Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1222
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Peter Steindl?

Inläggav BellsnWhistles » 2024-01-22 22:27

Kermit116 skrev:
BellsnWhistles skrev:...
Supreme 28 mark IV ensamma hade en högre avstämning (kortare basreflexrör) än om man beställde tillsammans med basarna, antagligen för att Åke ville att de skulle spela bättre tillsammans då båda lådorna spelade samma register i basen.
...

Mina, tidiga? (70-tal), 28:or är sluten låda. Någon som vet när han bytte princip?

Vi kanske inte ska smutsa ner Peters tråd med Supremesnack... men jag gör detta inlägg ockå :wink:
Vet inte årtalen men de tidigaste modellerna var slutna och såg ut som på bilderna på dina.
Sedan kom en modell med dubbla basreflexrör bakåt (Mark III???), Peerlessbas och Visaton RHT 13AW banddiskanter. Denna modell var aktuell i början på 90-talet i alla fall.
Sådana hade Claes Wetterbrandt 3 par stackade i en tidig studio (pre Studio Blue).
Bild:
Bild
Därefter kom modellen som såg ut som som de tidigare här i tråden, MK IV, vilka alltså såldes både stand alone, samt tillsammans med baslådorna, enda skillnaden var avstämning i basen. Jag skulle gissa några år in på 2000-talet. Åke gick bort 2006 och dessa var de sista han gjorde.
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41061
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2024-01-22 23:08

Det går utmärkt att skriva om intressanta ljudsaker och ljudprofiler i tråden.

Classe W hade Åke Blom som ljudhusgud på den tiden det begav sig. Även Didrik deGeer hade hög status.

Det var innan IÖ klev upp på scenen.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Kermit116
 
Inlägg: 1667
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Peter Steindl?

Inläggav Kermit116 » 2024-01-23 00:04

När jag besökt Studio Blue så sent som för snart två år sedan så satt det fortfarande mycket Supreme-logor på elektroniken i stora studion. Framgick klart att Claes W höll Åke Blom högt.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41061
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2024-01-23 05:20

Jag forstätter min resa i tråden angående fenomenet LJUD.
@ sprudel: Ja, Gott Nytt År. Har väntat med att skriva klart och posta detta inlägg. Det är från en annan tråd. Men eftersom mitt svar är väsensskilt från gängse uppfattningar och karakteriseras av mina funderingar och mitt sätt att se på saken, så passar mitt svar bäst i denna tråd.
Som vanligt vill jag bena upp texten och numrera varje påstående, hypotes eller slutsatser.

sprudel skrev:Hoppar in här, kunde inte låta bli. Gott Nytt År alla förresten! :)
1.) Det som ställer till det är begreppsdefinitionen.

2.) Flera hänvisar till ”verkligheten” och vanligtvis så menar man detektionen av ett objekt ur mänskligt perspektiv, med våra tillgångar av olika sinnen och deras kompetens.

3.) Om vår uppfattning av ”verkligheten skiljer sig åt så är det en illusion? 8O

4.) Men, vi har alla en subjektiv uppfattning av objektet, detektionen tolkas och behandlas, allt för att göra världen begriplig.

5.) Hur är det då med ”verkligheten”, är det ett facit över objektets fysiska egenskaper? Nej, det är det inte.

6.) Objektet kan studeras ur en rad olika perspektiv, via röntgenstrålning, magnetkamera, reflektion av ljusvågor, ljudvågor, värmestrålning osv osv.

7.) För varje emitter och detektor inom respektive disciplin får vi ett resultat.

8.) Tittar vi på fenomenet ljud så handlar det i vårt fall med återgivning av inspelad musik som elektriskt överförs till membran som bildar ett sammelsurium av longitudinella vågrörelser i luftrummet.

9.) Vad är då ”verkligheten”?

10.) Rent fysiskt kan vi detektera vågrörelserna genom att vända på den tidigare proceduren och använda mikrofon igen, av det som ursprungligen registrerats med en mikrofon, för att åskådliggöra detta visuellt på olika sätt i grafer.

11a.) På så sätt ”stannar” vi förloppet och kan granska det ur ett annat perspektiv.
11b.) Men notera att detektionen via mikrofon alltid är en andrahandsinformation,
11c.) objektet är membranrörelserna
11d.) som i nästa steg sätter luftmolekyler i rörelse,
11e.) vilka i sin tur registreras av mikrofonen
11f.) och omvandlas elektriskt.

12a.) Musik då?
12b.) Relaterat till ovanstående resonemang är vi lyssnare i en situation där vi subjektivt via våra begränsade sinnen, men väl utvecklade hjärna, hänvisade till en illusion.

12c. En illusion som inte är densamma för olika individer pga en mängd orsaker, men ändå relativt väl överensstämmande.

12d. Men en illusion är det alltid då vi aldrig kommer åt objektet ur ett facitperspektiv, facit är beroende av detektorns egenskaper, och vilken detektor vi valt att utgå ifrån.

12e. Så snart vi mäter, är objektet ett annat.

13. Känns det igen? :)


Resonemanget du för känns igen. Men, jag har helt andra tankar gällande fenomenet Ljud.
Vill man definiera företeelsen Ljud så är det just fenomenet LJUD som skall analyseras och definieras och inget annat än just företeelsen LJUD. Företeelsen LJUD har flertalet olika egenskaper. Egenskaper är egenskaper. LJUD är ljud.

Spörsmålet gällande LJUD gäller således inte analys av ljud-återgivning.
Ljud-återgivning är återgivning av LJUD, men vad är ljud?
Ljud-återgivning är ett användande av fenomenet ljud, för att uppnå något specifikt. Ljud-återgivning kan vara ett substantiv med tanke på entiteten LJUD, men det kan även vara ett verb med tanke på att återge Ljud. I hifi-sammanhang används ordet ljudåtergivning ofta som ett verb.

Det jag koncentrerar mig på gäller analysen av själva fenomenet Ljud.

Fenomenet Ljud ingår exempelvis i följande ord/ formuleringar/uttryck.

Ljud-tryck.
Ljud-våg
Ljud-intensitet
Ljud-effekt
Ljud-energi
Direkt-Ljud
Ljud-hastighet
Ljud-densitet
Ljud-källa
Ljud-fält
Ljud-fältsimpedans
Ljud-absorbent
Ljud-alstrare
Ljud-bild
Ljud-upplevelse
Ljud-mm, osv, whatever.

Fenomenet Ljud ingår i alla dessa företeelser.
Men ingen av dessa företeelser är Ljud!

Det är egenskaper och karaktärer hos det fenomen som kallas Ljud.

Men, vad är då Ljud? Vad är det för fenomen som besitter alla dessa egenskaper och karaktärer? Vad är det för gemensam nämnare?

En sak torde framgått, nämligen att, inte en endaste av dessa egenskaper och karaktärer finns inuti den mänskliga hjärnan eller i centrala nervsystemet.
Det gäller således att söka fenomenet Ljud någon annanstans.

Ordet Ljud används överallt till vardags, det är något som finns i princip överallt, men vad är det för något?

Det måste ju rimligen vara något, eller?
Detta eftersom ordet Ljud används i alla möjliga sammanhang som företeelse för något, exempelvis Ljud-våg, eller Ljud-källa. Här är företeelsen Ljud förknippat med vågrörelse i ett media, företrädelsevis luft, där vågrörelse är en egenskap hos företeelsen Ljud. Alstraren av denna företeelse kallas Ljud-källa. Men vad är det egentligen som alstras?

Glöm högtalare och hörlurar och ljud-återgivning för tillfället!
Ljud-återgivning existerade inte i början på 1800-talet.
Ändå existerade fenomenet Ljud då.
Men vad är det?

Man kan analysera vanliga ljud-företeelser som finns naturligt i omgivningen.
Exempel på ljud.
En katt säjer mjau.
En hund säger vovv.
Ett barn skriker.
En kossa säger muuh.
En biltuta tutar.
En blixt dundrar.
En trumpet tar en ton eller spelar.
En violin spelar.
En Steinwayflygel ger ljud ifrån sig.
En röst pratar.
En tenor sjunger.
Vinden susar.
Havet låter vid stranden.
Bäcken porlar.
Raketfyrverkeri smäller.
Fåglarna kvittrar.
Osv.
Frågar man någon vad de hör, så blir svaret nästan entydigt:
Jag hör en katt.
Jag hör en hund.
Jag hör ett barn.
Jag hör en kossa.
Jag hör en bil som tutar.
Jag hör en blixt, eller, jag hör åskan.
Jag hör en trumpet.
Jag hör en violin.
Jag hör ett piano.
Jag hör en röst, som pratar.
Jag hör en tenor, som sjunger.
Jag hör Vindens sus.
Jag hör Havet.
Jag hör en bäck.
Jag hör Raketfyrverkeri.
Jag hör Fåglar.

I princip uttrycks det man hör, alltid som ett substantiv, nämligen objektet som utgör Ljud-källan. Men objektet är inget ljud. Objektet är dock ljud-källan. En röst kan antingen prata eller sjunga, då lägger man till ett verb.

Dessa företeelser kan detekteras med mikrofon eller med hörseln och med hörseln hörs ljud på hörselns mycket specifika sätt.
Dessa företeelser har en gemensam nämnare. Den gemensamma nämnaren är i form av ett objektivt fysikaliskt fenomen som existerar i den materiella verkligheten och som benämns med ordet ljud och som kan detekteras av ett objektivt mätinstrument eller av subjektiva mätinstrument i form av hörseln i form av ljud-upplevelse hos alla och var och en, på sitt eget subjektiva sätt.
Men vad är då detta fenomen som benämns Ljud? Och som även kan detekteras och som har alla dessa egenskaper och karaktärer.

I läroböcker så står det lite olika saker, oftast beroende på i vilket ämne läroboken används.
Nu skall jag försöka ge mina svar på dina utsagor.

1.) ”Det som ställer till det är begreppsdefinitionen”.
Absolut! Men, begreppet LJUD går att ringa in med logik och rationellt tänkande samt massor med kunskap.

2.) Flera hänvisar till ”verkligheten” och vanligtvis så menar man detektionen av ett objekt ur mänskligt perspektiv, med våra tillgångar av olika sinnen och deras kompetens.
Detektionen av ett objekt är här den springande punkten, dels objekt dels detektion.

3.) Om vår uppfattning av ”verkligheten” skiljer sig åt så är det en illusion?
Om vår ”uppfattning av verkligheten skiljer sig åt från verkligheten, så är det en illusion. Det är definitionen på en illusion. Då gäller det att man anser det existera en fysikalisk verklighet.

4.) Men, vi har alla en subjektiv uppfattning av objektet, detektionen tolkas och behandlas, allt för att göra världen begriplig.
Detta kan diskuteras. Var och ens upplevelse är subjektiv. Objektet är objektivt. Är uppfattningen av objektet subjektivt eller objektivt? Man kan objektifiera ett objekt, dels genom text, dels genom bild. Har alla samma uppfattning om objektet, så ligger det nära till hands att definiera denna uppfattning av objektet så som objektivt.

5.) Hur är det då med ”verkligheten”, är det ett facit över objektets fysiska egenskaper? Nej, det är det inte.
Jag säger tvärtom. Jo, det är det, men enbart under förutsättning att det råder deterministiskt samband mellan verkligheten och det upplevda. Då råder nämligen kausala samband mellan upplevelse och verklighet. Existerar inget kausalt samband så skulle allt kunna vara en chimär.
Chimär i SAOB: föreställning som icke motsvaras av ngt verkligt, ogrundad, falsk föreställning; hjärnspöke, inbillningsfoster; dröm(bild), fantasi, illusion.
Angående detta kan man skriva en del mer, eftersom en illusion mycket väl kan vara deterministisk och kausal. Ofta är det faktiskt så. Exempel på det är perspektivritningar eller perspektivmålad konst. Det kan ritas på en matta som ett stort hål i matta och golv. Varken katter eller hundar gillar att gå på sådan matta. De går runt hålet eller hoppar över och människor trevar sig först fram. Där kan man lura det visuella systemet rejält. Det är ett målat tredimensionellt perspektiv på en tvådimensionell yta. Den typen av deterministisk och kausal illusion kan även skapas med ljud för att lura hörseln. Men, inom ljud-återgivning gäller det att definiera vad som är verklighet och vad som är illusion. Återkommer till det.

6.) Objektet kan studeras ur en rad olika perspektiv, via röntgenstrålning, magnetkamera, reflektion av ljusvågor, ljudvågor, värmestrålning osv osv.
Japp, och då får man en kvantifiering av objektets egenskaper. Objektets egenskaper beskrivs som storheter där kvantifieringen ges i måttenheter, exempelvis i SI-enheter, detta gäller även ljud.

7.) För varje emitter och detektor inom respektive disciplin får vi ett resultat.
Japp, exempelvis Ljud-källa och Ljud-detektor.

8.) Tittar vi på fenomenet ljud så handlar det i vårt fall med återgivning av inspelad musik som elektriskt överförs till membran som bildar ett sammelsurium av longitudinella vågrörelser i luftrummet.
Nej, jag ser inte saken så. Se det jag skrivit ovan. Ljud i sig är betydligt mer universellt och fysikaliskt. Musik behöver ens inte vara inblandat. Musik är ett lager i sig där upplevelsen består av flertalet olika lager. Röstigenkänning är ett annat lager. Igenkänning av Ljud-källa exempelvis en katt ett tredje. Detektion av riktning till Ljud-källan ett fjärde, osv.

9.) Vad är då ”verkligheten”?
Det är en filosofisk fråga. Härom kan man skriva spaltmeter och flera böcker.
Från Wiki:
Wiki skrev:Verklighet (även realitet, engelska reality; franska réalité; grekiska energeia; latin actualitas, realitas; tyska Wirklichkeit; spanska realidad) är ett begrepp som används särskilt inom filosofin och som betecknar både egenskapen att vara verklig/t och allt det som är verkligt.
Förutom denna rent språkliga distinktion kan man urskilja två huvudbetydelser av begreppet. För det första kan det användas för att beteckna allt som är förverkligat, i motsats till endast möjligt, alternativt förverkligande i sig i motsats till möjlighet i sig. För det andra kan det användas för att kontrasteras mot det blott skenbara, det vill säga verkligheten sådan den falskeligen ter sig för någon observatör.

Det finns en klassisk motsättning mellan tanken att verkligheten är det som våra sinnesintryck ger omedelbar kontakt med och en både religiös och filosofisk idé att det sinnena visar oss är en illusion eller en slöja som döljer en egentlig verklighet.

I västerlandet kan denna tanke spåras främst till Parmenides och Platon. Enligt Parmenides är den sanna verkligheten en homogen enhet, medan den enligt den klassiske Platon i Staten och andra verk som Faidon utgörs av en högre tidlös och evig värld av begreppsliga idéer, som fungerar som urformer, "paradeigma" för sinnenas föränderliga verklighet.

Samma tankegång återuppstod på andra sätt senare hos Immanuel Kant, som skilde på fenomenvärlden, det vill säga den gemensamma verklighet vi lever i via våra sinnen (den empiriska världen) och världen såsom den egentligen är, tinget-i-sig.

Även Kant antar att dessa två är helt olika, men tillägger att vi inte kan veta något om tinget-i-sig.


Med dagens fysik, algebra och matematik, så kan man i princip ta sig förbi all gammaldags filosofi. Finns det lagar, så råder determinism och deterministiska samband. Finns determinism så råder också kausalitet. Finns kausalitet så kan man sätta likhetstecken mellan det som står på höger sida om = och det som står på vänster sida om =.
Då råder ingen illusion och ingen hallucination. Däremot råder korrekt detektion.


10.) Rent fysiskt kan vi detektera vågrörelserna genom att vända på den tidigare proceduren och använda mikrofon igen, av det som ursprungligen registrerats med en mikrofon, för att åskådliggöra detta visuellt på olika sätt i grafer.
Japp, det har jag beskrivit lite av i detta inlägg.

11a.) På så sätt ”stannar” vi förloppet och kan granska det ur ett annat perspektiv.
Ok.
11b.) Men notera att detektionen via mikrofon alltid är en andrahandsinformation,
Om mikrofonen är kalibrerad och mäter ljud-tryck och man visar ljud-trycket på skärm i form av Ljud-tryck i tidsdomän i varje ögonblick, så kan man anse att det är en direkt mätning av Ljud-tryck. Så ser jag på saken. Genom Fourieranalys, exempelvis FFT kan man åskådliggöra Ljud-tryck i frekvensdomän. Man kan även använda LaPlace. Tror att man då även får in fas.
11c.) objektet är membranrörelserna
Objektet är en svängande massa i ett massa – fjädersystem, där yttre energi, på något sätt, tillföres. Det skapas en svängning, en vibration som kan beskrivas som oscillation, oftast är det resonans, speciellt i akustiska musikinstrument samt hos rösten som ljud-återgivare. Med högtalare kan man dela in saken lite annorlunda. I en basreflexhögtalare, så kommer ljud från porten, även fast membranet nästan står still. Vi får ett annat massa – fjädersystem från porten, fast då är luften med som både fjäder och massa. Hos högtalaren är input den elektriska signal som finns på högtalarklämmorna. Är högtalaren av dynamisk karaktär och i jättestor sluten låda (ungefär som i fri luft) så följer den de specifika fysikaliska lagar som därvid råder och speciellt membranrörelsen. OBS! Membranet rör sig då i princip lika i vacuum som i luft. Sätter man fast en kontaktmikrofon på membranet, så kan man mäta membranets rörelse i vacuum. Fyller man på luft, och mäter med tryckkännande mätmikrofon så kan mätresultatet i ett frekvensområde se lika ut som via kontaktmikrofon, både i luft och i vakuum. Detta är också deterministiskt och kausalt. Skillnaden är att vi tagit bort luft som media. Vi kan köra in helium i stället. Man bör betänka dessa saker då man skall ge en entydig definition av fenomenet Ljud. Kör vi luft och en sluten låda så kan vi se objektet som högtalarmembranet.

11d.) som i nästa steg sätter luftmolekyler i rörelse,
Helt korrekt, under förutsättning att luften är mediet. Det kan vara vatten, eller sprit, eller heliumgas, eller metall, eller annat. För enkelhetens skull siktar vi in oss på en specifik blandning av syre, kväve, argon och koldioxid. Den blandningen kallas även luft. Obs! de olika partiklarnas fria hastighet i luften är ganska olika för de olika gaserna. Men man kan räkna på luft så som gas med sina parametrar.

11e.) vilka i sin tur registreras av mikrofonen
Detta är extremt viktigt i sammanhanget. Luften agerar här som medie som överför energi från membranrörelse till mikrofon som detektor. Nu är denna process inte helt så enkel som man först kan tro. Jag återkommer till det.
11f.) och omvandlas elektriskt.
Japp, och då analyserar man den elektriska signalen. Om det är så att denna elektriska signal = den elektriska signalen till högtalaren, så har hela överföringen från slutstegets kablar till mikrofonkabel skett distorsionsfritt. Högtalaren i luft är då en distorsionsfri tramsmissionslänk.

12a.) Musik då?
Va, musik? Vad är det för något?

12b.) Relaterat till ovanstående resonemang är vi lyssnare i en situation där vi subjektivt via våra begränsade sinnen, men väl utvecklade hjärna, hänvisade till en illusion.
Hm, vad är det för skillnad på sinne och hjärna? Hjärna och centrala nervsystemet ingår i hela hörselsinnet. Mitt svar är definitivt, NEJ! Definitivt ingen illusion.
Däremot kan illusion skapas. Definition på fenomenet illusion. Saxat från Wiki:
Wiki skrev:En illusion är en falsk uppfattning av verkligheten, ofta orsakad av flertydiga sinnesintryck.

The term illusion refers to a specific form of sensory distortion. An illusion is a distortion of the senses, which can reveal how the mind normally organizes and interprets sensory stimulation. Although illusions distort the human perception of reality, they are generally shared by most people.

Illusions may occur with any of the human senses, but visual illusions (optical illusions) are the best-known and understood.

Some illusions are based on general assumptions the brain makes during perception. These assumptions are made using organizational principles. Other illusions occur due to biological sensory structures within the human body or conditions outside the body within one's physical environment.

The term illusion refers to a specific form of sensory distortion. Unlike a hallucination, which is a distortion in the absence of a stimulus, an illusion describes a misinterpretation of a true sensation. So, it should not be wrong to consider that illusions are just "misinterpretations" on how our brain perceives something that exists (unlike a hallucination where a stimulus is absent.


Jag håller på att skriva angående Perception och då snarast ur ett filosofiskt perspektiv. Det blir som en svensk fri översättning på den artikel som JM länkat till. Problemet med perception heter artikeln och är från Stanford Encyclopedia of Philosophy. Den är inte enkel, det kan jag säga. Det är åtskilliga definitioner på olika fenomen och entiteter som måste på plats. Den handlar om direkt realism, illusion, hallucination, varseblivning, DIREKTHETEN hos realistperspektivet gällande perceptuell upplevelse d v s att ha en existens som inte på något sätt är beroende av att dess existens varseblivs, uppfattas eller tänks på (exempelvis trädet som faller i skogen utan att någon människa är närvarande).


12c. En illusion som inte är densamma för olika individer pga en mängd orsaker, men ändå relativt väl överensstämmande.
Ja, så kan det vara, men då det gäller ljud så är det mycket som är en missuppfattning vad gäller illusion och speciellt vid stereolyssning med 2 högtalare.

12d. Men en illusion är det alltid då vi aldrig kommer åt objektet ur ett facitperspektiv, facit är beroende av detektorns egenskaper, och vilken detektor vi valt att utgå ifrån.
Njae. Det är en hypotes som du menar inte kan analyseras och därmed inte falsifieras. Den steken kan vändas lite hur som helst. En viktig sak man absolut inte får glömma, hörseln är kognitiv, precis som flera av våra andra sinnen.
Man kan ju vända på allt och istället säga att världen existerar, men var och en människa har ingen existens innan människan fått jagmedvetande och tittat sig i spegeln. Då manifesteras en utvidgad existens som inte fanns dessförinnan. Människan har några fantastiska egenskaper. Den ena är den extremt kognitiva sidan. Inlärning. För det krävs minne. Mycket minne och effektivt minne. Utan minne finns inget som var och en kan hänföra till något. Tänk dig att du har max 1 mikrosekunds minne. Det betyder att varje bokstav du skall skriva eller varje ord du skall säga har du redan glömt. Existensen upphör då minnet upphör. Livet i kroppen kan gå vidare men existensen i kroppen har upphört. Sedan finns Ordet och språk där man kan resonera och begripa och tänka och bli till en synnerligen speciell varelse. Det kallas även för Logos. Utan allt detta är man ett existerande skal. Andra kan se en från utsidan, men andra har då egentligen ingen betydelse för en själv, lika lite som man själv har betydelse annat än våra återkopplade regulativa system som är nödvändiga för liv, leverne och överlevnad, precis som mycket lågt stående kreatur/djur.

12e. Så snart vi mäter, är objektet ett annat.
?? förstår inte.

13. Känns det igen?
Jag har gett mina svar. Jag kan säga att det inte är så att jag tidigare haft samma inställning till ljud som jag har idag. Under flera år hade jag helt separerat fenomenet ljud mellan den fysikaliska världen och den mentala världen. Det har varit till stor fördel att studera fenomenet akustiskt fysikaliskt ljud för sig och mentalt medvetet varseblivet ljud för sig samt processerna i hjärna och centrala nervsystemet för sig.
Det är så jag går till väga i analysen. Sedan kommer syntesen. Det är här som jag gjorde rockad gällande fenomenet Ljud. Därför känner jag igen saker som skrivs i ämnet.

Ha det gôtt.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9870
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Peter Steindl?

Inläggav sprudel » 2024-01-23 10:05

Halloj Peter

Återkommer :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41061
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2024-01-25 00:54

Du är välkommen.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41061
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2024-01-26 22:48

I väntan på Godot blir det lite Devo. Whip it!



Är det någon som kommer ihåg?

Det var då jag hade Ljudbutiken som denna spelades en del. LP var mediet och vissa låtar fanns på LP format i 45-varvare.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
idea
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2010-12-14
Ort: Gbg

Re: Peter Steindl?

Inläggav idea » 2024-01-27 01:07

Klart man kommer ihåg - dessutom spelade de på WoW i somras!
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41061
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2024-01-27 01:30

idea skrev:Klart man kommer ihåg - dessutom spelade de på WoW i somras!

Läste att två av de tidiga medlemmarna gått ur tiden för flera år sedan. Har de ersatt dessa?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41061
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2024-01-30 02:49

Det här är en intressant video som gäller framtiden.


Har nu sett hela. Sevärd.

Det är väldigt mycket skräp på Utube nu. Speciellt gällande krigen.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41061
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2024-01-31 05:57

Var skall detta med AI sluta? Artificiell Idioti Intelligens är ju det nya modet.



MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 27942
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Peter Steindl?

Inläggav hifikg » 2024-01-31 08:31

petersteindl skrev:Var skall detta med AI sluta? Artificiell Idioti Intelligens är ju det nya modet.

[ YouTube ]


MvH
Peter



Ett sånt här forum skulle kunna rulla på av sig själv, helt utan mänsklig inblandning. Så kan vi sitta o lyssna på god musik istället :mrgreen:
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1756
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Peter Steindl?

Inläggav RJohan » 2024-01-31 08:54

hifikg skrev:
petersteindl skrev:Var skall detta med AI sluta? Artificiell Idioti Intelligens är ju det nya modet.

[ YouTube ]


MvH
Peter



Ett sånt här forum skulle kunna rulla på av sig själv, helt utan mänsklig inblandning. Så kan vi sitta o lyssna på god musik istället :mrgreen:


Kanske man skulle kunna prägla en AI på IÖ ? Lite saknar man ju honom.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41061
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2024-02-02 19:04

Vill sticka emellan med en av mina favoriter. Det är en reminder av free speach. Man bör se hela.


Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

tamburinifan
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 2023-02-04

Re: Peter Steindl?

Inläggav tamburinifan » 2024-02-03 15:11

Klockrent, hear-hear!

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2083
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Peter Steindl?

Inläggav hcl » 2024-02-03 17:48

petersteindl skrev:Det här är en intressant video som gäller framtiden.

[ YouTube ]

Har nu sett hela. Sevärd.

Det är väldigt mycket skräp på Utube nu. Speciellt gällande krigen.

Mvh
Peter

Talaren verkar tycka att den dominans som har rått och även till stor del även idag råder över den inom resp. maktsfär gällande verklighetsbeskrivningen har varit tämligen korrekt och fördelaktig, bl.a. för världens demokratier. Det kanske den en gång hade, men jag gissar att det är mer troligt att det var mer som nu att den officiella verklighetsbeskrivningen även förr var tweakad för att forma befolkningarna inom resp. maktsfär. Om folk varit mer korrekt informerade tror jag inte vi hamnat där vi är nu.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Records

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41061
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2024-02-04 06:53

Det här är en av mina andra favoriter.



Idag skulle alla illasinnade PK-zombier kallat Chaplin för den bruna röran osv.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 4450
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Peter Steindl?

Inläggav xmag » 2024-02-04 12:51

petersteindl skrev:Det här är en av mina andra favoriter.

[ YouTube ]


Idag skulle alla illasinnade PK-zombier kallat Chaplin för den bruna röran osv.

Mvh
Peter

Jag är skeptisk till det. Tvärt om tror jag de flesta, utom de längst ut på högerkanten, högaktar den filmen som en av de bästa samhällskritiska filmer som gjorts. Chaplin var ett geni!
Har för mig att den filmen fick (näst intill tvingades) Chaplin att lämna USA för gott. Joseph McCarthy vågade dock aldrig röra filmikonen Chaplin.
Mer av detta finns här: https://www.xmag.se/
Människan värmer upp Jorden, nu måst vi se till att stoppa uppvärmningen innan det går riktigt illa.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2083
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Peter Steindl?

Inläggav hcl » 2024-02-04 18:55

petersteindl skrev:Det här är en av mina andra favoriter.

[ YouTube ]


Idag skulle alla illasinnade PK-zombier kallat Chaplin för den bruna röran osv.

Mvh
Peter

Mestadels tomma, fromma förhoppningar och önsketänkande. Kan f.f.a. användas för att förtrycka, i det ”godas” namn.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Records

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10008
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Peter Steindl?

Inläggav CODY » 2024-02-04 19:15

petersteindl skrev:I väntan på Godot blir det lite Devo. Whip it!

[ YouTube ]


Är det någon som kommer ihåg?

Det var då jag hade Ljudbutiken som denna spelades en del. LP var mediet och vissa låtar fanns på LP format i 45-varvare.


Fint och roligt band. Det är ont om band som löjlar sig nu förtiden. Finns ingen motsvarighet till Madness eller Devo. :)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41061
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2024-02-11 09:24

Apropå madness. Såg nyss denna. Måste bara lägga upp.



Mvh
Mr. Textliner Castell
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41061
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2024-02-12 05:03

Tänkte ägna detta inlägg åt frekvensgången på diskanterna i Carlssonhögtalarna före OA51.

Diskantelement från olika vinklar.

Jag har hittat mätningar på forumet som är i trådar för 14 år sedan och sammanställt dessa i inlägget.

Mätningarna i de 2 översta vyerna är gjorda i ett ganska dämpat rum, mjukt golv etc, på 50 cm avstånd.
Vinklarna är 0, 15, 30, 45, 60, 75 och 90 grader.
dB skalans absolutvärde betyder ingenting, men det är samma skala för båda elementen.

Peerless MT20HFC Denna diskant använde Stig Carlsson i sina högtalare från Kolboxen till OA14 samt i OA116 i dess första generation innan serieproduktion börjades.
OA116 och OA2212 fick Peerless MT 24 HFC, som var den nya diskanten som Stig valde.

Bild

Obi T22oa
Bild

MT20 tål i stora drag att vinklas en del innan kurvan slokar. Däremot tappar det en del av gnistan efter 15 kHz.

T22 ska nog avnjutas ganska rakt framifrån, iallafall enligt dessa mätningar. Det har isåfall avsevärt bättre stuns nästan ända upp till 20 kHz.

Sedan prövades aktiva filter för att se hur mycket man kan trixa med T22.

Synar man dessa mätningar angående Obi T22oa så måste jag tyvärr säga att om dessa mätningar stämmer, så skulle aldrig Stig Carlsson ha bytt ut MT24 HFC mot Obi T22oa.
Problemet är spridningen i 30 graders vinkeln samt i 45 graders vinkeln.
MT 20 HFC är i jämförelse snarast att betraktas som rak i dessa riktningar.
Obi T22oa faller markant från 3-4 kHz.

I 0-gradersriktning är Obi T22oa helt ok och fullt användbar vid de tillfällen då 0-gradersriktningen är den avgörande riktningen och att totalljudet kan hållas under kontroll enligt Stigs önskemål.
Det finns faktisk en 70-talsmodell d v s OA2212 som jag personligen skulle vilja prova med att använda Obi T22oa i för direktljudet d v s 8 st på bågen, men det är helt överkurs.

Eftersom Obi T22oa har såpass mycket högre verkningsgrad och känslighet så kan man skräddarsy filtret. Jag ställer mig dock för närvarande tveksam till att man kan skräddarsy det helt och hållet.

I brist på annat får dock detta ses som ett alternativ för den som vill byta ut sina trasiga gamla diskanter, men att använda dessa för modifiering där de skulle ersätta befintliga fullt fungerande MT24HFC kan i alla fall inte jag med gott samvete rekommendera om det är Carlssonljudet man eftersträvar.

Även om distorsionen i T22 är lägre så är frekvensgången i 30 och 45 grader inte tillräckligt raka. Jag hade helst sett att det blev ett fantastiskt resultat med dessa diskanter, men jag kan inte annat än att se att Carlssonhögtalare inte längre är Carlssonhögtalare efter utbytta diskanter mot Obi T22oa.

Men i brist på annat så får det duga att ersätta trasiga MT24 med och då bör filtrena moifieras å det grövsta. Frekvensområdet från 15 kHz till 20 kHz ser jag som oväsentligt i jämförelse med frekvensområdet mellan 6 kHz till 15 kHz.

Men som sagt, detta gäller naturligtvis under förutsättning att dessa mätningar stämmer och det inte finns motargument för hur det blir med nya delningsfilter som skulle kunna kompensera för de diskrepanser denna nya diskant har.

Nedan är fler mätningar och med aktivt frekvenskorrigerat delningsfilter på T22 CT62H

Bild

Bild


Obi T22oa

Kondiametern på T22 är ca 50 mm. Det är i så fall en större kondiameter än de andra.

Bild

Bild

CT62 ser ut att ha plattare dammskydd och grundare kon än T22.

Seas 27TFFNC/G H1396 ser enligt databladet ut som en väldimensionerad 1” domediskant och verkar användbar. Den har låg impedans d v s 4 ohm och 8 st på bågen kan ge 8 ohm serie/parallellt. De 4 andra ger 4 ohm. Totalen ger 12 ohm eller ung 3 ohm.
Seas Prestige H1396-04 27TFFNC/G
Bild
0, 30, och 60 grader. Det är inte oävet.

Sedan finns/fanns dessa.
Bild

Intressant är MT 225. Den diskanten har jag ingen kännedom om, men den visar i vart fall att en kondiskant kan dimensioneras för rakare frekvensgång och bättre spridning än vad någon domediskant hittills lyckats med.
Peerless MT-225-HFC 2″ Cone Tweeter - 16 ohm eller 8 ohm är en diskant för McIntosh Speakers. Mer om MT 225 finns här: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1709583#p1709583

Återstår mätningar på MT 24 HFC.

På Carlssonkult kan man se denna mätning på MT 24 HFC..

Bild

CT62
Bild

T22
Bild

Den är mätt med LTAS. Mätningarna på Carlssonkult är gjorda under identiska omständigheter och därför jämförbara med varandra. Frekvensgångskurvorna utjämnade över ca 0-30 grader off axis på 10-20cm avstånd.

Då man mäter frekvensgång i enskilda riktningar så bör avståndet till mikrofon vara minst 50 cm och helst 1 - 1,5 meter. Varje riktning mäts då helt för sig. Så ser jag på saken.

Det är här man måste bestämma sig för vilken total yta som gäller. 0 grader är en liten yta. 30 grader är en större yta i en cirkelbåge runt om. Skall de summeras och ta ett kvadratiskt medelvärde ur, så bör man ta hänsyn till ytornas storlek då man vill få fram totalt utstrålad energi i ytan.
Personligen skulle jag på varje diskant ha 2 eller flera kurvor och då mätt med ingen baffel till olika typer av bafflar och baffelstorlekar.

Hur det ser ut On-Axis på MT 24 HFC vet vi inte.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 3032
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Peter Steindl?

Inläggav Ronnie » 2024-02-12 05:45

Är inte det här lite OA då? Nu visar jag nog min OA-okunskap :D
http://www.dibirama.altervista.org/home-page/tweeter/143-fountek-neocd3-5h-tweeter-a-nastro-7-ohm-25-wmax.html
Den skvätter iofs inte ljud likadant vertikalt som horisontellt, men det är väl bara att vända en diskant 90 grader så blir det säkert jättebra! Det sitter alltid en massa diskanter i såna där högtalare ju. :wink:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41061
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2024-02-12 08:41

Ronnie skrev:Är inte det här lite OA då? Nu visar jag nog min OA-okunskap :D
http://www.dibirama.altervista.org/home-page/tweeter/143-fountek-neocd3-5h-tweeter-a-nastro-7-ohm-25-wmax.html
Den skvätter iofs inte ljud likadant vertikalt som horisontellt, men det är väl bara att vända en diskant 90 grader så blir det säkert jättebra! Det sitter alltid en massa diskanter i såna där högtalare ju. :wink:


Den passar inte för OA högtalare. Den utstrålade energin bör ha hyfsat rak frekvensgång.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2644
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Peter Steindl?

Inläggav STDI » 2024-02-12 10:30

petersteindl skrev:...
Peerless MT20HFC Denna diskant använde Stig Carlsson i sina högtalare från Kolboxen till OA14 samt i OA116 i dess första generation innan serieproduktion börjades.
OA116 och OA2212 fick Peerless MT 24 HFC, som var den nya diskanten som Stig valde.
...

carlssonkult.se skrev:De först tillvekade exemplaren av OA116 hade dock MT20, vilket ju är lite sämre.

Min fetning.
De två texterna är i o f s inte motsägande men carlssonkult.se nämner inget om serieproduktion. Efter att ha följt begagnatmarknaden för Sonab/Carlsson under ca 15 år har jag sett flera OA116 med MT20 med tillhörande filter för dem. I övrigt var de helt lika alla andra OA116. Min uppfattning från detta och efter vad jag läst för övrigt är att tidiga exemplar av OA116, även serietillverkade, var utrustade med MT20.
Här är t ex ett par OA116 med MT20. https://auctionet.com/sv/2733252-hogtalare-2-st-sonab-oa-116-1970-tal/images#image_4
OA116 MT20.jpg
OA116 MT20.jpg (241.55 KiB) Visad 4607 gånger


Jag vill tacka Peter för alla intressanta berättelser och fakta om Stig och hans högtalare. Fortsätt med allt du vet.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41061
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2024-02-12 15:42

STDI skrev:
petersteindl skrev:...
Peerless MT20HFC Denna diskant använde Stig Carlsson i sina högtalare från Kolboxen till OA14 samt i OA116 i dess första generation innan serieproduktion börjades.
OA116 och OA2212 fick Peerless MT 24 HFC, som var den nya diskanten som Stig valde.
...

carlssonkult.se skrev:De först tillvekade exemplaren av OA116 hade dock MT20, vilket ju är lite sämre.

Min fetning.
De två texterna är i o f s inte motsägande men carlssonkult.se nämner inget om serieproduktion. Efter att ha följt begagnatmarknaden för Sonab/Carlsson under ca 15 år har jag sett flera OA116 med MT20 med tillhörande filter för dem. I övrigt var de helt lika alla andra OA116. Min uppfattning från detta och efter vad jag läst för övrigt är att tidiga exemplar av OA116, även serietillverkade, var utrustade med MT20.
Här är t ex ett par OA116 med MT20. https://auctionet.com/sv/2733252-hogtalare-2-st-sonab-oa-116-1970-tal/images#image_4
OA116 MT20.jpg


Jag vill tacka Peter för alla intressanta berättelser och fakta om Stig och hans högtalare. Fortsätt med allt du vet.


Tackar.
Väldigt snygg valnöt på detta par OA116.
1975 på våren jämförde jag mina OA 6 typ1 med de nyss utkomna OA 116.
OA 6 typ2 var aldrig aktuella för mig. För mig framstod de alltid som en kompromiss. Stig respekterade detta och på något sätt var han lite konfunderad men samtidigt glad över mina OA-6 typ1.
Av någon outgrundlig anledning kändes det dock alltid som om Stig själv var medveten om att OA 6 typ 1 hade klangliga fördelar mot sin efterföljare även om de inte kunde spela med lika hög ljudnivå.

Stig var på mig flera gånger att prova OA-116 innan de hade kommit ut i handeln och jag fick låna Sonabs referenspar som fanns hos Sonab på Vretenvägen i Solna.

Det var ett par innan Stig bytte ut diskanterna. Dessa OA 116 fick rejält på tafsen, klangligt sett. Jag föredrog mina OA-6 typ1 och sa det lite hukandes till Stig eftersom han var väldigt nyfiken på vad jag skulle tycka, men Stig tog det med jämnmod och sa att jag skulle vänta på OA-116 med de nya diskanterna och prova igen.
Det gjorde jag. Redan efter någon månad kom denna betydande omkonstruktion av OA 116.
Diskanterna hade bytts ut till de helt nya med lägre resonansfrekvens och det var ändringar i diskantens delningsfilter, från 12 dB/oktav till 24 dB/oktav.
Efter ett nytt lyssningstest blev tiden mogen att införskaffa dessa nya OA 116.
Sedan under något år hade jag både OA-6 typ1 och OA-116.
OA-116 med MT20 fanns nog enbart i en förserie, vad jag vet. Man gjorde även om verktyget 2 ggr till den gjutna plastdelen på ovansidan där diskanterna monterades. Det var för att den vertikala vinkeln ändrades något med tiden.
Även den horisontella vinkeln på den ena diskanten på bågen ändrades i 2 omgångar.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41061
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2024-02-22 10:49

Jag har skrivit om min syn på dagens forskning i andra trådar.
Angående så kallad vetenskap, så kallad forskning och utbudet av en massa så kallade vetenskapliga artiklar samt total korruption, mutor, bestickning och lurendrejeri i hela det så kallade akademiska systemet som blivit politiskt och som går åt det artificiella hållet där betalda hackers tycks fixa biffen åt de som betalar eller har makten.
Det verkar som att vissa länder går i spetsen för att fullkomna det alltigenom oseriösa och förljugna.
Egentligen inget nytt, men ändå.



Detta verkar vara början på en tidsepok med en alltigenom förljugen planet där krig, hat, mord, stöld och bedrägeri verkar vara det mest eftertraktade tillståndet att uppnå.

Denna tidsepok varar tills människor tröttnat på eländet, förhoppningsvis inte alltför länge. Eller tills att något nytt som är bättre än någonsin knackar på dörren och väntar på att människor skall öppna.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 7633
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Peter Steindl?

Inläggav I-or » 2024-02-22 14:25

Jag ser tre stora problem med vetenskapen av idag. I prioritetsordning:

1. Politisering. Detta var länge ett problem framförallt inom det humanistiska området, där man alldeles för ofta klär rena åsikter i vetenskaplig dräkt. Kriminologer, socialforskare, historiker, statsvetare och i viss mån även nationalekonomer är några av de värsta syndarna här. Tyvärr har detta spridit sig till naturvetenskaperna de senaste decennierna och speciellt miljö- och hälsoområdet är svårt utsatta. S.k. Lysenkoism borde ha fått stanna i, och gå under med, Sovjetunionen men har plockats upp av diverse personer och organisationer som arbetar under devisen ändamålen helgar medlen.

2. Inflation. Det finns numer alldeles för många s.k. forskare på universitet och högskolor som inte är skarpa nog för att producera vettiga resultat. Vi översköljs av ren rappakalja från gökar som måste göra skäl för forskningsanslagen.

3. Forskningsfusk. Sabines video ovan visar på delar av detta.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41061
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2024-02-23 11:06

Bra indelning och redogörelse.

Det finns, som jag ser det, en sak att beakta och det är uppfinnarjockens egen förståelse, nyfikenhet och rationellt logiskt tänkande i sin forskning och i R&D-studier.

Med dator och färdigskrivna program där man ger viss input och trycker på enter, så fås visst resultat. Det står datorn för. Men tolkningen av resultaten står uppfinnarjocken för.

Om forskaren är riktigt insiktsfull, nyfiken och vill bredda sin kunskap, så är datorn ett utmärkt hjälpmedel och olika finurliga simuleringar kan verkligen visa resultat som ger aha-upplevelser och nya insikter och ökad förståelse över moder natur.

Stagnation i kunskap och förståelse där man tror att allt väsentligt är färdigutrett är kanske den största fienden för framsteg och genombrott. Det leder till förfall, som jag ser det.

Om forskaren låter datorn styra och numera AI tänka, så leder det i många fall inte till ökad insikt hos forskaren. Det leder till forskardöden. Då forskare inte längre har något att komma med så måste man ändå fixa inkomst och stålar. En väg är via fusk och oseriositet. Där är många i nuvarande läge.

Däremot kan åskådliggörande av fenomen med hjälp av animering ge en snabb insikt och förståelse som gammaldags läroböcker inte klarat eller klarar.

Men det kan enbart ske då det finns en skarp och insiktsfull hjärna bakom animeringen som med ord på ett effektivt och effektfullt sätt kan förklara processer och skeenden som syns i animeringen.

Den nya matematiken med inriktning på mängdlära kan ge mer struktur över matematik och fysik och naturvetenskapsfilosofi. Struktur behövs och är helt nödvändigt för ökad förståelse. Det ger en hierarki över processer som inträffar i viss ordning där det är i själva ordningen som hemligheten ligger. Redan här finns riktning och rörelse i viss riktning.

Personligen ser jag en helt ny era framför mig där den gamla tal-eran (3,4,7, osv), som jag kallar den, ersätts i stället med vektorer och möjligtvis tensorer där varje tal får ytterligare dimension och betydelse för en dramatisk ökad förståelse av både matematik och fysik samt alla naturvetenskapliga vardagliga fenomen.

Enskilda Tal, typ 3 eller 4 eller 7 osv., tillhör en statisk värld d v s en värld i vilolägen, som en mängd still-bilder, där man dissekerar absoluttal istället för rörelse. En värld i rörelse innebär att det finns riktning med magnitud/amplitud där riktningen är väl så intressant eller även intressantare än själva magnituden.

I böcker med papper kan man inte se rörelse. Man får i stället beskriva rörelse med matematiska fysikaliska formler och derivator. Bara ordet derivata gör att flera slutar läsa. Det är för abstrakt. Det betyder inget för de flesta. Det är bara en bokstav.

Då riktning kommer in och kan animeras eller åskådliggöras så inträffar en helt annan och ny förståelse. Detta gäller även barns förståelse av naturen runt omkring. Men där får man börja försiktigt och på barnens villkor.

Pappa, varför kan man inte se ljud? Öhh. . . (käften ungdj-el, gå och lägg dig.)

Som sagt, detta med åskådliggörande gäller inte minst fenomenet Ljud och vad det är för något.

Pappan går till trumman som barnet i detta fall har och trummar på trumskinnet och ber sitt barn känna försiktigt med fingrarna på trumskinnet och titta på trumskinnet. Pappa frågar hur det känns i fingrarna och vad barnet ser hos trumskinnet.

Barnet kanske säger att det kittlar och, möjligtvis säger det även, vibjejaj. Barnet kanske säger att membranet rör på sig.
Precis, säger pappa. Se hur membranet vibrerar. Känn hur membranet vibrerar.

Men vad hör du? Fråkar pappa.
Jag hör en trumma säger barnet.

Precis, säger pappa. Trumskinnet vibrerar då man trummar på det och det kan man se med ögonen och det kittlar i fingrarna då fingrarna känner lite försiktigt på det och det låter som en trumma och det kan man höra med öronen.

Med fingrarna måste man vara jättenära och känna. Med ögonen kan man se vibrationen om man är tillräckligt nära, men med hörseln kan man höra trumman på avstånd, säger pappa.

Vibrationerna man ser och som man känner med fingrarna i trummans trumskinn kommer luften också att känna, säger pappa.

Vibrationen i trumskinnet kittlar i fingrarna då man känner på den och på samma sätt kittlar trumman även luften av vibrationen.

Vibrationerna färdasåker sedan i luften bort från trumskinnet och åt alla håll och även mot till dina öron säger pappa.

I dina öron finns pyttesmå trumskinn och de heter trumhinnor säger pappa, och vibrationerna från trumman som luften känner och som kittlar luften färdas mot dina pyttesmå trumhinnor och kittlar dina trumhinnor så att de vibrerar i takt med din trumma då man trummar på trumman.

Då de pyttesmå trumhinnorna i öronen vibrerar så kan man höra trumman, säger pappa.

Men var är trumman frågar pappa och trummar på trumman. Det är mörkt ute och pappa släcker lampan. Kan du höra var trumman är frågar pappa. Kan du peka var trumman är frågar pappa och peka länge. Den är där pekar barnet.

Pappa tänder lampan och barnet ser att det pekat rätt och kan höra var ljudet kommer ifrån.

Öronen kan höra var ljudet kommer ifrån och var trumman är någonstans, säger pappa.
Öronen kan inte se ljudet men höra ljudet.
Ögonen kan inte heller se ljudet, men kan se trumman, men bara om det är ljust.
Men öronen kan höra ljudet från trumman och var trumman är någonstans även då det är mörkt.
Vi behöver inte se trumman för att veta var den är, säger pappa.

Även de som är blinda och inte kan se var trumman är kan höra var trumman är och det är jättebra att man kan höra säger pappa och ger barnet en glass.

Nått sånt, . . . Typ.

Det svarar i och för sig inte på frågan men barnet är nöjd och glad ändå.

Så småningom då tiden är mogen kanske barnet vill ha mer svar på frågan.

Men förberedelse är som att så frön i jorden. Vattnas det och kommer sol på, så ser man så småningom en planta växa upp.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 4450
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Peter Steindl?

Inläggav xmag » 2024-02-23 11:54

Det som är lika viktigt som rätt forskning av rätt forskare är att åskådaren inte bara väljer att tro på den forskning som bejakar åskådarens egen åsikt. Eller om forskarens resultat inte bejakar åskådarens egen åsikt i frågan borde åskådaren vara så insiktsfull att denne är beredd att ändra sig istället för att kalla forskaren för "politiserad", "betald av vissa" eller "ljuger" osv vilket är väldigt vanligt ackompanjerad med orden "jag är högskoleutbildad och jobbar med bla bla bla så jag vet bättre än alla andra" (detta menas ofta med att att han vet bättre än den samlade forskningen i ämnet men uttalas sällan). Jag har stött på det fenomenet ett antal gånger, inte minst inom ljud och inte minst av gräddan av medlemmar på olika forum. Jag sade emot en sådan gräddbakelse en gång i ett forum och blev genast avstängd under en tid som nu är uppe i decennier. Ett effektivt men föga bra sätt att "få rätt". För att slippa råka ut för sådana/sådant/liknande censurerar jag mig själv och försöker undvika sådana trådar. Befrämjar det åsiktsfriheten och en mångsidiga debatt? Knappast!
Mer av detta finns här: https://www.xmag.se/
Människan värmer upp Jorden, nu måst vi se till att stoppa uppvärmningen innan det går riktigt illa.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster