Hur hitta bästa lyssningspositionen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM

Hur hitta bästa lyssningspositionen?

Inläggav JM » 2023-12-21 21:48

Finns det lyssningspositioner i rummet som bör undvikas?
Hur är det positioner med tryckminima för viktiga frekvenser?
Kan PEQ verkligen gör nytta vid tryckminima?
Kan tryckmaxima utmed väggar alltid fixas med PEQ?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
goat76

Re: Hur hitta bästa lyssningspositionen?

Inläggav goat76 » 2023-12-21 23:17

Jesco från Acoustic Insider har en intressant procedur där han först väljer i vilka riktningar i rummet som rent praktiskt fungerar. Sen ställer han en ensam högtalare i ett av rummets främre hörn och spelar musik med tydlig och återkommande basgång, medans han lyssnar sitter han i en kontorsstol där han har huvudet på samma höjd som den tänkta lyssningsplatsen och rullar sakta fram och tillbaka i stolen efter mittlinjen mellan sidoväggarna i riktning från främre vägg till bakre vägg medans han lyssnar noga på vilken plats basen låter mest jämn och välbalanserad. När han känner sig säker på att han hittat rätt plats så markerar han den med tejp på golvet, det är denna plats allt annat sedan får utgå ifrån så som högtalarplacering, möblering och akustiska åtgärder.

Ovanstående är tänkt för dedikerade studiorum där första prioritet är ljudet och inget annat, men har man ett dedikerat lyssningsrum för HiFi så fungerar metoden säkert lika bra i ett sådant rum också.

Jag har själv aldrig testat metoden men tycker det verkar smart att som första utgångpunkt ta reda på var i rummet bästa möjliga lyssningsplats är, vilket troligtvis är just den platsen där basen låter i överlag mest balanserad. Det ger antagligen bästa ljudmässiga förutsättningar och minimerar behovet av omfattande akustikåtgärder och EQ-justeringar för att få ordning på framförallt basområdet, resten är hyfsatt lättfixat. :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-12-22 01:00

JM skrev:Finns det lyssningspositioner i rummet som bör undvikas?

JM

1. Uppenbart retorisk fråga, men ofta låter det på de flesta sätt betydligt sämre framförallt med bakväggen tätt inpå lyssningspositionen.

2. Om det handlar om hyggligt bredbandiga dalar så tappar klangen tyngd och/eller värme.

3. Ja, självklart eftersom ljudtrycket inte är noll. Ibland blir dock kostnaden i termer av ökad effektåtgång och distorsion väl hög.

4. Ja, så länge som det handlar om frekvenser under ca 500 Hz.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

jansch

Inläggav jansch » 2023-12-22 01:29

JM skrev:Finns det lyssningspositioner i rummet som bör undvikas?

JM

Egentligen samma svar som i din andra tråd om "space time".

I ett normalt reflekterande rum kommer alla frekvenser* skapa bukar och noder vid statiska** toner. Rent fysikaliskt kommer det vara glest mellan frekvenserna i basområdet där "tryckminima"*** råder i lysssningsposition, och ju högre frekvens desto tätare.
Det är alltså i basen vi uppfattar "tryckminima" som ojämn frekvensgång då det är glest mellan olika frekvensers tryckminima/tryckmaxima.

* så länge halv våglängd är uppfyllt
** statiska i den mening att superposition hinner uppstå genom reflektioner från avgränsningsytor.
*** Du använder begreppet lite felaktigt enligt min mening, men jag förstår vad du menar. Det handlar om superposition där minima bildas (enkelt uttryckt).

Då ett rum aldrig är en idealisk resonator kommer inte ljud släckas ut helt. därför funkar eq.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2024-01-03 20:02

Jag letar efter de lägen (både för högtalare och mig själv då förstås) där jag får en tillfredsställande balans mellan direkt och reflekterat ljud.
Lägen där jag inte distraheras av ett besvärande sceneri utan där jag kan koppla av och fokusera på musiken.

Misstänker att de där rent måttsmässiga "reglerna" som florerar funkar i den matematiska världen, men de svar man där får, måste likafullt korrigeras mer eller mindre mycket i den verkliga världen. Fokuset på rumsmått, högtalar- och lyssnarplacerinngspunkter får man nog inte stirra sig särskilt blind på.
Dels på grund av den komplexa verklighetens rum med varierande egenskaper i rummets avgränsningsytor såväl som i rummets innehåll.
Dels är det ju - som vanligt - en himskans massa olika svar på hur det ligger till. Om det funnes ett svar så behövs inte de andra svaren.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2024-01-04 12:27

goat76 skrev:Jesco från Acoustic Insider har en intressant procedur där han först väljer i vilka riktningar i rummet som rent praktiskt fungerar. Sen ställer han en ensam högtalare i ett av rummets främre hörn och spelar musik med tydlig och återkommande basgång, medans han lyssnar sitter han i en kontorsstol där han har huvudet på samma höjd som den tänkta lyssningsplatsen och rullar sakta fram och tillbaka i stolen efter mittlinjen mellan sidoväggarna i riktning från främre vägg till bakre vägg medans han lyssnar noga på vilken plats basen låter mest jämn och välbalanserad. När han känner sig säker på att han hittat rätt plats så markerar han den med tejp på golvet, det är denna plats allt annat sedan får utgå ifrån så som högtalarplacering, möblering och akustiska åtgärder.

Ovanstående är tänkt för dedikerade studiorum där första prioritet är ljudet och inget annat, men har man ett dedikerat lyssningsrum för HiFi så fungerar metoden säkert lika bra i ett sådant rum också.

Jag har själv aldrig testat metoden men tycker det verkar smart att som första utgångpunkt ta reda på var i rummet bästa möjliga lyssningsplats är, vilket troligtvis är just den platsen där basen låter i överlag mest balanserad. Det ger antagligen bästa ljudmässiga förutsättningar och minimerar behovet av omfattande akustikåtgärder och EQ-justeringar för att få ordning på framförallt basområdet, resten är hyfsatt lättfixat. :)

Det är en logiskt förfarande. Liknande mitt eget.
Högtalarna ska inte påverkas nämnvärt av väggarna. Reflexerna bör inte
påverka inom en viss tid än direktljudet. Om reflexerna kommer för tidigt
har vi svårigheter att få en korrekt ljudbild.
Vissa högtalare använder framväggen som stöd. Andra sprider ljudet både framåt som bakåt.
Dessa har lite andra förutsättningar att få rätt ljudbild. Det finns manueller som följer med
som rekommerdera placeringen av högtalarna i ett rum. T.o.m. hur stort rummet bör vara
för att anses vara optimalt för högtalarna.
Känns tråkigt när man ser en dålig placering av högtalare. Speciellt när dom är väldigt dyra
och bortkastade med en dålig ljudbild.
Medlem i Kabeltroendes riksförbund

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-01-04 15:07

Angående placering av högtalare. Den vansinnigaste placering jag skådat. 8O
Bild
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2024-01-04 15:15

Användarvisningsbild
Kenta

Inläggav Kenta » 2024-01-05 11:19

Många av de större högtalartillverkarna, JBL bl.a., rekommenderar en symmetrisk lyssningsplats placerad assymetriskt i rummet för att undvika stående vågor.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2024-01-05 11:57

LeifB skrev:
goat76 skrev:Jesco från Acoustic Insider har en intressant procedur där han först väljer i vilka riktningar i rummet som rent praktiskt fungerar. Sen ställer han en ensam högtalare i ett av rummets främre hörn och spelar musik med tydlig och återkommande basgång, medans han lyssnar sitter han i en kontorsstol där han har huvudet på samma höjd som den tänkta lyssningsplatsen och rullar sakta fram och tillbaka i stolen efter mittlinjen mellan sidoväggarna i riktning från främre vägg till bakre vägg medans han lyssnar noga på vilken plats basen låter mest jämn och välbalanserad. När han känner sig säker på att han hittat rätt plats så markerar han den med tejp på golvet, det är denna plats allt annat sedan får utgå ifrån så som högtalarplacering, möblering och akustiska åtgärder.

Det är en logiskt förfarande. Liknande mitt eget.
Högtalarna ska inte påverkas nämnvärt av väggarna. Reflexerna bör inte
påverka inom en viss tid än direktljudet. Om reflexerna kommer för tidigt
har vi svårigheter att få en korrekt ljudbild.
Vissa högtalare använder framväggen som stöd. Andra sprider ljudet både framåt som bakåt.
Dessa har lite andra förutsättningar att få rätt ljudbild. Det finns manueller som följer med
som rekommerdera placeringen av högtalarna i ett rum. T.o.m. hur stort rummet bör vara
för att anses vara optimalt för högtalarna.
Känns tråkigt när man ser en dålig placering av högtalare. Speciellt när dom är väldigt dyra
och bortkastade med en dålig ljudbild.

Det mest logiska i det där förfarandet tycker jag just är det där med att allt utgår ifrån att först hitta den lyssningsplats med minst kompromisser, och därefter hitta en högtalarplacering som fungerar väl anpassad till denna lyssningsplats.

En sådan utgångspunkt fungerar nog i många fall bra med ett dedikerat lyssningsrum där bästa möjliga ljud har allra högsta prioritering. Annars brukar det väl för de flesta av oss med vanliga vardagsrum vara en praktisk möblering som får bestämma lyssningsplats, vilket sedan sannolikt medför rejält stora ljudmässiga kompromisser vilket framtvingar större EQ-korrigeringar och anpassningar av högtalarnas placering i rummet. Så ifall man har möjlighet att starta med att hitta rummets bästa lyssningsplats så är det nog det rent ljudmässigt mest optimala man kan göra.

Men det finns naturligtvis vissa typer av högtalare som är tänkta att ha ett visst väggstöd, så i de fallen får man nog ta större hänsyn till var högtalarna behöver vara placerade i rummet.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2024-01-05 12:33

LeifB skrev:Bra denna. Utgångstart.
https://www.youtube.com/watch?v=8b1W7QgqhR8

Någon som har provat?
För mig blev det ett nytänkande.
Gav största skillnaden för mig iallafall när det gäller ljudbilden och basen.
Skönt när man har ett rum dedikerad för stereo.

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2024-01-05 15:40

Det var en intressant video, ska prova lite av de tipsen.
Men just nu så ligger musiklyssnandet till stor del på is, sitter i stort sett aldrig uppe i lyssningsrummet utan slölyssnar mest på mina OA52 i vardagsrummet, vilket inte alls är fel det heller.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2024-01-05 19:11

LeifB skrev:Bra denna. Utgångstart.
https://www.youtube.com/watch?v=8b1W7QgqhR8

Jag gillar videon som motsvarar hur jag själv numera tänker på att ställa upp soffa och högtalare. Nu finns det flera principer för högtalare och rum. Alltså högtalare är olika konstruerade med hänsyn till hur de skall fungera i rummet. Denna video åskådliggör ett par normala högtalare i ett traditionellt rum.

Jag har efter en flytt inte fått full ordning med all ljudutrustning.
Men högtalarna är assymetriskt placerade. Köksdel, matplats, hall, och vardagsrum är öppen planlösning samt bakom soffan finns det dörr m m.

Detta innebär att jag har minst två längder på rummets längd samt två längder på bredden. Väggarna är både betong och gips samt stora fönsterpartier. Har också täckt väggen bakom tv,n och högtalarna med absorbenter. Långt ifrån perfekt. Men flytten innebar en mera stillsam syn på Svanå vingar m m. Så är det :D .

Men soffan bra ut från väggen. Högtalarna borde längre ut med tanke på att de är elektrostater. Därför en absorberande panel bakom. Helst borde det vara diffusion men …

En hänsyn till frid och trevlighet gjordes.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2024-01-05 20:01

Efter lite flyttande på högtalarna avstånd till varandra som står 1.2 m från väggen bakom högtalarna och fåtöljen jag har 1.2 m från bakväggen så lyckas jag få ett ljud som svävar i rummet. Regeln 1/5 av placering av högtalare till framväggen och detsamma för sittplatsen till bakväggen. När man lyssnar så är högtalarna omöjligt att höra var dom står.
Rummet är 6 m långt och nästan 4 m brett.
Bredden mellan högtalarna ska vara något mindre än avståndet till sittplatsen.
6 m minus 1.2 m x 2 = 3.6 m
Ca 3 meter mellan högtalarna.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2024-01-08 09:58

Det har varit en längre väg med anläggningen vad jag trott. Det är något komplicerat genom att det är en klassisk rördriven stereo kombinerad med en 5-kanalig bioanläggning. Allt detta i ett vardagsrum hos ett äldre par som flyttat sista gången i livet. Lägenheten är också planerat för barn-barn och kvarlevande vänner.

Först bestämma var funktionerna skall vara. Jag har sedan haft elektriker och snickare här för att dra flera uttag på den absorberande väggen. Två uttag kontrolleras med strömbrytare ( plejd). Fast med knapp. Ingen app. Även lite plejdstyrd mysbelysning som kan vara på när man tittar/lyssnar. Med knapp!

Möbler, mattor och gardiner på plats. Sist några vinyler från åren 55 till nutid. Akustiken kan också påverkas av hur man löser detta. Nu löst 80% av skivorna. Allt detta med krav från hustru också. Finns två skivspelare varav en är mono.

Så nu försöker jag finjustera in högtalarna. Soffan går inte att flytta på. Den står ut från väggen samt har en dörr bakom lyssningsplatsen. Bakom soffan kommer man till sovrum samt en gång till balkongen.

Igår lyssnade jag på en film över två kanaler på SVT, vanlig sändning. Låter bra. Panoramat är perfekt eller så bra jag vill ha detta. Basen var bra, ingen bumlighet vad jag kunde höra. Den sitter på väggen.

Fronthögtalarna/elektrostaterna så långt fram jag kan komma.
Plockat fram mätgrejerna till Denon 4500. Nu beredd möjligtvis att använda de inbyggda inställningsmöjligheterna. Jag har försökt att lyssna på 3 kanaler. Eventuellt behöver fronthögtakarna höjas något.

Få ordning på röranläggningen behövermockså en resa.

I princip gillar jag inte apparater speciellt. Att man inte kan ringa butiken för att få hjälp är inte ok. Detta i min värld.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2024-01-08 12:11

Det finns en telefonapp till Audyssey som kostar typ en hundring som då gör att du kan gå in och pilla mer noga vid problemfrekvenser. Då kan du manuellt fixa till det som det automatiska inte fixar speciellt bra. :idea:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2024-01-08 13:23

Johan_Lindroos skrev:Det finns en telefonapp till Audyssey som kostar typ en hundring som då gör att du kan gå in och pilla mer noga vid problemfrekvenser. Då kan du manuellt fixa till det som det automatiska inte fixar speciellt bra. :idea:

Jag har funderat på att skaffa den där appen då jag gärna vill göra egna EQ-inställningar, men att döma av de bilder jag sett så ser det inte ut som att man kan ställa in q-värden hur man vill. Går det eller får man finna sig i att bara forma kurvan med förinställda värden?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2024-01-08 16:30

goat76 skrev:
Johan_Lindroos skrev:Det finns en telefonapp till Audyssey som kostar typ en hundring som då gör att du kan gå in och pilla mer noga vid problemfrekvenser. Då kan du manuellt fixa till det som det automatiska inte fixar speciellt bra. :idea:

Jag har funderat på att skaffa den där appen då jag gärna vill göra egna EQ-inställningar, men att döma av de bilder jag sett så ser det inte ut som att man kan ställa in q-värden hur man vill. Går det eller får man finna sig i att bara forma kurvan med förinställda värden?

Tyvärr går det inte med de vanliga "frekvens", "nivå", och "Q-värde". Man får dra med fingret och pilla och kontrollmäta. Jag har själv inte appen.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-01-08 17:41

Av användarrecensionerna att döma en ganska buggig app alternativt dålig kompabilitet med viss hårdvara, men möjligheten att rätta till Audysseys halvknasiga automagi är förstås ett måste (alldeles förutan nedanstående oerhört märkliga konstigheter).

Här har vi Amirs recension av Audyssey MultEQ XT32 med app: https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.12746/

Notera hur Audyssey i Amirs test tycks justera frekvenser över ca 3 kHz med upp till hiskliga +9 / -12 dB för Revel Ultima Salon 2 som definitivt bara är i behov av minimala justeringar här. 8O 8O 8O

Amir framstår som dövare än dövast och dessutom inser han inte att hans REW-mätning nog är den mest märkliga som jag någonsin har sett (mikrofonen mår kanske inte särskilt bra eller så är mätsignalen av någon anledning uppåt väggarna o.s.v.). Kul att han annars har extremt fin mätutrustning, men för SBS hjälper detta som vanligt inte.

Exakt vad som har gått fel i Audysseys korrektion och/eller Amirs mätning (antagligen det senare) vet vi förstås inte, men om man publicerar mätdata av den här klassen så bör man skämmas.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2024-01-08 18:05

Johan, stort tack för tipset!

För mig vore det bästa att låta någon annan justera in biosteget. Det är sorgerligt att butikerna inte har sådana erbjudande. Kanske har någon idé.

Personligen hör jag inte nu något problem jag vill bli av med. Med det kan ju finnas sådant man inte hör som borde höras bättre. Jo ett problem kan eventuellt vara att centerkanalen är något för kraftig. Men lite osäker ännu.

Ikväll blir det antagligen något/några avsnitt av ”Crown” från Netflix. Då lyssna. Men även på annat.

….

De rumsliga anpassningarna, som vi är eniga om, är gjorda.
Förra veckan slängde jag saker som kunde användas till att förbättra soffans akustiska egenskaper. Men förra lägenheten var en extremare utmaning såsom jag ser på det. Men livskamrater har också sina …

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2024-01-08 19:41

För mig funkade appen till audyssey bara fint.
Det som saknas med de automatiska systemen är en kontrollmätningsfunktion så man vet vad som faktiskt blev resultatet.
Audyssey gav förstås bättre ljud än utan EQ.

Men Dirac låter ännu bättre. Varför vet jag inte då jag inte undersökt de faktiska resultaten. Dirac är dock drygare att använda då man bör göra sån uppsjö av mätningar.

Ang trådtiteln så har jag nog personligen aldrig haft problem med att hitta bra positioner av högtalare och lyssningsplats. Det är ju inte så svårt att klura ut kan jag tycka.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2024-01-09 09:32

Kronkan skrev:
För mig vore det bästa att låta någon annan justera in biosteget. Det är sorgerligt att butikerna inte har sådana erbjudande. Kanske har någon idé.

De butiker värda namnet som jag känner till kan erbjuda installationer men går man till stormarknader eller lokala småskuttar så kanske det inte mäktar med det eller också så har man redan prutat bort personlig service.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2024-01-09 10:14

Harryup skrev:
Kronkan skrev:

De butiker värda namnet som jag känner till kan erbjuda installationer men går man till stormarknader eller lokala småskuttar så kanske det inte mäktar med det eller också så har man redan prutat bort personlig service.

När man är medlem på ett HiFi-forum som detta och deltagit i flera diskussioner som rör forumets huvudämne, då har man nog i regel en högre grad av kunskap att ratta in ett biosteg än de flesta försäljare. :)

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2024-01-09 14:27

goat76 skrev:
Harryup skrev:
Kronkan skrev:

När man är medlem på ett HiFi-forum som detta och deltagit i flera diskussioner som rör forumets huvudämne, då har man nog i regel en högre grad av kunskap att ratta in ett biosteg än de flesta försäljare. :)

Jag har tidigare rattat in både nuvarande och flera tidigare bioförstärkare. Men jag är numera, dels av ålder, ointresse och ovana, inte speciellt ägnad åt sådana sällan återkommande händelser.

Att man har en kunskap om akustik är något helt annat. Att jag använt detta i planeringen av lägenheten är en helt annan sak. Vi är också två.

När vi köpte ny tv så köpte jag också installation. När jag vid ett tillfälle inte klarade att göra det jag ville så ringde jag teknikern. Denna kom snabbt och med rutavdrag var det inga större bekymmer.

I början när jag hade bil lagade jag och servade dessa helt utom när det behövdes svets. Med hus och hem var det likadant. Nu tvättar jag inte ens bilen själv. Gör dock fortfarande en del i hem och sommarstuga.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2024-01-09 14:27

goat76 skrev:
Harryup skrev:
Kronkan skrev:

Jag har tidigare rattat in både nuvarande och flera tidigare bioförstärkare. Men jag är numera, dels av ålder, ointresse och ovana, inte speciellt ägnad åt sådana sällan återkommande händelser.

Att man har en kunskap om akustik är något helt annat. Att jag använt detta i planeringen av lägenheten är en helt annan sak. Vi är också två.

När vi köpte ny tv så köpte jag också installation. När jag vid ett senare tillfälle inte klarade att göra det jag ville så ringde jag teknikern. Denna kom snabbt och med rutavdrag var det inga större bekymmer.

I början när jag hade bil lagade jag och servade dessa helt utom när det behövdes svets. Med hus och hem var det likadant. Nu tvättar jag inte ens bilen själv. Gör dock fortfarande en del i hem och sommarstuga.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2024-01-09 14:46

Kronkan skrev:
goat76 skrev:
Harryup skrev:

När vi köpte ny tv så köpte jag också installation. När jag vid ett senare tillfälle inte klarade att göra det jag ville så ringde jag teknikern. Denna kom snabbt och med rutavdrag var det inga större bekymmer.

Med drygt 13 000 inlägg har du i alla fall stor erfarenthet av att skriva på faktiskt.io. Varför är det då ganska ofta man ser dubbla identiska inlägg av dig? Eller t o m fyrdubbla som det var häromdagen?
Hur de uppstår vet jag inte. Men det är väl i alla fall ganska lätt att efteråt kolla tråden man skrivit i och då ta bort onödiga inlägg.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2024-01-09 16:09

STDI skrev:
Kronkan skrev:
goat76 skrev:

Med drygt 13 000 inlägg har du i alla fall stor erfarenthet av att skriva på faktiskt.io. Varför är det då ganska ofta man ser dubbla identiska inlägg av dig? Eller t o m fyrdubbla som det var häromdagen?
Hur de uppstår vet jag inte. Men det är väl i alla fall ganska lätt att efteråt kolla tråden man skrivit i och då ta bort onödiga inlägg.

Varför skulle jag överhuvudtaget vilja göra sådant själv. Jag använder i många fall hellre yrkesmän än mig själv. Det går snabbare och jag slipper de ”lärpengar/misstag” som lätt uppstår.

Jag satte upp en akustikvägg bakom anläggningen. Jag skulle kunnat gjort arbetet själv. Men ringde elektriker och snickare. Det gick snabbt och totalen blev bättre än om jag gjort det själv. Det finns på väggen 4 uttag varav två är styrda av plejd. Jag hade själv gjort installationen utan plejd men resultatet blev bättre. Jag/hustru vill ha lite kablar på golvet. Jag fick på köpet en styrning till den belysning som jag vill ha tänd när vi tittar på tv.

Jag har numera inga behov av att läsa manualer.

JM

Inläggav JM » 2024-01-09 16:33

Jag har bra lyssning utmed och invid vänstra långväggen med bägge högtalarna ca 5 resp 9 m från lyssningspositionen. Positionen ger påtaglig höjning av basen med är korrigerat med PEQ. Dipol högtalarna är belägna 2 m från närmaste väggar och ger ingen kollaps av stereobilden till närmaste vänstra högtalaren utan stereoutbredningen är påtaglig.
Hur kommer det sig att denna lyssningsposition inte ger kollaps?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2024-01-09 17:01

Kronkan skrev:
STDI skrev:
Kronkan skrev:

Varför skulle jag överhuvudtaget vilja göra sådant själv. Jag använder i många fall hellre yrkesmän än mig själv. Det går snabbare och jag slipper de ”lärpengar/misstag” som lätt uppstår.

Jag satte upp en akustikvägg bakom anläggningen. Jag skulle kunnat gjort arbetet själv. Men ringde elektriker och snickare. Det gick snabbt och totalen blev bättre än om jag gjort det själv. Det finns på väggen 4 uttag varav två är styrda av plejd. Jag hade själv gjort installationen utan plejd men resultatet blev bättre. Jag/hustru vill ha lite kablar på golvet. Jag fick på köpet en styrning till den belysning som jag vill ha tänd när vi tittar på tv.

Jag har numera inga behov av att läsa manualer.

Va? "Jag har numera inga behov av att läsa manualer." Tydligen ser du inget behov av att läsa inlägg heller eftersom du svarade på något helt annat än det jag skrev. Läs gärna igen.

Fast jag har precis fått veta från annat håll att ett inlägg jag själv gjorde för några dagar sedan blev tredubbelt. Vad är det som händer?

Jag pudlar om dubblerade inlägg men inte om att läsa inlägg.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-01-09 17:14

Det var I Steindl-tråden som det blev 3 lika inlägg på rad.
Ibland får systemet hicka. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi