Moderator: Redaktörer
Calleberg skrev:Har liknande erfarenheter, fast tvåkanal enbart.
Dvs stora skilnader i lågbasutsträckning och "SLAM" som inte går att förklara med skillnader i tonkurva eller skillnad i uteffekt.
Jag kan börja med vad jag INTE tror det beror på.
Inte effekten
Inte "Slew rate"![]()
Och inom rimliga gränser inte heller "dämpfaktorn"
Däremot får jag en känsla av att det till största delen handlar om förmågan att driva svåra laster. Alltså låga impedanser med stor reaktiv del. En robust Strömförsörjning spelar stor roll, och jag tror att Switchade nätagg kanske kan ha en fördel jämfört med konventionella strömförsörjningar vdg. lågbasförmåga och slam rent generellt eftersom de är billigare än en bautatrafo och en massa kondingar med liknande prestanda.
Min erfarenhet är att slutsteg med konventionell nätdel som dubblar utefekten i 4 Ohm och sedan även i 2 Ohm har vad som krävs för brutalhård basåtergivning. Dvs en 300 wattare i 8 Ohm som lämnar 600W i 4Ohm och 1200W i 2 Ohm är allt som behövs.
Det här vet diverse marknadsavdelningar om varför det händer att 8 Ohms effekten ibland är lite onödigt lågt specat för att det skall se bättre ut på papperet.
Calleberg skrev:Har liknande erfarenheter, fast tvåkanal enbart.
Dvs stora skilnader i lågbasutsträckning och "SLAM" som inte går att förklara med skillnader i tonkurva eller skillnad i uteffekt.
Jag kan börja med vad jag INTE tror det beror på.
Inte effekten
Inte "Slew rate"![]()
Och inom rimliga gränser inte heller "dämpfaktorn"
Däremot får jag en känsla av att det till största delen handlar om förmågan att driva svåra laster. Alltså låga impedanser med stor reaktiv del. En robust Strömförsörjning spelar stor roll, och jag tror att Switchade nätagg kanske kan ha en fördel jämfört med konventionella strömförsörjningar vdg. lågbasförmåga och slam rent generellt eftersom de är billigare än en bautatrafo och en massa kondingar med liknande prestanda.
Min erfarenhet är att slutsteg med konventionell nätdel som dubblar utefekten i 4 Ohm och sedan även i 2 Ohm har vad som krävs för brutalhård basåtergivning. Dvs en 300 wattare i 8 Ohm som lämnar 600W i 4Ohm och 1200W i 2 Ohm är allt som behövs.
Det här vet diverse marknadsavdelningar om varför det händer att 8 Ohms effekten ibland är lite onödigt lågt specat för att det skall se bättre ut på papperet.
RogerGustavsson skrev:Calleberg skrev:Min erfarenhet är att slutsteg med konventionell nätdel som dubblar utefekten i 4 Ohm och sedan även i 2 Ohm har vad som krävs för brutalhård basåtergivning. Dvs en 300 wattare i 8 Ohm som lämnar 600W i 4Ohm och 1200W i 2 Ohm är allt som behövs.
Tror inte det är så enkelt. Det finns rörslutsteg som inte alls följer den regeln och som ändå låter kraftfullt.
Calleberg skrev:RogerGustavsson skrev:Calleberg skrev:Min erfarenhet är att slutsteg med konventionell nätdel som dubblar utefekten i 4 Ohm och sedan även i 2 Ohm har vad som krävs för brutalhård basåtergivning. Dvs en 300 wattare i 8 Ohm som lämnar 600W i 4Ohm och 1200W i 2 Ohm är allt som behövs.
Tror inte det är så enkelt. Det finns rörslutsteg som inte alls följer den regeln och som ändå låter kraftfullt.
Nej, det är det säkerligen inte. Men nu är jag nyfiken på vilka rörslutsteg du menar.
RogerGustavsson skrev:Calleberg skrev:RogerGustavsson skrev:
Nej, det är det säkerligen inte. Men nu är jag nyfiken på vilka rörslutsteg du menar.
Exempelvis Audio Research D-150, Esoteric Audio Research 509 och några Michaelson & Austin.
Morello skrev:En ordentlig mätstudie av de tvenne apparaterna torde bringa klarhet.
Calleberg skrev:Du kan ju mixtra lite själv.![]()
Ta en vanlig multimeter och mät spänningen på högtalarutgången med högtalaren inkopplad vid 1kHz. Det finns bra signalgeneratorappar på appstore.
upprepa vid 35Hz och återkom med resultat.
Neuhausen skrev:Calleberg skrev:Du kan ju mixtra lite själv.![]()
Ta en vanlig multimeter och mät spänningen på högtalarutgången med högtalaren inkopplad vid 1kHz. Det finns bra signalgeneratorappar på appstore.
Det är alltid bra att mixtra själv, även om jag tycker att den här tråden har mer med karaktären hos förstärkare att göra.
Man behöver mäta strömmen också om man använder en högtalare som last. Ett 0.1ohm motstånd i serie med högtalaren kan man man använda som shuntmotstånd för att mäta strömmen. Då blir strömmen tio gånger spänningen i volt man får över motståndet. Men det går att mäta ganska starka förstärkare med 10 ampere strömmätningen direkt i en multimeter. Det mer omständigt om man inte har två multimetrar.
Calleberg skrev:Neuhausen skrev:Calleberg skrev:Du kan ju mixtra lite själv.![]()
Det är alltid bra att mixtra själv, även om jag tycker att den här tråden har mer med karaktären hos förstärkare att göra.
Man behöver mäta strömmen också om man använder en högtalare som last. Ett 0.1ohm motstånd i serie med högtalaren kan man man använda som shuntmotstånd för att mäta strömmen. Då blir strömmen tio gånger spänningen i volt man får över motståndet. Men det går att mäta ganska starka förstärkare med 10 ampere strömmätningen direkt i en multimeter. Det mer omständigt om man inte har två multimetrar.
Finns ingen som helst anledning att mäta strömmen i detta fallet.
Krångla inte till det för Janne nu, då blir det nog inget mixtrande alls.
Morello skrev:Det album/vax Isidor valt råkar även vara ett av populärmusikens mest välljudande (samt förstås musikaliskt förstklassigt) - ett måste i varje fonotek.
... och Leland Sklar, säger den som har en särskild hylla för James Taylor, Jackson Brown, Crosby&Nash och annan västkustpop/rock.I-or skrev:... den amerikanska studioeliten som Abraham Laboriel, Dean Parks, JR Robinson, Greg Mathieson, Lenny Castro, Alex Acuna m.fl...
Morello skrev:Det album/vax Isidor valt råkar även vara ett av populärmusikens mest välljudande (samt förstås musikaliskt förstklassigt) - ett måste i varje fonotek.
goat76 skrev:Morello skrev:Det album/vax Isidor valt råkar även vara ett av populärmusikens mest välljudande (samt förstås musikaliskt förstklassigt) - ett måste i varje fonotek.
Är albumet ett måste fastän man finner musiken vara totalt menlös och trist?
goat76 skrev:Morello skrev:Det album/vax Isidor valt råkar även vara ett av populärmusikens mest välljudande (samt förstås musikaliskt förstklassigt) - ett måste i varje fonotek.
Kermit116 skrev:Såvitt jag kan se så är det den enda platta MR gjort på Sheffield Labs, en tidigare platta som han gör på Warner omger han sig med ytterligare studiorävar som Paulinho Da Costa och Steve Gadd. Producerad av Tommy LiPuma Lyssnat snabbt. Den är vad avser musikinnehållet "värre".
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 26 gäster