Moderator: Redaktörer
JM skrev:Finns det lyssningspositioner i rummet som bör undvikas?
Hur är det positioner med tryckminima för viktiga frekvenser?
Kan PEQ verkligen gör nytta vid tryckminima?
Kan tryckmaxima utmed väggar alltid fixas med PEQ?
JM
JM skrev:Finns det lyssningspositioner i rummet som bör undvikas?
Hur är det positioner med tryckminima för viktiga frekvenser?
Kan PEQ verkligen gör nytta vid tryckminima?
Kan tryckmaxima utmed väggar alltid fixas med PEQ?
JM
goat76 skrev:Jesco från Acoustic Insider har en intressant procedur där han först väljer i vilka riktningar i rummet som rent praktiskt fungerar. Sen ställer han en ensam högtalare i ett av rummets främre hörn och spelar musik med tydlig och återkommande basgång, medans han lyssnar sitter han i en kontorsstol där han har huvudet på samma höjd som den tänkta lyssningsplatsen och rullar sakta fram och tillbaka i stolen efter mittlinjen mellan sidoväggarna i riktning från främre vägg till bakre vägg medans han lyssnar noga på vilken plats basen låter mest jämn och välbalanserad. När han känner sig säker på att han hittat rätt plats så markerar han den med tejp på golvet, det är denna plats allt annat sedan får utgå ifrån så som högtalarplacering, möblering och akustiska åtgärder.
Ovanstående är tänkt för dedikerade studiorum där första prioritet är ljudet och inget annat, men har man ett dedikerat lyssningsrum för HiFi så fungerar metoden säkert lika bra i ett sådant rum också.
Jag har själv aldrig testat metoden men tycker det verkar smart att som första utgångpunkt ta reda på var i rummet bästa möjliga lyssningsplats är, vilket troligtvis är just den platsen där basen låter i överlag mest balanserad. Det ger antagligen bästa ljudmässiga förutsättningar och minimerar behovet av omfattande akustikåtgärder och EQ-justeringar för att få ordning på framförallt basområdet, resten är hyfsatt lättfixat.
LeifB skrev:goat76 skrev:Jesco från Acoustic Insider har en intressant procedur där han först väljer i vilka riktningar i rummet som rent praktiskt fungerar. Sen ställer han en ensam högtalare i ett av rummets främre hörn och spelar musik med tydlig och återkommande basgång, medans han lyssnar sitter han i en kontorsstol där han har huvudet på samma höjd som den tänkta lyssningsplatsen och rullar sakta fram och tillbaka i stolen efter mittlinjen mellan sidoväggarna i riktning från främre vägg till bakre vägg medans han lyssnar noga på vilken plats basen låter mest jämn och välbalanserad. När han känner sig säker på att han hittat rätt plats så markerar han den med tejp på golvet, det är denna plats allt annat sedan får utgå ifrån så som högtalarplacering, möblering och akustiska åtgärder.
Ovanstående är tänkt för dedikerade studiorum där första prioritet är ljudet och inget annat, men har man ett dedikerat lyssningsrum för HiFi så fungerar metoden säkert lika bra i ett sådant rum också.
Jag har själv aldrig testat metoden men tycker det verkar smart att som första utgångpunkt ta reda på var i rummet bästa möjliga lyssningsplats är, vilket troligtvis är just den platsen där basen låter i överlag mest balanserad. Det ger antagligen bästa ljudmässiga förutsättningar och minimerar behovet av omfattande akustikåtgärder och EQ-justeringar för att få ordning på framförallt basområdet, resten är hyfsatt lättfixat.
Det är en logiskt förfarande. Liknande mitt eget.
Högtalarna ska inte påverkas nämnvärt av väggarna. Reflexerna bör inte
påverka inom en viss tid än direktljudet. Om reflexerna kommer för tidigt
har vi svårigheter att få en korrekt ljudbild.
Vissa högtalare använder framväggen som stöd. Andra sprider ljudet både framåt som bakåt.
Dessa har lite andra förutsättningar att få rätt ljudbild. Det finns manueller som följer med
som rekommerdera placeringen av högtalarna i ett rum. T.o.m. hur stort rummet bör vara
för att anses vara optimalt för högtalarna.
Känns tråkigt när man ser en dålig placering av högtalare. Speciellt när dom är väldigt dyra
och bortkastade med en dålig ljudbild.
LeifB skrev:Bra denna. Utgångstart.
https://www.youtube.com/watch?v=8b1W7QgqhR8
LeifB skrev:Bra denna. Utgångstart.
https://www.youtube.com/watch?v=8b1W7QgqhR8
Johan_Lindroos skrev:Det finns en telefonapp till Audyssey som kostar typ en hundring som då gör att du kan gå in och pilla mer noga vid problemfrekvenser. Då kan du manuellt fixa till det som det automatiska inte fixar speciellt bra.
goat76 skrev:Johan_Lindroos skrev:Det finns en telefonapp till Audyssey som kostar typ en hundring som då gör att du kan gå in och pilla mer noga vid problemfrekvenser. Då kan du manuellt fixa till det som det automatiska inte fixar speciellt bra.
Jag har funderat på att skaffa den där appen då jag gärna vill göra egna EQ-inställningar, men att döma av de bilder jag sett så ser det inte ut som att man kan ställa in q-värden hur man vill. Går det eller får man finna sig i att bara forma kurvan med förinställda värden?
Johan_Lindroos skrev:Det finns en telefonapp till Audyssey som kostar typ en hundring som då gör att du kan gå in och pilla mer noga vid problemfrekvenser. Då kan du manuellt fixa till det som det automatiska inte fixar speciellt bra.
Kronkan skrev:
För mig vore det bästa att låta någon annan justera in biosteget. Det är sorgerligt att butikerna inte har sådana erbjudande. Kanske har någon idé.
Harryup skrev:Kronkan skrev:
För mig vore det bästa att låta någon annan justera in biosteget. Det är sorgerligt att butikerna inte har sådana erbjudande. Kanske har någon idé.
De butiker värda namnet som jag känner till kan erbjuda installationer men går man till stormarknader eller lokala småskuttar så kanske det inte mäktar med det eller också så har man redan prutat bort personlig service.
goat76 skrev:Harryup skrev:Kronkan skrev:
De butiker värda namnet som jag känner till kan erbjuda installationer men går man till stormarknader eller lokala småskuttar så kanske det inte mäktar med det eller också så har man redan prutat bort personlig service.
När man är medlem på ett HiFi-forum som detta och deltagit i flera diskussioner som rör forumets huvudämne, då har man nog i regel en högre grad av kunskap att ratta in ett biosteg än de flesta försäljare.
goat76 skrev:Harryup skrev:Kronkan skrev:
När man är medlem på ett HiFi-forum som detta och deltagit i flera diskussioner som rör forumets huvudämne, då har man nog i regel en högre grad av kunskap att ratta in ett biosteg än de flesta försäljare.
Kronkan skrev:goat76 skrev:Harryup skrev:
Jag har tidigare rattat in både nuvarande och flera tidigare bioförstärkare. Men jag är numera, dels av ålder, ointresse och ovana, inte speciellt ägnad åt sådana sällan återkommande händelser.
Att man har en kunskap om akustik är något helt annat. Att jag använt detta i planeringen av lägenheten är en helt annan sak. Vi är också två.
När vi köpte ny tv så köpte jag också installation. När jag vid ett senare tillfälle inte klarade att göra det jag ville så ringde jag teknikern. Denna kom snabbt och med rutavdrag var det inga större bekymmer.
I början när jag hade bil lagade jag och servade dessa helt utom när det behövdes svets. Med hus och hem var det likadant. Nu tvättar jag inte ens bilen själv. Gör dock fortfarande en del i hem och sommarstuga.
STDI skrev:Kronkan skrev:goat76 skrev:
Jag har tidigare rattat in både nuvarande och flera tidigare bioförstärkare. Men jag är numera, dels av ålder, ointresse och ovana, inte speciellt ägnad åt sådana sällan återkommande händelser.
Att man har en kunskap om akustik är något helt annat. Att jag använt detta i planeringen av lägenheten är en helt annan sak. Vi är också två.
När vi köpte ny tv så köpte jag också installation. När jag vid ett senare tillfälle inte klarade att göra det jag ville så ringde jag teknikern. Denna kom snabbt och med rutavdrag var det inga större bekymmer.
I början när jag hade bil lagade jag och servade dessa helt utom när det behövdes svets. Med hus och hem var det likadant. Nu tvättar jag inte ens bilen själv. Gör dock fortfarande en del i hem och sommarstuga.
Med drygt 13 000 inlägg har du i alla fall stor erfarenthet av att skriva på faktiskt.io. Varför är det då ganska ofta man ser dubbla identiska inlägg av dig? Eller t o m fyrdubbla som det var häromdagen?
Hur de uppstår vet jag inte. Men det är väl i alla fall ganska lätt att efteråt kolla tråden man skrivit i och då ta bort onödiga inlägg.
Kronkan skrev:STDI skrev:Kronkan skrev:
Med drygt 13 000 inlägg har du i alla fall stor erfarenthet av att skriva på faktiskt.io. Varför är det då ganska ofta man ser dubbla identiska inlägg av dig? Eller t o m fyrdubbla som det var häromdagen?
Hur de uppstår vet jag inte. Men det är väl i alla fall ganska lätt att efteråt kolla tråden man skrivit i och då ta bort onödiga inlägg.
Varför skulle jag överhuvudtaget vilja göra sådant själv. Jag använder i många fall hellre yrkesmän än mig själv. Det går snabbare och jag slipper de ”lärpengar/misstag” som lätt uppstår.
Jag satte upp en akustikvägg bakom anläggningen. Jag skulle kunnat gjort arbetet själv. Men ringde elektriker och snickare. Det gick snabbt och totalen blev bättre än om jag gjort det själv. Det finns på väggen 4 uttag varav två är styrda av plejd. Jag hade själv gjort installationen utan plejd men resultatet blev bättre. Jag/hustru vill ha lite kablar på golvet. Jag fick på köpet en styrning till den belysning som jag vill ha tänd när vi tittar på tv.
Jag har numera inga behov av att läsa manualer.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 40 gäster