Moderator: Redaktörer
Glebster skrev:Och det får du!
Dessutom är det ju lite av ett skallkrav med en sub 20 Hz avstämning om man ska vara tillåten att använde epitetet "fet".
Jolie performance aussi sur Satori.
I-or skrev:Även om det förstås är manligt med infrabas så vill jag avråda från sådana övningar när det handlar om högtalare med någorlunda normala element och som dessutom huvudsakligen är avsedda för musik. Man offrar ljudtryckskapacitet nästan helt i onödan i vad som brukar räknas som det hörbara området för att nå fördelar på en bråkdel av en promille av alla inspelningar. Dessutom kommer man med rumsstöd typiskt ned till sådär 17-18 Hz med bibehållen ljudtryckskapacitet även med en portresonansfrekvens om 20 Hz.
För en helt kompromisslös anläggning kan man stämma av lägre, men då handlar det oftast om basmoduler.
I-or skrev:Även om det förstås är manligt med infrabas så vill jag avråda från sådana övningar när det handlar om högtalare med någorlunda normala element och som dessutom huvudsakligen är avsedda för musik. Man offrar ljudtryckskapacitet nästan helt i onödan i vad som brukar räknas som det hörbara området för att nå fördelar på en bråkdel av en promille av alla inspelningar. Dessutom kommer man med rumsstöd typiskt ned till sådär 17-18 Hz med bibehållen ljudtryckskapacitet även med en portresonansfrekvens om 20 Hz.
För en helt kompromisslös anläggning kan man stämma av lägre, men då handlar det oftast om basmoduler.
I moved through the playlist until I had accumulated about 800 spectra that were averaged, so probably 15 to 25 pieces of music per genre. With that many spectra averaged, the average spectrum had come close to steady state and wasn't changing much.
All the spectra were taken at the same volume setting
3) There are huge differences in the amount of compression/crest factor/headroom between pop, jazz, and orchestral....
...Anyway, it seemed like it might be a useful exercise for thinking about how much power handling is required for various driver and crossover combinations. It is also useful to decide how much bass extension you need for the type of music you listen to.
Froggy skrev:Jag gissar att Maarten är intresserad av WO24 pga av den väldigt låga disten över 100 Hz. Sammel byggde ju med denna för att senare komplettera med 12" tror jag.
26W/4534G00, lite högre dist (THD) men mindre pengar, lådvolymen verkar dock bli större för basreflex med denna. I länken nedan finns dist mätningar för båda där 26W mäter bättre vad gäller intermodulation. Kanske kan I-or eller någon mer kompetent uttolka mätresultatens värde för oss i pöbeln
https://www.justdiyit.com/grand-compara ... artie-2/2/
juanth skrev:Nog vill man ha undertoner till 40-50 Hz tonerna?
En högtalare som rullar av strax under 50 Hz är aldrig kul att lyssna på. Visst, det finns oftast inte så mycket under 30 Hz men riktiga undertoner slår de imaginära var gång.
Maarten skrev:Bra fråga och väntan på svar så länkar jag några bilder:
LTAS för pop
En som mätt upp REW:I moved through the playlist until I had accumulated about 800 spectra that were averaged, so probably 15 to 25 pieces of music per genre. With that many spectra averaged, the average spectrum had come close to steady state and wasn't changing much.
OBS: Notera att:All the spectra were taken at the same volume setting
Vilket bör innebära att headroom och troligen då även dynamiken är omvänt mot nivå i ovan grafer. Dvs, att den klassiska musiken troligen är mest dynamisk, följt av jazz.
Edit: Ja!3) There are huge differences in the amount of compression/crest factor/headroom between pop, jazz, and orchestral....
...Anyway, it seemed like it might be a useful exercise for thinking about how much power handling is required for various driver and crossover combinations. It is also useful to decide how much bass extension you need for the type of music you listen to.
Kort sagt, ett par muppar räcker gott för pop och rock!![]()
Edit:
Skrev lite om liknande i annan tråd, dock med fokus på dynamik. Både energiinnehåll och dynamik behöver beaktas och klassisk är nog ett bra exempel där medelvärden av energiinnehåll i djupbas är lågt men den höga dynamiken ändå ställer en del krav på kapacitet i djupbas.
[ Bild ]
I-or, innan vi tar fram sågen, har du några råd eller ess i rockärmen att delge, baserat på var vi står nu? (Utöver att inte stämma av för lågt, bred baffel, runda kanter och tusen andra saker du skrivit som är en stor anledning till att vi är här nu).
Froggy skrev:Jag gissar att Maarten är intresserad av WO24 pga av den väldigt låga disten över 100 Hz. Sammel byggde ju med denna för att senare komplettera med 12" tror jag.
26W/4534G00, lite högre dist (THD) men mindre pengar, lådvolymen verkar dock bli större för basreflex med denna. I länken nedan finns dist mätningar för båda där 26W mäter bättre vad gäller intermodulation. Kanske kan I-or eller någon mer kompetent uttolka mätresultatens värde för oss i pöbeln
https://www.justdiyit.com/grand-compara ... artie-2/2/
Maarten skrev:Calleberg, se här viewtopic.php?f=3&t=73462&start=840#p2312073
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 238 gäster