goat76 skrev:Conan skrev:goat76 skrev:
Hade en DAC som ansågs hålla högsta referensklass 1993 klarat sig utan märkbar färgning mot DAC av högsta referensklass 2023?
Om referens-DAC:en från 1993 inte hade märkbar färgning i en AD/DA-kedja, men kan höras mot dagens översamplade och filter-tweakade monster, vilken är det då som är mest "referensig"?
Den före/efter-lyssningen som gjordes 1993 för ett testobjekt (en DAC) måste väl i denna jämförelse-lyssning jämförts med en referens-DAC för året 1993, men tänk då ifall denna referens-DAC eventuellt inte skulle hålla måttet jämfört med en referens-DAC för året 2023, då innebär det att varken det gamla testobjektet eller den gamla referens-DACen längre håller måttet enligt dagens mått mätt och tekniken har gått framåt (vilken den normalt brukar göra).
Vad menar du förresten med ”filter-tweakade monster”, menar du att en för dagen bästa uppskalning och en referens-DAC av dagens mått mätt på något vis skulle förvanska signalen från sitt ursprung?
Är det inte så att man med dagens (förhoppningsvis utvecklade) teknik snarare försöker utvinna mer ur den information som faktiskt finns där från början?
OM det är så att de rapporterade ljudförbättringarna verkligen stämmer, så som exempelvis ökad djupleds-information, så måste det väl innebära att dagens bästa uppskalning i kombination med dagens bästa DACar numera kan plocka ur mer av den lagrade informationen, för jag har rätt svårt att se HUR ett filter skulle kunna skapa ett fullt trovärdigt djup ur totalt olika inspelningar om inte denna djupledsinformation redan fanns på ljudfilen. Kan du förklara hur ett sådant djup skulle kunna skapas av ett filter i en DAC?
Jag vet att frågorna är av hypotetisk natur då vi än så länge inte har ett, av Faktiskt-expertisen, godkänt test som visar att det faktiskt skulle finnas ett hörbart bättre djup när en referens-uppskalare och en referens-DAC anno 2023 finns med i ljudkedjan. Sen kan man väl även ställa sig frågande till varför både mät-tester och lyssningstester fortfarande görs på DACar om nu tekniken nått sin topp redan för 30 år sedan.
Nej. Hela poängen är att en referns DAC inte skall gå att upptäcka ett AD/DA test. Gör det det, t.ex. genom att man upplever att ljudbiolden låter djupare än den gjorde före AD/DA svängen, så är det inte så att den gräver fram mer information, utan skapar en effekt. Vilket är helt OK att göra, men det blir ju inte mer verklgihetstroget även om lyssnaren tycker det är mer kul att lyssna på. Själv är jag skeptisk och menar att den här typen av effekter bättre och effektivare görs med produkter som är avsedda för just det, och inte låst i en box i ett visst läge som fabrikanten fått fram (troligen ganska slumpartat).
I det här fallet kommer tillverkaren med en rad påståenden som jag menar är märkliga, och man kan/vill inte backa upp dom på något sätt. Att sedan privatpersoner tycker sig höra olika saker i divere lyssningstester är inget konstigt. Det är väl känt att folk kan höra skillnad på allt möjligt, bara viljan och/eller förväntningarna finns. Och det är helt OK! Det är så vi fungerar. Men säljer man en box med diffusa påståenden, för +300kSEK som dCS gör, så menar jag att konsumentsidan (dvs jag) kan ställa ganska tuffa krav.