idea skrev:goat76 skrev:Strmbrg skrev:Hm, förresten:
Kan det
möjligen tänkas vara så, att en skillnadssignal kan låta närmast ohörbar, samtidigt som den isolerat avfärdbara signalen, kan få hörbara konsekvenser, satt i sitt ursprungliga sammanhang?
Är det satt utom allt tvivel?
Minns att jag hörde Bertil Hellsten lira skillnadssignal på en mässa på 90-talet. Då handlade det om det på den tiden hyfsat nya MP3. Det man hörde i salen var lite fnissel när han drog på. Likafullt låter MP3 påtagligt (nåja, det beror nog på vem man frågar...) annorlunda än "Lossless".
Att isolerat bara lyssna på skillnadssignalen mellan två ljudfiler blir ofta en form av förminskande av vad skillnaden faktiskt blir när det appliceras till ett befintligt ljud, det kan till exempel röra sig om ett lätt skimmer runt allt i en ljudmix vilket med eller utan ger en relativt tydlig ljudmässig skillnad, men lyssnar man på detta skimmer isolerat i en skillnadssignal så kan det bli så att detta skimmer knappt höras alls.
Blir så trött på detta "Magiska tänkandet" att det finns något annat förmedlat än vad som verkligen finns i signalen som om det finns någon HiFi-ande som förmedlas via någon annan väg än genom apparaterna.
Om skillnadssignalen inte är identiskt noll, dvs du kan höra något "fnissel" så oavsett hur svagt det är så är det tänkbart att man kan höra skillnad på signal A respektive B. Om det däremot inte är någon skillnad dvs signalerna är identiska så kan du inte höra någon skillnad eftersom det ju är samma signal uppspelad igen när vi byter. Annars så skulle du ju höra skillnad på A och A om du spelade upp den igen (vilket ju iofs är fallet vid alla ormoljepresentationer...

.
Att Strmbrg hör skillnad när han kopplar om är ju inget bevis vare sig för eller emot allt resonemang i tråden. Vi vet ju inte vad som händer eller hur signalen ser ut i de olika utfallen av omkopplingen - vi bara spekulerar om hur det möjligen kan se ut.
Hypotes 1 - apparaten påverkar signalen. Detta kan endast bevisas genom mätning. Kontrollerad lyssning kan i flera fall men inte alltid påvisa detta om skillnaden är mycket liten.
Hypotes 2 - lyssnaren inbillar sig att signalen påverkas. Finns inget enkelt sätt att bevisa eller motbevisa detta. Möjligen kan kontrollerad blindtestning påvisa detta om subjektet accepterar metoden och objektivt analyserar utfallet. Detta fall kan väl anses vara normalfallet för de flesta lyssningar och speciellt HiFi-recensioner

Vet du vad som är ännu mer tröttsamt, det är när någon kommer in sent i långtgående diskussion som pågått i flera veckor och tror sig veta var alla står i diskussionen, vilket du nu gör dig skyldig till.

Jag har inte ens nämnt att något som "inte alls hörs" i en skillnadssignal skulle vara hörbart när det appliceras till ursprungssignalen, utan det jag säger är att skillnadssignalen kan vara relativt lite, mycket mindre än vad man på förhand kanske tror, och trots det ge en relativt tydlig skillnad när den appliceras till helhetssignalen.
Som ett exempel så skulle jag kunna göra en ljudfil med och utan ett försiktigt men ändå klart hörbar reverb, om jag sen gör en skillnadssignal av detta skulle du säkerligen bli enormt förvånad över hur extremt lite ljud du skulle höra i denna skillnadssignal.
Har du lyssnat och jämfört de ljudfiler som I-or la upp i en annan tråd för 1-2 veckor sedan? Gissar att svaret på den frågan är nej.
Jag kunde iallafall relativt enkelt höra skillnaden med och utan den uppskalade signalen i ett blindtest, och I-or bekräftade då själv att det minnsann går att höra en skillnad även om den inte är särskilt stor, men att det räcker långt med en ökning på sisådär 100 tappar, utöver ska det enligt honom inte ge några hörbara förbättringar.
De nya filerna han la upp igår har jag inte lyssnat på, så jag vet inte om jag kan höra någon skillnad om ökning går mot 1000 eller 10000 tappar. Kanske gör jag ett nytt blidtest om jag känner att jag har tid till det.