Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:Jag tycker mig märka att vi har ganska skilda fokus på "det här med ljudåtergivning". Inget fel i det.
Jag gaggar om "mitt" och de flesta andra pratar om annat...
Såvitt jag förstått sedan tidigare "omröstningar" så är inte "klassiskt" huvudgenren hos särskilt många här. Det kanske i någon mån kan förklara vad i ljudåtergivningen som är mest intressant och angeläget att inrikta sig på. Bara gissningar såklart.
En del menar att "anläggningen skall klara allt", typ. Och då ska den rimligtvis klara att skapa en illusorisk förnimmelse av djup och rymd - om vaxet så medger.
Denna "omröstning" fokuserar på DJUP och RYMD i sceneriet. Eller såklart ILLUSIONEN av detta. Det finns ju bara två högtalare och det blir det naturligtvis ingen tredimensionalitet av på riktigt.
LeifB skrev:Kan det vara som så att klassiskt lyssnare är mer kräsna på elektronik
och allmänt på bra inspelningar?
Det var någon som nämde att klassisk musik är svårast att återskapa.
goat76 skrev:...ett tredimensionellt djup vilket jag inte särskilt ofta får känslan av när det kommer till inspelningar av klassisk musik där allt mest bara låter avlägset.
...
Strmbrg skrev:För att i någon mån - kanske - få en inblick i lite mer än enbart ord kring frågeställningen:
Hur upplever ni djup- och rymd-aspekten i dessa två vax?
Dels ur ett jämförande perspektiv, dels ur ett absolut. Inget av dem är "top notch" eller annat ologiskt formulerat dravel.
Strmbrg skrev:goat76 skrev:...ett tredimensionellt djup vilket jag inte särskilt ofta får känslan av när det kommer till inspelningar av klassisk musik där allt mest bara låter avlägset.
...
Intressant, tror jag.
Tycker du att "klassiskt" bara låter avlägset i största allmänhet, eller tycker du att det låter som tydligt urskiljbara avståndsskillnader mellan dig och de olika instrumenten/instrumentgrupperna?
Strmbrg skrev:Det här är knepigt.
Det vill säga, det är knepigt att beskriva, och inte minst om man verkligen vill vinnlägga sig om att dem man beskriver för skall förstå det så som avsett.
Strmbrg skrev:För min del så handlar graden av djup- och rymd-illusion främst om en mycket väsentliig delfaktor i att ernå en god realism-illusion i sin helhet.
Realism-illusionen är - åtminstone för min del - mycket väsentlig för "klassiskt". Dels för att jag råkar föredra sådan musik, dels för att den finns att lyssna på i verkligheten.
I-or skrev:Har du hört en symfoniorkester i en god konsertlokal i verkligheten? Om inte så blir det förstås svårt att ha någon uppfattning om hur det ska låta.
Med en vettig uppställning och goda inspelningar återges djupdimensionen på ett ganska realistiskt sätt. Det låter relativt avlägset för att det är relativt avlägset för en lyssnare mitt i salongen (vilket brukar vara den position som inspelningsteknikern försöker återge). Det man förstås inte erhåller via tvåkanal är det enorma intryck av rymd som en konsertlokal ger lyssnaren på plats (förutom oerhörd luftighet, fantastisk klang, helt obesvärad dynamik och renhet).
goat76 skrev:Japp, det är även svårt att beskriva saker på ett sätt så att den man diskuterar med inte ska övertolka det man beskriver.
Morello skrev:Denna eldfågel gillar jag och vill minnas att den håller hög teknisk standard:
Strmbrg skrev:Morello skrev:Denna eldfågel gillar jag och vill minnas att den håller hög teknisk standard:
Klangligt möjligen hyfsad. Men ingen rymdkänsla alls här.
Med reservation för att det som tillhandahålls via Qobus avviker rejält från det du hört.
steveo1234 skrev:Jag tror inte att jag bryr mig om djupet alls, men, jag vet inte vad som avses kanske.
Strmbrg: Gör en bedömning av ljudet i det här spåret : https://www.youtube.com/watch?v=LnjFVfLHTEg
Strmbrg skrev:Lyssnade snabbt på "Infernalisk dans" ur "Eldfågeln" på Robertson-vaxet.
Det låter tämligen grunt och jobbigt med min apparatur och mina öron.
Det väsentligaste av alltsammans är som jag ser det att lyssnaren inte distraheras i sin önskan att fokusera på musiken.
Om detta vax i det avseendet fungerar bra för vissa så är det bra.
Beträffande Telarc-vaxet av Tjajkans fyra här ovan, så är det "imponerande" bas-effekter när stora trumman dräms till.
Nu var det länge sedan jag besökte en konsert på riktigt, men sådan bas minns jag inte att där förekom. Minns faktiskt att jag noterade just detta om basen på den tiden jag var flitig besökare av konserter i Stockholms Konserthus och Berwaldhallen.
Strmbrg skrev:Morello skrev:Denna eldfågel gillar jag och vill minnas att den håller hög teknisk standard:
Klangligt möjligen hyfsad. Men ingen rymdkänsla alls här.
Med reservation för att det som tillhandahålls via Qobus avviker rejält från det du hört.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster