När det gäller Stereophiles mätning av Chord Dave:
Det ser dessvärre ut Som att John Atkinson har gjort ett misstag alternativt slarvfel i mätningen. Kolla noga i kurva 3 (se även nedan) så ser alla att han har använt stegade sinustoner med för glesa frekvenssteg. Man ser det bäst på den blå kurvan mellan 20-70 kHz. Audio Precision ritar sedan bara ett rakt streck mellan två mätpunkter. För Fs = 44,1 kHz verkar det vara så att ena mätpunkten är strax under 20 kHz och nästa mätpunkt har hamnat i spärrbandet istället och visar därför inte den verkliga avrullningen hos antivikningsfiltret.

Jag misstänker att syftet är mer att visa på olikheterna för olika samplingsfrekvenser än att just visa exakt hur antivikningsfiltret beter sig. Dessvärre framkommer mätgrodor som denna tydligt och kan lätt lura läsare. Bättring borde lätt kunna genomföras.
För bevis för detta kan alla även kika närmare på kurva 2 som förvisso inte heller visar exakt det man vill se, men man ser är tydligt att frekvensgången sträcker sig upp till ungefär hela 22 kHz(!). Det är brusexciterad frekvensgång som visas och den ser därför grötig ut.

Det här är lite liknande slarvfel som Amir gör på Audio Science Review, men där har Amir bättrat sig på senare tids mätningar. Jag har dock inte sett om han genomgående har bättrat sig, men åtminstone några gånger har han gjort noggrann inzoomning av frekvensgång och använt sig av frekvenssvep vad det verkar som. Det andra slarvet som han tidigare regelmässigt gjort är med en enda mätning med brusexciterat frekvenssvar utan medelvärdesbildning med alltför grov nivåaxel.
Jag har sett och deltagit i mätningar av andra Chord-DACar som inte har ovanstående mätfel. Det man kan se om man gör det noga hos Chords DACar är att de kan ha ovanligt kraftigt (<0,6 dB) men däremot smalbandigt rippel just innan frekvensgången brant faller av. Se t.ex. testet av Chord 2Qute Chordette i Musik & Ljudteknik nr 4 2017, samt testet av Chord Mojo i Musik & Ljudteknik nr 2 2016:
https://www.lts.a.se/explorer/flipbook/ ... 4/#page=20 (betalmur, man måste vara LTS-medlem för att kunna läsa nyare nummer av MoLt.)
https://www.lts.a.se/explorer/flipbook/ ... r/#page=19(betalmur av bägge ovanstående, man måste vara LTS-medlem för att kunna läsa nyare nummer av MoLt.)
Gränsfrekvensen för antivikningsfiltret var i bägge dessa fall strax under 22 kHz. Annat som syntes var en ganska flack avrullning av diskanten som började vid 15 kHz som blev drygt -0,1 dB vid 20 kHz för 2Qute och 0,2 dB för Mojo.
Min uppfattning är att det är världsklass på ovanstående mätreportage som är gjorda av Svante Granqvist.