Moderator: Redaktörer
People with a strong sense of authority, structure, and respect for tradition may prefer songs that emphasize respect for authority, tradition, and the status quo.
dewpo skrev:Jag måste vara ganska udda då, för jag lyssnar ganska ofta på musik där jag ogillar budskapet i texterna men gillar det instrumentala.
Max_Headroom skrev:Hmm, bra texter kan ju handla om vad som helst, nästan. Sex, brudar och brännvin. Bilar* och spioner. Lustans Lakejer hade grymt bra texter, nästan alltihop. I princip alltid om relationer, sex, spioner och exklusiva nattklubbar.
*) Beach Boys "Little Deuce Coupe" anses ju av finsmakare som en av dom bästa musik-texter som gjorts. Lustigt nog skriven av polare till dom.
Det finns fler som skrivit bra texter. Magnus Ugglas "Välkommen till folkhemmet" är full av dom. Han skrev en del bra före den också, men mera tunnt efter den.
Sedan finns det dom som skriver tiktigt djupa texter. T.ex techno-gänget Fluke. Och the Cramps med rockpoeten Lux Interior (att Bob Dylan fick Nobelpriset i litteratur men inte Lux är inget annat än en jätteskandal).
Adolphsson och Falk skrev också en hel del bra texter. Lite ojämna och bästa i början. Men några håller mycket hög klass som "Utanför" och "På Jakt".
Den italienska 80-tals discon innehåller till skillnad mot vad man först kan tro sällan några litterära storverk.
Strmbrg skrev:Jag gillar Östtysklands nationalsång. Musiken är skriven av Hanns Eisler.
Ogjort skrev:Skummade igenom studien och de verkar ha missat att majoriteten inte väljer musik överhuvudtaget.
De tar det som serveras av radiostationer, strömningstjänsternas olika algoritmer. Listor, delningar, vänflöden,
Från Spotify meddelas att över 98% av användarna aldrig söker musik.
Ovanpå detta finns den Australiska studien som också bygger på "big data", där man följt hur musik
blir "populär" - alltså får många strömmar och nedladdningar. Och hur man på olika vis kan påverka detta.
Som visar att det är helt andra saker som styr än val och musikaliska preferenser.
Av 50 olika verk/låtar kunde de genom olika manipuleringar få dem i stort sett att hamna på allt från plats 1 till plats 50.
Alltså samma låt. De kan därmed i förväg förutse hur det går för ett specifikt musikstycke utan att det har någonting med musiken i sig att göra.
(rätt så läskigt)
Dvs om man som i den här tråd-undersökningen också använder "big data", så säger det ingenting (eller väldigt lite) om folks egentliga "musiksmak".
Sen är det, som alltid, övertryck på textinnehåll. Är det musik som undersöks då.
Det dras också förenklade slutledningar i den delen som istället studerar några musikaliska aspekter typ:
Dur så är du en glad skit, moll så deppar du och är bekymrad. (inte just så - men i samma tramsiga härad)
Neeee - det där verkar varken genomtänkt eller väl genomfört.
/Anders O.
hifikg skrev:Om man blandar friskt mellan olika typer av musik då? Är vi schizofrena då undrar jag o jag?
JM skrev:Studien i sig är ingen höjdare.
JM
Strmbrg skrev:-Hur kan någon betydande andel av populationen under de förutsättningarna överhuvudtaget, självmant, komma på att lyssna på - exempelvis - DDRs nationalsång?
hifikg skrev:Om man blandar friskt mellan olika typer av musik då? Är vi schizofrena då undrar jag o jag?
makesrain skrev:hifikg skrev:Om man blandar friskt mellan olika typer av musik då? Är vi schizofrena då undrar jag o jag?
Det är nog de sjuka blandningarna man ska akta sig för. Men så länge det inte blir dubbelprogram på radion är är allt väl. Kvinnan i klippet skulle säkert trivas i Öppen diskussion.
https://youtu.be/2beNQjeXd4A?feature=shared
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster