Det var en natt när alla andra låg och sov

Edit

runt avstämningen, sedan förmodar jag att reflexen sjunker mer om man ökar nivån.
Kanske provar nån dag med högre nivå

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
sammel skrev:Glömde säga att det är låg mätvolym så 10 hz är nog typ brusgolvet.
Det var en natt när alla andra låg och sov
EditSyftet me mätningarna var väl mest att jämföra mellan slutet o reflex
runt avstämningen, sedan förmodar jag att reflexen sjunker mer om man ökar nivån.
Kanske provar nån dag med högre nivå
sammel skrev:Det gör jag gärna
sammel skrev:Okej.
Eftersom mitt rum är med så kommer alla vackra resonanser o
stående vågor med
sammel skrev:Nu har jag mätt på en bas i lyssningsposition.
ca 100 dB i basområdet. Har lagt ett LR 24 dB filter vid 250 hz för
att det inte ska väsnas så mycket. Ingen EQ
Toppen på min roomgain är runt 33 hz
Ja ungefär så. Har -15 dB gain på Minidspn.
Soffa och är framför, provade att ta bort men inte så stor skillnad.
juanth skrev:Bygget av mitt hus fortskrider och snart även av fyrvägaren. Nytt horn strax färdigt. Det har filats på några akustiska åtgärder men även en noggrannare konstruktion.
Om någon råkar ha ett par 12” BMS 12s305 att avvara (4ohm helst) så skicka gärna ett Pm. De ska in i fyrvägaren.
schmutziger skrev:juanth skrev:Bygget av mitt hus fortskrider och snart även av fyrvägaren. Nytt horn strax färdigt. Det har filats på några akustiska åtgärder men även en noggrannare konstruktion.
Om någon råkar ha ett par 12” BMS 12s305 att avvara (4ohm helst) så skicka gärna ett Pm. De ska in i fyrvägaren.
Kul! När jag fnulade med trevägslösning så tänkte jag sätta midden i en wg med os utvidgning samt treolika öppningsvinklar för hornet, det var dessutom betydligt större än i patentet
Hur har dina tankar gått kring wg:n?
Prozac skrev:Peter Steindl har ju föredömligt visat oss material på annat håll i forumet som visar hur Stig C tänkte kring 60-70 tals modellerna. Hoppas det finns liknande teoretiska förklaringar avseende de senare och planerade modellerna?
Prozac skrev:. . .
Fortfarande konfunderad över hur Carlsson kunde gå från rundstrålning till horn/waveguide.
Det är en liten resa i spridningsmässigt ideal.
petersteindl skrev:Prozac skrev:. . .
Fortfarande konfunderad över hur Carlsson kunde gå från rundstrålning till horn/waveguide.
Njae. Du får betänka att före 70-talarna så var mellanregistret 10” och med den spridningen från 1 kHz till delningsfrekvensen kring 2 kHz + 1 oktav ovanför som 9710 hade.
I 70-talarna var det en 6,5” mellanregister med den spridningen det elementet hade från 1 kHz upp till delningsfrekvensen kring 2 kHz + 1 oktav ovanför.
I 80-talarna: i OA-50 var det även där en 6,5” mellanregister och med delning lite högre upp i frekvens. I OA-51 och i OA-52 var det en 7”.
I 3-vägaren som Stig egentligen utvecklade före OA-51, så var det en mellanregisterdome på 1,5” - 2” som skulle täcka området från 1 kHz till 3 kHz + området strax över delningen. Den hade väsentligen större spridning i det området än de tidigare elementen och därför använde Stig det horn/hörn/wg som skulle ge ungefär samma spridning som det 8” element i hörn vid golv som skulle ta bas/mellanregister upp till 1 kHz.
Utan wg på mellanregisterdomen så skulle 3-vägaren ha betydligt större spridning än 70-talarna från 1,5 kHz.
Därför använde Stig wg på mellanregisterdomen.
I 3-vägaren var det dessutom tänkt att vara en horndiskant för att få reflexer från närbelägnaste väggar och tak och utan att påverka direktljudets frekvenskurva i sitt arbetsområde, d v s i diskanten. Det betyder att 3-vägaren var tänkt att ha betydligt mer spridning och reflexer i diskanten än OA-50, OA-51 och OA52.
schmutziger skrev:juanth skrev:Bygget av mitt hus fortskrider och snart även av fyrvägaren. Nytt horn strax färdigt. Det har filats på några akustiska åtgärder men även en noggrannare konstruktion.
Kul! När jag fnulade med trevägslösning så tänkte jag sätta midden i en wg med os utvidgning samt treolika öppningsvinklar för hornet, det var dessutom betydligt större än i patentet
hifikg skrev:Pratades det om fyrvägaren i den inre kretsen? Vad sades? Hur såg planerna ut? Hoppas du och andra som kände Stig får möjlighet att lyssna på det Johan har gjort och gärna ge ett utlåtande. Jag är bara en vanlig fanboy och jag häpnade över vad jag fick höra från bara en kanal. Plötsligt framstod inte 52.2 som den slutgiltiga lösningen. Jag har plats för dem och längtar efter att få höra dem i mitt trevna lyssningsrum. De kommer inte att komma ut igen, vare sig Johan vill eller inte, moooaaahahaha
BellsnWhistles skrev:Märkligt egentligen att ingen annan gett sig på att tolka/bygga fyrvägaren tidigare.
Särskilt i Sverige med vår högtalarbyggaranda.
Så all kudos till juanth som inte bara kommit på denna jättebra idé att göra något utav detta arv, utan också verkställer det till något som med största sannolikhet blir något både bra och tillgängligt för flera.
Prozac skrev:schmutziger skrev:juanth skrev:Bygget av mitt hus fortskrider och snart även av fyrvägaren. Nytt horn strax färdigt. Det har filats på några akustiska åtgärder men även en noggrannare konstruktion.
Peter Steindl har ju föredömligt visat oss material på annat håll i forumet som visar hur Stig C tänkte kring 60-70 tals modellerna. Hoppas det finns liknande teoretiska förklaringar avseende de senare och planerade modellerna?
juanth skrev:BellsnWhistles skrev:Märkligt egentligen att ingen annan gett sig på att tolka/bygga fyrvägaren tidigare.
Så all kudos till juanth som inte bara kommit på denna jättebra idé att göra något utav detta arv, utan också verkställer det till något som med största sannolikhet blir något både bra och tillgängligt för flera.
Tack.![]()
Jag är också lite förundrad över att ingen byggt den.
tordnilsson skrev:För många år sen hade jag en idé om att bygga en trevägare med Seas H304 76MF då jag har ett par sådana ligger i hyllan men det blev inget bygge,
kan den gamla middomen fortfarande vara användbar ?
juanth skrev:BellsnWhistles skrev:Märkligt egentligen att ingen annan gett sig på att tolka/bygga fyrvägaren tidigare.
Tack.![]()
schmutziger skrev:Mangrove: Jag har en fullt passiv 2vägsvariant som bygger på sb17nbac och sd26adc. Låter helt ok, är du i lund/malmö så är det bara o höra av dig
Tack.![]()
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster