Moderator: Redaktörer
Hjalmar_Branting skrev:Betvivlar inte en sekund att det är ett trevligt element men kommer det göra sig i en 2212?
Rätt tjusigt med vita koner också men i en 2212 spelar det kvitta![]()
Kommer innebära viss filteranpassning men det får man ta när man ska fippla runt.
Btw,kollade lite på Purifi också,kom ju över 4st men de trivs inte i så stora lådor,hade gått att fylla lådan för att minska volymen men släppte sen tanken,för stunden åtminstone
petersteindl skrev:75 liter invändig volym i OA2212 bör vara väldigt nära verkligheten.
Basreflexrörets längd är 490 mm till bottenplattans yttre och rörets innerdiameter är 120 mm i de OA2212 jag byggt om.
Hjalmar_Branting skrev:Var tvungen att kontrollmäta igen.
450mm till baffelns ytterkant,mätt från botten.
125mm inv diameter mätt med skjutmått,ev når inte spetsarna inte in till själva röret utan man mäter baffelns hål men det är knappt någon diameterskillnad när man känner med fingret.
xmag skrev:petersteindl skrev:75 liter invändig volym i OA2212 bör vara väldigt nära verkligheten.
Basreflexrörets längd är 490 mm till bottenplattans yttre och rörets innerdiameter är 120 mm i de OA2212 jag byggt om.
Rejäla rör minsann. Tror jag aldrig sett rör med större volym, man närmar sig nästan kvartsvågspipor. Vad kan vara tanken bakom detta häftiga?
Hjalmar_Branting skrev:Så kanske det är,jag vet inte om mina är tidiga eller sena.
Vet du serienr ordningen Peter?
petersteindl skrev:xmag skrev:petersteindl skrev:75 liter invändig volym i OA2212 bör vara väldigt nära verkligheten.
Rejäla rör minsann. Tror jag aldrig sett rör med större volym, man närmar sig nästan kvartsvågspipor. Vad kan vara tanken bakom detta häftiga?
De kan pumpa en rejäl mängd luft utan att få en massa turbulenseffekter. Men man skulle nog kunna göra modernare rör med optimerad öppningsradie i båda ändar.
I så fall 3D-printar man bägge ändar och limmar dit dessa och längst ner blir det även en limning mot bottenplattan som man dessförinnan fräst till.
xmag skrev:Varför använde inte Stig Carlsson denna lösning:
Denna lösning skulle innebära att man placerar alla element plant och låter sedan konstruktionen sprida ljudet.
Även mellanregistret under har i en del konstruktioner samma lösning som diskanten. Bollen till diskanten brukar vara större.
Varför använde inte Stig Carlsson denna lösning?
Hjalmar_Branting skrev:Vad har bolllösningen med OA2212 att göra?
petersteindl skrev:xmag skrev:Varför använde inte Stig Carlsson denna lösning:
Denna lösning skulle innebära att man placerar alla element plant och låter sedan konstruktionen sprida ljudet.
Även mellanregistret under har i en del konstruktioner samma lösning som diskanten. Bollen till diskanten brukar vara större.
Varför använde inte Stig Carlsson denna lösning?
Jag vet inte vad jag skall svara.
Jag måste i så fall gå in på definitionen på begreppet "lösning", på engelska "solution" eller snarast "Problem solving". Vad är det?
Först måste det finnas ett problem. Därefter, om man anser att problem föreligger, söker man lösa problemet.
Vad är det för problem man löser med sådan boll? Ljudet går runt bollen. Bollen måste vara ganska stor om man vill skapa reflexer. Då kan man istället använda en vägg och utgå ifrån att reflexerna skall vara i fas med elementets utstrålning. Då kan man ställa högtalaren vid vägg hemma. Sådan lösning skulle man ju kunna föreslagit för Stig medans han levde. Jag vet dock vad Stig skulle svarat.![]()
![]()
Sedan skriver du att man på bilden placerar alla element plant. Då vill jag hävda att elementen snarast är placerade i motsatsen till plant. Elementen är placerade på en vertikal linje, ungefär som vissa B&O-modeller.
I Carlssons högtalare från OA6 till OA2212 så var elementen placerade på ett plan d v s på baffeln upptill på lådan, förutom basarna i 3-vägare som var placerade vid golv och vägg.
Den lösning du visar löser inga faktiska problem, utan skapar en massa problem. Men som sagt: Vad är problemet? Vad är det som du anser skall lösas?
xmag skrev:Ingen som vet vad som skiljer OA-principen från ovanstående konfiguration?
xmag skrev:Ingen som vet vad som skiljer OA-principen från ovanstående konfiguration?
Jag tänkte inte på en lösning utan på ett alternativ till rundstrålande högtalare. Jag är inte själv sugen på den idén men ville bara höra andras åsikt. Den bild jag visade var inte bra ser jag nu, det finns mycket bättre exempel, som denna:
xxxxx.jpg
xxxxx.jpg (26.71 KiB) Visad 113 gånger
Med alla element på ett plan tänker jag mig att bas/mellan sitter som på OA5 mfl och att diskanten sitter bredvid på samma sätt. Varje element har sedan en spridningslins ovanpå.
Jag har sett massor av högtalare som har den lösningen. Finns det något bra med det eller är det bara vad folk tror?
Jag går än så länge vidare utan linser mm.
xmag skrev:Jag tänkte inte på en lösning utan på ett alternativ till rundstrålande högtalare.
xmag skrev:Jag formulerar om frågan:
När jag köpte mina OA5:or 1973 kallades de både i reklamen och av många andra för "rundstrålande". Den jag visar på bilden är "rundstrålande".
OA5 har element placerade så att de skall sprida runt hela rummet, dvs de är rundstrålande (senare modeller är inte byggda så, där handlar det mer om direkt/indirekt ljud).
Varför varför valde Stig Carlsson rundstrålande med element riktade åt olika håll istället för lins som sprider åt olika håll?
Vad jag villa få fram egentligen är om en lins som på bilden ovan ökar distorsionen, fungerar som rundstrålande eller allmänt försämrar ljudet.
xmag skrev:När jag köpte mina OA5:or 1973 kallades de både i reklamen och av många andra för "rundstrålande".
RogerGustavsson skrev:xmag skrev:När jag köpte mina OA5:or 1973 kallades de både i reklamen och av många andra för "rundstrålande".
Reklam är en sak men jag tror inte konstruktören kallade dem rundstrålande.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 234 gäster