Morello skrev:Vi kanske bör starta en ny tråd -"Konstmusikfonogram med särskilt god ljudkvalitet".
Det tycker jag.
Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Vi kanske bör starta en ny tråd -"Konstmusikfonogram med särskilt god ljudkvalitet".
petersteindl skrev:pLudio skrev:petersteindl skrev:Angående Peer Gynt på DG. Vad jag minns av gammal info är att vågformen är digitalöverstyrd redan i inspelningen. Det handlar om 2 ms vid några ställen. Inspelningen är gjord på Sony F1 om jag minns rätt och då har den emphasis som i DAC skall gå igenom deemphasis.
Spår 5 klipper över 18 000 gånger men jag vet inte hur långa perioderna är.
Om 18000 ggr stämmer så blir det med 2 ms = 36 sekunder i totalt överstyrd tid.
Verkar ganska mycket. Tror dock inte att det hörs så mycket. Det var länge sedan jag spelade den CDn.
Jag har den i originalbox. Det intressanta är att det är en lite annorlunda version av Peer Gynt än alla andra.
I-or skrev:Jo, men en vettig DAC hanterar detta på ett adekvat sätt utan extra burkar.
pLudio skrev:En stickprovskontroll ger att spår 5 på första utgåvan kräver 3 dB extra headroom (vilket nog ingen CD-spelare har och få DAC:ar har) för att inte klippa vid uppspelning medan spår 8 (också bergakungen) på andra utgåvan har utrymmet på skivan. Har inte kollat om vågformen är lika klippt på andra utgåvan.
I-or skrev:pLudio skrev:En stickprovskontroll ger att spår 5 på första utgåvan kräver 3 dB extra headroom (vilket nog ingen CD-spelare har och få DAC:ar har) för att inte klippa vid uppspelning medan spår 8 (också bergakungen) på andra utgåvan har utrymmet på skivan. Har inte kollat om vågformen är lika klippt på andra utgåvan.
Saken är dock den att spår som kräver mer än några tiondels dB överstyrningsmarginal är toppklippta/fullimiterade redan i den digitala domänen och därmed bortom all räddning hur som helst. Det är ovanligt med klassisk musik som klipper så illa, men för dagens söndermastrade populärmusikgröt är det helt normalt.
pLudio skrev:petersteindl skrev:pLudio skrev:Spår 5 klipper över 18 000 gånger men jag vet inte hur långa perioderna är.
Om 18000 ggr stämmer så blir det med 2 ms = 36 sekunder i totalt överstyrd tid.
Verkar ganska mycket. Tror dock inte att det hörs så mycket. Det var länge sedan jag spelade den CDn.
Jag har den i originalbox. Det intressanta är att det är en lite annorlunda version av Peer Gynt än alla andra.
Det där kräver förresten ett förtydligande från min sida. Moderna DAC:ar (ESS, AKM) samplar upp allt material till 705,6 kHz eller 768 kHz beroende på inkommande frekvens (jämna multiplar). Jag brukar uppsampla (nåja, så ofta gör jag det inte) till någon av frekvenserna för att se om fonogrammet kommer klippa i DAC:en (de har någon decibels headroom idag men inte 3 dB). Nu hade jag ökat uppsamplingen till 1536 kHz, vilket jag glömt, för att "täcka in" båda frekvenserna och inte missa någon klippning. Tar vi hänsyn till det så klipper DAC:en drygt 9000 gånger i praktiken.
Men 1/44100 blir 22,7 μs vilket med 18k klippningar blir 0,4 sekunder, inte 36 s, och rätt räknat med uppsamplingsfrekvensen blir 1/1536k * 18,4k = 0,012 sekunder. Tänker jag fel?
pLudio skrev:I-or skrev:pLudio skrev:En stickprovskontroll ger att spår 5 på första utgåvan kräver 3 dB extra headroom (vilket nog ingen CD-spelare har och få DAC:ar har) för att inte klippa vid uppspelning medan spår 8 (också bergakungen) på andra utgåvan har utrymmet på skivan. Har inte kollat om vågformen är lika klippt på andra utgåvan.
Saken är dock den att spår som kräver mer än några tiondels dB överstyrningsmarginal är toppklippta/fullimiterade redan i den digitala domänen och därmed bortom all räddning hur som helst. Det är ovanligt med klassisk musik som klipper så illa, men för dagens söndermastrade populärmusikgröt är det helt normalt.
Du har förstås rätt i att fonogrammet redan är förstört men jag vill påstå att det ändå lönar sig med extra headroom (3 dB verkar vara en bra avvägning generellt).
Spår 5 med Stokke igen, strax efter 167 sekunder:
Röda toppen har samples som inte är digitalt klippta men som vid uppsampling har en vågform som är högre än den klippta toppen i grön ring. Utan extra headroom så hade även röda toppen klippt vid uppsampling.
I-or skrev:Ibland går det att göra någonting åt klippningen, men oftast inte. Jag har bl.a. reparerat vissa pianoinspelningar och även i några andra sammanhang haft framgång med ett egenknåpat Matlab-skript som antagligen liknar den mjukvara som du beskriver att Alving utnyttjade. Problemet är långa klippningssekvenser och komplexa vågformer. Speciellt dagens populärmusikgröt är hopplös.
makesrain skrev:I-or skrev:Jo, men en vettig DAC hanterar detta på ett adekvat sätt utan extra burkar.
Om det är så tydligt att det blir en förbättring när man kopplar en M Scaler till en Chord-DAC så är ju en möjlig förklaring att någonting i dessa DAC’ar är felaktigt/suboptimalt implementerat och att M Scaler är en workaround som löser de felen, eller minskar försämringen tillräckligt mycket för att det skall vara tydligt hörbart.
Watts citeras i den länk som sprudel refererar till:
‘“After you’ve listened to the M Scaler”, he says, “it’s very difficult to listen to the Hugo TT2 or Dave.”’
Citatet är förstås inte ett entydigt bevis för att det är på det viset men det verkar som att för att det ska vara någon idé att köpa en TT2 eller Dave verkar man också behöva köpa en M Scaler om man vill att det ska låta bra.
Strmbrg skrev:makesrain skrev:I-or skrev:Jo, men en vettig DAC hanterar detta på ett adekvat sätt utan extra burkar.
Om det är så tydligt att det blir en förbättring när man kopplar en M Scaler till en Chord-DAC så är ju en möjlig förklaring att någonting i dessa DAC’ar är felaktigt/suboptimalt implementerat och att M Scaler är en workaround som löser de felen, eller minskar försämringen tillräckligt mycket för att det skall vara tydligt hörbart.
‘“After you’ve listened to the M Scaler”, he says, “it’s very difficult to listen to the Hugo TT2 or Dave.”’
Citatet är förstås inte ett entydigt bevis för att det är på det viset men det verkar som att för att det ska vara någon idé att köpa en TT2 eller Dave verkar man också behöva köpa en M Scaler om man vill att det ska låta bra.
Det surras lite här och där, om att ju mer avancerad och därmed dyr Chord-DAC man tussar ihop med Scalaren, desto mer påtaglig blir effekten av den senare.
Det kan ju bero på att den mest avancerade och dyraste Chord-DAC:en är deras sämsta och den som behöver mest hjälp för att nå gängse DAC-prestanda.
Det kan även bero på att den mest avancerade och dyraste av dem är den minst begränsande DAC:en vad gäller verkan av Scalaren.
Det kan även bero på att Chord vill maximera sina intäkter och sin lönsamhet.
Det kan även bero på att det där surret i min första mening är rena bluddret.
Det ska bli intressant att höra vad den svin-kostbara Dave kommer att innebära för helhetsupplevelsen.
Jag kanske till och med kommer att uppskatta de trista kompositörerna Mozart och Haydn när Dave:n har kopplats in i galenskaperna.
Hoppas inte det.
hifikg skrev:En DAVE blir picken över i
(noterar att den DAVE som fanns på Torget är borta)
Strmbrg skrev:makesrain skrev:I-or skrev:Jo, men en vettig DAC hanterar detta på ett adekvat sätt utan extra burkar.
Det surras lite här och där, om att ju mer avancerad och därmed dyr Chord-DAC man tussar ihop med Scalaren, desto mer påtaglig blir effekten av den senare.
Det kan ju bero på att den mest avancerade och dyraste Chord-DAC:en är deras sämsta och den som behöver mest hjälp för att nå gängse DAC-prestanda.
Det kan även bero på att den mest avancerade och dyraste av dem är den minst begränsande DAC:en vad gäller verkan av Scalaren.
Det kan även bero på att Chord vill maximera sina intäkter och sin lönsamhet.
Det kan även bero på att det där surret i min första mening är rena bluddret.
Det ska bli intressant att höra vad den svin-kostbara Dave kommer att innebära för helhetsupplevelsen.
Jag kanske till och med kommer att uppskatta de trista kompositörerna Mozart och Haydn när Dave:n har kopplats in i galenskaperna.
Hoppas inte det.
hifikg skrev:En DAVE blir picken över i
(noterar att den DAVE som fanns på Torget är borta)
makesrain skrev:Strmbrg skrev:makesrain skrev:Om det är så tydligt att det blir en förbättring när man kopplar en M Scaler till en Chord-DAC så är ju en möjlig förklaring att någonting i dessa DAC’ar är felaktigt/suboptimalt implementerat och att M Scaler är en workaround som löser de felen, eller minskar försämringen tillräckligt mycket för att det skall vara tydligt hörbart.
/.../
Hoppas inte det.
Surret du talar om vet jag ingenting om, utveckla gärna vad du menar. Att du kallar Mozart och Haydn trista får stå för dig, jag anser att de har komponerat en del av det vackraste som finns i musikväg. Men var och en har rätt till sin smak och åsikt. Och du säger ju faktiskt inte att deras musik är tråkig utan att de är/var tråkiga. Jag hoppas att din nya DAC ger dig ännu en upplevd förbättring av din musikupplevelse.
pLudio skrev:Morello skrev:Vi kanske bör starta en ny tråd -"Konstmusikfonogram med särskilt god ljudkvalitet".
Det tycker jag.
Strmbrg skrev:Nä jag har inte köpt någon Dave, men det ska bli intressant att höra vad som händer när den (eller vad det nu kan vara som står tillbuds framöver) ramlar in.makesrain skrev:Strmbrg skrev:
/.../
Hoppas inte det.
Surret du talar om vet jag ingenting om, utveckla gärna vad du menar. Att du kallar Mozart och Haydn trista får stå för dig, jag anser att de har komponerat en del av det vackraste som finns i musikväg. Men var och en har rätt till sin smak och åsikt. Och du säger ju faktiskt inte att deras musik är tråkig utan att de är/var tråkiga. Jag hoppas att din nya DAC ger dig ännu en upplevd förbättring av din musikupplevelse.
Med "surret" avses vad jag har läst på olika ställen om att så hävdas. Om det är så, vet jag inget om. Det kan ju vara något som spridit sig - med eller utan relevans. Det är nog enklast att själv höra om man instämmer eller inte, tänker jag mig.
Beträffande Mozart och Haydn så valde jag att skoja lite.
Strmbrg skrev:pLudio skrev:Morello skrev:Vi kanske bör starta en ny tråd -"Konstmusikfonogram med särskilt god ljudkvalitet".
Det tycker jag.
Är det kirrat med tråden? Hittar ingen.
Dmitrij Sjostakovitj samtliga symfonier med Haitink på DECCA tycker jag låter riktigt fint. Lyssnade igår kväll efter en lång bilresa. Inget "återgivnings-ljud", bara musik.
Åtminstone var det den upplevelsen jag fick.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster