Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
sammel

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav sammel » 2023-11-20 11:31

Glömde säga att det är låg mätvolym så 10 hz är nog typ brusgolvet.
Det var en natt när alla andra låg och sov :)

Edit :(Syftet me mätningarna var väl mest att jämföra mellan slutet o reflex
runt avstämningen, sedan förmodar jag att reflexen sjunker mer om man ökar nivån.
Kanske provar nån dag med högre nivå :)
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2023-11-20 13:12

sammel skrev:Glömde säga att det är låg mätvolym så 10 hz är nog typ brusgolvet.
Det var en natt när alla andra låg och sov :)

Edit :(Syftet me mätningarna var väl mest att jämföra mellan slutet o reflex
runt avstämningen, sedan förmodar jag att reflexen sjunker mer om man ökar nivån.
Kanske provar nån dag med högre nivå :)

Ja det där ser bra ut men du får väldigt gärna svepa den på högre volym om du vill besvära dig med det.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2023-11-20 13:20

Det gör jag gärna :)
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2023-11-20 15:09

sammel skrev:Det gör jag gärna :)

:)

Jag kommer att använda dem upp mot 180-250 Hz ca, alltså 0-250 som mest.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2023-11-20 15:15

Okej.
Eftersom mitt rum är med så kommer alla vackra resonanser o
stående vågor med :)

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2023-11-20 16:04

sammel skrev:Okej.
Eftersom mitt rum är med så kommer alla vackra resonanser o
stående vågor med :)

Inga problem :)
Mvh Johan

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2023-11-20 16:36

Nu har jag mätt på en bas i lyssningsposition.
ca 100 dB i basområdet. Har lagt ett LR 24 dB filter vid 250 hz för
att det inte ska väsnas så mycket. Ingen EQ
Toppen på min roomgain är runt 33 hz
Ja ungefär så. Har -15 dB gain på Minidspn.
Soffa och är framför, provade att ta bort men inte så stor skillnad.
Bilagor
1 BMS 305 bas i 80 liter basreflex fp 21 hz från lyssningspossition i Sammels rum.jpg
1
1 BMS 305 bas i 80 liter basreflex fp 21 hz från lyssningspossition i Sammels rum.jpg (289.88 KiB) Visad 2582 gånger

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2023-11-21 02:03

sammel skrev:Nu har jag mätt på en bas i lyssningsposition.
ca 100 dB i basområdet. Har lagt ett LR 24 dB filter vid 250 hz för
att det inte ska väsnas så mycket. Ingen EQ
Toppen på min roomgain är runt 33 hz
Ja ungefär så. Har -15 dB gain på Minidspn.
Soffa och är framför, provade att ta bort men inte så stor skillnad.

Oj, ja det var en hel del rum där ja. :)
Tack för mätning!

I Maartens simulering så var det avstämning till 22 Hz.
Du har alltså basreflexrör till BMS? Inte slits

Vad har du för diameter och längd till 80 liter?
Mvh Johan

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2023-11-21 08:33

Det är slits, jag menar väl att det är basrefleprincip ändå.
Tänker inte att avstämningsfrekvensen är så kritiskt. Maarten simulerade
väl med större låda också. Jag ville ha lådan lite mindre. Jag har inga
ljudmässiga överväganden om dimensionen om annat än att jag tänkte att det skulle räcka för
mig. Sedan ville jag gärna ha 4 ohms men jag fick ett erbjudande av Kralle
som jag inte kunde motstå :)

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2023-11-21 09:51

Slits dimensionen är
Porten är 35 cm bred 1,4 hög på den konstanta delen öppningen är
ca 2,9 hög varje tratt är ca 6 cm lång totallängden är ca 40 cm.
Lådan 55*35*45 (innerdimensioner) bruttovolym 86 liter
80 liter med element stag och port. Har ca 8 cm fritt bakåt till
bakväggen i lådan. Vid bredare låda kan man ju minska höjden
på slitsen och kanske minska längden på utvidgningsdelarna något
sluthöjden ska va dubbelt så hög som den konstanta delen och så
En liten rundning på det. Avslutningen inne i lådan ska va en 3 cm
hög baffel. Glebster på forumet är duktig på att räkna på slitsar
och dimensinering, ex din låda är större så behövs det lite andra
dimensioner.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2023-11-21 16:38

juanth skrev:Bygget av mitt hus fortskrider och snart även av fyrvägaren. Nytt horn strax färdigt. Det har filats på några akustiska åtgärder men även en noggrannare konstruktion.

Om någon råkar ha ett par 12” BMS 12s305 att avvara (4ohm helst) så skicka gärna ett Pm. De ska in i fyrvägaren.

Kul! När jag fnulade med trevägslösning så tänkte jag sätta midden i en wg med os utvidgning samt treolika öppningsvinklar för hornet, det var dessutom betydligt större än i patentet
Hur har dina tankar gått kring wg:n?

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2023-11-29 10:30

schmutziger skrev:
juanth skrev:Bygget av mitt hus fortskrider och snart även av fyrvägaren. Nytt horn strax färdigt. Det har filats på några akustiska åtgärder men även en noggrannare konstruktion.

Om någon råkar ha ett par 12” BMS 12s305 att avvara (4ohm helst) så skicka gärna ett Pm. De ska in i fyrvägaren.

Kul! När jag fnulade med trevägslösning så tänkte jag sätta midden i en wg med os utvidgning samt treolika öppningsvinklar för hornet, det var dessutom betydligt större än i patentet

Fortfarande konfunderad över hur Carlsson kunde gå från rundstrålning till horn/waveguide.

Det är en liten resa i spridningsmässigt ideal.

Peter Steindl har ju föredömligt visat oss material på annat håll i forumet som visar hur Stig C tänkte kring 60-70 tals modellerna. Hoppas det finns liknande teoretiska förklaringar avseende de senare och planerade modellerna?
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-11-29 15:31

Prozac skrev:Peter Steindl har ju föredömligt visat oss material på annat håll i forumet som visar hur Stig C tänkte kring 60-70 tals modellerna. Hoppas det finns liknande teoretiska förklaringar avseende de senare och planerade modellerna?

Jag har visat Stig Carlssons konstruktionsprinciper från början av 50-talet med Kolboxen som högtalare och 60-talet primärt med OA6 och OA5 samt 70-talet med OA12, OA14, OA116 och OA2212.

Det återstår 80-talsmodellerna inkl 3-vägaren.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-11-29 16:33

Prozac skrev:. . .
Fortfarande konfunderad över hur Carlsson kunde gå från rundstrålning till horn/waveguide.

Njae. Du får betänka att före 70-talarna så var mellanregistret 10” och med den spridningen från 1 kHz till delningsfrekvensen kring 2 kHz + 1 oktav ovanför som 9710 hade.

I 70-talarna var det en 6,5” mellanregister med den spridningen det elementet hade från 1 kHz upp till delningsfrekvensen kring 2 kHz + 1 oktav ovanför.

I 80-talarna: i OA-50 var det även där en 6,5” mellanregister och med delning lite högre upp i frekvens. I OA-51 och i OA-52 var det en 7”.

I 3-vägaren som Stig egentligen utvecklade före OA-51, så var det en mellanregisterdome på 1,5” - 2” som skulle täcka området från 1 kHz till 3 kHz + området strax över delningen. Den hade väsentligen större spridning i det området än de tidigare elementen och därför använde Stig det horn/hörn/wg som skulle ge ungefär samma spridning som det 8” element i hörn vid golv som skulle ta bas/mellanregister upp till 1 kHz.

Utan wg på mellanregisterdomen så skulle 3-vägaren ha betydligt större spridning än 70-talarna från 1,5 kHz.
Därför använde Stig wg på mellanregisterdomen.

I 3-vägaren var det dessutom tänkt att vara en horndiskant för att få reflexer från närbelägnaste väggar och tak och utan att påverka direktljudets frekvenskurva i sitt arbetsområde, d v s i diskanten. Det betyder att 3-vägaren var tänkt att ha betydligt mer spridning och reflexer i diskanten än OA-50, OA-51 och OA52.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2023-11-29 22:09

petersteindl skrev:
Prozac skrev:. . .

Njae. Du får betänka att före 70-talarna så var mellanregistret 10” och med den spridningen från 1 kHz till delningsfrekvensen kring 2 kHz + 1 oktav ovanför som 9710 hade.

I 70-talarna var det en 6,5” mellanregister med den spridningen det elementet hade från 1 kHz upp till delningsfrekvensen kring 2 kHz + 1 oktav ovanför.

I 80-talarna: i OA-50 var det även där en 6,5” mellanregister och med delning lite högre upp i frekvens. I OA-51 och i OA-52 var det en 7”.

I 3-vägaren som Stig egentligen utvecklade före OA-51, så var det en mellanregisterdome på 1,5” - 2” som skulle täcka området från 1 kHz till 3 kHz + området strax över delningen. Den hade väsentligen större spridning i det området än de tidigare elementen och därför använde Stig det horn/hörn/wg som skulle ge ungefär samma spridning som det 8” element i hörn vid golv som skulle ta bas/mellanregister upp till 1 kHz.

Utan wg på mellanregisterdomen så skulle 3-vägaren ha betydligt större spridning än 70-talarna från 1,5 kHz.
Därför använde Stig wg på mellanregisterdomen.

I 3-vägaren var det dessutom tänkt att vara en horndiskant för att få reflexer från närbelägnaste väggar och tak och utan att påverka direktljudets frekvenskurva i sitt arbetsområde, d v s i diskanten. Det betyder att 3-vägaren var tänkt att ha betydligt mer spridning och reflexer i diskanten än OA-50, OA-51 och OA52.

Visst ger en 1.5 tums mellanreg dome i sig självt vidare spridning än både 9710 och 6.5-basarna men dessa riktades å andra sidan uppåt/snett uppåt för att även ge strålning via väggreflexioner (för att matcha diskant-gruppernas direkta/indirekta strålningskvoter antar jag). Menar du att även med den indirekta strålningen från 9710/6.5 elementen inräknad så ger 1.5 domen med wg samma spridningsmönster. Har jag fel här?
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-11-29 22:20

Pratades det om fyrvägaren i den inre kretsen? Vad sades? Hur såg planerna ut? Hoppas du och andra som kände Stig får möjlighet att lyssna på det Johan har gjort och gärna ge ett utlåtande. Jag är bara en vanlig fanboy och jag häpnade över vad jag fick höra från bara en kanal. Plötsligt framstod inte 52.2 som den slutgiltiga lösningen. Jag har plats för dem och längtar efter att få höra dem i mitt trevna lyssningsrum. De kommer inte att komma ut igen, vare sig Johan vill eller inte, moooaaahahaha
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2023-11-30 00:37

Märkligt egentligen att ingen annan gett sig på att tolka/bygga fyrvägaren tidigare.
Särskilt i Sverige med vår högtalarbyggaranda.

Så all kudos till juanth som inte bara kommit på denna jättebra idé att göra något utav detta arv, utan också verkställer det till något som med största sannolikhet blir något både bra och tillgängligt för flera.
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-11-30 01:42

Stig har själv byggt 4-vägaren men lade ner det projektet efter att ha gjort en del mätningar och han jobbade sedan enbart med 3-vägaren.

3-vägaren har byggts ihop av Långe mannen på forumet. Därom finns det ett inlägg i Steindl-tråden.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2023-11-30 03:50

schmutziger skrev:

Sorry för sent svar. Jag hinner inte riktigt med allt jag har att göra just nu.

Ja, tankar kring wg ja..
Jag började med att försöka bygga den så exakt som möjligt enligt den information som finns i patentet. Sedan så infördes vissa praktiska ändringar pga att storleken på middomen numera är 2,5” istf 2” som i patentet. (Den måste få plats) olika delningar har provats och i WG nr 2 nu så har höjden ökats något så WG:n kan vara aktiv ned till lite under delningen som ligger kring 900 Hz. 900-4000 Hz är området den spelar.

Storleken på ”vingarna” är i patentet angivet till 20-30cm, om jag minns rätt så är det kring 24 cm i den jag byggt. Sedan så är inte middomen centrerad så avstånden till resp kant blir mer än 24 cm åt ena hållet.

Tratt nr 2 har ännu inte testats men bör vara bättre på de flesta punkter jämfört med den första prototypen då den låter middomen sluta an lite snyggare/tätare.
Den ser ut enligt bild.
Bilagor
IMG_2692.jpeg
IMG_2692.jpeg (167.12 KiB) Visad 2111 gånger
Mvh Johan

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2023-11-30 04:01

hifikg skrev:Pratades det om fyrvägaren i den inre kretsen? Vad sades? Hur såg planerna ut? Hoppas du och andra som kände Stig får möjlighet att lyssna på det Johan har gjort och gärna ge ett utlåtande. Jag är bara en vanlig fanboy och jag häpnade över vad jag fick höra från bara en kanal. Plötsligt framstod inte 52.2 som den slutgiltiga lösningen. Jag har plats för dem och längtar efter att få höra dem i mitt trevna lyssningsrum. De kommer inte att komma ut igen, vare sig Johan vill eller inte, moooaaahahaha

Ingvar har förstås hört den då den var mitt kursobjekt. Han har inte sagt så där jättemycket mer än att den på många vis mätte bra, och att han utryckte att det var intressant och som jag uppfattade det, optimalt att varje element spelar närapå exakt 2 oktaver. När den mättes så var det med WG nr 1 och en annan diskant som enligt IÖ inte riktigt hade den spridning som Stig skulle ha önskat över 10 kHz. Numera sitter det en Bliesma T25A som definitivt har god spridning högst upp.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2023-11-30 04:02

BellsnWhistles skrev:Märkligt egentligen att ingen annan gett sig på att tolka/bygga fyrvägaren tidigare.

Så all kudos till juanth som inte bara kommit på denna jättebra idé att göra något utav detta arv, utan också verkställer det till något som med största sannolikhet blir något både bra och tillgängligt för flera.

Tack. :)

Jag är också lite förundrad över att ingen byggt den.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2023-11-30 04:21

Prozac skrev:
schmutziger skrev:

Peter Steindl har ju föredömligt visat oss material på annat håll i forumet som visar hur Stig C tänkte kring 60-70 tals modellerna. Hoppas det finns liknande teoretiska förklaringar avseende de senare och planerade modellerna?

Peter beskriver det bra med hur tratten begränsar spridningen men det är inte det enda målet. Den hindrar högtalaren att agera destruktivt med rummet, dvs skyddar mot destruktiv åverkan på direktljudet från reflexer från närliggande begränsningsytor, genom att gränsa av. (Detta plus högtalarens placering nära vägg) Det ser jag som den stora anledningen till att Stig valde en vad som nu för tiden kallas waveguide eller horn. (Detta beskrivs tydligt i patentets inledning där Stig beskriver hur ”normala” högtalare fungerar i rum och de problem de har pga SBIR samt att detta är uppfinningens främsta fördel)
Iaf upp mot 1500 Hz så är fyrvägaren väldigt fri från sån störande inverkan och det hörs. Jag är övertygad om att just detta fick hifikg att gå igång på alla cylindrar :D

Det är, tror jag även detta, som gör, att i alla de tre rum jag lyssnat på fyrvägaren så har den låtit väldigt likadant, alltså i hög grad väldigt lättplacerad och i stort opåverkad av rummen. (Som varit väldigt olika och i ett fall mycket ickeidealt)
Mvh Johan

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2023-11-30 09:44

juanth skrev:
BellsnWhistles skrev:Märkligt egentligen att ingen annan gett sig på att tolka/bygga fyrvägaren tidigare.

Jag skulle tro det är för att den avviker så radikalt från hur högtalare brukar se ut.
Det är ju en i sanning innovativ högtalare än idag.

Håller med om att de är väldigt kul att se den komma till liv. Jag har alltid tyckt den sett intressant ut från bilderna i patentet och skulle nog kunna tänka mig bygga ett par också när du filat klart :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
tordnilsson

Inläggav tordnilsson » 2023-11-30 10:30

För många år sen hade jag en idé om att bygga en trevägare med Seas H304 76MF då jag har ett par sådana ligger i hyllan men det blev inget bygge,
kan den gamla middomen fortfarande vara användbar ?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2023-11-30 11:57

tordnilsson skrev:För många år sen hade jag en idé om att bygga en trevägare med Seas H304 76MF då jag har ett par sådana ligger i hyllan men det blev inget bygge,
kan den gamla middomen fortfarande vara användbar ?

Den har inte lika bra spridning vad jag kan se så det blir kanske svårt att dela den vid 4000. Blir nog att experimentera med hornet och delningsfilter lite för att få till en användbar frekvenskurva.
Men kanske är det görbart.

https://www.seas.no/images/stories/vint ... 4_76mf.pdf
https://www.morelhifi.com/wp-content/up ... /MDM55.pdf
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2023-11-30 12:52

Jättekul projekt att följa, kanske det intressantaste någonsin. Tack!

En fundering. Högtalaren har ju alldeles extraordinärt låg WAF, och det är svårt att se hur detta skulle kunna förbättras med tanke på alla fysiska parametrar som ska stämma (elementhöjd över golv etc). Samtidigt ser ju mätningarna ut att funka fint med bara midbasen ner till 100Hz ungefär. Vore det inte möjligt att göra en jätteliten variant som helt rationaliserar bort det lägsta registret, avsedd för att användas med subbvoffare?

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2023-11-30 15:24

Mangrove: Jag har en fullt passiv 2vägsvariant som bygger på sb17nbac och sd26adc. Låter helt ok, är du i lund/malmö så är det bara o höra av dig

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-11-30 18:59

juanth skrev:

Inte för att jag skulle försöka mig på att bygga den, men jag hade faktiskt aldrig ens hört talas om fyrvägaren innan du dök upp med din drivved :)
Trevägaren känner jag till, men ingen verkar ha kommit i mål med den.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2023-11-30 19:53

schmutziger skrev:Mangrove: Jag har en fullt passiv 2vägsvariant som bygger på sb17nbac och sd26adc. Låter helt ok, är du i lund/malmö så är det bara o höra av dig

Passerar sällan söderöver tyvärr! Men kul! Har du en tråd om den någonstans?

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-11-30 20:41

juanth skrev:

De e inget lätt projekt å ge sej på.
Många backar nog bara för att de e en hel del anpassningar som måste göras.
Å du har även den bästa ledsagaren att bolla ideer med (IÖ).
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati