Den feta trevägaren (f18/f25/f32)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Re: Den feta trevägaren (f18/f25/f32)

Inläggav I-or » 2024-05-15 15:38

Även om det förstås är manligt med infrabas så vill jag avråda från sådana övningar när det handlar om högtalare med någorlunda normala element och som dessutom huvudsakligen är avsedda för musik. Man offrar ljudtryckskapacitet nästan helt i onödan i vad som brukar räknas som det hörbara området för att nå fördelar på en bråkdel av en promille av alla inspelningar. Dessutom kommer man med rumsstöd typiskt ned till sådär 17-18 Hz med bibehållen ljudtryckskapacitet även med en portresonansfrekvens om 20 Hz.

För en helt kompromisslös anläggning kan man stämma av lägre, men då handlar det oftast om basmoduler.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2024-05-15 15:45

Glebster skrev:Och det får du! :mrgreen:

Dessutom är det ju lite av ett skallkrav med en sub 20 Hz avstämning om man ska vara tillåten att använde epitetet "fet". 8)

100%
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-05-15 16:46

Oj då, då platsar inte denna mindre variant i ligan :-.

Lekt lite med det nya rumsstödet, baffelsteg och inser att det faktiskt kan vara lite av en utmaning att få ett lyft om 3-4 dB i djupare basen relativt 'mellanbas' pga av baffelsteg mm. Har i bilder nedan övergått till 3'e ord delning mellan wo24p-4 och sb17cac-4 och testat både delning vid ca 300 Hz och 500 Hz. Det senare blev något bättre men är gränsfall till vad som är lämpligt för wo24p map distorsion, idealet är 400 Hz för denna kombination av element.

En slutsats är att den minimala lådvolym och 40 liter för wo24p och inte är optimalt, utan hellre ca 60 liter. Med 'lönnfeta' 75 liter avstämd @22 Hz får man ett litet lyft om knappa 2 dB i djupbasen gentemot 55 liter @26Hz.

Bild

Filter:

Bild

I blå kurvan nedan syns både rumsstöd och baffelsteg för wo24p, samt hur filter dämpar i djupbasen (järnkärna i spolar vore bra):

Bild
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2024-05-15 17:34

Men om du ändå behöver 60-75 liter kan du väl lika gärna peta dit en tolva?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2024-05-16 08:16

Ja jag har också observerat att WO24 inte är nåt basmonster.
60-70 liter och avstämt 25Hz tycker jag ser ut som vara det bästa. Men frågan kvarstår ju då varför man inte använder en tia eller tolva istället.

Eller då se det som en topplåda som kan spela fullregister hjälpligt. För basmoduler måste man ju ändå ha. :)

(pi60 har ju en liknande avstämning har jag för mig och det är ju många som tycker det räcker som fullregister.)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Froggy

Inläggav Froggy » 2024-05-16 09:16

Jag gissar att Maarten är intresserad av WO24 pga av den väldigt låga disten över 100 Hz. Sammel byggde ju med denna för att senare komplettera med 12" tror jag.

26W/4534G00, lite högre dist (THD) men mindre pengar, lådvolymen verkar dock bli större för basreflex med denna. I länken nedan finns dist mätningar för båda där 26W mäter bättre vad gäller intermodulation. Kanske kan I-or eller någon mer kompetent uttolka mätresultatens värde för oss i pöbeln ;-)

https://www.justdiyit.com/grand-compara ... artie-2/2/

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2024-05-16 10:11

Verkar vara mindre variation mellan de olika högtalarelementet i fransosens mätningar än vad tex hificompass visar på.

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-05-16 10:46

Ja Johan, noterade det också, liksom att nivåerna ffa på andraton är högre än jag minns från Hificompass. Frågan är hur nära han mätt och med vilken mikrofon?

Japp, Froggy, det är den låga disten som lockar.
Jolie performance aussi sur Satori.

12s305 lär ju också vara bland de allra bästa i detta avseende.

Sant Jonas o Kraniet att jag nästan kunde valt ett 12"-tumelement map lådstorlek. Jag siktar dock på 55 liter med wo24p, men vi får testa oss fram. I dessa diskussioner är det lätt att vi igen hamnar i suboptimeringsspåret, vilket inte är konstigt eftersom ett givet svar inte finns.

Det rumsstöd jag valt i nedan simuleringar är ganska modest, se röda kurvan:

Bild

Vilket blir med wo24-p i 55 liters låda, avstämd till 25 Hz, i 300*1000 mm baffel:

Bild

Som synes är det rumsstöd jag valt förmodligen något i underkant.

(380*1000 mm funkar också map basens stöd, hur väl den fungerar högre upp i frekvens får vi se)

Men för att titta lite framåt; nästa steg, - att kombinera låda, element och filter: Här skiner min ovana/okunskap fram, - jag har aldrig byggt någon trevägare, ej heller simulerat i nämnvärd omfattning innan. Det verkar som att simulerad reaktans i elementen ihop med serieinduktans i spole ger kraftigt resonant beteende för ffa 12s305. Svårare filter mao, om detta stämmer. (Simuering i Basta ger samma beteende). 30w4558 ger inte samma problem, ej heller wo24p. 30w4558 ger dock lite väl kraftig djupbas.

Simulerad frekvensgång, impedans och baffelsteg hos basarna. Mellanregister och diskant är från RSG-tester med sb17nbac och sb26adc.

12s305, 60 liters låda, 24 Hz, 380*1000 mm baffel, rumsstöd,
Bild

30w4558-00, 60 liters låda, 24 Hz, 380*1000 mm baffel, rumsstöd,
Bild

wo24p, 60 liters låda, 23 Hz, 300*1000 mm baffel, rumsstöd,
Bild

Så lite mer i Jonas variant:
30w4558-00, 100 liters låda, 20 Hz, 380*1000 mm baffel, rumsstöd,
Bild
Senast redigerad av Maarten 2024-05-16 11:05, redigerad totalt 1 gång.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2024-05-16 11:02

I-or skrev:Även om det förstås är manligt med infrabas så vill jag avråda från sådana övningar när det handlar om högtalare med någorlunda normala element och som dessutom huvudsakligen är avsedda för musik. Man offrar ljudtryckskapacitet nästan helt i onödan i vad som brukar räknas som det hörbara området för att nå fördelar på en bråkdel av en promille av alla inspelningar. Dessutom kommer man med rumsstöd typiskt ned till sådär 17-18 Hz med bibehållen ljudtryckskapacitet även med en portresonansfrekvens om 20 Hz.

För en helt kompromisslös anläggning kan man stämma av lägre, men då handlar det oftast om basmoduler.

Håller inte med då jag tror att de flesta använder sina högtalare både till musik och film och med tanke på dagens krav på estetik är det nog ett välkommet inslag att inte behöva någon subwoofer. Jag pratar såklart i generall termer då andelen hifi-purister på faktiskt sannolikt är betydligt högre än snittet.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2024-05-16 16:51

I-or skrev:Även om det förstås är manligt med infrabas så vill jag avråda från sådana övningar när det handlar om högtalare med någorlunda normala element och som dessutom huvudsakligen är avsedda för musik. Man offrar ljudtryckskapacitet nästan helt i onödan i vad som brukar räknas som det hörbara området för att nå fördelar på en bråkdel av en promille av alla inspelningar. Dessutom kommer man med rumsstöd typiskt ned till sådär 17-18 Hz med bibehållen ljudtryckskapacitet även med en portresonansfrekvens om 20 Hz.

Vilken ungefärlig portresonansfrekvens bör man ligga på för högtalare huvudsakligen avsedda för musik utan att känna att man tappat den lägsta basen mer än på "en bråkdel av en promille" av inspelningarna?
Jag har noterat att 24 Hz är ganska vanligt på högtalare med fullregisterambitioner (men utan monsterelement), kan det ligga något i det?
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-05-16 17:56

Ja, 24 Hz är nog mycket medvetet valt för att man ska komma ned till ca 20 Hz med en någorlunda konstant frekvensgång i rummet. Nu är förstås signifikant signalinnehåll under 25-30 Hz ovanligt, så även en undre gränsfrekvens om 20 Hz ger nästan alltid en mycket god marginal i musiksammanhang (och räcker ofta även i filmsammanhang).

Som var inne på ovan är det av begränsat värde att kunna återge låga frekvenser om ljudtryckskapaciteten är otillräcklig, så att t.ex. stämma av ett någorlunda normalt 8"-element nedåt 25 Hz är inte optimalt. Specifikationen ser dock alltid bättre ut på det sättet.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2024-05-16 20:16

Tack.
Hur ser ett diagram baserat på energi/frekvensinnehåll i musik (låt oss säga lika blandat av den mesta musik som spelas idag, klassiskt, populär, ..., ...) ut?
Ponera att man vill optimera en basreflexavstämning för minsta konutslag på den mesta musiken så att säga.

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-05-16 20:41

Bra fråga och väntan på svar så länkar jag några bilder:

LTAS för pop
The-variation-in-sound-level-between-different-songs-shown-as-percentiles-of-the-LTAS-of.png
The-variation-in-sound-level-between-different-songs-shown-as-percentiles-of-the-LTAS-of.png (103.54 KiB) Visad 5764 gånger

En som mätt upp REW:
I moved through the playlist until I had accumulated about 800 spectra that were averaged, so probably 15 to 25 pieces of music per genre. With that many spectra averaged, the average spectrum had come close to steady state and wasn't changing much.

music spectra.png
music spectra.png (108.8 KiB) Visad 5751 gånger

OBS: Notera att:
All the spectra were taken at the same volume setting

Vilket bör innebära att headroom och troligen då även dynamiken är omvänt mot nivå i ovan grafer. Dvs, att den klassiska musiken troligen är mest dynamisk, följt av jazz.
Edit: Ja!
3) There are huge differences in the amount of compression/crest factor/headroom between pop, jazz, and orchestral....
...Anyway, it seemed like it might be a useful exercise for thinking about how much power handling is required for various driver and crossover combinations. It is also useful to decide how much bass extension you need for the type of music you listen to.

Kort sagt, ett par muppar räcker gott för pop och rock! 8)
Edit:
Skrev lite om liknande i annan tråd, dock med fokus på dynamik. Både energiinnehåll och dynamik behöver beaktas och klassisk är nog ett bra exempel där medelvärden av energiinnehåll i djupbas är lågt men den höga dynamiken ändå ställer en del krav på kapacitet i djupbas.

Bild

I-or, innan vi tar fram sågen, har du några råd eller ess i rockärmen att delge, baserat på var vi står nu? (Utöver att inte stämma av för lågt, bred baffel, runda kanter och tusen andra saker du skrivit som är en stor anledning till att vi är här nu).
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2024-05-16 21:17

Båda graferna ovan pekar på ett ljudtrycksmaximum kring 55 Hz.
Då konutslaget ökar med faktor 4 för halverad frekvens så borde max konutslag hamna uppskattningsvis där kurvorna ovan fallit 6 db under dessa 55 Hz, vilket ger c:a 37-38 Hz.
Om en en basreflexport belastar elementet ok 25% under avstämningsfrekvensen så hamnar vi på c:a 47-48 Hz portresonansfrekvens.

Nu får I-or svara och såga ev. även detta :D .

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-05-16 23:20

Froggy skrev:Jag gissar att Maarten är intresserad av WO24 pga av den väldigt låga disten över 100 Hz. Sammel byggde ju med denna för att senare komplettera med 12" tror jag.

26W/4534G00, lite högre dist (THD) men mindre pengar, lådvolymen verkar dock bli större för basreflex med denna. I länken nedan finns dist mätningar för båda där 26W mäter bättre vad gäller intermodulation. Kanske kan I-or eller någon mer kompetent uttolka mätresultatens värde för oss i pöbeln ;-)

Under ca 80-100 Hz ligger hörbarhetsgränsen runt 3 % för andraton och 1 % för tredjeton, men hörbarheten ökar ganska snabbt över 100 Hz. Upp till ca 70 Hz presterar 26W/4534G00 allra bäst totalt sett, medan WO24P-4 drar ifrån något för högre frekvenser. Totalt sett ligger nog 26W/4534G00 en hårsmån före, vilket avspeglas i IMD-resultaten. Mätresultaten för IMD blir dock tydligt beroende av de valda frekvenserna.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2024-05-16 23:29

Om man maximerar med tex 2 basreflexrör (eller ett stort rör) eller rejäl slitsport så ger en avstämning kring 24-25 Hz väldigt mycket mer nivå nedåt än med endast ett rör. Någonstans tar det förstås stopp när elementen inte kan driva porten eller att rören inte får plats.
Nog vill man ha undertoner till 40-50 Hz tonerna?
En högtalare som rullar av strax under 50 Hz är aldrig kul att lyssna på. Visst, det finns oftast inte så mycket under 30 Hz men riktiga undertoner slår de imaginära var gång.

Även avrullning kring 35 Hz jämfört med 25 Hz (-3dB) tycker jag uppvisar rätt stor skillnad i upplevelse på mycket musikmaterial.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2024-05-16 23:49

juanth skrev:Nog vill man ha undertoner till 40-50 Hz tonerna?
En högtalare som rullar av strax under 50 Hz är aldrig kul att lyssna på. Visst, det finns oftast inte så mycket under 30 Hz men riktiga undertoner slår de imaginära var gång.

Absolut, jag har själv haft flera lådor avstämda till 50 Hz eller där omkring och det är ingen tvekan om att man saknar "botten" eller "tyngd".
Det var mera ett teoretiskt resonemang, vilken avstämning ger lägst dist (minst konutslag) med avseende på hur energidistributionen ser ut för musik i allmänhet.

Och om den avstämningen visar sig vara tillräckligt låg för att inte menligt påverka brist på djupbas hos ett genomsnitt av musikutbudet så har man väl funnit någon typ av best practice om man måste hushålla med (element) resurser.

Men nu känner jag att tråden tappat huvudfokus lite, ber om ursäkt för det....
Dock är det intressant.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-05-16 23:57

Undertoner är ytterst ovanliga, då de kräver extremt olinjära system. Däremot uppvisar transienter ett kontinuerligt frekvensspektrum som ger signalinnehåll ned till 0 Hz. Många gör dock ofta en alldeles för stor sak av detta, då signaleffekten vanligtvis är mycket låg under grundtonen för instrumentet. Dessutom är majoriteten av alla populärmusikinspelningar ganska hårt högpassfiltrerade. I praktiken leder detta till att en undre gränsfrekvens om ca 30-35 Hz räcker mycket långt, så detta är nog det bästa valet för någorlunda normala konstruktioner.

Om man har mer luftpumpningskapacitet att tillgå så bör man förstås sikta på en undre gränsfrekvens om 20 Hz så att man täcker in även mycket ovanliga inspelningar. För filmeffekter landar man runt 14 Hz, då detta utgör den undre gränsfrekvensen i majoriteten av de mest krävande actionbrakarna även om det finns enstaka exempel på signifikant frekvensinnehåll ned till ca 8 Hz. 8O

Över 40-45 Hz bör man aldrig stämma av en passiv basreflexkonstruktion eftersom en klar majoritet av alla fonogram innehåller höga signalnivåer ned till detta frekvensområde och basreflexprincipen inte har någon luftfjäder som hjälper till under portresonansfrekvensen. Konrörelserna blir här styrda av upphängningen som har en mycket svag linjäritet och följden blir massor av intermodulationsdistorsion. Aktiva system kan dock filtrera bort lågfrekvensen och undvika dessa problem.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-05-17 00:30

Maarten skrev:Bra fråga och väntan på svar så länkar jag några bilder:

LTAS för pop
The-variation-in-sound-level-between-different-songs-shown-as-percentiles-of-the-LTAS-of.png

En som mätt upp REW:
I moved through the playlist until I had accumulated about 800 spectra that were averaged, so probably 15 to 25 pieces of music per genre. With that many spectra averaged, the average spectrum had come close to steady state and wasn't changing much.

music spectra.png

OBS: Notera att:
All the spectra were taken at the same volume setting

Vilket bör innebära att headroom och troligen då även dynamiken är omvänt mot nivå i ovan grafer. Dvs, att den klassiska musiken troligen är mest dynamisk, följt av jazz.
Edit: Ja!
3) There are huge differences in the amount of compression/crest factor/headroom between pop, jazz, and orchestral....
...Anyway, it seemed like it might be a useful exercise for thinking about how much power handling is required for various driver and crossover combinations. It is also useful to decide how much bass extension you need for the type of music you listen to.

Kort sagt, ett par muppar räcker gott för pop och rock! 8)
Edit:
Skrev lite om liknande i annan tråd, dock med fokus på dynamik. Både energiinnehåll och dynamik behöver beaktas och klassisk är nog ett bra exempel där medelvärden av energiinnehåll i djupbas är lågt men den höga dynamiken ändå ställer en del krav på kapacitet i djupbas.

[ Bild ]

I-or, innan vi tar fram sågen, har du några råd eller ess i rockärmen att delge, baserat på var vi står nu? (Utöver att inte stämma av för lågt, bred baffel, runda kanter och tusen andra saker du skrivit som är en stor anledning till att vi är här nu).

Det är ganska knepigt att utvärdera frekvensinnehållet i musiksignaler på ett heltäckande sätt. Alldeles för ofta handlar det om medelspektra, vilka dessutom presenteras med konstant absolut bandbredd. Detta får bl.a. högfrekvensen att se långt mindre kraftfull ut än vad den faktiskt är. Inte minst Amir på ASR har fullständigt missförstått detta och sprider ofta myten om extremt låga signalnivåer i toppoktaven, där man inte sällan i ett mindre antal utbrott utnyttjar runt 100 Wrms i de mest krävande passagerna om man trycker på med 400 Wrms totalt i 4 ohm (40 Vrms).

För lågfrekvensen kan även storskaliga orkesterverk se ganska beskedliga ut, men detta beror på att bastrumman och pukorna är relativt sparsamt förekommande. När de väl dyker upp blir systemkraven höga. Populärmusik är dock generellt sett långt mer krävande både för lågfrekvens och högfrekvens. Det allra bästa för lågfrekvensen är att köra en högtalarmodell, linjär eller ännu hellre olinjär, med riktiga musiksignaler för att se hur begränsningarna ser ut. Man kan även lägga till förstärkarbegränsningar om man vill, men allt detta är rejäl överkurs.

Vad gäller övriga tips och råd så noterar jag att det i 3D-ritningen ovan saknas avstyvningar - mest speciell blir en avstyvning i mitten av porten om inte lådväggarna görs mycket tjocka. En smal längsgående del löser dock detta utan annat än försumbar påverkan på strömningen.

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-05-17 09:52

Gott I-or, då är detta så nära;
I-or-approved.png
I-or-approved.png (144.77 KiB) Visad 5638 gånger
som det just nu kan komma.

Froggy skrev:Jag gissar att Maarten är intresserad av WO24 pga av den väldigt låga disten över 100 Hz. Sammel byggde ju med denna för att senare komplettera med 12" tror jag.

I de franska mätningarna tycker jag att andratonen ligger högt och relativt lika i många av mätningarna, ca -50 dB 100-1000 Hz, vilket jag ser som något osannolikt beaktat hur mycket element varierar i t ex mätningar från Hificompass eller Voicecoil. Hificompass mätningar har stämt bra med egna jag gjort av sb17nbac och sb26adc så de har jag större förtroende för.

Nedan syns hur de franska mätningarna skiljer sig mot Hificompass dito, där de senare dessutom är vid högre nivå (5,6 V, vilket bör ge runt 96 dB i halvsfär).

Bild

Bild

Se även https://www.audioexcite.com/wp-content/ ... m-90db.jpg
Vilka stämmer betydligt bättre överens med Hificompass än fransosens (merde!). Både andraton och tredjeton ligger under 0,1% 100-800 Hz och de båda följs åt liksom de gör i Hificompass mätningar.

Bild

De franska mätningarna borde förmodligen (för att låna ett uttryck från Gustaf) 'förpassas till runda arkivet'.

Edit: Lade in andraton för wo24p från de tre olika siternas mätningar:

Bild
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2024-05-17 11:13

Och hur var det med SB 34NRXL? Alltså med avseende på distorsion upp till 4-500Hz jämfört med king of the hill WO24.

https://hificompass.com/en/speakers/mea ... 34nrxl75-8
Senast redigerad av Calleberg 2024-05-17 11:37, redigerad totalt 2 gånger.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-05-17 11:23

Nja, riktigt så illa är det nog inte. Mätningarna från diverse olika källor är nästan aldrig utförda under samma förhållanden, så resultaten är inte jämförbara.

JustDIYit har inte definierat hur de nominella ljudtrycksnivåerna har valts. Dessutom är det inte helt tydligt under vilka förhållanden som mätningarna har utförts, förutom att alla element var monterade i lådor om 40 liter. Man kan lätt hamna i en situation, där ljudtrycksnivåerna är minst 10 dB högre än i HiFiCompass IEC-bafflade mätningar. Ytterligare tillkommer att distorsionens utseende som funktion av frekvens påverkas av baffeln i 40-literslådorna och att distorsionen sjunker för de allra lägsta frekvenserna via luftfjädern i lådan.

Sammantaget medför detta att absolut ingenting kommer att se lika ut mellan de olika mätningarna. Man får acceptera alla konstigheter som uppkommer eftersom det nästan alltid handlar om mer eller mindre glada amatörer som mäter.

Detta spelar dock mindre roll om man bara jämför elementen med varandra. Det som kan spela in här är förstås om frekvensgången medför att ljudtrycksnivåerna skiljer avsevärt mellan elementen, men så var inte fallet i JustDIYits mätningar.

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-05-17 11:34

Det som jag tycker är suspekt är att andratonen är så lika för alla elementen, samt att den i alla mätningarna ligger klart högre än övriga deltoner. Som om det är något som också genereras från mätriggen. Visst kan det råka vara så att alla dessa element mäter på detta vi i denna uppställning men.. Tredjetonen stämmer bättre. Dessutom, om det är fel nivå så har Hificompass och Audioexite ca 5 dB tillgodo.

Edit, även för 12s305 cirkulerade det ju franska mätningar som visade på betydligt högre distorsion, se mossgröna kurvan nedan. hittar inte siten nu men här är ett inlägg om detta: https://user.faktiskt.io/Maarten/Trevag ... oofers.png

Bild

Calleberg, se här viewtopic.php?f=3&t=73462&start=840#p2312073
Eller en bild om man inte orkar klicka och scrolla lite: :)
Bild
Senast redigerad av Maarten 2024-05-17 11:57, redigerad totalt 1 gång.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-05-17 11:56

Jag konstaterade för länge sedan att livet är alldeles för kort för att gräva ned sig i varför resultaten så ofta ser märkliga ut när andra mäter.

Hur som helst tycks resultaten från JustDIYit vara hyggligt användbara för jämförelser mellan de testade elementen.
Senast redigerad av I-or 2024-05-17 11:58, redigerad totalt 1 gång.

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-05-17 11:58

Good point. I synnerhet när svaret troligen inte finns.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2024-05-17 12:03

Maarten skrev:Calleberg, se här viewtopic.php?f=3&t=73462&start=840#p2312073

Det var som f-n 34NRXL är bättre än 4878 och nästan lika bra som WO24 (om man kompenserar för skillnaden i spänningskänslighet). Dessutom är 34NRXL en 8 Ohmare och har snarlika t/s data som 4878.

34NRXL for the win... eller?
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2024-05-17 13:06

Jag håller BMS 12S305 och SB34NRXL som de två bästa valen till DFT.

Eller BMS 18N862 till DUFT. (U=Ultra)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-05-30 21:38

Ja, håller med dig Jonas! Så här kommer Callebergs special från Kumla med sb34 som grädde på moset:

Bild

Ser ju typ bäst ut med sitt lilla lyft om ett par dB enligt I-ors rek för att kompensera vanligt förekommande brister i inspelningar. Men återigen, det är inte mycket lönt att beakta några dB hit eller dit då osäkerheten är stor avseende kavitetseffekter från rum. Som nämnt tidigare har jag valt en modest kurva för rumsstöd och det kan vara så att lyftet ovan blir för mycket (lite mer troligt) eller för lite (heller inte osannolikt).

allt är redo nu:
Bild

Hittade för övrigt mätningarna av 12s305, det var Jonas som postat dem tidigare i denna tråd, hämtat från här: https://www.justdiyit.com/comparatif-12 ... 2lw1400/3/

Samma höga andraton och dessutom ungefär samma nivå, - 50 dB, även i dessa mätningar på BMS 12S305 – Beyma 12G40 – 18’s 12LW1400. Det måste vara de rullande franska "r'n" av av Cédric B son överlagras. De visar också mycket högre distorsion än Rigi's mätningar av 12s305 (ses i några inlägg upp).

Likaså uppvisar dessa små bredbandselement ca -45 dB andratoni dessa mätningar: https://www.justdiyit.com/grand-compara ... #a-90db-1m , vilket inte är mycket mer än andra mätningar av Cedric med betydligt större element, t ex ovan stora PA-element.

Även sb17nbac är uppmätt med klart högre andraton, ca 10-15 db högre än andra mätningar (Hificompass, Erin, samt mina egna): https://www.justdiyit.com/sb17nbac35-4- ... ratricide/

Men nu kvällens land och sjöväderprognos:

En vågfront kommer in över sydligare breddgrader och drar med sig en massa bråte MDF med slarvigt monterade element. Varning för höga nivåer av läckage i låda, inga tätningslister, usel port, skrammel pga dåligt montage samt resulterade distorsion. Växlande inslag av andraton och tredjeton men även högre ordningens produkter:

wo24p, 3V, Stegad sinus 12ppo,
Bild

sb17cac, 3V, Stegad sinus 12ppo
Bild

Bara för att folk verkar gilla IMD:

IMD, 500 och 550 Hz:
(Samma frekvenser som fransosen kokade bouillabaisse på).

wo24p, 3V
Bild

sb17cac, 3V
Bild

IMD, 200 och 210 Hz:

wo24p, 3V
Bild

sb17cac, 3V
Bild

Som sagt, en nypa salt till ovan mätningar. När det blir en riktig och stabil låda och bra montage kan jag göra om dem.

Veckans nederbörd:

Bild

Vilket förklarar varför jag hade svårt att snabbt få ihop ett bra filter förra våren och att jag blev förvirrad och tröttnade på det hela. (Nu var det dock lite roligare att mäta och greja igen).
Märkligt att tappet om 3-4 dB i översta oktaven inte nämns mer. Ska repetera detta fler ggr, för tidigare var det lite motsägelsefulla resultat. Dock är det flera repetitioner och två olika diskanter i ovan mätningar, så jag tror att de resultaten är tillförlitliga.

Tappet syns även här, mätt på 220 cm (liksom i RSG's mätningar):

Bild
Senast redigerad av Maarten 2024-05-30 22:45, redigerad totalt 4 gånger.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2024-05-30 22:08

Nu blir jag tårögd, skall du bygga med wo24p.
Kul tycker jag :)
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-05-30 22:17

Ja såklart! Man bör ju följa Mäster Samuels vägledning! :)
sb17nbac till alla!

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum