EPS - den ultimata nybörjar diy-h-talaren! (Mycket bilder!!)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-01-12 14:29

Jag tror att Naqref kan få få ut (ännu) mer välljud med en del putsande på högtalarna. De är ju bara i en första version :)

Lyssningsintryck vill jag inte komma med för jag tyckte att rummet verkade långt ifrån bra, något som antagligen drabbade alla utställare i mer eller mindre grad?

Jag skulle gärna vilja höra eps i hemmiljö!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-01-12 15:00

Jo de låter väldigt olika beroende på rum. Men det märktes även på diy-träffen. En högtalare som lät bra i ett litet rum lät rätt mycket sämre när det flyttades till samma rum som EPS spelade i. Dock kan man säga att EPS i grundkonfigurationen knappast kommer att spela som en Carlsson-h-talare. Men jag mumlade tidigare om lite förbättringar i form av extradiskanter kopplade med trafo i någon tråd om jag inte minns fel! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2004-01-12 15:16

Naqref skrev:Men jag mumlade tidigare om lite förbättringar i form av extradiskanter kopplade med trafo i någon tråd om jag inte minns fel! :)

Det har jag ett tydligt minne av! :)

Det vore väldigt kul om det realiserades!

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-01-12 15:21

Erik: Jag sitter och tittar på 4st av mina dt24 just nu... :wink:

Användarvisningsbild
Hefty

Inläggav Hefty » 2004-01-13 12:16

Efter att ha varit på DIY träffen och lyssnat tämligen ingående på dessa små tuffingar så kan jag inte annat än hålla med om att man får väldans mkt ljud för pengarna och de verkar enkla att bygga.
Kanske dags för en v1.2 eller något? En golvstående modell med samma "fotavtryck" som lillebror?
X-Ray | Nu-Vista | X-A200 | MMG

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-01-13 12:22

jag är gärna med på ett gruppinköp
Bikinitider

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-01-13 13:40

Hefty: Efter att ha lyssnat ordentligt igår så var min tanke inte olik Sanny_Xs att man kunde göra en med två basar (och golvstående) så man kunde få mer dynamiskt omfång och högre verkningsgrad. Vi får se. Ska få ordentlig ordning på filtret först. Är inte helt nöjd än. Kommer förmodligen fler filtervarianter beroende på hur man placerar högtalaren och i vilket rum. Dock så måste jag få fram grundkompromissfiltret först. Jag väntar med att optimera fram det tills jag får hem fler filterkomponenter. Men sedan så kommer det fler varianter av EPS...

EPS-W (W som i wall- vägghögtalare) står på tur. För användning som bakhögtalare i ett surroundsystem.

Sedan så kan man enkelt göra en:
EPS-S (S som i side - sidosystem) för komplettering med sub eller för att användas som center). Den är ju en enkel variant av EPS-1 så den tror jag inte att jag personligen bygger men den ska finnas som alternativ.

Till ovan nämnda så vill man kanske ha en:
EPS-Sub (Sub som i subwoofer). En passiv sub som man kan koppla via en effektförstärker till .1-utgången på sin surroundreciever eller använda med riktiga aktiva filteri en stereouppsättning.

Här i ordningen borde man nog placera en eventuell golvare:
EPS-2 (2 som i två basar - en golvare med dubbla basar helt enkelt). Kanske bygger en själv men ska åtminstone ta fram ritningar på en och filter och så får vi kanske höra från Sanny_Xs efarenheter om han bygger?

Sedan så kommer den mest raffinerade i samlingen:
EPS-C (C som i Carlos som en tribute till Stig Carlsson - En Orthoakustisk högtalare som utgår ifrån grundprinciperna från 80-talsserien (oa50, oa51 och oa52)). Den här kommer nog inte bli så Easy att bygga (eller konstruera) men man kan ju börja med den enkla grundmodellen och om man vill testa på något svårare så är det bara att återanvända elementen. Denna lär dröja ett tag... :)

Utöver det så skissar jag på en ambiensmodul som man sätter på baksidan av högtalarna (kan användas till valfri högtalare och inte bara de mer normala EPS) som ska rakare energitonkurva och ett extra tillskott av ambiens utan att det nämnvärt ska påverka direktljudet och upplösningen från högtalaren.

Den som lever får se vad som blir av... :)

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2004-01-13 13:50

Najs! Denna högtalare verkar ju helt otrolig (speciellt om man ser till kostnaden)...

Känner på mig att det får bli en tripp till Åhus nästa gång man är i Danmark (skaune)... :D 8O
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-01-13 14:01

Wolfie skrev:Känner på mig att det får bli en tripp till Åhus nästa gång man är i Danmark (skaune)... :D 8O

Du (och alla andra som vill lyssna) är välkomna! :)

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2004-01-13 15:04

Jag är gärna med på en uppsättning också om det blir gruppköp av..
Hörde dom i GBG och blev klart imponerad :)

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2004-01-13 15:36

Nagref: Måste fråga...

Hur låter EPS i jämförelse till din Merrimac?

För/nackdelar med TC62 i jämförelse till DX25?
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-01-13 15:39

Jag föreslår CSX257 till EPS-Sub!

I övrigt: mycket trevligt projekt! Inspirerande!

mvh
J.P.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2004-01-13 16:00

CSX257 vore kul eftersom jag ska bygga 2-4st sådana subbar. 90-100 liters låda avstämd till 22hz. :)

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-01-13 21:22

EPS familjen växer. Jag är helt klart sugen på att bygga varianten med 2 basar. Kvaliten av mitt arbete får vi väl se hur det blir (har ingenstans att vara och snickra på), men det känns helt klart värt att prova. Det blir en golvare tänkt att använda som fullvägare antar jag. Skulle man kunna bygga en variant i mindre, sluten låda för att använda ihop med sub?

Hur blir det med gruppköp? Jag skulle nog vilja bygga både golvarna och orginal-EPS. Det blir ju en del element.

mvh
Sanny_X

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-01-13 21:25

Jo man kan tänka sig en version som är stativare med två basar - no probs! En EPS-S2 kanske den kan heta.

Gruppköp verkar inte vara lönande. Vi måste upp över 100st enheter för att priset ska komma ner lite mer och det känns lite orealistiskt just nu.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-01-13 21:59

Är det OK att bygga i spånskiva? MDF verkar spricka så lätt?
Vilka fördelar har MDF rent akustiskt? Var beställer man elementen, hittade inte dem på HiFi-Kit?

Det känns att det börjar bli dax... Inväntar bara nästa lön.

mvh
Sanny_X

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-01-13 22:09

Det är ok att bygga med spånskiva. En del kommer att rynka på näsan åt det men det ska du inte bry dig om! Dock så rör det sig mer än MDF så om det inte är helt stabil och du lackar så kommer du att se kanterna efter ett tag.

Dessutom så spricker MDF inte så extremt lätt. Det viktigaste är att du förborrar innan du skruvar.

Element finns billigast hos hifi-micke. Vet inte exakt e-post men det kanske någon vänlig människa mailar/PM-ar dig om (Erik?)

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-01-13 22:16

Tycker det är lättare att jobba i mdf (såga, hyvla m.m.) så den extra kostnaden(?) tycker jag betalar sig i minskat arbete.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-01-13 22:29

OK Har HiFi-Micke nån hemsida?
Så spån är ok om man stagar lite extra, bra!

Detta kan bli en rolig vår! :D

mvh
Sanny_X

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-01-13 22:34

hyvla m.m.

Ja faktiskt :) . Möjligheten att hyvla MDF är klart underskattad. Det går inte med spånskiva.

Skruva är desto jobbigare, men varför ska man det egentligen när limmet är starkare?

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2004-01-14 08:56

Martin skrev:Skruva är desto jobbigare, men varför ska man det egentligen när limmet är starkare?

Kan hända att det blir enklare att få en bra kantpassning av bitarna medan limmet torkar om man använder några styrskruvar.
Kör i och för sig själv hellre med träplugg än med skruv :D
Det både hjälper till att styra upp konstruktionen och det hjälper de som inte har någon fräs till att fräsa ur spår i MDF skivorna. Tar dock lite extra tid att borra plugghålen. Ett stort plus med träplugg är att de inte syns från utsidan när man är klar och ska påbörja ytbehandlingen (dvs om man inte borrar genomgående hål för dem).

Metallskruvar ger som alla säkert vet hemska elektromagnetiska reflektioner vid frekvenser runt några 10-tals GHz... Mycket skadligt för ljudupplevelsen :P :wink:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-01-14 09:45

Ni limmar väl inte fast elementen

:wink:

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2004-01-14 10:56

jonasp skrev:Ni limmar väl inte fast elementen

:wink:

Ska de ändå sitta där för gott så varför inte.. 8O

Går ju kanske att skära loss dem med kniv och lite lösningsmedel om så behövs... :D

Angående att använda spånskivor så är väl det egentligen ett ganska bra material om man ser till resonans fenomen? Egenresonansen för spånskivor ligger ju bra mycket lägre i frekvens än för MDF... Men däremot så kan det ju finnas håligheter i spånskivor som kanske inte är de bästa rent akustiskt?

Därför slår jag ett slag för plywood! :)
Dyrare än både MDF och spån, samtidigt som det är lite mer svårarbetat än MDF... Men o andra sidan får man ruggigt stabila lådor och väljer man en plywood med fin ytkvalité så får man samtidigt ytbehandlingen på köpet! Bara att betsa (o slipa) och lacka/waxa. :D
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-01-14 12:23

Att limma elementen är inte så dumt som det låter. Det har jag gjort massvis med gånger. Det blir tätt och de sitter fast. :) Om man använder vitlim så kan man dessutom få bort elementen rimligt lätt oxå - det är bara att bryta lite så knakar det till och så lossnar de. Limmet fäster nämligen inte hundraprocentigt på elementen. Om det blir lite lim kvar så kan man oftast lätt pilla bort det. Denna metod rekommenderas inte för försänkta element som är svårare att få grepp om när man vill ha loss dem.... :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-01-14 13:16

Ha!

Jag hade aldrig fått för mig att göra det. Inte utan att fråga på ett kompetent forum först, iallafall... :wink:

Tycker arbetet med att borra och sätta tätningslist är minimalt dock.

/J.

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2004-01-14 17:50

Wolfie skrev:Metallskruvar ger som alla säkert vet hemska elektromagnetiska reflektioner vid frekvenser runt några 10-tals GHz... Mycket skadligt för ljudupplevelsen :P :wink:

Det var väl därför någon uppfann mässingsskruv?

Med vänlig hälsning

Martin

PS.
Vad gkorde jag fel vid citering?
DS.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-01-14 17:54

Fixat! :wink:

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-01-15 01:12

Nagref,

jag undrar, den elektriska responsen i diskantfiltret uppvisar väl en höjning på ca 3 dB i toppen (pga av induktans i diskant?).

Eller läser jag av det fel?

Mätningen på mina högtalare med CT62H/CSX145 (1:a versionerna) såg relativt lika ut EPSen on-axis, men jag såg en dip strax under delningsfrekvensen 1-2 khz vid större och större vinklar. Detta uppfattade jag lite vasst efter en tids lyssnande samt att området 2-4 khz uppfattas lite för starkt reltavit 1-2 kHz. Även om det ska uppfattas starkare så blev det en behagligare lyssning med lite mods.

Nu har jag ökat responsen 1-1.5 kHz med ett shelving high-pass på 3 dB, och det låter då subjektivt bättre, speciellt på ljusta och starka röster. Vid mätningen får den en liten topp vid 1-2 kHz 1 meter från högtalaren, men jag skulle tippa att detta inte är så markant vid 2 meters mätning. Och i lyssningssoffan låter det bra!

Nu vet jag inte hur EPS låter men det kanske finns lite utrymme för mods om det visar sig att 1-2 kHz dippar vid större vinklar. Men EPSen kanske klarar större vinklar bra trots den breda spridningen hos CT62?

T

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-01-16 14:39

Micke når man på hifi@hotbrev.com, har jag för mig.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-01-16 19:43

Sanny_X skrev:Så spån är ok om man stagar lite extra, bra!
Att tänka på när man stagar extra är att man måste göra lådan större för stagen tar upp volym, men ändrar man baffelns storlek, måste man ändra delningsfiltret och när man gör lådan större blir den ostabilare, borde finnas någon fin formel för det hela :-)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum