Moderator: Redaktörer
Kermit116 skrev:Håller till viss del med "mn12" men i någon mån tycker jag faktiskt att vi är flera som på olika sätt och i olika trådar försökt hitta "Dennis-paket" (legendariskt, om inte annat via Nilecity). Ett exempel är den tråd jag startade "Utmaning - spöa min budgetanläggning" där många goda uppslag kom fram om hyggliga anläggningar med både nya och begagnade (flera därtill någorlunda frekvent återkommande på annonssiterna) prylar: viewtopic.php?f=4&t=74351
Om nu några efter HEM 2024 drar slutsatsen att det är svårt att hitta välljudande anläggningar för en mille så kan det kanske vara enklare om man sätter taket på 21 000 kronor i stället?Den som vill få bra idéer på välljud för rimliga pengar kan redan idag hitta sådana här på faktiskt.
Att vi på detta forum skulle kunna enas om ett Dennis-paket ser jag dock som en utopi!
hifikg skrev:Det är inte särskilt produktivt att sitta fyra-fem timmar om dagen o bara njuta musik. Så det kanske är bra att inte alltför många i arbetsför ålder upptäcker välljudets välsignelse. Vi vill ha vår pension, inte sant?
mn12 skrev:Men jag tror det är svårt att hitta informationen som nybörjare.
I-or skrev:Som jag var inne på ovan är ett av de största problemen att de yngre generationerna anser att ljudanläggningen ska vara i stort sett osynlig och helst även trådlös.
Priset är inte ett så stort problem som många tycks tro och för en anläggning med mindre aktiva högtalare kopplade till dator eller streamer kommer man undan med sådär 4-7 tusenlappar (om man är lite mer kräsen och tekniskt lagd så kan man även inhandla en högklassig mätmikrofon för ca 1300 kr). Ljudkvaliteten för en sådan anläggning är fullständigt överlägsen vad man kunde inhandla för rimliga pengar under det förra millenniet.
Ljudtryckskapaciteten kommer förstås bara att räcka till för mindre rum och måttliga nivåer, men är ändå fullt tillräcklig för de flesta. Framförallt kommer det att på alla sätt låta långt bättre än med dagens alldeles för vanliga ljudlimpor och multiroom-högtalare.
Strmbrg skrev:hifikg skrev:Det är inte särskilt produktivt att sitta fyra-fem timmar om dagen o bara njuta musik. Så det kanske är bra att inte alltför många i arbetsför ålder upptäcker välljudets välsignelse. Vi vill ha vår pension, inte sant?
För egen del så kan det handla om några timmar en kväll eller att jag tar ut några semesterdagar och bara sitter och dumspisar vax. Det senare med betoning på KAN handla om. Det har det emellertid inte gjort ännu.
mn12 skrev:RogerGustavsson skrev:mn12 skrev:Men jag tror det är svårt att hitta informationen som nybörjare.
Inte fan håller de till på forum som detta! De flesta audioforum håller fortfarande på och rablar samma sak som nästan alla tidskrifter och hemsidor. Det ska helst vara dyra prylar för alla verkar tro att det har betydelse.
Så är det! Det är det jag säger. Branschen och utövarna gör det i princip omöjligt att komma in i hifiträsket som ny. Hifi-mässa är ingen bra startpunkt som ny. Faktiskt är inget vidare. Andra hififorum är ofta värre. Genomsnittlig hifi-butik är inget bra ställe.
Om jag tar i så jag spricker (naturligtvis inte helt sant och en smula överdrivet för att få fram poängen).
- I princip alla tillverkare och butiker försöker dra ur så mycket pengar på en döende kundbas som minskar för varje dag. Mässan är till för dom. Dom vet att deras grejer inte kommer att säljas så många år till så det gäller att sälja dyra saker.
- ”Audiofiler” på forum kan inte se kompromisser. Är det inte spikrak frekvensgång så behöver man inte ens försöka. Och utan akustikfix behöver man över huvud taget inte lyssna på musik och är det inte översamplat kan man inte koncentrera sig.
Det gör att hela marknaden för vanligt folk som vill ha hyfsat ljud (där några kommer att fastna i ljudträsket) är helt dominerat av telefoner med bluetoothlurar/högtalare och därifrån finns det ingen naturlig väg till bättre ljud.
Det är samma sak med alla materialsporter. Ta golf tex man kan köpa grejer för hur mycket pengar som helst men tillverkarna vet att man inte gör det direkt. Dom flesta klubbtillverkare har någorlunda billiga nybörjarklubbor för dom vet att några av nybörjarna kommer att betala stort i framtiden.
Inom hifi finns det inte. Highend tillverkare nedlåter sig inte till att göra billigare prisvärda instegsmodeller.
hifikg skrev:mn12 skrev:RogerGustavsson skrev:
Inte fan håller de till på forum som detta! De flesta audioforum håller fortfarande på och rablar samma sak som nästan alla tidskrifter och hemsidor. Det ska helst vara dyra prylar för alla verkar tro att det har betydelse.
Så är det! Det är det jag säger. Branschen och utövarna gör det i princip omöjligt att komma in i hifiträsket som ny. Hifi-mässa är ingen bra startpunkt som ny. Faktiskt är inget vidare. Andra hififorum är ofta värre. Genomsnittlig hifi-butik är inget bra ställe.
Om jag tar i så jag spricker (naturligtvis inte helt sant och en smula överdrivet för att få fram poängen).
- I princip alla tillverkare och butiker försöker dra ur så mycket pengar på en döende kundbas som minskar för varje dag. Mässan är till för dom. Dom vet att deras grejer inte kommer att säljas så många år till så det gäller att sälja dyra saker.
- ”Audiofiler” på forum kan inte se kompromisser. Är det inte spikrak frekvensgång så behöver man inte ens försöka. Och utan akustikfix behöver man över huvud taget inte lyssna på musik och är det inte översamplat kan man inte koncentrera sig.
Det gör att hela marknaden för vanligt folk som vill ha hyfsat ljud (där några kommer att fastna i ljudträsket) är helt dominerat av telefoner med bluetoothlurar/högtalare och därifrån finns det ingen naturlig väg till bättre ljud.
Det är samma sak med alla materialsporter. Ta golf tex man kan köpa grejer för hur mycket pengar som helst men tillverkarna vet att man inte gör det direkt. Dom flesta klubbtillverkare har någorlunda billiga nybörjarklubbor för dom vet att några av nybörjarna kommer att betala stort i framtiden.
Inom hifi finns det inte. Highend tillverkare nedlåter sig inte till att göra billigare prisvärda instegsmodeller.
Fast för alla dem som inte vill/kan köpa de dyra modellerna finns en gyllene begagnatmarknad. En NAD208 en dac/försteg o ett par OA-högtalare så behöver de bara fundera på musik resten av livet, fast för många är det "tråkigt" det ska bytas, fixas o ändras och numera även ekvaliseras så mycket att jag ibland funderar på om det bara är Strmbrg o jag som lyssnar på musik numera.
Panelguy skrev:Max_Headroom skrev:Ett problem är ju att folk inte vet vad riktig HiFi är och vad det kan göra. (Nästan allt) Smäcket som säljs i Hifi-butiker är ju antingen för smått eller dåligt av andra orsaker.
Jag hade för en tid sedan en lyssnignssession med bland anna Chemical Brothers "Escape Velocity" på löjligt hög volym. En enastående upplevelse som få vet att den ens är möjlig. I klubbmiljö eller live så är ljudet för distat även om det är lika starkt.
Nåja, detta är kanske inte för alla, och i lägenhet kan man bara glömma hela konceptet. Men kul är det, när andan faller på.
Som jag ser det är problem 1A att man (hifi-branchen) fokuserar på fel saker. Kanske är bra produkter (framför allt högtalare) omöjliga att sälja? Fokus på lite dyrare grejor ligger ju mycket på utseende, fixa idéer, onödigt dyra material/lösningar som inte levererar. Plus all New Age-flum som, säkert skrämmer bort många.
Frågan är ju dock: Hur många fler hade varit intresserade, om dom fick veta vilka möjligheter som finns? Som det är idag innebär ju dessa möjligheter främst stdio-högtalare eller hemmabyggen eftersom det som säljs i Hifi-butiker oftast inte duger.
Det vore ju intressant att höra vilka högtalare du menar skulle vara så överlägsna det som visades på mässan och säljs i HiFi-butiker. Vore kanske annars en bra affärsidé att lansera dessa på marknaden.
Om målet är att spela Chemical Brothers på ”löjligt hög volym” kanske inte ”vanliga” högtalare är lämpade men vad har det med HiFi att göra?
Max_Headroom skrev:
Ett problem är att intresset för musik, alltså verlig musik och verkligt intresse, är också i dalade och idag en nich-marknad. Dom allra allra flesta letar inte efter musik dom gillar, utan lyssnar på det som spotify eller motsvarande serverar.
eljulio skrev:Mängden "tryck" påverkar definitivt. Jag nu fyra för att lyssna på min anläggning. På med ström, sub, slutsteg och dsp/försteg i den ordningen. Det tar kanske 10 sekunder, vilket för många nog är 8-9 sekunder för mycket och omständigt.
Prozac skrev:Mindre och tråkigare.
Eller?
Fanns det några höjdpunkter på mässan? Håller den på att självdö och vi bevittnar de sista ryckningarna i liket?
https://highendmassan.se/
I-or skrev:Som jag var inne på ovan är ett av de största problemen att de yngre generationerna anser att ljudanläggningen ska vara i stort sett osynlig och helst även trådlös.
...
Nattlorden skrev:Tennis, golf, miniatyrracing etc utbrutet till egen tråd // Redaktör'N
Belker skrev:I-or skrev:Som jag var inne på ovan är ett av de största problemen att de yngre generationerna anser att ljudanläggningen ska vara i stort sett osynlig och helst även trådlös.
...
Ett helt rimligt krav 2024, tycker jag. Det måste vara möjligt att göra detta. Soffsubben är ett exempel i rätt riktning. Själv har jag gömt hela stereon bakom gardiner och i ett maskinrum, men det är kanske inget man kan sälja... IKEA har gjort vissa ansatser till kameleonthögtalare, men de har lite väl tight budget för att uppnå hifi. Hur kommer det sig att alla in-wall-lösningar jag sett mätas verkar vara skräp?
BellsnWhistles skrev:Belker skrev:I-or skrev:Som jag var inne på ovan är ett av de största problemen att de yngre generationerna anser att ljudanläggningen ska vara i stort sett osynlig och helst även trådlös.
...
Ett helt rimligt krav 2024, tycker jag. Det måste vara möjligt att göra detta. Soffsubben är ett exempel i rätt riktning. Själv har jag gömt hela stereon bakom gardiner och i ett maskinrum, men det är kanske inget man kan sälja... IKEA har gjort vissa ansatser till kameleonthögtalare, men de har lite väl tight budget för att uppnå hifi. Hur kommer det sig att alla in-wall-lösningar jag sett mätas verkar vara skräp?
Varför ska allting gömmas?
En musikanläggning kan ju vara vacker för ögat, precis som ett piano, en byrå eller en gammal radio.
BellsnWhistles skrev:Belker skrev:I-or skrev:Som jag var inne på ovan är ett av de största problemen att de yngre generationerna anser att ljudanläggningen ska vara i stort sett osynlig och helst även trådlös.
...
Varför ska allting gömmas?
En musikanläggning kan ju vara vacker för ögat, precis som ett piano, en byrå eller en gammal radio.
...
VintageHiFi skrev:[
Det passar inte in i dagens sterila inredningstrend, där allt ska vara vitt & sterilt.
Chris71 skrev:
Den här dök upp i FB flödet och känns som en passade slutreplik för HEM 2024 och en påminnelse att det är för att träffa likasinnade man bör gå på mässor allt annat är high risk los reward.
Chris71 skrev:Den här dök upp i FB flödet och känns som en passade slutreplik för HEM 2024 och en påminnelse att det är för att träffa likasinnade man bör gå på mässor allt annat är high risk los reward.
Belker skrev:VintageHiFi skrev:[
Det passar inte in i dagens sterila inredningstrend, där allt ska vara vitt & sterilt.
20 år sen kanske.
https://husohem.se/artiklar/20240102/8-stora-inredningstrender-2024/
RogerGustavsson skrev:Vad menar du med klassisk inredning som står sig? Mig veterligt är det inte mycket som står sig över tid utan att det känns gammalt/omodernt.
Åter till det där med att de som kommer efter oss inte är intresserade av musikåtergvining i hemmet. Beteenden förändras över tid. De flesta har inte samma livsstil som sina föräldrar. Jag är inte förundrad över att nästa generation har andra intressen eller annan syn på livet. Många av oss som hänger här har en släng av samlarkultur. Det verkar inte dagens ungdom ha i samma utsträckning även om det förekommer prylsamlare. Jag mängder med samlingar av olika slag som inte min son skulle få för sig att apa efter... Tvärtom, han vill ha så lite grejor som möjligt. Musik avlyssnas på annat sätt än framför en ljudanläggning. I min inre bekantskapskrets är jag ensam om mitt intresse av att lyssna på musik så som vi tokar här gör.
Chris71 skrev:
Den här dök upp i FB flödet och känns som en passade slutreplik för HEM 2024 och en påminnelse att det är för att träffa likasinnade man bör gå på mässor allt annat är high risk los reward.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 23 gäster