Hefty: Efter att ha lyssnat ordentligt igår så var min tanke inte olik Sanny_Xs att man kunde göra en med två basar (och golvstående) så man kunde få mer dynamiskt omfång och högre verkningsgrad. Vi får se. Ska få ordentlig ordning på filtret först. Är inte helt nöjd än. Kommer förmodligen fler filtervarianter beroende på hur man placerar högtalaren och i vilket rum. Dock så måste jag få fram grundkompromissfiltret först. Jag väntar med att optimera fram det tills jag får hem fler filterkomponenter. Men sedan så kommer det fler varianter av EPS...
EPS-W (W som i wall- vägghögtalare) står på tur. För användning som bakhögtalare i ett surroundsystem.
Sedan så kan man enkelt göra en:
EPS-S (S som i side - sidosystem) för komplettering med sub eller för att användas som center). Den är ju en enkel variant av EPS-1 så den tror jag inte att jag personligen bygger men den ska finnas som alternativ.
Till ovan nämnda så vill man kanske ha en:
EPS-Sub (Sub som i subwoofer). En passiv sub som man kan koppla via en effektförstärker till .1-utgången på sin surroundreciever eller använda med riktiga aktiva filteri en stereouppsättning.
Här i ordningen borde man nog placera en eventuell golvare:
EPS-2 (2 som i två basar - en golvare med dubbla basar helt enkelt). Kanske bygger en själv men ska åtminstone ta fram ritningar på en och filter och så får vi kanske höra från Sanny_Xs efarenheter om han bygger?
Sedan så kommer den mest raffinerade i samlingen:
EPS-C (C som i Carlos som en tribute till Stig Carlsson - En Orthoakustisk högtalare som utgår ifrån grundprinciperna från 80-talsserien (oa50, oa51 och oa52)). Den här kommer nog inte bli så Easy att bygga (eller konstruera) men man kan ju börja med den enkla grundmodellen och om man vill testa på något svårare så är det bara att återanvända elementen. Denna lär dröja ett tag...
Utöver det så skissar jag på en ambiensmodul som man sätter på baksidan av högtalarna (kan användas till valfri högtalare och inte bara de mer normala EPS) som ska rakare energitonkurva och ett extra tillskott av ambiens utan att det nämnvärt ska påverka direktljudet och upplösningen från högtalaren.
Den som lever får se vad som blir av...