 och några Michaelson & Austin.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-11-28 14:40

RogerGustavsson skrev:
Calleberg skrev:
RogerGustavsson skrev:

Exempelvis Audio Research D-150, Esoteric Audio Research 509 och några Michaelson & Austin.

Då gissar jag på att de ovan nämda har rejält (över?)dimensionerad strömförsörning, och en högkvalitativ utgångstrafo som ju i sig är anledningen till att de inte ökar uttefekten vid lägre lastimpedans.

JanneX

Inläggav JanneX » 2023-11-28 16:08

Morello skrev:En ordentlig mätstudie av de tvenne apparaterna torde bringa klarhet. :)

Några mätningar kan jag dessvärre inte presentera utan bara tillverkarnas specifikation, och i området mellan 20-20000Hz hävdar båda en linjäritet inom någon tiondel av en decibel och distorsionsnivåer om hundradelar av en procent och det borde väl i ett musiksignalsammanhang (svenskan är fantastisk.. Man kan sätta ihop saker i oändlighet och få ett ord som resultat) vara ohörbart..
Jag har testat att höja basnivån i Onkyon med ett par dB för att få samma upplevelse av basen men det föll platt.. Dels är tonkontroller ofta centrerade runt 100Hz och den stora skillnaden ligger lägre i frekvens. Det är lite som att basen via Denon upplevs lika stark hela vägen ner mot 30Hz där den mer klassiskt faller av mot lägre frekvenser med Onkyo. Som en inbyggd housecurve.. 32, 50 och 80Hz upplevs typ lika starka med Denon där redan 50Hz låter svagare och 32Hz är så gott som obefintlig med Onkyo. Naturligtvis med högtalarna på samma plats och med alla tonkontroller nollade (de kan kopplas förbi i Onkyo men inte på Denon).
Märklig egenskap i den gamla receivern och jag måste erkänna att jag tycker om effekten. Lite som att ha en väl injusterad subwoofer i systemet som fyller i det som man vill ha en inte mer...

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-11-28 16:32

Du kan ju mixtra lite själv. :)

Ta en vanlig multimeter och mät spänningen på högtalarutgången med högtalaren inkopplad vid 1kHz. Det finns bra signalgeneratorappar på appstore.
upprepa vid 35Hz och återkom med resultat.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2023-11-28 17:38

Calleberg skrev:Du kan ju mixtra lite själv. :)

Ta en vanlig multimeter och mät spänningen på högtalarutgången med högtalaren inkopplad vid 1kHz. Det finns bra signalgeneratorappar på appstore.

Det är alltid bra att mixtra själv, även om jag tycker att den här tråden har mer med karaktären hos förstärkare att göra.

Man behöver mäta strömmen också om man använder en högtalare som last. Ett 0.1ohm motstånd i serie med högtalaren kan man man använda som shuntmotstånd för att mäta strömmen. Då blir strömmen tio gånger spänningen i volt man får över motståndet. Men det går att mäta ganska starka förstärkare med 10 ampere strömmätningen direkt i en multimeter. Det mer omständigt om man inte har två multimetrar.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-11-28 19:07

Neuhausen skrev:

Det är alltid bra att mixtra själv, även om jag tycker att den här tråden har mer med karaktären hos förstärkare att göra.

Man behöver mäta strömmen också om man använder en högtalare som last. Ett 0.1ohm motstånd i serie med högtalaren kan man man använda som shuntmotstånd för att mäta strömmen. Då blir strömmen tio gånger spänningen i volt man får över motståndet. Men det går att mäta ganska starka förstärkare med 10 ampere strömmätningen direkt i en multimeter. Det mer omständigt om man inte har två multimetrar.

Finns ingen som helst anledning att mäta strömmen i detta fallet.
Krångla inte till det för Janne nu, då blir det nog inget mixtrande alls.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-11-28 23:26

Ett par kommentarer:

1. Är rumskalibreringen också nollställd? Om du är osäker så kan du jämföra basnivåerna subjektivt vid måttligt pådrag. Skillnaden ska då vara obefintlig.

2. Många hänger upp sig på basen när det gäller förstärkarstress, men det finns ingenting som med nödvändighet leder till att basen ska vara mer krävande än mellanregistret och diskanten. De resonanser som leder till den reaktiva delen av högtalarimpedansen ger även högre verkningsgrad. Det är för övrigt inte speciellt ovanligt med högtalare som uppvisar EPDR-minimum (alltså förstärkarplågarmaximum för linjära konstruktioner) i mellanregistret eller diskanten. Här har vi ett exempel på välinspelad populärmusik som visar frekvensinnehållet med en brytfrekvens om 100 Hz:

Wishing Well LF HF.png
Wishing Well LF HF.png (31.1 KiB) Visad 1334 gånger

Det framgår tydligt att maximal amplitud för basfrekvenserna är ca 3 gånger lägre än för resten av frekvensinnehållet, vilket inte är speciellt märkligt, då det handlar om en dryg oktav mot knappt åtta. Andra inspelningar kan förstås uppvisa både mer och mindre bas, men det vanligaste är att det ser ut ungefär på ovanstående sätt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-11-28 23:30

Det album/vax Isidor valt råkar även vara ett av populärmusikens mest välljudande (samt förstås musikaliskt förstklassigt) - ett måste i varje fonotek.
-Innehar F-skattsedel-

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2023-11-29 00:06

Calleberg skrev:
Neuhausen skrev:

Finns ingen som helst anledning att mäta strömmen i detta fallet.
Krångla inte till det för Janne nu, då blir det nog inget mixtrande alls.

Naturligtvis har du rätt! Vitsen är att jämföra med två förstärkare med allt annat oförändrat.

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2023-11-29 00:27

Morello skrev:Det album/vax Isidor valt råkar även vara ett av populärmusikens mest välljudande (samt förstås musikaliskt förstklassigt) - ett måste i varje fonotek.

Off topic:
Var tvungen lyssna, känner givetvis igen namnet Mike Ruff men har inget minne av musiken. Den västkustinspelade plattan innehåller mer än en svensk! En hel bunt skulle jag säga. Förvisso från 1993 men DR 15 var väl hyggligt fortfarande då? Är Sheffield Lab kända för att göra bra produktioner?

(På faktiskt är väl faktiskt inget off topic, eller?)
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-11-29 01:21

Sheffield Labs produktioner har varit audiofilfavoriter i över ett halvt sekel. 8O

Riktigt alla inspelningar har inte blivit helt perfekta, men generellt sett finns det inget skivbolag som har producerat en större andel populärmusikalbum med hög ljudkvalitet. Dynamiska, rena och välklingande produktioner (med något undantag). Dock är albumen alldeles för fåtaliga.

På Michael Ruffs album Speaking in Melodies spelar Pelle Lindvall trummor, Henrik Jansson gitarr, Lasse "Danmark" Danielsson bas och Nisse Landgren trombon. Plus förstås en stor del av den amerikanska studioeliten som Abraham Laboriel, Dean Parks, JR Robinson, Greg Mathieson, Lenny Castro, Alex Acuna m.fl. För den som uppskattar musiker som klarar mer än det grundläggande i musikutövandet är detta förstås riktigt trevligt.

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2023-11-29 04:10

I-or skrev:... den amerikanska studioeliten som Abraham Laboriel, Dean Parks, JR Robinson, Greg Mathieson, Lenny Castro, Alex Acuna m.fl...
... och Leland Sklar, säger den som har en särskild hylla för James Taylor, Jackson Brown, Crosby&Nash och annan västkustpop/rock.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-11-29 09:03

Morello skrev:Det album/vax Isidor valt råkar även vara ett av populärmusikens mest välljudande (samt förstås musikaliskt förstklassigt) - ett måste i varje fonotek.

Är albumet ett måste fastän man finner musiken vara totalt menlös och trist? :)

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-11-29 10:32

goat76 skrev:

Sorteras in under testskivor.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2023-11-29 10:35

goat76 skrev:

Opopop, nu tycker jag vi kan nyansera oss, det finns ju trots allt grader i helvetet, "rätt harmlös" var orden jag använde i en privat korrespondens m forummedlem, är nog någon grad upp. Men, tyvärr, innan Morello o I-or säger annat, så är den nog att betrakta som en "must have".

Såvitt jag kan se så är det den enda platta MR gjort på Sheffield Labs, en tidigare platta som han gör på Warner omger han sig med ytterligare studiorävar som Paulinho Da Costa och Steve Gadd. Producerad av Tommy LiPuma Lyssnat snabbt. Den är vad avser musikinnehållet "värre". :-)

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2023-11-29 12:33

goat76 skrev:

Jag lyssnar heller på den här musiken, men min smak är nog ganska speciell. :D

https://www.dropbox.com/scl/fi/5xb72bs9arb4d56hcl7i3/VANH-VD-Vila-05-F-rkunnaren-EQ.wav?rlkey=9osaa6fr8hszw46f72vtqfb0z&dl=0
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-11-29 13:44

Kermit116 skrev:Såvitt jag kan se så är det den enda platta MR gjort på Sheffield Labs, en tidigare platta som han gör på Warner omger han sig med ytterligare studiorävar som Paulinho Da Costa och Steve Gadd. Producerad av Tommy LiPuma Lyssnat snabbt. Den är vad avser musikinnehållet "värre". :-)

Tack för varningen, ska absolut undvika det albumet! :D

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-11-29 17:29

goat76 skrev:

Smaken är som baken - jag finner albumet oerhört bra musikaliskt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2023-11-29 18:12

Ruff är otroligt välljudande. 8O Lyssnar nu via Qobuz. Det är provocerande att inte fler inspelningar kan vara av denna kvalité. :cry:

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-11-30 01:21

Pat Coils inspelningar på samma bolag (Steps, Just Ahead och Schemes and Dreams) håller nästan den klassen också. Clair Marlos album Let it Go håller osedvanligt hög ljudkvalitet även om den inte är riktigt lika hög som för Ruff och Coil.

Ja, visst är det sorgligt att all populärmusik inte håller denna ljudkvalitet. Michael Ruffs nästan löjligt välljudande album album Speaking in Melodies är inspelat 1992 på Oceanway Studios av George Massenburg och är mastrat av Doug Sax. Egentligen ingen audiofilutrustning alltså, bara kunnigt folk med öron för ljudkvalitet. Övriga av de bästa albumen är inspelade antingen på Oceanway Studios eller Schnee Studios 1988-1994.

Tekniken har varit tillräckligt bra i decennier, men tyvärr är de flesta i studiobranschen halvdana lyssnare med bakvända arbetsmetoder. De kan ägna dagar åt en hårsmån brus, en nästan ohörbar knäpp eller åt att skapa någon knasig klangbalans för trummorna, men hör inte när svåra orenheter och överdriven kompression/effekter smetar ned hela mixen eller när mikrofonval/-placering är helt fel.

Sedan skruvar förstås masteringledet effektivt sönder den lilla ljudkvalitet som eventuellt fanns från början.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi