The music we love may mirror our moral values.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM

The music we love may mirror our moral values.

Inläggav JM » 2023-12-06 21:00

A new study reveals a significant link between individuals’ musical tastes and their moral values.

People who highly value care and empathy may prefer songs with lyrics emphasizing compassion, kindness, and understanding. These songs often feature themes of helping others, emotional support, and emotional connections.

Those who prioritize fairness and justice may gravitate towards songs that address social issues, inequality, or advocate for fairness and equal rights.

Individuals valuing loyalty, group solidarity, and patriotism may enjoy songs with themes of national pride, loyalty to a group or community, and songs that celebrate collective identity.

People with a strong sense of authority, structure, and respect for tradition may prefer songs that emphasize respect for authority, tradition, and the status quo.

People who value care and fairness may prefer softer, melodic, and less aggressive music, while those with a higher emphasis on authority and tradition might lean towards more structured and possibly classical forms of music.

A preference for energetic and upbeat music with positive, uplifting lyrics may indicate an individual’s optimistic outlook and a value system centered around positivity and hope.

https://www.zmescience.com/science/news ... -morality/

Moralisk kompass och musiksmak samvarierar.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Calleberg

Re: The music we love may mirror our moral values.

Inläggav Calleberg » 2023-12-06 21:10

Trams.
Tänk att det kan vara såå spännande att kategorisera in människor i olika stereotyper. :roll:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2023-12-06 21:26

Undrar om de fick forska länge för att komma fram till dessa hisnande resultat:
People with a strong sense of authority, structure, and respect for tradition may prefer songs that emphasize respect for authority, tradition, and the status quo.

JM

Inläggav JM » 2023-12-06 21:48

Det är självklart att vi aktivt väjer det vill välja och undviker det vi inte gillar.
Dessa val speglar något i vårt inre.
Kunskapen och erkännandet av dessa aktiva val kan vara hotande.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2023-12-06 22:03

Jag måste vara ganska udda då, för jag lyssnar ganska ofta på musik där jag ogillar budskapet i texterna men gillar det instrumentala.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-12-06 22:04

Jag gillar Östtysklands nationalsång. Musiken är skriven av Hanns Eisler.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-12-06 22:18

dewpo skrev:Jag måste vara ganska udda då, för jag lyssnar ganska ofta på musik där jag ogillar budskapet i texterna men gillar det instrumentala.

Om du är udda, vilket du säkert är :) så beror det nog inte på det

Vem gillar inte

Eller

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2023-12-06 23:06

Hmm, bra texter kan ju handla om vad som helst, nästan. Sex, brudar och brännvin. Bilar* och spioner. Lustans Lakejer hade grymt bra texter, nästan alltihop. I princip alltid om relationer, sex, spioner och exklusiva nattklubbar.

*) Beach Boys "Little Deuce Coupe" anses ju av finsmakare som en av dom bästa musik-texter som gjorts. Lustigt nog skriven av polare till dom.

Det finns fler som skrivit bra texter. Magnus Ugglas "Välkommen till folkhemmet" är full av dom. Han skrev en del bra före den också, men mera tunnt efter den.
Sedan finns det dom som skriver tiktigt djupa texter. T.ex techno-gänget Fluke. Och the Cramps med rockpoeten Lux Interior (att Bob Dylan fick Nobelpriset i litteratur men inte Lux är inget annat än en jätteskandal).
Adolphsson och Falk skrev också en hel del bra texter. Lite ojämna och bästa i början. Men några håller mycket hög klass som "Utanför" och "På Jakt".

Den italienska 80-tals discon innehåller till skillnad mot vad man först kan tro sällan några litterära storverk.
Senast redigerad av Max_Headroom 2023-12-06 23:10, redigerad totalt 2 gånger.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-12-06 23:07

Om man blandar friskt mellan olika typer av musik då? Är vi schizofrena då undrar jag o jag?
Sitter nöjd :)

makesrain

Inläggav makesrain » 2023-12-06 23:39

Max_Headroom skrev:Hmm, bra texter kan ju handla om vad som helst, nästan. Sex, brudar och brännvin. Bilar* och spioner. Lustans Lakejer hade grymt bra texter, nästan alltihop. I princip alltid om relationer, sex, spioner och exklusiva nattklubbar.

*) Beach Boys "Little Deuce Coupe" anses ju av finsmakare som en av dom bästa musik-texter som gjorts. Lustigt nog skriven av polare till dom.

Det finns fler som skrivit bra texter. Magnus Ugglas "Välkommen till folkhemmet" är full av dom. Han skrev en del bra före den också, men mera tunnt efter den.
Sedan finns det dom som skriver tiktigt djupa texter. T.ex techno-gänget Fluke. Och the Cramps med rockpoeten Lux Interior (att Bob Dylan fick Nobelpriset i litteratur men inte Lux är inget annat än en jätteskandal).
Adolphsson och Falk skrev också en hel del bra texter. Lite ojämna och bästa i början. Men några håller mycket hög klass som "Utanför" och "På Jakt".

Den italienska 80-tals discon innehåller till skillnad mot vad man först kan tro sällan några litterära storverk.

Klockren analys! :lol:
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana

JM

Inläggav JM » 2023-12-07 05:46

Strmbrg skrev:Jag gillar Östtysklands nationalsång. Musiken är skriven av Hanns Eisler.

Det du uppfattar som bra musik kan indirekt via texten påverka dina värderingar mot din vilja.

Det är här AI är största hotet mot den fria viljan via musik och annan desinformation.

Detta har Sovjet, Ryssland, Kina mfl känt till sedan många år och bombarderar oss kontant med illasinnade subtila påverkanskampanjer. Sannolikt är Hitlertyskland, brexit och förra USA valet exempel på detta.
Inte bara okritiskt tänkande och mindre kognitivt bemedlade är lättpåverkade.
https://journals.plos.org/plosone/artic ... ne.0289312

Vi är alla alltför naiva.

JM
Senast redigerad av JM 2023-12-07 06:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-12-07 06:37

Det existerar inget elakt eller ont. Alla vill det bästa för var och en. All musik är ett bevis på den totala kärlekens manifesterande. Allt som sägs och hittas på är godhetens yttersta konsekvens. Lögnen och sanningen är fantasins irreversibla tentakler i homo sapiens strukturella godtycken. Moral och värderingar är tonernas emergenta tankesystems infiltrationer i den oändliga hemisfärens minimalistiska begreppsvärld i det adekvata systemets synergistiska nollpunkt.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2023-12-07 08:03

Skummade igenom studien och de verkar ha missat att majoriteten inte väljer musik överhuvudtaget.
De tar det som serveras av radiostationer, strömningstjänsternas olika algoritmer. Listor, delningar, vänflöden,
Från Spotify meddelas att över 98% av användarna aldrig använder sökfunktionen.
Det där återspeglas också hos film/tv-tjänsterna, där det är flera som flyttat sökfunktionen till "osynliga" undermenyer
istället för att som ofta tidigare vara det första som syns.

Ovanpå detta finns den Australiska studien som också bygger på "big data", där man följt hur musik
blir "populär" - alltså får många strömmar och nedladdningar. Och hur man på olika vis kan påverka detta.
Som visar att det är helt andra saker som styr än val och musikaliska preferenser.
Av 50 olika verk/låtar kunde de genom olika manipuleringar få dem i stort sett att hamna på allt från plats 1 till plats 50.
Alltså samma låt. De kan därmed i förväg förutse hur det går för ett specifikt musikstycke utan att det har någonting med musiken i sig att göra.
(rätt så läskigt)

Dvs om man som i den här tråd-undersökningen också använder "big data", så säger det ingenting (eller väldigt lite) om folks egentliga "musiksmak".

Sen är det, som alltid, övertryck på textinnehåll. Är det musik som undersöks då?
Det dras också förenklade slutledningar i den delen som istället studerar några musikaliska aspekter typ:
Dur så är du en glad skit, moll så deppar du och är bekymrad. (inte just så - men i samma tramsiga härad)

Neeee - det där verkar varken genomtänkt eller väl genomfört.

/Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-12-07 08:16

Ogjort skrev:Skummade igenom studien och de verkar ha missat att majoriteten inte väljer musik överhuvudtaget.
De tar det som serveras av radiostationer, strömningstjänsternas olika algoritmer. Listor, delningar, vänflöden,
Från Spotify meddelas att över 98% av användarna aldrig söker musik.

Ovanpå detta finns den Australiska studien som också bygger på "big data", där man följt hur musik
blir "populär" - alltså får många strömmar och nedladdningar. Och hur man på olika vis kan påverka detta.
Som visar att det är helt andra saker som styr än val och musikaliska preferenser.
Av 50 olika verk/låtar kunde de genom olika manipuleringar få dem i stort sett att hamna på allt från plats 1 till plats 50.
Alltså samma låt. De kan därmed i förväg förutse hur det går för ett specifikt musikstycke utan att det har någonting med musiken i sig att göra.
(rätt så läskigt)

Dvs om man som i den här tråd-undersökningen också använder "big data", så säger det ingenting (eller väldigt lite) om folks egentliga "musiksmak".

Sen är det, som alltid, övertryck på textinnehåll. Är det musik som undersöks då.
Det dras också förenklade slutledningar i den delen som istället studerar några musikaliska aspekter typ:
Dur så är du en glad skit, moll så deppar du och är bekymrad. (inte just så - men i samma tramsiga härad)

Neeee - det där verkar varken genomtänkt eller väl genomfört.

/Anders O.

Har inte läst, men vill likafullt kommentera:
Baserat på min - möjligen överdrivna - syn, så är väldigt många människor flockstyrda. Man följer med utan särskilt mycket av egen vilja, eget sökande och egna värderingar. Ett slags levande kopiatorer, kan man kanske lite tillspetsat säga.

Sannolikt ökar denna tendens till viljelös kopiering och omedvetet strömföljande, allteftersom människors mentala tillvaro blir mer och mer integrerad med bruset på internet. Ett brus, vilket de utsätter sig för hela dagarna. Företrädesvis då i passivt skick, alltså att scrolla, kolla och skicka vidare det som just kollats... Inte genom att producera och dela med sig av egna tankar.
De egna tankarna, den egna reflekterande, mentala stillheten, utarmas av att låta portarna stå på ständigt vid gavel mot den likformiga omgivningen.
-Hur kan någon betydande andel av populationen under de förutsättningarna överhuvudtaget, självmant, komma på att lyssna på - exempelvis - DDRs nationalsång?
Eller ens Nordkoreas... (OBS! viss humor i slutklämmen, kanske bör tilläggas.)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2023-12-07 09:03

hifikg skrev:Om man blandar friskt mellan olika typer av musik då? Är vi schizofrena då undrar jag o jag?

Jag funderade direkt samma sak. Lyssnar ju på så otroligt varierad musik.
Men samtidigt så kan jag inte tillskriva mig en tydligt avgränsad politisk hållning, finns goda och dåliga ideer inom alla politiska ideologier.. Såå det kanske finns nåt i studien ändå!? 8O

8)
Mvh
Magnus

JM

Inläggav JM » 2023-12-07 09:38

Studien i sig är ingen höjdare.
Musik, texter och olika informationer används av AI och skumma stater att påverka värderingar och tänkande med mer eller mindre tydliga intentioner.
AI-musik kommer allt mer.

JM

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-12-07 11:44

JM skrev:Studien i sig är ingen höjdare.
JM

No shit, I den sammanfattning som du så föredömligt presenterade i ditt första inlägg så är verkshöjden i paritet med ett horoskop i svensk Damtidning. :)

Men jag vill poängtera att min kritik inte är riktad mot dig JM,
utan kanske främst mot den som valt att finansiera sånt där dravel.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2023-12-08 12:17

Strmbrg skrev:-Hur kan någon betydande andel av populationen under de förutsättningarna överhuvudtaget, självmant, komma på att lyssna på - exempelvis - DDRs nationalsång?

Man kan öva genom att lyssna på lite/nästan DDR:s Nationalsång. :D (snyggast av dem alla)

https://open.qobuz.com/track/559009

Eisler är fantastisk!
Eislermaterial.jpg
Eislermaterial.jpg (60.11 KiB) Visad 1487 gånger
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

jansch

Inläggav jansch » 2023-12-09 05:27

En mycket stor del av vår planets människor lyssnar dagligen på musik/låttexter vars språk dom inte förstår, eller inte förstår budskapet i. Jag skulle killgissa på att det är en majoritet av jordens befolkning.

Däremot tolkas nog musiken, framförallt accord/accordföljder och takt, någorlunda lika över hela vår jord men med viss uppdelning på västerländsk kultur, österländsk kultur osv.

Att vår roll i samhället, kultur, värderingar och tro (på vad som helst) styr vår musiksmak är väl välkänt. Likaså att starka upplevelser kopplade till musik kan sätta djupa spår i medvetandet.

Fast man behöver ju inte heller vara militär för att gilla marschmusik. Eller pilot för att beröras av musiken i filmen Top Gun.
Man kan ju också göra som devpo, ibland strunta i budskapet och njuta av resten.....blir man trots allt påverkad? Tja, jag har alltid berörts av en hel del psalmer och kyrkomusik (typ Palestrina) men får nog beteckna mej själv som "ärkeateist".

För övrigt är jag redan trött på snöandet....... fast det är många månader kvar till "I denna ljuva sommartid, gå ut min själ....." . En psalm jag får ståpäls av.

jansch

Inläggav jansch » 2023-12-09 05:27

En mycket stor del av vår planets människor lyssnar dagligen på musik/låttexter vars språk dom inte förstår, eller inte förstår budskapet i. Jag skulle killgissa på att det är en majoritet av jordens befolkning.

Däremot tolkas nog musiken, framförallt accord/accordföljder och takt, någorlunda lika över hela vår jord men med viss uppdelning på västerländsk kultur, österländsk kultur osv.

Att vår roll i samhället, kultur, värderingar och tro (på vad som helst) styr vår musiksmak är väl välkänt. Likaså att starka upplevelser kopplade till musik kan sätta djupa spår i medvetandet.

Fast man behöver ju inte heller vara militär för att gilla marschmusik. Eller pilot för att beröras av musiken/intro:t i filmen Top Gun.
Man kan ju också göra som devpo, ibland strunta i budskapet och njuta av resten.....blir man trots allt påverkad? Tja, jag har alltid berörts av en hel del psalmer och kyrkomusik (typ Palestrina) men får nog beteckna mej själv som "ärkeateist".

För övrigt är jag redan trött på snöandet....... fast det är många månader kvar till "I denna ljuva sommartid, gå ut min själ....." . En psalm jag får ståpäls av.

makesrain

Inläggav makesrain » 2023-12-09 12:32

hifikg skrev:Om man blandar friskt mellan olika typer av musik då? Är vi schizofrena då undrar jag o jag?

Det är nog de sjuka blandningarna man ska akta sig för. Men så länge det inte blir dubbelprogram på radion är är allt väl. Kvinnan i klippet skulle säkert trivas i Öppen diskussion.
https://youtu.be/2beNQjeXd4A?feature=shared
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2023-12-09 13:28

makesrain skrev:

Det är nog de sjuka blandningarna man ska akta sig för. Men så länge det inte blir dubbelprogram på radion är är allt väl. Kvinnan i klippet skulle säkert trivas i Öppen diskussion.
https://youtu.be/2beNQjeXd4A?feature=shared

Haha, verkligen! :lol:

Återgå till Generellt om hifi