SB17 o SB26WG: Presenting "Rocks"

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

spoz

Re: SB17 o SB26WG: Högt Q i liten låda=problem?

Inläggav spoz » 2024-01-02 11:42

Snyggt!
Vissa likheter med det här bygget, formen på baffeln åtminstone :)
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ild.29465/

Vad är det för fördelar med separat kavitet för T och W?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Re: Små Slutna Toppar: Tillbaka 1:a prototyplådan klar

Inläggav I-or » 2024-01-02 12:30

RSG skrev:Har haft en kväll med intern brainstorming med efterföljande demolering, montering, modifiering och montering igen...

Det blir inga 3 meter men cirka 1.85 meter till överkant på hyllan och 2.15 meter till centrum på diskanten.
Nu tyar jag inte längre, får förlänga bommen imorgon.

20240102_004221.jpg

Och nu tar ni upp min oro/fundering över det höga Q jag får i lådan, hamnar strax norr om 1.0.
Men jag har tänkt lite så som så här.
I-or skulle väl knappast kasta ut en krok på något som är,,, direkt dåligt.
Så jag frågar mig, vid en nedre delning vid 200 hz är det ovidkommande/eller mindre viktigt?
Jag har helt ärligt inte en susning och är för trött för att tänka.

Nu måste jag sova/Johan

Nej, hela meningen är ju att vi vill ha ett högt Q-värde för att kompensera för baffelsteget!

Mätt på mer representativt avstånd kommer den fullt medvetna bashöjningen emanerande från den mycket begränsade kavitetsvolymen att huvudsakligen kompensera för baffelsteget (kavitetsvolymen bör nog vara sådär 1,5 l istället för 2 l för bästa resultat). Detta är mycket välkommet för att höja både spänningskänslighet och verkningsgrad. Dessutom bör distorsionen sjunka en aning runt 200-250 Hz.

(Delningen antas utföras elektroniskt så att impedanstoppen inte spelar någon roll.)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2024-01-02 14:50

Ang att runda upptill

Revel har ju på F-serien inte rundat sidorna men dock ävlats med att lägga till en liten bit längst upp på lådan som ger en icke-rak kant. Jag antar detta inte bara är en designgrej.

Bild
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-01-02 16:18

Ja, den förhöjda kanten gör säkert någon dB för frekvensgång och spridning, då vågledaren har mycket beskedliga dimensioner. Sedan är det så klart en ren formgivningshistoria att stycket även ser strömlinjeformat ut.

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2024-01-02 19:03

I-or skrev:
Nej, hela meningen är ju att vi vill ha ett högt Q-värde för att kompensera för baffelsteget!

Mätt på mer representativt avstånd kommer den fullt medvetna bashöjningen emanerande från den mycket begränsade kavitetsvolymen att huvudsakligen kompensera för baffelsteget (kavitetsvolymen bör nog vara sådär 1,5 l istället för 2 l för bästa resultat). Detta är mycket välkommet för att höja både spänningskänslighet och verkningsgrad. Dessutom bör distorsionen sjunka en aning runt 200-250 Hz.

(Delningen antas utföras elektroniskt så att impedanstoppen inte spelar någon roll.)

I-or tack för din respons
Jo att kompensera baffelsteget med bashöjning istället för enbart via filtret det är jag medveten om.
Det är mer min brist på förmåga att läsa mig till vetenskap som skiner igenom i inlägget (och bristande förmåga att utrycka mig på rätt sätt).
Det som jag funderar över gällande ett högt Q-värde är det som gäller baslådor där vi pratar om ett optimalt Q-värde på 0,7 och hamnar man vid 1 så,,, " bummlig/okontrollerad basåtergivning".
Men gäller även detta med en nedre delning vid 200 Hz?

Och bara så vi inte pratar förbi varandra.
Jag säger kavitet och menar minus den volym (jag räknar med typ 0,5 liter) som elementet upptar .
Kavitet 2 liter (f0 158 Hz isch)
kavitet 1,5 liter (f0 198 Hz isch(som jag vid lite eftertanke förmodar är det som du eftersträvar)).
Att skapa en så liten kavitet och stoppa ner elementet i kan vara,,, intressant... :mrgreen:

Bara för skoj så ett litet räkneexempel, här räknar jag rakt av med håldiametern som elementet kräver (145mm dia).

Screenshot_20240102_130109_Calculator.jpg
Screenshot_20240102_130109_Calculator.jpg (196.65 KiB) Visad 4083 gånger

Men nu ska jag jobba vidare med mättillbehör så jag kan komma ut och mäta på större avstånd så jag får med baffelsteget.
Så får vi se hur jag går vidare.
Återkommer/Johan

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-01-03 13:53

Det är alltid den akustiska frekvensgången mätt i fjärrfältet som är av vikt och denna blir mycket nära konstant ned till 200 Hz när man lägger ihop alla effekter. D.v.s. summan av kardemumman högt Q-värde och baffelsteg blir nära noll frekvensgångsmässigt. Som alla bör känna till vid det här laget (minimumfas) så leder detta även per matematisk automatik till ett i det närmaste optimalt impulssvar.

Annorlunda uttryckt så kan man säga att det frekvensgångsmässigt inte spelar någon roll om man uppnår den konstanta frekvensgången via ett högt Q-värde för mellanbaselementet eller om man sänker den högfrekventa spänningskänsligheten för detsamma via filtret (som i t.ex. Maartens rävar). Dock vinner man som skrivet var massor vad gäller spänningskänslighet och verkningsgrad.

Om du ska mäta under frifältsbetingelser ned till 200 Hz så måste du i praktiken vara utomhus (brrr) för att uppnå en tillräckligt god frekvensupplösning. Om du har tur så känner du någon med en lagerlokal eller gymnastiksal.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2024-01-03 15:14

I-or skrev:Ja, den förhöjda kanten gör säkert någon dB för frekvensgång och spridning, då vågledaren har mycket beskedliga dimensioner. Sedan är det så klart en ren formgivningshistoria att stycket även ser strömlinjeformat ut.

Det böjda överstycket minskar väl avståndsvariationerna från diskantens centrum till toppens kant, där det sämsta utförandet vore en radie som utgår från diskantens centrum. Jag tror definitivt att det är en designpryl.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-01-03 15:41

Nejdå, hur diffraktionen optimeras är långt ifrån uppenbart, vilket man inser efter mängder av simuleringar. Det är de totala diffraktionsbidragen som ska ge en jämn frekvensgång inklusive elementets avvikelser, inte bara bidraget från den övre kanten på lådan. Man kan mycket väl vilja ha just den formen för att knöka till frekvensgång och/eller spridning med någon dB, där det behövs.

Användarvisningsbild
Froggy

Inläggav Froggy » 2024-01-03 16:05

Minskar diffraktionens påverkan av den akustiska frekvensgången i fjärrfältet med ökat avstånd till kanten? Finns det ett samband som kan beskrivas/beräknas mellan avstånd till en kant relativt frekvens?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2024-01-03 21:06

Froggy skrev:Minskar diffraktionens påverkan av den akustiska frekvensgången i fjärrfältet med ökat avstånd till kanten? Finns det ett samband som kan beskrivas/beräknas mellan avstånd till en kant relativt frekvens?

Man kan labba med Svantes Edge eller Basta så får man lite känsla för hur elementens placering i förhållande till kanterna påverkar tonkurvan.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-01-04 00:14

Avståndet till kanten påverkar frekvenserna för interferensdalarna, men amplituden får bara mindre skillnader, vilket dessa FEM-baserade resultat för ett nästan idealt 1" diskantelement placerat på axeln till två olika cylindrar (för att maximera diffraktionseffekterna) med en diameter strax över 10 respektive 20 cm visar för 0- respektive 90-gradersriktningen (point 6 respektive point 23):

diff1.png
diff1.png (62.52 KiB) Visad 3904 gånger

När man rör sig bort från 0-gradersriktningen så ser man inte mycket av de diffraktionsinducerade ojämnheterna i frekvensgången.

Så här ser ljudfältet ut vid 8 kHz för den större cylindern, notera flikigheten som beror på diffraktion (rotationssymmetrin medför att det räcker med ett 2D-diagram):

diff2.png
diff2.png (90.58 KiB) Visad 3904 gånger

Givet dessa resultat inser man även hur urbota dumt det är med B&W:s knasiga mellanregister- och diskantrör (även om mellanregisterröret är rundat, vilket reducerar problemen).

Man kan se det som att nya virtuella källpositioner skapas längs kanten. Detta är bara ett sätt att matematiskt ge en diskret representation av att villkoren för vågutbredning förändras vid kanten. Lite enkel trigonometri visar hur det hela hänger ihop m.a.p. mottagarpositionen.

Dock blir de avståndsberoende skillnaderna för en högtalare små när avståndet överstiger sådär 2 m (något beroende på baffelstorleken). I fjärrfältet, d.v.s. på tillräckligt stort avstånd, minst sådär 2 gånger den största baffeldimensionen, uppstår den första interferensdalen i nollgradersriktningen när avståndet mellan källa och kant motsvarar aningen över en våglängd (eftersom mottagarpositionen inte är oändligt långt från källan).

Svantes punktkällebaserade program Edge ger en hygglig uppskattning, åtminstone för inte alltför stora vinklar, av hur det hela hänger ihop för den som är intresserad. För en fullständigt giltig behandling måste man dock gå över till FEM/BEM.

För att ytterligare tydliggöra diffraktionens betydelse kan det nog vara bra att även visa ljudfältet för samma diskantelement vid 8 kHz med oändlig baffel, d.v.s. utan diffraktionseffekter:

diff3.png
diff3.png (92.79 KiB) Visad 3872 gånger

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2024-01-04 17:41

Första Brrrrr mätningarna visar på brister i högtalarstativet
Det var inte högt nog för att kompensera för sloket i det längre VP röret med micken i ändan.
en snabblösning fick ge mer lite mer höjd te högtalaren.
Samt lite väl mycket ytor som kan ge tidiga reflexer.
Gör om gör rätt(are).

Men hur som så såg det ut så här vid uppställningen.

20240104_132506.jpg
20240104_132506.jpg (362.22 KiB) Visad 3823 gånger

20240104_132457.jpg
20240104_132457.jpg (312.46 KiB) Visad 3823 gånger

Naturligvis så började det falla ner puder när jag skulle mäta så det blev lite stressat med musplatta som strejkade och krånglade pga fukt/kyla och svårt att se på skärmen pga flingor och sol.
Så jag missade ett par mätningar och strulade bort några till i stressen och böket, men det var åtminstone en bra övning som visade på förbättringspunkter jag vill göra på högtalarstativet.

Men så här mättes det.
Mätavstånd 1 meter
Mätspänning 2.83V
Mäthöjd 2.22 meter (siktat på punkt mitt mellan bas och WG)
Inget filter till något element
Bas mätt 50-20000 Hz
Diskant mätt 1000-20000 Hz
Ingen fönstring.
Ingen smoothing.

Första Brrrr 1M höjd CC WT 2.83V.png
Första Brrrr 1M höjd CC WT 2.83V.png (50.72 KiB) Visad 3823 gånger

Nu skall jag fortsätta att bråka lite med REW då det ser annorlunda ut nu mot när jag använde det sist.
Och tyvärr så glömde jag att göra en samkörning av bägge elementen parallellt för att lägga in förskjutning i Xsim,
men delay beräkningen i REW kanske går att använda?

Skärmbild 2024-01-04 162444.png
Skärmbild 2024-01-04 162444.png (33.24 KiB) Visad 3823 gånger

Och angående rundning av överkanten så lämnar jag den frågan öppen till senare när jag ser mer av helheten och har fått till ett filter som är vettigt.
Och ja, delningen vid 200 Hz kommer att ske aktivt med ett DBX223.

Fundersam/Johan

Användarvisningsbild
Froggy

Re: SB17 o SB26WG: Nu med Brrrmätning

Inläggav Froggy » 2024-01-04 17:47

Otrolig drivkraft!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2024-01-04 18:25

De va seriöst att gå ut i kylan så :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2024-01-04 18:37

Stenhårt gjort, gillart! :D
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2024-01-04 18:41

sammel skrev:Det vart något jämnare spridning med 20 mm radie rundning på sidor och uppkanten.
Har inte jämfört mer hur mycket som är sidorundning och topprundning.
sen gjorde jag ingen vertikal jämförelse.
Du har ju mycket större radie än jag så det gör säkert susen :)

Det är just det jag har fundering på, en 20mm radie avrundning på överkanten.
Men bara på elementsidan.
Om jag väl kommer till en punkt att jag kan göra en före och efter bedömning :roll:

MacBruce skrev:
Orelaterat, men duuu – vad är det för ett flygetyg du har hängande i taket? Hederlig, sprygelbyggd vinge ser jag också — undrar en nyttjare av sådana ting sedan 50-talet...

Det som hänger i taket är en liten eldriven skumvåffla Robbe (?) Wilga på cirka 1.6 meter
Och det som hänger på väggen är en liten elseglare från Levenstam, Rio heter den och är i typ samma spännvidd.
Tyvärr har intresset varit svalt de sista åren för modellflyg och jag har en massa grejor bara ligger och samlar damm... :oops:

spoz skrev:Snyggt!
Vad är det för fördelar med separat kavitet för T och W?

I det här fallet.
Utrymmes brist...
Jag får helt enkelt inte plats i samma låda.

I-or skrev:Det är alltid den akustiska frekvensgången mätt i fjärrfältet som är av vikt och denna blir mycket nära konstant ned till 200 Hz när man lägger ihop alla effekter. D.v.s. summan av kardemumman högt Q-värde och baffelsteg blir nära noll frekvensgångsmässigt. Som alla bör känna till vid det här laget (minimumfas) så leder detta även per matematisk automatik till ett i det närmaste optimalt impulssvar.

Annorlunda uttryckt så kan man säga att det frekvensgångsmässigt inte spelar någon roll om man uppnår den konstanta frekvensgången via ett högt Q-värde för mellanbaselementet eller om man sänker den högfrekventa spänningskänsligheten för detsamma via filtret (som i t.ex. Maartens rävar). Dock vinner man som skrivet var massor vad gäller spänningskänslighet och verkningsgrad.

Om du ska mäta under frifältsbetingelser ned till 200 Hz så måste du i praktiken vara utomhus (brrr) för att uppnå en tillräckligt god frekvensupplösning. Om du har tur så känner du någon med en lagerlokal eller gymnastiksal.

Tack.
Och det var verkligen "brrr" och krispigt och blött och pudrigt.....
Och som du kanske såg så skall det delas aktivt vid 200 Hz.

Froggy skrev:Otrolig drivkraft!

Tack.
Det går lätt när man har kul 8)

Men nu skall jag slappa lite och fundera
/Johan

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2024-01-04 18:44

Kraniet skrev:De va seriöst att gå ut i kylan så :)

Nu har jag ju knappast så kallt som du har :D

Calleberg skrev:Stenhårt gjort, gillart! :D

Tack.

/Johan

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-01-04 19:36

I-or_5x.png
I-or_5x.png (60.96 KiB) Visad 3781 gånger

Du erhåller för din ambitiösa insats 5 stegrande åsnor formgivna av Maarten från I-or som har utfört diverse akustiska och strukturdynamiska mätningar många gånger under de mest krångliga förhållanden, men då ska man komma ihåg att han alltid har fått betalt för kneget.

För att snygga till det hela så kan du gå in och fönstra mätningen i REW vid ca 10 ms så att resultatet blir nästan helt reflektionsfritt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-01-04 21:27

:D

Skare va så ska d tamef-n va ordentligt.

Var har du fickpluntan med varm glögg?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2024-01-04 21:32

RSG skrev:[...]

MacBruce skrev:
Orelaterat, men duuu – vad är det för ett flygetyg du har hängande i taket? Hederlig, sprygelbyggd vinge ser jag också — undrar en nyttjare av sådana ting sedan 50-talet...

Det som hänger i taket är en liten eldriven skumvåffla Robbe (?) Wilga på cirka 1.6 meter
Och det som hänger på väggen är en liten elseglare från Levenstam, Rio heter den och är i typ samma spännvidd.
Tyvärr har intresset varit svalt de sista åren för modellflyg och jag har en massa grejor bara ligger och samlar damm... :oops:

Tack! Ja, jag har också en drös med dammsamlare, huvudsakligen pga att det numera är ganska långt att åka för att komma till ett "godkänt" flygfält efter "drönar-reglernas" tillkomst. Har för närvarande ingen bil, då det saknas parkeringsmöjligheter där jag bor. Gillar att bygga, så jag ägnar mig så smått, när andan faller på, åt att färdigställa några modeller som flyttade med mig i varierande stadier av tillblivelse. :wink:
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2024-01-04 22:39

Sammel impressed.
Bra kämpat.
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2024-01-04 23:51

Wow, en sån där mätning gjorde inte jag ens i somras. :) Det var ganska motbjudande väder idag så jag sprang till gymmet istället för att traska.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2024-01-05 03:14

Nu blir jag generad över alla lovord :oops: :oops: :oops:

Men tack för att ni uppskattar mina vedermödor för hobbyn :!: :!: :!:

Glögg har jag ingen men hämtar inspiration bland maskrosor och irländare med en temperatur på ca 20 grader Celsius.
Fönstra med 10 ms kan jag å.

Första Brrr fönstrad 10ms.png
Första Brrr fönstrad 10ms.png (44.65 KiB) Visad 3677 gånger

Och efter några inspirerade timmar med att fäktas mot Xsim å REW så började jag fundera över den besvärande peaken vid cirkus 1500 Hz
och jag funderade.
Och funderade.
Funderade.
.
.
.
:idea:
De tidigare närfälts mätningarna!!!
Jag gjorde mätningar med och utan fluff för att se hur skillnaden såg ut.
Och se där.

Funderingar peak 1500 Hz.png
Funderingar peak 1500 Hz.png (63.86 KiB) Visad 3677 gånger

Blå kurva: utomhus
Lila/rosa isch kurva: närfält 6 cm 2 liters tom låda.
Grön kurva: närfält 6 cm med fluff i 2 liters låda.
Fluffet bestod av en klippt rimpa från ett billigt nylontäcke från JYSK.

Mer inspiration...

Kan man inte använda EDGE lite bakvänt å :?:
Så jag simulerar min låda invändigt i ISCHmått

Funderingar peak 1500 Hz 2.png
Funderingar peak 1500 Hz 2.png (35.24 KiB) Visad 3677 gånger

Och visst får jag där en peak runt 1500 Hz, sen om denna övning är egentligen är värd att nämna...
Det tvistar de olärda... :mrgreen:

Och bara för att det är kul med bilder.
Den ses även som en liten liten bula på impedansmätningen i lådan tom 2 liter.

Funderingar peak 1500 Hz 3.png
Funderingar peak 1500 Hz 3.png (14.88 KiB) Visad 3677 gånger

Näääe nu är det dags att gå och lägga sig/Johan

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-01-05 05:06

Själv ogillar jag sådana där saker. Det ser ut som resonans i låda d v s lagrad energi. Själv skulle jag i så fall försöka eliminera den där resonansen. Att du får baffelstegets maxvärde i samma frekvensområde ser jag som ett annat fenomen.

Dessutom undrar jag om baffelsteget kommer in i närfältsmätning d v s 6 cm mikavstånd.

Men vattenfallsmätning på 6 cm och tom låda bör kunna påvisa resonans.
Med 6 cm mikavstånd kan du mäta inomhus. Glöm då inte en kall öl. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2024-01-05 13:39

petersteindl skrev:Själv ogillar jag sådana där saker. Det ser ut som resonans i låda d v s lagrad energi. Själv skulle jag i så fall försöka eliminera den där resonansen. Att du får baffelstegets maxvärde i samma frekvensområde ser jag som ett annat fenomen.

Dessutom undrar jag om baffelsteget kommer in i närfältsmätning d v s 6 cm mikavstånd.

Att få bort den resonansen det är målet, jobbar vidare på den.
Och baffelsteget kommer väl knappast med vid närfältsmätningen och jag vill mäta på 1.5 meters avstånd innan jag blir riktigt nöjd. Men tyvärr så satte vädret käppar i hjulet vid de förra mätningarna. Men å andra sidan så fick jag lite småsaker som jag ska ta tag i innan nästa utomhusmätning.

När det gäller Edge övningen så var det inte externt baffelsteg som avsågs utan om Edge kunde påvisa något om dimensionerna internt i lådan.
Ett lite bakvänt tänk asså :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

/Johan

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-01-05 13:51

Ja, när resonansen syns i impedansmätningen så ska den definitivt bort.

Som synes i utomhusresultatet så skulle en volymminskning till 1,5 liter ge ytterligare lite jämnare frekvensgång (och framförallt högre spänningskänslighet för den som ekvaliserar).

Givet den beskedliga storleken på högtalaren räcker det bra att mäta på ett avstånd om 1 m, men om du orkar så kan du med fördel mäta på 2 m också. Denna mätning kan du dock utföra inomhus, då den bara tillför något för högre frekvenser. Du måste förstås fönstra bort reflektionerna för att mätningen ska bli användbar i det fallet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2024-01-05 14:51

RSG skrev:
petersteindl skrev:Själv ogillar jag sådana där saker. Det ser ut som resonans i låda d v s lagrad energi. Själv skulle jag i så fall försöka eliminera den där resonansen. Att du får baffelstegets maxvärde i samma frekvensområde ser jag som ett annat fenomen.

Att få bort den resonansen det är målet, jobbar vidare på den.
Och baffelsteget kommer väl knappast med vid närfältsmätningen och jag vill mäta på 1.5 meters avstånd innan jag blir riktigt nöjd. Men tyvärr så satte vädret käppar i hjulet vid de förra mätningarna. Men å andra sidan så fick jag lite småsaker som jag ska ta tag i innan nästa utomhusmätning.

När det gäller Edge övningen så var det inte externt baffelsteg som avsågs utan om Edge kunde påvisa något om dimensionerna internt i lådan.
Ett lite bakvänt tänk asså :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

/Johan

Du har ju en bula vid 500 och en vid 9,5k också...
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-01-05 15:06

Den bredbandiga toppen kring 500 Hz beror huvudsakligen på att baffelsteget inte fullt ut kompenseras av känslighetsökningen från den minimala bakkaviteten. Frekvensgången ca 1-2 kHz kommer att jämnas ut med absorbent i kaviteten. Baselementet kommer förstås att delas runt 2 kHz så att de högfrekventa konresonanserna inte blir något problem.

För övrigt ligger råfrekvensgången redan utan filter inom ca +/- 1,5 dB 130-2000 Hz i dagsläget och det finns lite mer att ta genom en minskning av kavitetsvolymen...

rigi

Inläggav rigi » 2024-01-05 15:54

Nu börjar det klia i fingrarna för version 3…Alltid du kul med byggtrådar som dessa.

Bra jobbat

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-01-05 16:44

I-or skrev:Ja, när resonansen syns i impedansmätningen så ska den definitivt bort.

Som synes i utomhusresultatet så skulle en volymminskning till 1,5 liter ge ytterligare lite jämnare frekvensgång (och framförallt högre spänningskänslighet för den som ekvaliserar).

Givet den beskedliga storleken på högtalaren räcker det bra att mäta på ett avstånd om 1 m, men om du orkar så kan du med fördel mäta på 2 m också. Denna mätning kan du dock utföra inomhus, då den bara tillför något för högre frekvenser. Du måste förstås fönstra bort reflektionerna för att mätningen ska bli användbar i det fallet.

Exakt, jag tänkte faktiskt påpeka det. Jag brukar detaljsyna impedanskurvorna. De innehåller mycket mer smått och gott än vad man kan tro.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum