High-end mässan 2024

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Re: High-end mässan 2024

Inläggav I-or » 2024-02-22 16:04

Som jag var inne på ovan är ett av de största problemen att de yngre generationerna anser att ljudanläggningen ska vara i stort sett osynlig och helst även trådlös.

Priset är inte ett så stort problem som många tycks tro och för en anläggning med mindre aktiva högtalare kopplade till dator eller streamer kommer man undan med sådär 4-7 tusenlappar (om man är lite mer kräsen och tekniskt lagd så kan man även inhandla en högklassig mätmikrofon för ca 1300 kr). Ljudkvaliteten för en sådan anläggning är fullständigt överlägsen vad man kunde inhandla för rimliga pengar under det förra millenniet.

Ljudtryckskapaciteten kommer förstås bara att räcka till för mindre rum och måttliga nivåer, men är ändå fullt tillräcklig för de flesta. Framförallt kommer det att på alla sätt låta långt bättre än med dagens alldeles för vanliga ljudlimpor och multiroom-högtalare.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
mn12

Inläggav mn12 » 2024-02-22 17:24

Kermit116 skrev:Håller till viss del med "mn12" men i någon mån tycker jag faktiskt att vi är flera som på olika sätt och i olika trådar försökt hitta "Dennis-paket" (legendariskt, om inte annat via Nilecity). Ett exempel är den tråd jag startade "Utmaning - spöa min budgetanläggning" där många goda uppslag kom fram om hyggliga anläggningar med både nya och begagnade (flera därtill någorlunda frekvent återkommande på annonssiterna) prylar: viewtopic.php?f=4&t=74351

Om nu några efter HEM 2024 drar slutsatsen att det är svårt att hitta välljudande anläggningar för en mille så kan det kanske vara enklare om man sätter taket på 21 000 kronor i stället? :-) Den som vill få bra idéer på välljud för rimliga pengar kan redan idag hitta sådana här på faktiskt.

Att vi på detta forum skulle kunna enas om ett Dennis-paket ser jag dock som en utopi! :mrgreen:

Din tråd är bra. Det fanns en som var aktiv för länge sen om någon billig högtalare som var världens bästa (kan inte hitta den), det finns också bra förslag i mångas medlemspresentationer. Men jag tror det är svårt att hitta informationen som nybörjare.

Att enas om ett paket är nog svårt (men det vore ganska festligt att testa) :) .
Det här är ett stycke text som kan läggas till i inlägg du skapar. Det finns en gräns på 200 tecken.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2024-02-22 18:42

hifikg skrev:Det är inte särskilt produktivt att sitta fyra-fem timmar om dagen o bara njuta musik. Så det kanske är bra att inte alltför många i arbetsför ålder upptäcker välljudets välsignelse. Vi vill ha vår pension, inte sant?

För egen del så kan det handla om några timmar en kväll eller att jag tar ut några semesterdagar och bara sitter och dumspisar vax. Det senare med betoning på KAN handla om. Det har det emellertid inte gjort ännu.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-02-22 19:01

mn12 skrev:Men jag tror det är svårt att hitta informationen som nybörjare.

Inte fan håller de till på forum som detta! De flesta audioforum håller fortfarande på och rablar samma sak som nästan alla tidskrifter och hemsidor. Det ska helst vara dyra prylar för alla verkar tro att det har betydelse.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2024-02-22 19:44

I-or skrev:Som jag var inne på ovan är ett av de största problemen att de yngre generationerna anser att ljudanläggningen ska vara i stort sett osynlig och helst även trådlös.

Priset är inte ett så stort problem som många tycks tro och för en anläggning med mindre aktiva högtalare kopplade till dator eller streamer kommer man undan med sådär 4-7 tusenlappar (om man är lite mer kräsen och tekniskt lagd så kan man även inhandla en högklassig mätmikrofon för ca 1300 kr). Ljudkvaliteten för en sådan anläggning är fullständigt överlägsen vad man kunde inhandla för rimliga pengar under det förra millenniet.

Ljudtryckskapaciteten kommer förstås bara att räcka till för mindre rum och måttliga nivåer, men är ändå fullt tillräcklig för de flesta. Framförallt kommer det att på alla sätt låta långt bättre än med dagens alldeles för vanliga ljudlimpor och multiroom-högtalare.

Det där hade jag kunna skriva själv i stort sett. Det går att få till det riktigt bra för små pengar idag, kanske inte med tokstollemått ( :mrgreen: ) mätt som på detta forum, men för gemene man. Absolut!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-02-22 20:06

Strmbrg skrev:
hifikg skrev:Det är inte särskilt produktivt att sitta fyra-fem timmar om dagen o bara njuta musik. Så det kanske är bra att inte alltför många i arbetsför ålder upptäcker välljudets välsignelse. Vi vill ha vår pension, inte sant?

För egen del så kan det handla om några timmar en kväll eller att jag tar ut några semesterdagar och bara sitter och dumspisar vax. Det senare med betoning på KAN handla om. Det har det emellertid inte gjort ännu.

Jag med och jag har tagit ut många lediga dagar enbart i syfte att fixa musikbiblioteket och lyssna :)
Det är ju du o jag som ska bli försörjda av drögarna som kommer in på arbetsmarknaden nu, så det vore kontraproduktivt att locka dem till samma synder!
Vissa kvällar... när det låter så där allra bäst... funderar jag på att öppna det oranga kuvertet.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-02-22 20:14

mn12 skrev:
RogerGustavsson skrev:
mn12 skrev:Men jag tror det är svårt att hitta informationen som nybörjare.

Inte fan håller de till på forum som detta! De flesta audioforum håller fortfarande på och rablar samma sak som nästan alla tidskrifter och hemsidor. Det ska helst vara dyra prylar för alla verkar tro att det har betydelse.

Så är det! Det är det jag säger. Branschen och utövarna gör det i princip omöjligt att komma in i hifiträsket som ny. Hifi-mässa är ingen bra startpunkt som ny. Faktiskt är inget vidare. Andra hififorum är ofta värre. Genomsnittlig hifi-butik är inget bra ställe.

Om jag tar i så jag spricker (naturligtvis inte helt sant och en smula överdrivet för att få fram poängen).

- I princip alla tillverkare och butiker försöker dra ur så mycket pengar på en döende kundbas som minskar för varje dag. Mässan är till för dom. Dom vet att deras grejer inte kommer att säljas så många år till så det gäller att sälja dyra saker.

- ”Audiofiler” på forum kan inte se kompromisser. Är det inte spikrak frekvensgång så behöver man inte ens försöka. Och utan akustikfix behöver man över huvud taget inte lyssna på musik och är det inte översamplat kan man inte koncentrera sig.

Det gör att hela marknaden för vanligt folk som vill ha hyfsat ljud (där några kommer att fastna i ljudträsket) är helt dominerat av telefoner med bluetoothlurar/högtalare och därifrån finns det ingen naturlig väg till bättre ljud.

Det är samma sak med alla materialsporter. Ta golf tex man kan köpa grejer för hur mycket pengar som helst men tillverkarna vet att man inte gör det direkt. Dom flesta klubbtillverkare har någorlunda billiga nybörjarklubbor för dom vet att några av nybörjarna kommer att betala stort i framtiden.

Inom hifi finns det inte. Highend tillverkare nedlåter sig inte till att göra billigare prisvärda instegsmodeller.

Fast för alla dem som inte vill/kan köpa de dyra modellerna finns en gyllene begagnatmarknad. En NAD208 en dac/försteg o ett par OA-högtalare så behöver de bara fundera på musik resten av livet, fast för många är det "tråkigt" det ska bytas, fixas o ändras och numera även ekvaliseras så mycket att jag ibland funderar på om det bara är Strmbrg o jag som lyssnar på musik numera.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-02-22 20:23

Technics är ju med bland de stora elefanterna på mässorna, har inte de ingångsriggar för måttliga priser längre?

Användarvisningsbild
mn12

Inläggav mn12 » 2024-02-22 20:29

hifikg skrev:
mn12 skrev:
RogerGustavsson skrev:

Så är det! Det är det jag säger. Branschen och utövarna gör det i princip omöjligt att komma in i hifiträsket som ny. Hifi-mässa är ingen bra startpunkt som ny. Faktiskt är inget vidare. Andra hififorum är ofta värre. Genomsnittlig hifi-butik är inget bra ställe.

Om jag tar i så jag spricker (naturligtvis inte helt sant och en smula överdrivet för att få fram poängen).

- I princip alla tillverkare och butiker försöker dra ur så mycket pengar på en döende kundbas som minskar för varje dag. Mässan är till för dom. Dom vet att deras grejer inte kommer att säljas så många år till så det gäller att sälja dyra saker.

- ”Audiofiler” på forum kan inte se kompromisser. Är det inte spikrak frekvensgång så behöver man inte ens försöka. Och utan akustikfix behöver man över huvud taget inte lyssna på musik och är det inte översamplat kan man inte koncentrera sig.

Det gör att hela marknaden för vanligt folk som vill ha hyfsat ljud (där några kommer att fastna i ljudträsket) är helt dominerat av telefoner med bluetoothlurar/högtalare och därifrån finns det ingen naturlig väg till bättre ljud.

Det är samma sak med alla materialsporter. Ta golf tex man kan köpa grejer för hur mycket pengar som helst men tillverkarna vet att man inte gör det direkt. Dom flesta klubbtillverkare har någorlunda billiga nybörjarklubbor för dom vet att några av nybörjarna kommer att betala stort i framtiden.

Inom hifi finns det inte. Highend tillverkare nedlåter sig inte till att göra billigare prisvärda instegsmodeller.

Fast för alla dem som inte vill/kan köpa de dyra modellerna finns en gyllene begagnatmarknad. En NAD208 en dac/försteg o ett par OA-högtalare så behöver de bara fundera på musik resten av livet, fast för många är det "tråkigt" det ska bytas, fixas o ändras och numera även ekvaliseras så mycket att jag ibland funderar på om det bara är Strmbrg o jag som lyssnar på musik numera.

Ja, det finns fantastiska fynd att göra på begagnatmarknaden men hur i hela friden ska man veta det om man är ute efter hyfsat ljud och inte hänger här?

Jag köper inte grejer begagnat om det inte är ett område jag kan för risken är stor att det blir problem.

Så begagnatmarknaden gynnar oss gubbar som hänger här men det är inget för nybörjaren.
Det här är ett stycke text som kan läggas till i inlägg du skapar. Det finns en gräns på 200 tecken.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-02-22 20:37

Om de är så intresserade att det "bara" är priserna som hindrar dem så tror jag de hittar tips och inköpsställen. Ofta är det någon "gammal gubbe" som introducerar dem i hobbyn. Vi får väl se till att våra riggar hamnar i bra hem den dagen vi slutar lyssna.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2024-02-22 20:58

Panelguy skrev:
Max_Headroom skrev:Ett problem är ju att folk inte vet vad riktig HiFi är och vad det kan göra. (Nästan allt) Smäcket som säljs i Hifi-butiker är ju antingen för smått eller dåligt av andra orsaker.
Jag hade för en tid sedan en lyssnignssession med bland anna Chemical Brothers "Escape Velocity" på löjligt hög volym. En enastående upplevelse som få vet att den ens är möjlig. I klubbmiljö eller live så är ljudet för distat även om det är lika starkt.
Nåja, detta är kanske inte för alla, och i lägenhet kan man bara glömma hela konceptet. Men kul är det, när andan faller på.

Som jag ser det är problem 1A att man (hifi-branchen) fokuserar på fel saker. Kanske är bra produkter (framför allt högtalare) omöjliga att sälja? Fokus på lite dyrare grejor ligger ju mycket på utseende, fixa idéer, onödigt dyra material/lösningar som inte levererar. Plus all New Age-flum som, säkert skrämmer bort många.

Frågan är ju dock: Hur många fler hade varit intresserade, om dom fick veta vilka möjligheter som finns? Som det är idag innebär ju dessa möjligheter främst stdio-högtalare eller hemmabyggen eftersom det som säljs i Hifi-butiker oftast inte duger.

Det vore ju intressant att höra vilka högtalare du menar skulle vara så överlägsna det som visades på mässan och säljs i HiFi-butiker. Vore kanske annars en bra affärsidé att lansera dessa på marknaden.
Om målet är att spela Chemical Brothers på ”löjligt hög volym” kanske inte ”vanliga” högtalare är lämpade men vad har det med HiFi att göra?

Jag tog Chemical Brothers som ett underbart exempel, på vad som är möjligt. Någon annan kanske vill kräma på med någon Opera, Storbands Jazz eller Italo Disco. Grejjen är att folk inte känner till att möjligheten ens existerar. Och, nu var det High End mässa och High End. Och då åker förståss kraven upp. Och jag sticker ut hakan (och det är ingen vanlig haka: Det är en dubbelhaka!) och säger att väldigt mycket så kallad High End helt enkelt inte duger. Det finns några som har vettiga, eller dlevis vettiga grejjor (ATC, JBL etc). Ett av grundproblemen är att i princip inga kommersiella högtalare för hemmabruk är delade system. Och det är rent fysiskt inte möjligt att uppnå samma nivå med vanliga fullrange högtalare som ett delat system.

OK, för mer normalt hemmabruk så finns, förståss, vettiga grejjor.Inte superbra, men tillräckligt för dom flesta behov. Men också mycket dåligt. Mer dåligt än bra. Mycket mer. Och priserna är förståss helt andra än inom s.k. High End. Men letar man runt finns goda möjligheter.
Men; intresset finns inte där. Folk acceptrar inte längre stora högtalare och stereorack, något som anågs som en självklarhet på det härliga 80-talet. Kan intresset återvända? Kanske. Ett problem är att intresset för musik, alltså verlig musik och verkligt intresse, är också i dalade och idag en nich-marknad. Dom allra allra flesta letar inte efter musik dom gillar, utan lyssnar på det som spotify eller motsvarande serverar. Och är man inte mer intresserad än så, så lägger man inte 10000-tals kronor på högtalare.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Skrivbordet

Inläggav Skrivbordet » 2024-02-23 00:26

Max_Headroom skrev:
Ett problem är att intresset för musik, alltså verlig musik och verkligt intresse, är också i dalade och idag en nich-marknad. Dom allra allra flesta letar inte efter musik dom gillar, utan lyssnar på det som spotify eller motsvarande serverar.

Fast det där med att verkligt musikintresse är ett nisch-intresse och att folk i allmänhet lyssnar på det som serveras; det är väl egentligen inte typiskt för vår tid. Så var det väl även på 60/70/80/90-talen. Men då lyssnade man till det man fick serverat via topplistorna i radio (och tv).
Att aktivt leta efter musik, att vara nyfiken och beredd att anstränga sig, det har nog "alltid" varit en nischad sysselsättning. Och så är det väl inom andra områden också; film t ex; eller litteratur.
Det är så mycket enklare att låta sig underhållas av det utbud som producenter och marknadsförare serverar till oss, vare sig det är musik eller filmer eller litteratur.

Intresse för hifiåtergivning värd namnet var en nischsysselsättning även på 70-talet. Det stod vanligen en anläggning från Philips eller Luxor hos folk. Inköpt på något varuhus eller hos stadens "radiohandlare". Folk ville spela de skivor man fått sig serverade på "10 i topp" och "Svensktoppen", och då räckte det gott och väl med en "allt i ett-anläggning" typ "Luxor Dirigent". De som var genuint intresserade av att sätta sig ned i soffan och genom en högkvalitativ anläggning, njuta och drömma sig bort i musikens värld, de var lika få till antalet då, som nu.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2024-02-24 09:02

Mängden "tryck" påverkar definitivt. Jag nu fyra för att lyssna på min anläggning. På med ström, sub, slutsteg och dsp/försteg i den ordningen. Det tar kanske 10 sekunder, vilket för många nog är 8-9 sekunder för mycket och omständigt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-02-24 11:34

eljulio skrev:Mängden "tryck" påverkar definitivt. Jag nu fyra för att lyssna på min anläggning. På med ström, sub, slutsteg och dsp/försteg i den ordningen. Det tar kanske 10 sekunder, vilket för många nog är 8-9 sekunder för mycket och omständigt.

Kör man rör rinner välljudet till först 600 sekunder efter tillslag, helst 1800 sekunder för riktigt mys :) (kanske bara inbillning och hittepå, men jag väntar gärna)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-02-29 01:43

Prozac skrev:Mindre och tråkigare.

Eller?

Fanns det några höjdpunkter på mässan? Håller den på att självdö och vi bevittnar de sista ryckningarna i liket?

https://highendmassan.se/

Byt rubrik

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2024-02-29 15:12

Tennis, golf, miniatyrracing etc utbrutet till egen tråd // Redaktör'N
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2024-02-29 16:29

Men vadan detta Nattlorden? 8O :mrgreen: Dock väntat...

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2024-02-29 16:48

I-or skrev:Som jag var inne på ovan är ett av de största problemen att de yngre generationerna anser att ljudanläggningen ska vara i stort sett osynlig och helst även trådlös.
...

Ett helt rimligt krav 2024, tycker jag. Det måste vara möjligt att göra detta. Soffsubben är ett exempel i rätt riktning. Själv har jag gömt hela stereon bakom gardiner och i ett maskinrum, men det är kanske inget man kan sälja... IKEA har gjort vissa ansatser till kameleonthögtalare, men de har lite väl tight budget för att uppnå hifi. Hur kommer det sig att alla in-wall-lösningar jag sett mätas verkar vara skräp?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-03-01 01:14

Nattlorden skrev:Tennis, golf, miniatyrracing etc utbrutet till egen tråd // Redaktör'N

Tack

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2024-03-01 11:55

Belker skrev:
...

Ett helt rimligt krav 2024, tycker jag. Det måste vara möjligt att göra detta. Soffsubben är ett exempel i rätt riktning. Själv har jag gömt hela stereon bakom gardiner och i ett maskinrum, men det är kanske inget man kan sälja... IKEA har gjort vissa ansatser till kameleonthögtalare, men de har lite väl tight budget för att uppnå hifi. Hur kommer det sig att alla in-wall-lösningar jag sett mätas verkar vara skräp?

Varför ska allting gömmas?
En musikanläggning kan ju vara vacker för ögat, precis som ett piano, en byrå eller en gammal radio.
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2024-03-01 13:00

BellsnWhistles skrev:
Belker skrev:
...

En musikanläggning kan ju vara vacker för ögat, precis som ett piano, en byrå eller en gammal radio.

Det passar inte in i dagens sterila inredningstrend, där allt ska vara vitt & sterilt.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2024-03-01 13:26

Skärmavbild 2024-03-01 kl. 12.24.23.png
Skärmavbild 2024-03-01 kl. 12.24.23.png (1.41 MiB) Visad 825 gånger

Den här dök upp i FB flödet och känns som en passade slutreplik för HEM 2024 och en påminnelse att det är för att träffa likasinnade man bör gå på mässor allt annat är high risk los reward.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2024-03-01 13:27

BellsnWhistles skrev:
Belker skrev:
...

...

Vad hifientusiaster tycker är (kommersiellt) ointressant. Du har dessutom i princip 100% av utbudet att välja bland om du vill ha en möbel.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2024-03-01 13:31

VintageHiFi skrev:[

Det passar inte in i dagens sterila inredningstrend, där allt ska vara vitt & sterilt.

20 år sen kanske.
https://husohem.se/artiklar/20240102/8-stora-inredningstrender-2024/

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-03-01 20:32

Chris71 skrev:

Den här dök upp i FB flödet och känns som en passade slutreplik för HEM 2024 och en påminnelse att det är för att träffa likasinnade man bör gå på mässor allt annat är high risk los reward.

Jag hörde varken Krall eller Nils på årets mässa, gjorde du?

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2024-03-01 20:43

Chris71 skrev:Den här dök upp i FB flödet och känns som en passade slutreplik för HEM 2024 och en påminnelse att det är för att träffa likasinnade man bör gå på mässor allt annat är high risk los reward.

Klockrent. Tacka vet jag när Ola spelade Ret Marut Handshake för besökarna.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2024-03-01 22:11

Belker skrev:
VintageHiFi skrev:[

20 år sen kanske.
https://husohem.se/artiklar/20240102/8-stora-inredningstrender-2024/

Vitt och sterilt är det fortfarande. Gå in i valfri möbelhandel. Vitt och svart, kanske lite bäääch också. Men då uppfattas det nästan som skrikigt.

Det du länkar till är ju mer barnkammarmode. Riktigt fult.

Total avsaknad av klassisk inredning som står sig över tid. Usch!
.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-03-01 22:40

Vad menar du med klassisk inredning som står sig? Mig veterligt är det inte mycket som står sig över tid utan att det känns gammalt/omodernt.

Åter till det där med att de som kommer efter oss inte är intresserade av musikåtergvining i hemmet. Beteenden förändras över tid. De flesta har inte samma livsstil som sina föräldrar. Jag är inte förundrad över att nästa generation har andra intressen eller annan syn på livet. Många av oss som hänger här har en släng av samlarkultur. Det verkar inte dagens ungdom ha i samma utsträckning även om det förekommer prylsamlare. Jag mängder med samlingar av olika slag som inte min son skulle få för sig att apa efter... Tvärtom, han vill ha så lite grejor som möjligt. Musik avlyssnas på annat sätt än framför en ljudanläggning. I min inre bekantskapskrets är jag ensam om mitt intresse av att lyssna på musik så som vi tokar här gör.

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2024-03-02 00:06

RogerGustavsson skrev:Vad menar du med klassisk inredning som står sig? Mig veterligt är det inte mycket som står sig över tid utan att det känns gammalt/omodernt.

Åter till det där med att de som kommer efter oss inte är intresserade av musikåtergvining i hemmet. Beteenden förändras över tid. De flesta har inte samma livsstil som sina föräldrar. Jag är inte förundrad över att nästa generation har andra intressen eller annan syn på livet. Många av oss som hänger här har en släng av samlarkultur. Det verkar inte dagens ungdom ha i samma utsträckning även om det förekommer prylsamlare. Jag mängder med samlingar av olika slag som inte min son skulle få för sig att apa efter... Tvärtom, han vill ha så lite grejor som möjligt. Musik avlyssnas på annat sätt än framför en ljudanläggning. I min inre bekantskapskrets är jag ensam om mitt intresse av att lyssna på musik så som vi tokar här gör.

Det där med generationerna har du helt rätt i. De klarar sig med en Ajfån och ett par sunkiga sportskor.

Klassisk design ex:
Carl Malmsten. Inget man någonsin byter ut. Klär om vart 20 år på sin höjd.
Chesterfield soffor, fotöljer. Inget man byter ut.
Orientaliska handknutna mattor. Inget man byter ut.

Dessa föremål är såklart inte på realisation.
Men och det är ett stort men, de utgör en engångskostnad.
I slutändan billigare än att springa IKEA vart femte år för att man mååste ha en måådern soffa.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2024-03-02 08:17

Chris71 skrev:

Du gjorde just min dag :D :) 8) :lol:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi